Gå til innhold

Periodisk faste, yay or nay?


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer sterk og prøve meg på dette, men er totalt blank. Noen som kan hjelpe meg med gode tips? Skal ned i vekt, lurer på om this is the shit for me :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Vurderer sterk og prøve meg på dette, men er totalt blank. Noen som kan hjelpe meg med gode tips? Skal ned i vekt, lurer på om this is the shit for me :)

Periodisk faste er ikke magisk når det gjelder diett. Eneste fordelen er at du kan spise deg mett sånn egentlig :)

Periodisk faste= fast spisevindu på 8 timer ... f.eks 12-20:00.. Du må fortsatt ha underskudd i kostholdet ditt for å gå ned i vekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer sterk og prøve meg på dette, men er totalt blank. Noen som kan hjelpe meg med gode tips? Skal ned i vekt, lurer på om this is the shit for me :)

Som Nitram nevner over er det ikke noe magisk med PF i forhold til diett. Underskuddet er fortsatt det som må til for å gå ned i vekt.

Men PF er fantastisk når det gjelder tid, metthetsfølelse og det å spise seg god og mett på få, men store måltider.

Jeg merket en økt konsentrasjon på skolen, bedre søvn, økt metthetsfølelse, og som Thookdee skriver - slipper å tenke på mat hele dagen lang. Mange fordeler. Jeg sier "yay" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vurderer sterk og prøve meg på dette, men er totalt blank. Noen som kan hjelpe meg med gode tips? Skal ned i vekt, lurer på om this is the shit for me :)

Jeg lurer på om du blander periodisk faste med Proteinsparende Modifisert Faste (PSMF)? Slik jeg tolker det er førstnevnte simpelten en måte å fordele sine måltid på i løpet av døgnet, mens PSMF er en ekstrem og tidsbegrenset diett for å gå ned i vekt. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanligvis ca 16 timer mellom siste måltid på dagen, og første måltid dagen etterpå, men det varierer litt. Jeg har aldri likt å spise frokost, nå for tida spiser jeg første måltid på dagen i 11-tida, noe som passer meg perfekt :)

Har også lengre faster (22-24 timer) innimellom. Funker kjempefint, har hatt vektnedgang på det, og passer livsstilen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Jeg har vanligvis ca 16 timer mellom siste måltid på dagen, og første måltid dagen etterpå, men det varierer litt. Jeg har aldri likt å spise frokost, nå for tida spiser jeg første måltid på dagen i 11-tida, noe som passer meg perfekt :)

Har også lengre faster (22-24 timer) innimellom. Funker kjempefint, har hatt vektnedgang på det, og passer livsstilen min.

Rettelse: du har hatt vektnedgang av underskuddet, ikke livsstilen/spisemønsteret ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om du blander periodisk faste med Proteinsparende Modifisert Faste (PSMF)? Slik jeg tolker det er førstnevnte simpelten en måte å fordele sine måltid på i løpet av døgnet, mens PSMF er en ekstrem og tidsbegrenset diett for å gå ned i vekt. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her :)

Nei, er ikke PSMF jeg tenker på her nei, men ja jeg vil gå ned noe i vekt. Prøver og kutte ut sukker og forholde meg til frukt osv. Sukker er som dop :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Underskudd og en lang periode uten karbohydratinntak kan erfaringsmessig jfr egne og andres erfaringer føre til trøbbel med normal fungering og hormonnivåene til jenter. Du kan gjerne prøve, men være åpen for at det ikke er for alle. Eventuelt kan du kutte ned på tiden på "fasteperioden"..Eller bare skippe frokost om du føler for det ;)

PF har ingen magi som en ikke får med kaloriunderskudd.

Jeg faster på en måte allerede men det jeg gjør er ikke sunt, spiser et stort måltid på dagen og et lite på kvelden, sånn er det ca vær dag også kan det gå til at jeg overspiser en dag. Så jeg trenger disiplin og en matplan( men det er vanskelig å sette opp selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Know the feeling..

Det er ille når du går og tenker på at NÅ må jeg ha noe :p trur jeg begynner og innse at godteri ikke gir noe godt ut av seg en bare der og da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste er bare et spisemønster, som mange liker å følge pga at det er praktisk iforhold til f.eks arbeidsdag , mere metthetsfølelse osv men dette kan være veldig individuelt. Selv foretrekker jeg som regel å spise frokost :p

Det viktigste når du skal ned i vekt er å være i kaloriunderskudd, ikke for stort kaloriunderskudd men kanskje 200-500kcal under vedlikehold. Mitt tips er å regne ut ca. hvor mye kalorier du trenger per dag, finne ut fordelingen mellom protein, karb og fett og starte derifra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste er bare et spisemønster, som mange liker å følge pga at det er praktisk iforhold til f.eks arbeidsdag , mere metthetsfølelse osv men dette kan være veldig individuelt. Selv foretrekker jeg som regel å spise frokost :p

Det viktigste når du skal ned i vekt er å være i kaloriunderskudd, ikke for stort kaloriunderskudd men kanskje 200-500kcal under vedlikehold. Mitt tips er å regne ut ca. hvor mye kalorier du trenger per dag, finne ut fordelingen mellom protein, karb og fett og starte derifra ;)

+ 1 ;) Der står det det du trenger å vite :p hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på i 2 uker nå, passer meg perfekt! spise første måltid rundt 11-130 og siste måltid i 6-7 tiden. Jeg spiser i hovedsak 2 store måltid, førstemåltid og middag. Elsker å kunne spise meg sikkelig mett til hvert måltid, å siden jeg spiser første måltid i lunsjen, er jeg nødt til å lage sikkelig lunsj istede for å spise brød eller kjøpe drit i kantina! Før slet jeg med å drikke nok vann, men nå drikker jeg som en gud i fasteperioden, så på den måten får jeg i meg tilstrekkelig med veske.

Har mye mer energi nå, en før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...