Aaandreaaa Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Hei! Jeg ønsker å ta opp en ting, ikke fordi jeg mener jeg har "fasit" på hvordan dette problemet skal takles, men fordi jeg synes det kan være nødvendig å ta en debatt om temaet. I dag startet en jente en tråd under "helse og livsstil" hvor hun skrev at hun hadde slitt med bulimi og hun ønsket å høre fra andre om de hadde tips/erfaringer fordi hun ønsket å bli frisk. Denne tråden ble stengt, med en copy/paste av de retningslinjene for "spiseforstyrrelser på forumet" som er postet her. Edit: Link til tråden jeg referer til: For oss med bulimi | Fitnessbloggen Forum Noen temaer jeg tenker det kan være nyttig å belyse her er følgende: 1. Det finnes flere loggbøker hvor folk skriver blandt annet om sine spiseforstyrrelser. Jeg har inntrykk av at det er "fritt frem" for å diskutere spiseforstyrrelser (med fokus på å bli frisk) her. Personlig synes jeg dette er fint. Er det egentlig noen forskjell mellom slike loggbøker og den bulimi-tråden som ble stengt? 2. Mange som poster her skriver ikke rett ut at de har en spiseforstyrrelse, men det kan ofte "ligge i kortene". Når går det for langt? Er det først når en tråd inneholder ordene "anoreksi" eller "bulimi" at den skal stenges for svar? 3. Jeg har inntrykk av at forumet er godt moderert. Er det ikke da OK å diskutere spiseforstyrrelser så lenge fokuset er på å bli frisk? Det kan jo være bra å diskutere ulike behandlingsformer, råd for hvor man kan søke hjelp osv. Kommer det opp temaer som er "upassende" kan vel heller de modereres bort? 4. Grensen mellom fitness og spiseforstyrrelser er flytende (fordi fitness ofte innebærer ekstrem-dietter). Mye av det som skrives på forumene her kan oppleves som "triggende" for mennesker med spiseforstyrrelser. Om en person med en spiseforstyrrelse oppsøker denne siden for å bli trigget, er det umulig å unngå med mindre forumet ble moderert KRAFTIG. 5. Det er mange mennesker som har/har hatt spiseforstyrrelser her på forumet. Altså er det et tema som er relevant for mange, og som mange har erfaring med. Derfor mener jeg det er viktig å komme til konklusjoner om hva som er OK og hva som ikke er OK å diskutere. Håper flere kan komme med sine meninger og innspill! Jeg vil presisere at jeg forstår veldig godt de retningslinjene som er gitt, og jeg synes det er kjempebra at dette blir tatt tak i! Jeg forstår at hensikten er kun for brukernes beste. Men jeg håper med dette at vi kan få litt mer klarhet i hvordan spiseforstyrrelser på forumet skal håndteres på best mulig måte. Håper på gode innspill! Sondre Aalbotsjord, Zimbo, Bompi og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Mange gode spørsmål og syns det er tøft av deg å ta det opp Har tenkt litt på det samme selv, men har også full forståelse for hvorfor slike ting skal behandles med stor forsiktighet Aaandreaaa 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aaandreaaa Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Forslag: Lag en "sticky" anoreksi-tråd og en bulimi-tråd. Her kan man diskutere behandling og komme med tips til terapier og metoder for å bli bedre. Man kan diskutere medgang og motgang, og få oppbacking og support for å bli frisk. Tall er bannlyst; kcal, kg, BMI osv kan ikke nevnes. (Man kan heller bruke "for lite", "undervektig" osv.) Annet materiale som oppfattes som "triggende" er heller ikke lov. Hva som defineres som "triggende" er åpent for diskusjon. Tanker? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Det ser jeg for meg at blir vanskelig, hvordan skal man ikke diskutere det da hvis man ikke kan 'definere problemet'? Eller hva jeg skal si. Det hadde forsåvidt vært en lur ide, da man kan føle seg alene, og det er bedre å skrive ned det man tenker istedet for å gå rundt å bære på det alene Kanskje det kunne vært en ide som du sier, så kan man hjelpe hverandre her. Og så er det ikke alle som klarer å innse at de har det heller. Been there, er ikke alltid like lett å bare be om hjelp. