Gå til innhold

Periodisk faste, yay or nay?


Gjest

Anbefalte innlegg

Blir dere ikke veldig tom i hodet når det er så mange timer mellom hvert påfyll?

Hvordan fungerer dere jobbmessig når dere ikke får påfyll...

Spør av nyskjerrighet, jeg er nemlig avhengig av et stabilt blodsuker for at hodet skal fungere på et tilfredstillende nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir dere ikke veldig tom i hodet når det er så mange timer mellom hvert påfyll?

Hvordan fungerer dere jobbmessig når dere ikke får påfyll...

Spør av nyskjerrighet, jeg er nemlig avhengig av et stabilt blodsuker for at hodet skal fungere på et tilfredstillende nivå.

Nope, kommer jo an på hvor mye du spiser til hvert måltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dere ikke veldig tom i hodet når det er så mange timer mellom hvert påfyll?

Hvordan fungerer dere jobbmessig når dere ikke får påfyll...

Spør av nyskjerrighet, jeg er nemlig avhengig av et stabilt blodsuker for at hodet skal fungere på et tilfredstillende nivå.

Er ikke blodsukkeret ganske stabilt uansett da?

Det er da en av de forholdsvis vanlige mytene det at blodsukkeret dropper voldsomt utover dagen hvis man ikke spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke blodsukkeret ganske stabilt uansett da?

Det er da en av de forholdsvis vanlige mytene det at blodsukkeret dropper voldsomt utover dagen hvis man ikke spiser.

Mulig, jeg vet ikke. Men jeg merker det veldig godt om jeg ikke får jevnlig påfyll utover dagen; lukta blir kortere, hodet tyngre og går det lang nok tid så får jeg skjelven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Mulig, jeg vet ikke. Men jeg merker det veldig godt om jeg ikke får jevnlig påfyll utover dagen; lukta blir kortere, hodet tyngre og går det lang nok tid så får jeg skjelven.

Med mindre du har en sykdom, så er dette kroppen sin reaksjon på at den er vant til at "Nå får den mat" f.eks..

ALLE som begynner på PF, vil være veldig sulten de 2-3første dagene. Magen/kroppen har et eller annet stoff "gherlin" eller noe sånt. Som tilpasser seg etterhvert spisemønsteret og da er kroppen vant til dette.

Er vanskelig å gå fra å spise hver 3.time til spise 14:00 og 19:00 ... Da vil de første dagene være et pes ut like for de fleste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har en sykdom, så er dette kroppen sin reaksjon på at den er vant til at "Nå får den mat" f.eks..

ALLE som begynner på PF, vil være veldig sulten de 2-3første dagene. Magen/kroppen har et eller annet stoff "gherlin" eller noe sånt. Som tilpasser seg etterhvert spisemønsteret og da er kroppen vant til dette.

Er vanskelig å gå fra å spise hver 3.time til spise 14:00 og 19:00 ... Da vil de første dagene være et pes ut like for de fleste!

Aha, takk for opplysningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan i alle dager klarer dere å spise første måltid rundt kl 11:30? :o Tror jeg hadde svimt av om jeg hadde stått opp kl 7, så latt være å spise helt fram til vi har lunsj på skolen :s Kan man ikke ta et eple en gang?

Og har hørt at man skal spise ofte men lite for å holde oppe forbrenningen, stemmer ikke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager klarer dere å spise første måltid rundt kl 11:30? :o Tror jeg hadde svimt av om jeg hadde stått opp kl 7, så latt være å spise helt fram til vi har lunsj på skolen :s Kan man ikke ta et eple en gang?

Og har hørt at man skal spise ofte men lite for å holde oppe forbrenningen, stemmer ikke dette?

Hvordan vi greier det? Enkelt... våkner opp og er ikke sultne, så da spiser man ikke :)

Men ja. Det å spise ofte men lite for å vedlikeholde forbrenningen er en myte som ikke har noe hold i virkeligheten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker en kopp te eller to på morran, og mye vann, det metter til lunsj om jeg er spesielt sulten om morgenen. Det skjer ganske sjelden, men det er en mulighet. Jobbmessig fungerer det flott. Til lunsj blir det ofte forskjellige typer egg, fisk eller kjøtt med oliven og salat til. Blir ofte 400-500 kcal siden jeg skal holde hele dagen til jeg er hjemme kl 17. Ofte blir middagen på ca 600 kcal, og da kan jeg nyte en ekstra snack på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager klarer dere å spise første måltid rundt kl 11:30? :o Tror jeg hadde svimt av om jeg hadde stått opp kl 7, så latt være å spise helt fram til vi har lunsj på skolen :s Kan man ikke ta et eple en gang?

