Gå til innhold

Løse opp psoasen?


Tamadeus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, jeg er ikke sikker. Snakket med Børge Fagerli om det og forklarte hvor det gjorde vondt osv, han mente det kanskje var psoas som gjorde noe med hoften. Hvordan vet jeg ikke, men den er vel festet et sted inni hoften (?)

Jeg er litt enig med Stapedius, synes ikke det virker veldig sannsynlig at det er psoas som skal klage i bunnposisjon i bøy. Derimot er selve hofteleddet i en veldig tøff posisjon, og er det noe galt med selve hofteleddet vil du kjenne smerten ganske nøyaktig der du beskriver. Om du skulle være i Oslo/Akershusområdet kan du gjerne få en gratis vurdering av meg, spennende å prøve seg på caser andre ikke har fått til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 svar og dere har enda ikke kommet frem til et vettug svar. #Clever people ITT. Får vel dele hva jeg selv brukte 10 min på å google meg frem til:

.

Om du hadde giddi å bruke to minutter på å lese gjennom tråden hadde sett at den har sporet inn på en annen case som sannsynligvis handler om noe helt annet. Og ja, du har helt rett. Denne problemstillingen kunne du helt fint klart å google deg frem til selv.

#Utakknemlig OP ITT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du hadde giddi å bruke to minutter på å lese gjennom tråden hadde sett at den har sporet inn på en annen case som sannsynligvis handler om noe helt annet. Og ja, du har helt rett. Denne problemstillingen kunne du helt fint klart å google deg frem til selv.

#Utakknemlig OP ITT

Det er ikke god forumoppførsel å kuppe andres tråder med egne problemer (les: caser) heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke god forumoppførsel å kuppe andres tråder med egne problemer (les: caser) heller.

OP har egentlig fått svar på spørsmålet sitt, en bruker kommer med en problemstilling han tror er det samme. Han får svar og tråden utvikler seg derfra. Om noen synes det er et kjempeproblem får de heller varsle en moderator, jeg får ikke gjort noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OP har egentlig fått svar på spørsmålet sitt, en bruker kommer med en problemstilling han tror er det samme. Han får svar og tråden utvikler seg derfra. Om noen synes det er et kjempeproblem får de heller varsle en moderator, jeg får ikke gjort noe med det.

Push skylden over på alle andre. Æ e USKYLDIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å beklage for å okkupere tråden, men barn sulter i Afrika osv, så jeg håper folk kommer seg igjennom dette med helsen i behold! Men om ikke psoas har noe med dette å gjøre må jeg jo alvorlig beklage for å okkupere tråden :p Menmen... Håper folk tilgir meg!

Den tøyeøvelsen der går ikke på psoas/hofteleddsbøyeren, den går på hamstrings/fremside lår primært. Bare lite innspill : )

Nei, det er jeg klar over, prøvde bare å påpeke at det muligens var en sammenheng mellom framside lår og hoften når det gjør vondt å tøye slik.

har du prøvd tennisball rett på det området du viste i første bildet? ( de sirklene)

Jeg har ca samme greiene som deg, og synes ikke tøying fungerer noe i det heletatt, får ingen øvelser til å ta rett på muskelen.

Men i dag lå jeg i en eeevighet på en tennisball ( forbanna vondt, begynte nesten å grine av hele greia) på begge sidene og fikk fjernet vondten i ene siden helt, nesten helt på andre siden ( den som er værst) bøyen gikk som en drøm etter dette. Har ganske fordømt vondt igjen nå etter bøyen da, men var digg mens det varte. ( altså triggerpunkt massasje. Treffer bedre enn med rumble rolleren synes jeg )

Tror og det kan være lurt med å sitte på en tennisball på piriformis, innbiller meg at dette skal ha en effekt også.

Hm, nei, har prøvd å ligge på gulvet med en ikke så altfor tung vektskive rett på området og rullet den litt fram og tilbake over det, men det hjalp ikke noe nevneverdig. Men en tennisball vil nok treffe bedre, skal ta og prøve det! Takk for tips :)

Har du over hele perioden fortsatt med knebøy?

Jupp. Jeg er en sta jævel. Og det er sikkert dumt at jeg har gjort det, men det var mindre vondt før. Kunne liksom ta fint bøy ene gangen uten å kjenne så mye, men så gjorde det litt vondt andre gangen. Siden det ikke var så ekstremt ille bare fortsatte jeg. Men nå er det vondt i bunnposisjon uten vekter og kjører jeg da på med bøy likevel er det fryktelig ømt etterpå. Gjør vondt å gå, å løfte foten og det minste forsøk på tøying av framside er veldig smertefullt. Har ikke tatt noe bøy på halvannen uke nå, kjenner det fortsatt er vondt enda.

