Friera Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Jeg er så forvirret! Har trent aktivt styrke snitt 3 ganger i uka siden august. Har hatt en god progresjon i knebøy med fristang (fra å ikke kunne ta knebøy med min egen kroppsvekt til å klare 50kg med 90 grader bøy). Dog har det stoppet litt opp de siste 2-3 mnd. Og det har noe med at jeg er litt "redd" for knebøy pga knær. Så jeg fikk en personlig trener time av ei dyktig annerkjent PT . Hun sa jeg skulle bruke smithmaskinen fordi jeg var for svak for vanlig knebøy. (hun bannlyste meg fra markøft også, som jeg ikke har fått kritikk av noen andre tidligere) Men jeg har hørt så mye negativt om smithmaskinen. Men hun ER en PT, og hun sa jeg burde bruke den maskinen for å bygge opp muskulaturen. Hva skal jeg gjøre?! Kjempeforvirret! Smithmaskinen går imot alt jeg har lært tidligere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nixon Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 dyktig og annerkjent PT som anbefalar smith maksin framfor knebøy? i dont even... ikkje høyr på denne PTen lengre. prøv heller å finne nokon som KAN knebøy til å gi deg tips og rettleie deg på teknikk. og bannlyse markløft??? eg har ikkje ord. det fins ikkje betre øvingar enn knebøy og markløft om dei vert gjort skikkeleg. dette er nok eit bevis på at det trengs meir kvalitetssikring av PTer. og om du har hatt/har ein kneskade fins det betre restitusjonsøvingar enn smith-knebøy. kl99, Stining, Maxwell og 2 andre 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest johnmf94 Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Er PT'en det er noe galt med her såfremst du ikke har forferdelig teknikk da. Korrekt utførte knebøy styrker knærne:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Friera Skrevet 12. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2013 dyktig og annerkjent PT som anbefalar smith maksin framfor knebøy? i dont even... ikkje høyr på denne PTen lengre. prøv heller å finne nokon som KAN knebøy til å gi deg tips og rettleie deg på teknikk. og bannlyse markløft??? eg har ikkje ord. det fins ikkje betre øvingar enn knebøy og markløft om dei vert gjort skikkeleg. dette er nok eit bevis på at det trengs meir kvalitetssikring av PTer. og om du har/hatt ein kneskade fins det betre restitusjonsøvingar enn smith-knebøy. Nettopp det jeg og føler! Men godt å høre at det er fler som mener det samme. Jeg vil heller gå ned på vekter, ta mer støtteøvelser, mer utfall osv enn smithmaskinen. Og da gjør jeg heller det. Jeg har ikke kneskade, men ankelskade. Knærne mine har en tedens til å svinge innover ved de siste tunge repetisjonene. Noe som gjør at jeg er redd for ordentlig tunge løft. Jeg ønsker også å lære å ta dype knebøy, men der svinger knærne mine innover selv med bare stanga. Så dropper det enn så lenge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Friera Skrevet 12. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2013 Er PT'en det er noe galt med her såfremst du ikke har forferdelig teknikk da. Korrekt utførte knebøy styrker knærne:) Vel, syns det ser bra ut selv. Har ei venninne som trener aktivt styrke selv som ikke har noe å påpeke, samt hadde en veiledningstime for noen mnd siden som også sa det så bra ut. Hm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nixon Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 høyres ut som du berre treng å terpe på teknikken. og som sagt, prøv å finn nokon som har peiling på knebøy til å rettleie deg på riktig teknikk og korleis du kan trene på teknikken. ellers finns det månge gode instruksjonsfilmar for korleis knebøy skal utførast. at knea svingar innøver er eit vanleg problem for månge, og det tar litt tid å få inn teknikken skikkeleg. så det kan kanskje vere lurt å bruke litt lettare vekter til teknikken sit skikkeleg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BROrilla Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 kan prøve frontbøy. Lettere teknisk, men tyngre å gjøre kl99 og Andyman90 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chris22 Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 PTen skulle jo lært det korrekt teknikk, som Nixon belyste i sitt innlegg. Høres ut som no good. men så sa du "ei" og da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Friera Skrevet 13. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2013 PTen skulle jo lært det korrekt teknikk, som Nixon belyste i sitt innlegg. Høres ut som no good. men så sa du "ei" og da Det er strengt tatt ikke relevant at det er en kvinnelig PT framfor en mann? kan prøve frontbøy. Lettere teknisk, men tyngre å gjøre Syns frontbøy er vanskelig, mest pga håndleddene. Føles feil. Men så har jeg aldri blitt lært ordentlig hvordan det skal gjøres. Goblet Squat føles bedre da. Kanskje trene litt mer goblet squat? Skal forøvrig *studere* den youtubevideoen. Føler som sagt knebøy går kjempebra, helt til de siste tunge løftene. En av grunnene til at jeg ikke tør maksløft. Men skal ta noen steg tilbake, redusere vekt, og se hvordan det går. Forøvrig syns jeg det er synd at det er så mange "sannheter" blant PTér. Jeg kan kanskje litt om styrketrening, og derfor rettet et kritisk blikk mot det hun lærte meg. Men med mindre kunnskap hadde jeg trent med smithmaskinen uten å ane evt konsekvenser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lusca Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Ot: hva veier stangen med "guidene" på en smithmaskin? (Bare smith på jobben) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OhMickey Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Høres ut som no good. men så sa du "ei" og da Ikke for å være feminist, men det har da vel ingenting å si på kunnskapen til en PT om de er kvinne eller ei? Med mindre jeg missforstå det du skrev da så klart. melis1988 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Du misforsto Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Signe Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 legger godvilja til, og regner med at du mente ei = ikke..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BROrilla Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Det er strengt tatt ikke relevant at det er en kvinnelig PT framfor en mann? Syns frontbøy er vanskelig, mest pga håndleddene. Føles feil. Men så har jeg aldri blitt lært ordentlig hvordan det skal gjøres. Goblet Squat føles bedre da. Kanskje trene litt mer goblet squat? Skal forøvrig *studere* den youtubevideoen. Føler som sagt knebøy går kjempebra, helt til de siste tunge løftene. En av grunnene til at jeg ikke tør maksløft. Men skal ta noen steg tilbake, redusere vekt, og se hvordan det går. Forøvrig syns jeg det er synd at det er så mange "sannheter" blant PTér. Jeg kan kanskje litt om styrketrening, og derfor rettet et kritisk blikk mot det hun lærte meg. Men med mindre kunnskap hadde jeg trent med smithmaskinen uten å ane evt konsekvenser. er du ikke vektløfter er det ingenting som sier at du ikke kan kjøre kryssgrep i frontbøy. Over tid vil ikke gobletsquat gi deg så mye så jeg ville kjørt knebøy eller frontbøy så langt det lar seg gjøres GrommiZ 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.