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krasniqi Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Bare et lite innspill her.. Til tross for mange gode argumenter over fra din side Andrea, tror jeg det er viktig å huske på en viktig hovedpilar her... En spiseforstyrrelse er en alvorlig sykdom, uansett nivå.. Det verken er, eller bør være noe man skal (siterer etter deg - "Her kan man diskutere behandling og komme med tips til terapier og metoder for å bli bedre. Man kan diskutere medgang og motgang, og få oppbacking og support for å bli frisk"). Uten å fastslå noe, faller det rimelig å anta at de som sitter med den riktige kunnskapen om spiseforstyrrelser - da leger, terapeuter osv, mest sannsynelig ikke er i størst gruppe her inne på forumet.. Jeg tror det er viktig å sette ting under debatt uten tvil, da kropp for mange er blitt en større byrde for sjelen enn for kroppen i seg selv... men samtidig er det viktig å huske på hvor lettpåvirkelige vi mennesker er... Man skal være forsiktig med å diskutere eller rådgi på områder som dette, hvis man ikke har den rette kunnskapen som kreves.. Dette kun til omtanke. Linjemannen, Andy, Krembolle og 2 andre 5 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aaandreaaa Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Det ser jeg for meg at blir vanskelig, hvordan skal man ikke diskutere det da hvis man ikke kan 'definere problemet'? Eller hva jeg skal si. Det hadde forsåvidt vært en lur ide, da man kan føle seg alene, og det er bedre å skrive ned det man tenker istedet for å gå rundt å bære på det alene Kanskje det kunne vært en ide som du sier, så kan man hjelpe hverandre her. Og så er det ikke alle som klarer å innse at de har det heller. Been there, er ikke alltid like lett å bare be om hjelp. Reglene er like de som er på de fleste "recovery forums". Det er absolutt OK å definere problemet, men det er f.eks ikke nødvendig å informere om nøyaktig hvor mange kcal man spiser om dagen for å definere det. Da kan man heller skrive "jeg spiser mindre enn det jeg burde" fremfor "jeg spiser xxx kcal om dagen". Grunnen er at andre da kan tenke "oj den personen spiser mindre enn meg, da må jeg klare det også!" Om du skjønner? Hva man har lov og ikke lov til å diskutere har ikke jeg lyst til å bestemme selv. Her må man nesten komme frem til noe som flere kan være enige i. Men tanken er å skape et område hvor det faktisk er lov å diskutere problemene rundt det. Og ja, jeg tror mange her ikke innser at de er spiseforstyrret, og da vil kanskje en tråd være til hjelp! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648258 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aaandreaaa Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Bare et lite innspill her.. Til tross for mange gode argumenter over fra din side Andrea, tror jeg det er viktig å huske på en viktig hovedpilar her... En spiseforstyrrelse er en alvorlig sykdom, uansett nivå.. Det verken er, eller bør være noe man skal (siterer etter deg - "Her kan man diskutere behandling og komme med tips til terapier og metoder for å bli bedre. Man kan diskutere medgang og motgang, og få oppbacking og support for å bli frisk"). Uten å fastslå noe, faller det rimelig å anta at de som sitter med den riktige kunnskapen om spiseforstyrrelser - da leger, terapeuter osv, mest sannsynelig ikke er i størst gruppe her inne på forumet.. Jeg tror det er viktig å sette ting under debatt uten tvil, da kropp for mange er blitt en større byrde for sjelen enn for kroppen i seg selv... men samtidig er det viktig å huske på hvor lettpåvirkelige vi mennesker er... Man skal være forsiktig med å diskutere eller rådgi på områder som dette, hvis man ikke har den rette kunnskapen som kreves.. Dette kun til omtanke. Det er jeg helt enig i! Et veldig viktig poeng! Men jeg frykter at denne mentaliteten kanskje blir litt "out of sight, out of mind" om du skjønner? Kanskje det er bedre å tilby en arena hvor ting kan diskuteres innenfor kontrollerte rammer? Det kan være utrolig vanskelig for mange å oppsøke hjelp og ofte gjør de det altfor sent. Da kan det være fint å få diskutert sine tanker og følelser på en litt mindre direkte måte først, for at man skal klare å ta steget videre og søke hjelp? Man kan jo også se for seg et forum hvor man ikke nødvendigvis gir "råd" (rådet bør alltid være; oppsøk profesjonell hjelp!). Men man kan få støtte fra mennesker som er i en liknende situasjon. I tillegg er det mange som ikke vet hvilke muligheter man har for profesjonell oppfølgning, og som kanskje søker informasjon om dette. Men jeg er helt enig i det du sier. Jeg ønsker absolutt ikke at det skal åpnes en arena hvor mennesker uten kompetanse skal "behandle" en spiseforstyrrelse. Jeg ser mer for meg et forum for gjensidig støtte og til utveksling av informasjon. