Gå til innhold

Løse opp psoasen?


Tamadeus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sliter litt med samme greia. Kjør den samme stretchen, men gjør det oftere enn 1-2 ganger i uken. Vri overkroppen mot venstre og hold stretchen der en stund og samme mot høyre. Kjør det gjerne etter oppvarmingen lett når du ikke har beintrening. Tøy også innsiden av låra med å stå på alle 4 og len deg litt fremmover. Fungerte for meg, men er ikke heelt kvitt problemet selv enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utrolig mye smerter i hoften under bøy, muligens det er stram psoas som forårsaker dette på meg... Si ifra om du finner noe som funker, har hatt vondt siden august i fjor, begynner å bli lei nå :p Har prøvd mye, men har ikke funnet noe som hjelper enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den winger lnker til. Å tøye slik funker. Slet med det selv, utrolig hvor raskt knebøyteknikken har kommet seg!

Jeg bruker dog å ha foten inntil en ribbvegg/vegg og får at leggen skal være rett. Stram rompa når du presser deg frem. Press hardt i 10sec. Slapp av og flytt fremste fote pittelitt frem, press hardt i 10 sec, og så flytt etter litt igjen og press en siste gang. Gjør det hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den winger lnker til. Å tøye slik funker. Slet med det selv, utrolig hvor raskt knebøyteknikken har kommet seg!

Jeg bruker dog å ha foten inntil en ribbvegg/vegg og får at leggen skal være rett. Stram rompa når du presser deg frem. Press hardt i 10sec. Slapp av og flytt fremste fote pittelitt frem, press hardt i 10 sec, og så flytt etter litt igjen og press en siste gang. Gjør det hver dag.

Slet du med hoftesmerter selv? Så du tror det er noen sammenheng mellom det og stram psoas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slet du med hoftesmerter selv? Så du tror det er noen sammenheng mellom det og stram psoas?

Gikk ikke med konstanten smerter, men kjentes sånn knipende smerte når jeg satt meg på huk, kjente jo også at det var stramt hvis jeg tok litt lange steg. Spørs litt hvor i hofta du har vondt :p på fremsiden inn mot lysken så ja tror jeg det har en sammenheng. Siden det forsvant når jeg begynte slik tøying. Bare min mening og erfaring, skader ikke å tøye slik uansett. Tar 2min lsm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau. Har vondt der rundingen er her ca på venstre side. Kjenner det ikke av å gå, men løfte foten litt høyt over noe eller ligge og løfte foten litt opp og ut til siden gjør jævla vondt. Gjør vondt i bunnen under knebøy og er ufattelig ømt og smertefullt etterpå. Prøver jeg da å tøye slik etter bøy klarer jeg så vidt å få fatt i foten med hånden engang, er utrolig vondt i hoften. Og tøyer jeg opp mot ryggen kjennes ut det ut som om noen stikker en kniv inn der :) Så da er det tydeligvis en eller annen sammenheng mellom framside lår og hoftesmertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøying + egenmassasje?

253071_10152164634055646_211770070_n.jpg

Har gjort det lenge, både tøyet, rullet på massasjerulle osv, hjelper lite/ingenting. Er i skrivende stund på trening, må igjen droppe bøy og ta beinpress i stedet :( faen så deprimerende! Hoften er vond i bunn uten vekter på, triste greier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å stikke til en terapaut av en eller annen type??

Har vært hos leger, flere kiropraktorer, fysioterapeuter, naprapat, ART-klinikken i Moss... Ganske sikker på at minst 10-12k har gått til å prøve å fikse det :p vet ikke hva jeg skal gjøre, får droppe bøy i et halvår :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har behandlere sagt?

Har fått høre mye forskjellig, alt fra at jeg bør slutte helt med knebøy, at et stramt forside lår muligens har forårsaket noe krøll i hoften, og mye andre greier. Har som oftest gitt behandleren en sjanse, men etter 2000-3000 har gått og det ikke er skjedd store forandringen har jeg ikke råd til å fortsette. Kiropraktor prøvde med ultralyd, dette hjalp overhodet ikke. ART-folka i Moss snakket om stramt forside lår, sa jeg burde tøye det samtidig som jeg rullet på massasjerulle. Gjorde dette lenge, men det hjalp ikke noe spesielt. Får bare mer vondt i hoften av å tøye låret bakover mot ryggen slik. Spesielt om jeg tar knebøy eller gjør noen annen form for beintrening først og så tøyer - fryktelig vondt... Å slutte å trene bein hadde nok hjulpet, men det... er liksom ikke et alternativ :p

Høy grad av aktivering i sete vil bidra til å roe ned psoas. Hvis det blir verre ved statisk tøying, slutt å tøy. Er du sikker på at det er psoas som er problemet?

Nei, jeg er ikke sikker. Snakket med Børge Fagerli om det og forklarte hvor det gjorde vondt osv, han mente det kanskje var psoas som gjorde noe med hoften. Hvordan vet jeg ikke, men den er vel festet et sted inni hoften (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du prøvd tennisball rett på det området du viste i første bildet? ( de sirklene)

Jeg har ca samme greiene som deg, og synes ikke tøying fungerer noe i det heletatt, får ingen øvelser til å ta rett på muskelen.

Men i dag lå jeg i en eeevighet på en tennisball ( forbanna vondt, begynte nesten å grine av hele greia) på begge sidene og fikk fjernet vondten i ene siden helt, nesten helt på andre siden ( den som er værst) bøyen gikk som en drøm etter dette. Har ganske fordømt vondt igjen nå etter bøyen da, men var digg mens det varte. ( altså triggerpunkt massasje. Treffer bedre enn med rumble rolleren synes jeg )

Tror og det kan være lurt med å sitte på en tennisball på piriformis, innbiller meg at dette skal ha en effekt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau. Har vondt der rundingen er her ca på venstre side. Kjenner det ikke av å gå, men løfte foten litt høyt over noe eller ligge og løfte foten litt opp og ut til siden gjør jævla vondt. Gjør vondt i bunnen under knebøy og er ufattelig ømt og smertefullt etterpå. Prøver jeg da å tøye slik etter bøy klarer jeg så vidt å få fatt i foten med hånden engang, er utrolig vondt i hoften. Og tøyer jeg opp mot ryggen kjennes ut det ut som om noen stikker en kniv inn der :) Så da er det tydeligvis en eller annen sammenheng mellom framside lår og hoftesmertene.

Den tøyeøvelsen der går ikke på psoas/hofteleddsbøyeren, den går på hamstrings/fremside lår primært. Bare lite innspill : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...