Gå til innhold

Dritt lei lunsjen min


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er riiimelig lei av matpakken min som består av kjøttdeig eller kylling med ris og grønnsaker. Er det noen som har noen forslag, så lunsjen på magisk vis blir mer spennende? Tar i mot alt fra tilbehør, krydder som er digg osv osv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Proteinpannekaker

tacosalat

wok

Tikka masala

Egg

omelett

egg og bacon

takk for svar. Proteinpannekake spiste jeg litt før, men ble seriøst ikke mett i det hele tatt. Har du en oppskrift på en mettende type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igår såg jeg Gordon Ramsey lage tunfisk-kaker på tvn. Såg jævla gode ut, men jeg har ikke rukket å lage dem selv enda.

Tunfisk i vann på boks, litt fiskesaus, hakket chilli og vårløk, revet ingefær og salt og pepper og pisket egg til "lim".

Han druste bare alt sammen og stekte dem gylne i en panne.

Ingrediensene er jo sunne og proteinrike, så kanskje ikke så dumt?

Ellers kan du jo marinere kjøttet over natten før du steker det da. Masse gode marinader man kan druse sammen som gir mye smak. Kylling f.eks. er jo godt å krydre med sitron, hvitløk og rosmarin(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage kjøttboller av kyllingkjøttdeig/karbonadedeig med hakket løk og ulike typer krydder du liker (pleier selv å bruke pizzakrydder (ulike tørkede/ferske urter fungerer ypperlig), chili, spiskummin og evt. litt salt og pepper). Det passer godt til kylling og ris, i pitabrød, tortillalefse eller med wok-grønnsaker. Det er også veldig godt med hjemmelaget tzatziki til (kesam/rømme, raspet agurk og litt salt).

Eller hva med å fylle kyllingen med noe godt. For eksempel fetaost, mozarella, cottage cheese, soltørkede tomater, spinat..osv, eller pakke inn i spekeskinke.

En sunnere versjon av fried rice synes jeg er veldig godt. Bland ris (kokt), hakket løk, paprikabiter, spinat (frossen) og evt. andr grønnsaker du liker i en stekepanne med litt olje. Lag en liten runding i mitden av stekapanna hvor du kakker i et egg eller to. Bland det hele godt sammen og tilsett til slutt noen ss soyasaus og evt. krydder. Det er sikker godt å blande inn kyllingbiter, og tunfisk synes jeg er godt oppi.

Omelett er også noe du kan variere i det uendelige og fungere ypperlig å ta med seg til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å lage kjøttboller av kyllingkjøttdeig/karbonadedeig med hakket løk og ulike typer krydder du liker (pleier selv å bruke pizzakrydder (ulike tørkede/ferske urter fungerer ypperlig), chili, spiskummin og evt. litt salt og pepper). Det passer godt til kylling og ris, i pitabrød, tortillalefse eller med wok-grønnsaker. Det er også veldig godt med hjemmelaget tzatziki til (kesam/rømme, raspet agurk og litt salt).

Eller hva med å fylle kyllingen med noe godt. For eksempel fetaost, mozarella, cottage cheese, soltørkede tomater, spinat..osv, eller pakke inn i spekeskinke.

En sunnere versjon av fried rice synes jeg er veldig godt. Bland ris (kokt), hakket løk, paprikabiter, spinat (frossen) og evt. andr grønnsaker du liker i en stekepanne med litt olje. Lag en liten runding i mitden av stekapanna hvor du kakker i et egg eller to. Bland det hele godt sammen og tilsett til slutt noen ss soyasaus og evt. krydder. Det er sikker godt å blande inn kyllingbiter, og tunfisk synes jeg er godt oppi.

Omelett er også noe du kan variere i det uendelige og fungere ypperlig å ta med seg til lunsj.

Der var det mange gode ideer. Skal jammen meg prøve meg på den ris varianten din i morgen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er lunsjen min:

Karbonadedeig

1boks med tomater

løk / rødløk

Hvitløk

Vårløk

Kikerter

Paprika

Krydder (Macho meksikaner heter den jeg bruker :D)

Det er namme nam! Iblant bytter jeg ut kabonadedeig med kyllingkjøttdeig, og bytter ut paprika med røde bønner. Alt dette lar jeg putre i hermetiserte tomater. Nam! Tomatene blir som en slags "saus" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...