Gå til innhold

Fotbue trøbbel


Tor

Anbefalte innlegg

Dette bildet forklarer alt

post-86-14440925686575_thumb.jpg

Området som er markert rødt er hvor det gjør vondt. Vondt når jeg går, vondt når jeg presser på det, vondt når jeg strekker på foten. Nesten alt. Men når jeg er gått meg varm så er det ikke vondt, kjenner jeg det omtrent ikke, heller ikke under tåvhev eller løping - gitt at jeg er varmet opp.

På tur til fysio, men lurer på om noen har/hatt samme problemet?

Ole-Mats Moskvil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vondt i samme området, men bare når jeg går/løper på mykt underlag, som fotballbane, myr, sand osv.

Ingen problem på asfalt eller innendørs på parkett osv.

Vært innom fastlege, fysio og fotspesialist og de mener det er bursitt, kronisk betennelse i slimposene.

Fått råd om å trene balanse og tøye for og bakside av legger, så det kan jo kanskje være aktuelt å prøve for deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vondt i samme området, men bare når jeg går/løper på mykt underlag, som fotballbane, myr, sand osv.

Ingen problem på asfalt eller innendørs på parkett osv.

Vært innom fastlege, fysio og fotspesialist og de mener det er bursitt, kronisk betennelse i slimposene.

Fått råd om å trene balanse og tøye for og bakside av legger, så det kan jo kanskje være aktuelt å prøve for deg ?

Interressant, bakside legg hos meg er trøbblete pga et kne som ikke fungerer helt som det skal enda. Men jeg har som sagt problemer uansett hvor jeg går :)

Men skal absolutt teste det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme greia en periode jeg løp altfor mye kombinert med mange steptimer, men har ikke vært noe problem da jeg roet ned på løpingen og hoppogspretten. Hender jeg merker noe ubehag hvis jeg går med veldig flate sko, men det løser jeg fint med å bruke gode sko til vanlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får vondt der når jeg har på meg kjipe sko, spesielt et par vintersko har vært jævlige. bruker du stort sett det samme paret eller er det vondt med forskjellige sko? (jeg er totalt ukvalifisert altså)

stort sett sko med såler som er støpt for beina mine ;) Uansett, greit med påminnelse over at jeg kan bruke de samme sålene i andre sko ;)

Hadde samme greia en periode jeg løp altfor mye kombinert med mange steptimer, men har ikke vært noe problem da jeg roet ned på løpingen og hoppogspretten. Hender jeg merker noe ubehag hvis jeg går med veldig flate sko, men det løser jeg fint med å bruke gode sko til vanlig ;)

Sett bort fra Steptimene tror jeg vi har samme utløsende årsak :) jeg skal ta det med ro å tasse til fagpersonell på Mandag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett bort fra Steptimene tror jeg vi har samme utløsende årsak :) jeg skal ta det med ro å tasse til fagpersonell på Mandag ;)

Ja, løpemengden din har jo blitt veldig mye større på kort tid, så det er vel ikke helt usannsynlig ;) krysser fingrene for mandag og satser på at det ikke er for mye stress sånn at du kan fortsette å være superMaratonTor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, løpemengden din har jo blitt veldig mye større på kort tid, så det er vel ikke helt usannsynlig ;) krysser fingrene for mandag og satser på at det ikke er for mye stress sånn at du kan fortsette å være superMaratonTor :)

Ikke noe stress, har fått fin påpakning av trener Thess om å kjøre VO2Max-trening med svømming, sykling og roing. Så kan foten få hvilt, virker som det mest fornuftige.

Kommer uansett med tilbakemelding på hvafagpersonell har å si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur til fysio, men lurer på om noen har/hatt samme problemet?

Ole-Mats Moskvil ?

Da er jeg hjemme fra samling, orka rett og slett ikke å røre på FB i går kveld ;)

Som stapedius sider, så høres det veldig ut som plantar fascitt. Det er nok den vanligste årsaker vi ser til smerter i foten. Smertene sitter typisk helt bak mot hælen, litt mot innsiden. Som regel mye smerter de første skrittene når man står opp om morgenen. Blir oftest bedre igjen utover dagen og provoseres igjen av mye gåing eller løping.

Behandlingen legges opp mot å justere eventuelle feilstillinger av foten. I en akuttfase er hvile viktig, om det står lenge må man på med tverrfriksjoner eller trykkbølge. Jeg ville tatt det litt pent med alt som provoserer og brukt gode sko. Tøying av bakside legg vil redusere noe av draget i fascien, du kan også løsne litt på den ved å rulle på en golfball e.l.

Kom gjerne med en rapport når du har vært hos fysio så har vi litt mer å gå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått DOMMEN! Thess Ole-Mats Moskvil

Nå har det seg slik at etter jeg fikk kneet ut av ledd har ting gått litt skeis med sener og muskler i ettertid.

