Gå til innhold

Økonomi over min fatteevne...


Aldara

Anbefalte innlegg

Det er mulig jeg er dum og tjukk i hue.... men hvordan i all verden klarer en 3 barns familie å kjøpe kåk til 3 mill+ og gjerne dra på med en xc90 til 500k + dra til syden hvert år og fremdeles få det til å gå rundt..

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Alt kommer jo an på inntekt og formue! Er inntekt og/eller formue høye nok, har man råd til det meste ;)

Hva en "xc90 til 500k" er aner jeg ikke, men jeg antar at det er en fresh bil.

xc90 - dyr suv for sprekkeferdige småbarns mødre. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau... men er ikke 3-4 millioner i lån på 5-600k i brutto årsintekt er himmla mye? Eller er det meg det er noe galt med som ennå tror at maks 2.5 gangen er absolutt?

5-600 i brutto pr voksen? Det holder til å leve livets glade dager det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre om dette er noe du vet eller noe du tror.

Ikke noe problem å få høye lån (desverre)

Har jo ikke belegg for å "vite" så mye om andres privat økonomi, men jeg kjenner min egen økonomi og når jeg sammenligner med andre jeg omgir meg med så får jeg jo gjerne et inntrykk av at noe ikke er helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel rimelig umulig å betjene 4 mill i lån med 5 k inntekt og samtidig ha penger til mat og bil, så enten ser vi på en alvorlig utgave av Luksusfellen eller så tar du feil i dine antagelser om lån og inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 k i året gir en månedslønn på sånn ca . 26-28k utbetalt (varierer jo såklart med div faktorer).

Lån på 3 mill med huslånsrente gir ca 17500 i månedlige avdrag over 20 år. Man kan søke avdragsfrihet i noen år, og da går jo summen ned. Det kan altså fungere, men det gir jo rimelig lite armslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

500 k i året gir en månedslønn på sånn ca . 26-28k utbetalt (varierer jo såklart med div faktorer).

Lån på 3 mill med huslånsrente gir ca 17500 i månedlige avdrag over 20 år. Man kan søke avdragsfrihet i noen år, og da går jo summen ned. Det kan altså fungere, men det gir jo rimelig lite armslag.

og det er nøyaktig mitt poeng... Det er rimelig lite igjen til å dekke alt det andre som følger med å drifte en familie, selv om en tar høyde for barnetrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau... men er ikke 3-4 millioner i lån på 5-600k i brutto årsintekt er himmla mye? Eller er det meg det er noe galt med som ennå tror at maks 2.5 gangen er absolutt?

4 gangen er ganske vanlig. Har de hatt bra med egenkapital fra tidligere bolig eller arv så får man veldig gunstig lån og får også finansiert bilen på huslånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er nøyaktig mitt poeng... Det er rimelig lite igjen til å dekke alt det andre som følger med å drifte en familie, selv om en tar høyde for barnetrygd.

Det er det. Men noen er helt komfortable med det. Ikke jeg da, for jeg ville friket ut og er heller ikke så opptatt av å vise hvor mye jeg tjener i form av kul bil eller dyre ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 k i året gir en månedslønn på sånn ca . 26-28k utbetalt (varierer jo såklart med div faktorer).

Lån på 3 mill med huslånsrente gir ca 17500 i månedlige avdrag over 20 år. Man kan søke avdragsfrihet i noen år, og da går jo summen ned. Det kan altså fungere, men det gir jo rimelig lite armslag.

Vanlige er jo å ta det på 30 år. Da blir det 14500 kr i måneden for renter og avdrag med lån i DNB. Av rentene trekkes 28% av på skatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...