Og har hørt at man skal spise ofte men lite for å holde oppe forbrenningen, stemmer ikke dette?

Alt blir hva du venner deg til ;) Jeg har aldri vært noe frokostmenneske, og har måttet tvinge i meg mat om morran, så når jeg oppdaget PF var det veldig litt å bare spise etter det. ELKSER absolutt å kunne spise store måltider, spess om kvelden, så slipper jeg å tenke på om jeg har spist aaaaltfor mye eller bare mye :p

At man skal spise ofte og lite er en myte. Argumentet bak det er at man holder blodsukkeret stabilt, men det kan man også gjøre ved å spise større måltider. Kroppen venner seg til alt, bare den får tid, og er utrolig tilpasningsdyktig på den måten. For meg fungerer ikke det å spise små måltider hele dagen, da blir jeg gående å spise hele tiden, eller da å småspise og har større trang til å spise noe jeg ikke hadde på planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever periodisk faste som en veldig fin måte å få kontroll på kostholdet for folk som i utgangspunktet har lite kontroll. Dette gjelder forsåvidt om man skal både opp eller ned i vekt.

Jeg følger ikke PF noe slavisk, men spiser ikke første måltid før lunsj klokka 1130.. og det er helt knall (y)

Hvordan i alle dager klarer dere å spise første måltid rundt kl 11:30? :o Tror jeg hadde svimt av om jeg hadde stått opp kl 7, så latt være å spise helt fram til vi har lunsj på skolen :s Kan man ikke ta et eple en gang?

Og har hørt at man skal spise ofte men lite for å holde oppe forbrenningen, stemmer ikke dette?

Det stoffet som gjør at du blir sulten er vanebasert.. så hvis du spiser til random tidspunkt hele tiden, så blir du enkelt og greit sulten hele tiden. Hvis du derimot spiser sjeldent og på noen lunde faste tidspunkt, vil du være lite sulten.

Er en gjenganger at folk sier "herregud, hvordan klarer du å spise så sjeldent? Jeg er spiser hele tiden, og er sulten hele tiden!".. Også er det nettopp dette som gjør at de er sulten hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :D merker selv at jeg er sulten hele tiden fordi jeg er vandt til å spise hele tiden, utrolig irriterende. Men har lest litt også om biorytmediett, kan det være et like bra alternativ som PF? Evt hvorfor er PF bedre? :)

Spis slik som passer i din hverdag.. Ikke heng deg for mye opp i små filleting, tenk på hele bildet :) Og ikke minst tenk trivsel!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Takk for svar :D merker selv at jeg er sulten hele tiden fordi jeg er vandt til å spise hele tiden, utrolig irriterende. Men har lest litt også om biorytmediett, kan det være et like bra alternativ som PF? Evt hvorfor er PF bedre? :)

PF= et spisemønster(spisevindu 8-10timer ca)--> liker du store måltider og føler dette passer best i din hverdag, do it!

biorytme: fett tidlig på dagen, karbs til kveld/utover dagen og kvelden.

Det er ingenting som er bedre enn den andre. Det har med hva som passer deg og din hverdag!Det har også med vanesak å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D merker selv at jeg er sulten hele tiden fordi jeg er vandt til å spise hele tiden, utrolig irriterende. Men har lest litt også om biorytmediett, kan det være et like bra alternativ som PF? Evt hvorfor er PF bedre? :)

What sjokobjarkøy said.

Det aller viktigste er kalorimengde (og matsammensetning) i forhold til dine mål. Måltidsfrekvens har lite/ingenting å si. Om du føler for å spise alle proteinene dine for dagen til frokosten og kun karbs og fett resten av dagen, så er det ingenting i veien for å gjøre det. Finn det som passer deg best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YAY om du trives med det, NAY om du fastlåses i ett påtvunget mønster og alltid må opprettholde spisevinduet for samvittigheten. NAY fordi å spise 2-3 store måltider for så å faste er ikke optimalt for proteinfordeling. NAY fordi det kan klusse med hormonene dine om du er jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PF= et spisemønster(spisevindu 8-10timer ca)--> liker du store måltider og føler dette passer best i din hverdag, do it!

biorytme: fett tidlig på dagen, karbs til kveld/utover dagen og kvelden.

Det er ingenting som er bedre enn den andre. Det har med hva som passer deg og din hverdag!Det har også med vanesak å gjøre :)

Det er ikke noe annet jeg ikke vet om PF, som at man må spise fett tidlig på dagen og karbs sent, som det er på biorytme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...