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 For å sitere Asle fritt fra hukommelsen her, så er det en ting som er viktig å ta med i beregningen her: Det finnes to veldig forskjellige grupperinger når det kommer til diskusjoner om spiseforstyrrelser. Vi har folk uten kunnskap om temaet, som mener det er greit å diskutere og kommer med råd på forumet. Og så har vi folk som har en del kompetanse på temaet, men som likevel finner den utilstrekkelig til å bruke på ukjente over internett. Sånn som jeg ser det så er ikke diskusjoner vedrørende behandling eller råd om spiseforstyrrelser noe som egner seg på et diskusjonsforum, eller internett i det hele tatt. Jeg har to hovedargumenter for dette: Den som gir råd har ingen innsikt i hvem den andre personen er. Uavhengig av kunnskapen til den som gir råd, så har man ingen måte å se hvordan disse blir oppfattet hos den spiseforstyrrede, og gode råd kan oppfattes helt feil og dermed gjøre ytterligere skade.Den som er spiseforstyrret har ingen måte å differensiere mellom de som gir råd. Det er vanskelig å se hvem som har kompetanse og hvem som synser. Det er lett for å bare plukke ut de rådene som passer seg best. Det eneste riktige å gjøre når du har å gjøre med en spiseforstyrret person over internett, er å råde denne til å oppsøke hjelp. Å gi spesifikke råd bør man avstå fra. Det er ikke uten grunn at de som har kompetanse på feltet ikke bruker denne i slike fora. Fredrik, Krasniqi, TheSeniorWrangler og 11 andre 14 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Angående det som skjer i loggbøker, så er det veldig vanskelig å plukke opp bekymringsverdig oppførsel, og derfor er det fint at man heller rapporterer ett innlegg for mye enn ett for lite. Den beste måten å hjelpe spiseforstyrrede på er å få dem til å innse at internett ikke sitter på løsningen og at de bør søke hjelp hos kvalifisert personell. Thess 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thess Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Synes egentlig ikke at det å diskutere sf har noe å gjøre på et treningsforum. Sf er en alvorlig psykisk lidelse, og det som kan virke normalt og ufarlig å diskutere (ting sies i runde ordlag og beste mening osv.) det vil stor sett ikke oppfattes sånn som man tror hos en med sf. Disse recovery forumene har sjelden en positiv effekt på bedring av sf. Man kan moderere så strengt man bare vil, men en sf person vil alltid kunne lese og tolke ting som friske mennesker ikke i sin villeste fantasi kunne trodd. I tillegg så er det ikke fritt frem for at sf personer "finner" hverandre her inne og diskuterer andre litt mindre hensiktsmessige ting på pm. Det jeg synes er genialt med fb er at det fokuseres på helse, trening og på et normalt kosthold. (ang kosthold så gjør moderatorene en stor jobb i å guide personer som er litt på feil vei i riktig retning). Det finnes helt klart mye stoff her inne som kan trigge en sf person, men det vil det også være alle andre steder på nett. Jeg mener det er viktig at fb fortsetter å ha nulltoleranse på sf tråder, man kan ikke ha noen garantier for hvordan personen i motsatt ende tolker det som blir skrevet i beste mening. Og tro meg, alle ting tolkes i verste mening, det er en del av sykdommen. Det vil også kreve enorme ressurser å moderere og følge med på de trådene som handler om sf. Det tror jeg ikke det er kapasitet til. La behandlingsapparatet ta seg av behandlingen og tilpasningen av det, og la fb holde seg til friske og sunne verdier. For en syk person vil det være det aller beste. Velvet, Pinglo, Asta og 5 andre 8 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aaandreaaa Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Angående det som skjer i loggbøker, så er det veldig vanskelig å plukke opp bekymringsverdig oppførsel, og derfor er det fint at man heller rapporterer ett innlegg for mye enn ett for lite. Den beste måten å hjelpe spiseforstyrrede på er å få dem til å innse at internett ikke sitter på løsningen og at de bør søke hjelp hos kvalifisert personell. Jeg sier ikke at det som skjer i loggbøker er bekymringsverdig. De som åpenlyst skriver om sine spiseforstyrrelser (jeg kan sende deg eksempler på PM om du ønsker?) er de jeg oppfatter som mest reflekterte og bevisste på problemene, og som virkelig tar tak i dem. Men jeg tror dessverre at mange faller igjennom, nettopp fordi de ikke har en reflekter holdning til sin egen adferd, og dermed tror at de er normale eller "sterke" når de spiser lite og trener mye. Det florerer av det her på forumet, og jeg synes det bør tas tak i på en mer åpen måte. En tråd hvor man kan diskutere problemer med mennesker i liknende situasjon tror jeg kan hjelpe. Ikke fordi man skal gi råd til hvordan man skal behandle seg selv, men for å kunne oppfordre til å søke behandling, og å snakke om de tanker og følelser man har rundt problemet. Jeg ser poenget ditt godt, men jeg vet