  • Veldig stram bak og forran, forsovidt sidene.Verst var en sene som strekker seg fra undersidenav kneet og ned og helt ut i stortåen (via der jeg hadde vondt)
  • Sammen med at quadriceps var thight og dro leggen til en side
  • Bland de to sammen og du har en venstretilting på min venstrefot som gjorde at jeg tråkket skeivt som bare juling
  • Konklusjon. Smerten jeg hadde midt fotbladet er min minste bekymring, og bare er resultat av at kneet har vært ute av ledd

Behandlingen var vond men jevlig hinsides nyttefull. Behandleren manipulerte/dro senene på plass der de skulle være. Først i ankelen (VONDT!), deretter i fotsålen (VONDT!), så deler av leggen (VONDT!), ved siden av kneskålen (GODT!) og så under kneskålen (NOE-INNI-HELVETTE-HINSIDES-SATANS-VONDT-JÆVLIG-GRÅTENDE).

Resultatet var at spennet som var i senen/muskelen i fotbuen gjorde ikke noe vondt lengre. Selv ikke nå. Bakside legg som jeg har slitt med - kunne ikke trykke inn en finger uten at det gjorde vondt, dypvesmassasje hjalp men forsvant aldri - ble likemyk og fin som den andre.

Nå når jeg er kommet hjem er jeg håven og sår, og det er bare bra. Kjenner ikke en døyt under foten eller i leggen. Kjenner på bakside kne men det var der manipuleringen var værst og selve kjernen til problemet så jeg er ikke overrasket.

Og så fikk jeg beskjed om å tøye quadriceps (FOR MIN DEL JÆVLIG VIKTIG) og teipe opp foten på en spesiell måte for å unngå å tråkke skeivt igjen. Foten er teipet nå og skal være det i noen dager, etterhvert teiper jeg den selv før hver løpeøkt.

Skal tilbake på mandag i neste uke for å se om behandlingen hadde effekten vi ville, mistanke om en noe skjev fibula (beinet du får beinhinnebetennelse på) og vurderes derfor om jeg må til kiropraktor for å knekke den på plass ;)

Time will show!

Forresten, her er teipingen.

post-86-144409263494_thumb.jpg

DISCLAIMER:

Behandlingen vist til ovenfor er tilpasset meg. Således er teipingen, og måten det er teipet på (faktisk retningen du teiper i for å si det slik). Har du liknende problemer selv, oppsøk manuellterapaut eller annet fagpersonell.

EDIT: Fikk også skryt for rehabiliteringen jeg har gjort på egenhånd, gjør at jeg veldig lett kan restituerer fra dette. Problemet kunne ha vært langt værre iflg behandlerene :)

post-86-14440926346354_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm... Greit å lese om, da jeg også har hatt kneet ute av ledd.

Men teit tidligere langrennsløper/skiskytter som jeg er, så fant man jo ut at jeg burde begynne å jogge så tidlig som mulig etter skaden. :D

(når man er på rutinesjekk hos legen etter en måned og personen sier at dersom jeg kan jogge uten at det er noen smerter, så er det et tegn på at kneet er bra, så sier det seg jo selv at en teit 19-åring kommer til å fucke opp noe)

Har på mirakuløst vis aldri hatt noen vesentlige problemer med kneet etter skaden, bortsett fra litt "slark" i det når jeg har mottatt for mange lowkicks. Er nå i overkant av to år siden, så får se om ikke jeg og burde få noen problemer med fotbuen seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at etter jeg fikk kneet ut av ledd har ting gått litt skeis med sener og muskler i ettertid.

Har du hatt kneet ute av ledd!? Imponerende rehab i så fall! Virker som du har fått en grundig undersøkelse, så da regner jeg med det blir orden på det. Må bare henge med på det Stapedius sier - man får så uendelig mye bedre resultat av personlig oppfølging sammenlignet med generelle råd på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt kneet ute av ledd!? Imponerende rehab i så fall! Virker som du har fått en grundig undersøkelse, så da regner jeg med det blir orden på det. Må bare henge med på det Stapedius sier - man får så uendelig mye bedre resultat av personlig oppfølging sammenlignet med generelle råd på nett.

For et år siden ja :) Gikk ut av ledd, hvilte kneet tilbake til jeg kunne strekke det ut, jobbet så et halvt år med å skaffe mobiliteten tilbake, og enda et halvt år på å skaffe styrken der mobiliteten var forsvunne.Så har jeg brukt det siste halvåret på å skaffe enda mer dybde (ekstremdybde) og så kom dette :) som løsnet ALLE problemer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et år siden ja :) Gikk ut av ledd, hvilte kneet tilbake til jeg kunne strekke det ut, jobbet så et halvt år med å skaffe mobiliteten tilbake, og enda et halvt år på å skaffe styrken der mobiliteten var forsvunne.Så har jeg brukt det siste halvåret på å skaffe enda mer dybde (ekstremdybde) og så kom dette :) som løsnet ALLE problemer ;)

Men likevel da, vet du hvor drøy denne skaden egentlig er? :p Ble du operert?

Oppfører foten seg fortsatt bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel da, vet du hvor drøy denne skaden egentlig er? :p Ble du operert?

Oppfører foten seg fortsatt bra?

Har ikke peiling! Når uhellet skjedde dro jeg rett til kollegaen min som var utdannet naprapat. Fikk sjekket og dro hjem for hvile, legemlig og MR. Ingen skader, noe rift i den materiale menisken men ikke alvorlig.

Under Rehabben så fungerte foten bra, løp så fort jeg kom meg av krykker. Var i gang med bøy et halvt år etterpå. Nå har jeg full dybde ass to grass uten å kjenne noe fiffig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...