Det kan ikke være betennelse i hofteleddet da? Bildediagnostikk av hoften? Har du hatt plager lenge og fått en del behandlinger og råd uten vesentlig effekt, er det kanskje indikasjon for det? Hvor mye stress er det på psoas i bunnposisjon i knebøy? Kan være feste på rectus femoris på spina iliaca anterior superior. Den fester ca. der du angir smerte og tøyes i den tøyning du viser til..... Kan også være tensor fasciae latae........

Kanskje det! Jeg aner ikke, kan for lite om kroppen på den måten til å ha noen anelse om det. Men noe jeg ikke har nevnt er at jeg hadde vondt i høyre hoften fra rundt august til midten av november. PLUTSELIG forsvant det. Ut av ingenting. På samme treningen som det forsvant begynte smertene i venstre, har ikke kjent et fnugg i høyre siden. Veldig merkelig.... Kanskje det er betennelse som flytter seg rundt i kroppen min på rundgang :p Men har trent mye tung knebøy i en del år nå, høres logisk ut at det muligens nå har endt opp i slitne hofteledd. Skal til legen på mandag, får fortelle han alt og høre om de vil scanne meg eller hva.

Jeg er litt enig med Stapedius, synes ikke det virker veldig sannsynlig at det er psoas som skal klage i bunnposisjon i bøy. Derimot er selve hofteleddet i en veldig tøff posisjon, og er det noe galt med selve hofteleddet vil du kjenne smerten ganske nøyaktig der du beskriver. Om du skulle være i Oslo/Akershusområdet kan du gjerne få en gratis vurdering av meg, spennende å prøve seg på caser andre ikke har fått til! :)

Skulle jeg gjerne, men jeg studerer i England og bor til vanlig i Bergen :grumpy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Høres nøyaktig ut som det jeg har. Jeg føler ikke det hjelper å rulle på området da dette bare er svært smertefullt og jeg merker ingen forskjell. Etter hva jeg har forstått så er det å endre en ugunstig posisjon i leddskåla som gjelder for min del. Tenkte å prøve ut noen av øvelsene med bånd i lysken i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg forresten prøvd bånd-delen av Episode 87: Hip Impingement 2: Band Variation | Mobility WOD og merket stor forskjell! Fikk virkelig løst opp en del, selv etter bare et par minutt (var redd for å ødelegge døra jeg hadde festet det i).

Har vært litt afk i det siste, too much to do på skolen :p Men det funket, altså? Syns du hoften ble bedre? Skal ta noen bilder inni der på onsdag, får se hva jeg får ut av det... Har gått en måned uten knebøy nå og den er like vond enda. Må ta og prøve det her i videoen jeg óg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært litt afk i det siste, too much to do på skolen :p Men det funket, altså? Syns du hoften ble bedre? Skal ta noen bilder inni der på onsdag, får se hva jeg får ut av det... Har gått en måned uten knebøy nå og den er like vond enda. Må ta og prøve det her i videoen jeg óg :)

Smerten som kom ved hoftefleksjon over 90 grader forsvant ikke, men ømheten i lysken forsvant helt og har ikke kommet tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg hadde noe lignende men det hjalp å få massert (skumrulle og lacrosseball) mer på siden av hofta og lår + øvre fremside lår. Mest sannsynlig var det stram TFL (bilde nr. 2).

[ATTACH]113600[/ATTACH]

[ATTACH]113601[/ATTACH]

[ATTACH]113602[/ATTACH]

[ATTACH]113603[/ATTACH]

post-70-14440949795454_thumb.jpg

post-70-14440949795863_thumb.jpg

post-70-14440949796277_thumb.jpg

post-70-1444094979655_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Morsomt å lese her igjen, haha. To og et halvt år har gått, og jeg har fortsatt vondt i hoften. Om noen skulle være interesserte :p Tatt MR, fått beskjed om at ingenting er galt. Ruller som en gal overalt på beina, hjelper ikke. Tennisball hjelper ikke, føler ikke jeg treffer der det gjør vondt. Gått til et par naprapater til, fysioterapeuter, nålebehandling (å få lange nåler inn i lysken er like behagelig som det høres ut som), prøvd ultralyd (lol) men nada resultat. Har egentlig bare lært meg å leve med smertene. De går bort om jeg ikke tar bøy på en stund, men kommer tilbake like fort når jeg begynner igjen. Er ikke like vondt nå som det var da jeg skrev dette i 2013, dog. Da var nok smerete på sin høyde, men vil si det kanskje er halvparten så vondt nå. Ikke ekstremt vondt, men kjenner det hver gang jeg tar bøy. Kjenner det aldri i noen andre øvelser. Fml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...