ikke om det å bannlyse all prat rundt temaet er hensiktsmessig Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synan Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Den som gir råd har ingen innsikt i hvem den andre personen er. Uavhengig av kunnskapen til den som gir råd, så har man ingen måte å se hvordan denne blir oppfattet hos den spiseforstyrrede, og gode råd kan oppfattes helt feil og dermed gjøre ytterligere skade.Den som er spiseforstyrret har ingen måte å differensiere mellom de som gir råd. Det er vanskelig å se hvem som har kompetanse og hvem som synser. Det er lett for å bare plukke ut de rådene som passer seg best. Dette. Og dessverre tror jeg det, både pga ovennevnte problematikk og "irrasjonaliteten" som ligger i en spiseforstyrrelse, vil være svært vanskelig for en person med sf å faktisk få hjelp som hjelper på et forum. Jeg har vært der selv og ville nok med hånden på hjertet ment at dette kunne jeg få (dersom noen bare fortalte meg hva som var greit og hva som var mest fettforbrennende av x og y og hva som var lav nok fettprosent og hva som mettet mest for få nok kcal), men i etterpåklokskapens navn kan jeg med hånd, fot og ræv på alt jeg eier si at jeg nok dessverre tok feil. Dette er såpass komplekse problemer at internett i de fleste tilfeller vil komme til kort, og dessverre vil kunne føre til mer skade enn det er vært å risikere for en god diskusjon eller to. Mener jeg da Thess og Vegard L 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Generelle diskusjoner er en ting, men med en gang det dreier seg om enkeltindivider og hva hver enkelt skal/bør gjøre, så er vi over på noe som heller burde skje i andre omgivelser. Vi er klar over at det er mange bekymringsverdige loggbøker (de som åpenbart har et problematisk forhold til kropp men ikke nødvendigvis ser det selv er kanskje de verste), og blir glade for å bli gjort oppmerksomme på slike. Disse er ikke alltid like lett å oppdage, da vi ikke har mulighet til å følge alt som skjer i loggbøkene. Ved å rapportere et innlegg så får alle moderatorene en varsling, slik at vi kan gå inn og se på innlegget/tråden og ta en avgjørelse etter diskusjon. Ta også høyde for at det er sendt mye PM, og at ikke alt som skjer er like synlig for alle. Kristin Charm 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinglo Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Å tro at mennesker med spiseforstyrrelser hører mer på en fremmed person på et diskusjonsforum enn det venner, familie og helsepersonell har prøvd å nå gjennom med, er naivt. Hjelpen som kanskje kunne kommet ut av det er minimal sammenliknet med potensiell skade. Thess, Jane, Gamla og 2 andre 5 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Å tro at mennesker med spiseforstyrrelser hører mer på en fremmed person på et diskusjonsforum enn det venner, familie og helsepersonell har prøvd å nå gjennom med, er naivt. Hjelpen som kanskje kunne kommet ut av det er minimal sammenliknet med potensiell skade. Det skal du ikke være så sikker på. Det kan være lettere å ta til seg til fra en fremmed akkurat FORDI det ikke er en nær person. Det høres kanskje rart ut, men det har nok noe med at de folkene man går oppi hver dag, og kanskje ikke 'tør' å si fra til, derfor kan det være bedre for selvfølelsen til den personen å kunne være anonym ved å skrive det ned. Hvor mye det hjelper er jo individuelt, det er ikke dermed sagt at det er helt håpløst. Zimbo 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jester Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Vil skyte inn at vi ikke ønsker et fokus på SF på dette forumet, nettopp for de grunner vi har nevnt ovenfor og mange plasser. Ved å åpne for mer diskusjon rundt dette vil også trafikken med antall personer rammet av dette øke og fokuset og aktiviteten rundt temaet øke. Det motsatte av hva vi ønsker. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
