Gå til innhold

Hvordan trene uten å vokse?


Evjo

Anbefalte innlegg

Sukk. Jeg elsker styrketrening. Men. Nå vil jeg ikke ha mer muskler. Så hva gjør jeg? Trener nå en 2-splitt med 4 økter i uka, samt et par, tre cardioøkter og noe kettlebells og eller yoga. Jeg ønsker å opprettholde 4 økter med styrke i uka, fordi jeg liker det, og fordi jeg vil holde kroppen definert og stram, ikke fordi jeg vil forandre kroppen. Jeg har bygget bra lats og skuldre og synes det holder nå. Jeg vil ikke bygge mer bein heller, men opprettholde muskelmassen jeg har. Hvordan skal jeg legge opp treninga i forhold til dette? Tips folkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kutt ut alt som gjør inntrykk av at du er stor:

-direkte trening av biceps / triceps

-"byggefokus" på overkropp (muligens underkropp og)

Gjør om styrketreningen helt. Ikke fokuser på pump, og tren helt andre øvelser. Tren mer som en styrkeløfter eller vektløfter, og få fremgang i form av nevrale tilpasninger, mer effektiv rekruttering av motoriske enheter osv (og ikke sarkoplasmisk hypertrofi om du vil kalle det det). Selvsagt er det vanskeligere å bli sterkere uten å bli større, men måten du trener på med øvelsesutvalg, repetisjonsområde og intensitet vil faktisk utgjøre en stor forskjell mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil ha mer fremgang enn i dag kan du løfte det samme som du gjør i dag. Samme vektbelastning, samme antall repetisjoner og samme antall sett. Om du skal være enda sikrere på at du ikke får mer fremgang kan du gå litt ned på antallet sett og repetisjoner (slik at arbeidsvolum og hypertrofisignalene blir mindre), mens du i større grad oppnår nevrale tilpasninger – slik som HHHH er inne på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut alt som gjør inntrykk av at du er stor:

-direkte trening av biceps / triceps

-"byggefokus" på overkropp (muligens underkropp og)

Gjør om styrketreningen helt. Ikke fokuser på pump, og tren helt andre øvelser. Tren mer som en styrkeløfter eller vektløfter, og få fremgang i form av nevrale tilpasninger, mer effektiv rekruttering av motoriske enheter osv (og ikke sarkoplasmisk hypertrofi om du vil kalle det det). Selvsagt er det vanskeligere å bli sterkere uten å bli større, men måten du trener på med øvelsesutvalg, repetisjonsområde og intensitet vil faktisk utgjøre en stor forskjell mener jeg.

Dette høres lurt ut. Men hvilke øvelser skal jeg trene da tenker du, og hvordan trener jeg som en vektløfter:ninja:? Robert, hvis jeg gjør det samme hele tiden, uten å øke, vil formen min holde seg sånn som den er nå mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra noen tok opp dette også! Ikke at jeg på langt nær er ferdig "bygget", men siden jeg ikke har noen mål om fitness eller liknende kommer jeg antakelig til å bli fornøyd på et tidspunkt, så fint å ha i bakhodet hva jeg da skal gå for:thumbsup: signerer forøvrig innlegget over her, at kanskje du kunne funnet deg en idrett? Og erstattet for eksempel 2 av 4 styrkeøkter med denne? Da får du brukt styrken din til noe mer spesifikt, samtidig som du ikke er utsatt for å bygge. Kanskje mer motiverende over tid også, enn å løfte akkurat like tungt (selv om du varierer øvelser):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fult mulig å holde vekta( til og med gå ned) menn opp i styrke.. jeg har selv gått ned fra 82 til 73 på 8 mnd, men økt i flere øvelser..Eksempel knebøy fra 150 til 185

Det man kan gjøre er å ikke spisse noe mere en før(mye mat er viktig om man vil gå opp i volum) og trene mindre volum med vekter(bruk heller slynger der),altså færre reps pr sett!

og mere kondisjon.. Jeg har periodisert treninga mi, det vil vil si 1-2 mnd med styrke 4 ganger i uka og 2-3 konsisjons økter og så 1-2 mnd med 4 kondisjonsøkter og 2 styrkeøter..da er det lettere å få fremgang på begge ommråder!! har også trent mye slynger med både få og mange reps,dette har gjort meg meg MYE sterkere i core musklene,som også har hjelpt på tekniken i øvelser som knebøy og Markløft! og slynge trening er det vanskelig å bli større av,det er faktisk mere slankende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...