OhMickey Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Jeg har tidligere tatt mye skade av å "få hjelp" av andre på nett over forum med spiseforstyrrelsen min. Jeg vet hvor lett det er å tro på andres råd og kunnskap om saken. Og når folk med spiseforstyrrelse begynner å diskutere det, kan det bli litt konkurranse og press. Synes ærlig talt det er kjempefint at spiseforstyrrelser ikke hører hjemme her for diskusjon og tips/råd, det får forumet til å framstå mer profesjonelt, og liker den posten som pleier å bli postet angående hvor man kan søke hjelp osv. Så synes det er bra slikt som det er nå. Mener at det å prate om sin egen spiseforstyrrelse i sin egen logg er helt greit, men å spørre om hjelp/råd/tips osv blir litt upassende. FatUnicorn og Gamla 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Jeg tror TS tenkte at det kanskje kunne være et fint tiltak og mente bare å hjelpe, men jeg skjønner hvorfor reglementet er som det er her. Det kan fort bli feil fokus, og det ønsker vi jo ikke. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Det skal du ikke være så sikker på. Det kan være lettere å ta til seg til fra en fremmed akkurat FORDI det ikke er en nær person. Det høres kanskje rart ut, men det har nok noe med at de folkene man går oppi hver dag, og kanskje ikke 'tør' å si fra til, derfor kan det være bedre for selvfølelsen til den personen å kunne være anonym ved å skrive det ned. Hvor mye det hjelper er jo individuelt, det er ikke dermed sagt at det er helt håpløst. Men det er lettere å ta til seg rådene dersom de passer inn med det man helst ønsker å høre. Hvis en sier at det viktigste er å dekke proteinbehovet kan fort medføre at personen hopper på PSMF. Råd om at du må spise mye mer enn det du gjør, er lettere å ignorere. Problemet med dette er at det fort blir selektiv utvelgelse av hva man tar til seg og ikke, og man har ingen mulighet til å vurdere kvaliteten og kompetansen bak rådene som kommer. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jester Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 For de som kanskje ikke har lest innlegget som refereres til ovenfor: Den siste tiden har det vært flere eksempler på folk med spiseforstyrrelser som har opprettet tråder på forumet der de søker hjelp med eget kosthold. Ønsket om å forbedre eget kosthold med tanke på egen helse er selvfølgelig noe vi setter pris på, men når det gjelder spiseforstyrrelser er det et stort minefelt, og vi har derfor valgt å stenge flere av disse trådene. Her skal jeg kort forklare hvorfor det har blitt sånn og hva vi tenker om dette temaet. Spiseforstyrrelser En person med spiseforstyrrelser har ikke et normalt forhold til mat og kropp. Selv om det ofte kan virke som om denne personen har stålkontroll på mat og trening, er realiteten ofte at det heller er maten og treningen som har tatt over kontrollen over personen. Årsakene til at man utvikler en spiseforstyrrelse kan variere mye fra person til person, og det å finne bakliggende årsaker og hva som driver spiseforstyrrelsen videre er sentralt for å kunne løse problemene og bli frisk igjen. Av denne grunn er det håpløst å hjelpe en spiseforstyrret over et internettforum, og et forsøk på å hjelpe kan i verste fall gjøre situasjonen verre. Å skulle hjelpe en ukjent person med spiseforstyrrelser over internett lar seg rett og slett ikke gjøre, og det eneste riktige er å oppfordre personen til å oppsøke profesjonell hjelp. Å hjelpe over internett Hovedproblemene med å hjelpe over internett går begge veier: Den spiseforstyrrede vet ingenting om personene som svarer, og kan derfor ikke vurdere hvem som har kompetanse og hvem som bare synser. Kognitiv dissonans, altså trangen til å rettferdiggjøre egne handlinger, står ofte sterkt hos spiseforstyrrede, og det er lett for å plukke ut de svarene som samsvarer best med egne tanker og følelser.De som prøver å hjelpe har heller ingen garanti for at svarene blir tolket slik som de er ment. Et velment og godt råd som blir tolket og oppfattet feil kan fort gjøre situasjonen verre, og så lenge du ikke har noen mulighet til å følge denne personen opp er det et sjansespill å prøve å hjelpe over internett. På grunn av dette vil vi fortsette å stenge tråder der vi ser det nødvendig. Å diskutere spiseforstyrrelser generelt med det formål å lære mer om selve sykdommen er selvfølgelig greit, men om trådene utvikler seg til å handle om hva den enkelte bør gjøre for å behandle sin egen spiseforstyrrelse har vi krysset en grense vi ikke ønsker å krysse. Hva skal du gjøre? Husk at det eneste riktige å gjøre i en tråd der noen åpenbart lider av en spiseforstyrrelse er å oppfordre personen til å oppsøke profesjonell hjelp. Dette kan gjøres via fastlege som kan henvise videre til riktig instans. Vi setter også pris på om dere gir oss beskjed om slike tråder, da vi ikke rekker å se over alle trådene som opprettes her inne. Trykk gjerne på rapporterknappen om du mistenker spiseforstyrrelser. IKS - Informasjons- og krisetelefonen - telefonnr 22 94 00 10 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16964-spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-n%C3%A5r-kan-det-diskuteres/#findComment-648410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.