Gå til innhold

Hofte/lyskesmerter som aldri går vekk...


fred1992

Anbefalte innlegg

Hei, har i flere år slitt med hofte/lyskesmerter, spesielt i knebøy. Trente knebøy i mange år uten noen form for smerter, men begynte for første gang å gjøre vondt i slutten av 2011, da på høyresiden. Slett med dette i ca et år, og omtrent samtidig som smertene mer eller mindre ut av ingenting ga seg, begynte nøyaktig samme smerter i venstre hofte/lysk/øvre lår. Her har det gjort vondt i forskjellig grad kontunuerlig til nå. Høyre har ikke gjort vondt siden smertene ga seg der.

Smertene sitter ca her som rundigen viser på venstresiden.

Kjenner som sagt primært smerte fra knebøy, da i bunn. Jo breiere jeg står, jo vondere gjør det. Kanskje mest vondt da jeg går opp fra bunnposisjon, kjenner mindre på vei ned. Kjenner også smertene i sumomark i perioder jeg bøyer mye. Hoften liker meget dårlig at jeg står bredt. Men bøyer jeg mindre, kjenner jeg lite i sumo, så virker som smertene hovedsakelig stammer fra bøy. 

Vært hos minst ti forskjellige fysioer, ART-klinikken i Moss blant annet om noen kjenner til dem, et par naprapater, en osteopat, tre kiropraktorer, flere leger. Tatt MR, viser ingenting. Fått nålebehandling av et par fysioer. Fått ultralydbehandling. Elektropuls-(???)behandling. Få eller ingen behandlinger har gjor noe som helst, annet enn å tømme lommeboken min. Har mistet troen på behandlere, da mesteparten ikke vet hva knebøy er og ikke forstår hvilke bevegelser som gjør vondt. Av leger får jeg beskjed om å slutte å løfte vekter og heller begynne å løpe, så har egentlig gitt opp å få løst dette via "profesjonell" hjelp.

Smertene kan beskrives som... Tja, en slags betennelsessmerte, noe jeg sikkert har fått kronisk nå. En vedvarende smerte når den står på, ikke stikkende. I de verste periodene kjenner jeg også smerte utenom trening, når jeg går eller beveger beinet utover når jeg ligger i sengen osv. I de aller verste periodene kjenner jeg smerte selv når jeg ligger eller står helt i ro.

Har nettopp begynt med seriøs styrkeløft og holder på med et mengdeprogram. Mye benk, mark og bøy. Har kun holdt på i en uke, men kjenner at hoften min lider. Smertene er der under hver bøyøkt, og etter hvert også under sumomark som er den markformen jeg er sterkest i. Så usikker på hvordan jeg vil takle mengdeprogrammet videre, frykter hoften blir uutholdelig etter hvert... Men er så lei dette nå at jeg bare driter i smerten, har lært meg å leve med det, noe jeg har gjort i snart fire år. Brenner for styrkeløft, og vil gjerne bli så sterk som mulig, så å slutte å trene eller noe slikt tull er helt uaktuelt, da lever jeg heller in pain.

Har et par ganger droppet bøy totalt i opptil 4 måneder og byttet det ut med beinpress, utfall osv. Smertene forsvinner da helt, og er tilbake igjen innen et par uker om jeg begynner med bøy igjen...

Har vært slapp på å rulle med massasjerull lenge nå, men har begynt igjen nå sammen med mengdeprogrammet. Skal prøve å opprettholde dette fremover, rulle på forside, bakside, hoftene osv hver dag. Kanskje dette vil gjøre en forskjell etter hvert. Å prøve å tøye hoften f eks slik gjør bare vondt verre og fører til mye smerter.

Håper noen der ute, om dere gidder å lese alt dette, har en mirakelkur til meg, er så oppgitt nå... :( Hemmer meg mye i bøy og også i sumomark til tider. Hadde ofret en arm for å kunne bøye helt smertefritt... 

Om noen fysioer eller andre type behandlere i Bergens-området har lyst på en utfordring, gi en lyd.

Endret av fred1992
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å styrka denne muskulaturen, eller "berre" behandla/tøya?

Eg hadde ei stund problem i same området, og det som hjalp meg var ein styrkeøvelse for psoas. Øvelsen eg fekk var å sitta ytterst på ein stol, "vippe" kneet på ein fot litt utover (ca 3 cm) og løfta foten oppover (med bøyd kne) så langt eg klarte. Hold i 3 sekund på toppen, og senk igjen. Gjorde 10 slike på kvar fot, gjerne kvar dag. 

Ikkje sikkert same løysing hjelper deg, men ville berre gi eit tips om å tenka i ei ny retning dersom du/behandlarane dine ikkje har prøvd dette før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er sannsynligvis iliopectineus-bursaen som skriker. Hvis det kun er i bunnen av knebøy, så er det snakk om pectineus. Hvis du ikke er sår ellers i skrittet, er den sannsynligvis overarbeidet pga annet lureri (slik som svakhet i abduksjon og sete). Se hva jeg skrev til personen nedenfor, det er cirka samme fremgangsmåte du må foreta deg.

Hva kan du gjøre? 1: få bekkenet inn i riktig posisjon. 2: ikke gå så dypt, frem til mobiliteten er økt.

Jeg finner ofte at pectineus kompenserer for gluteus medius og minimus. Du kan sjekke styrken på disse, men undersøk først om lysken er svak.

Regner med at disse behandlerne du har vært hos, har gitt deg alle mulige strekkeøvelser. Med dette kan vi ta kanskje ta det for gitt at det ikke er fleksibilitet som er problemet, men funksjon av muskulaturen.

 

 

Endret av Kjetil1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å styrka denne muskulaturen, eller "berre" behandla/tøya?

Eg hadde ei stund problem i same området, og det som hjalp meg var ein styrkeøvelse for psoas. Øvelsen eg fekk var å sitta ytterst på ein stol, "vippe" kneet på ein fot litt utover (ca 3 cm) og løfta foten oppover (med bøyd kne) så langt eg klarte. Hold i 3 sekund på toppen, og senk igjen. Gjorde 10 slike på kvar fot, gjerne kvar dag. 

Ikkje sikkert same løysing hjelper deg, men ville berre gi eit tips om å tenka i ei ny retning dersom du/behandlarane dine ikkje har prøvd dette før? 

Har egentlig ikke prøvd noe slikt nei! Prøvde nå, og kjenner jeg blir sliten av det i området der det gjør vondt, så er kanskje ikke så dumt. Tusen takk for tips, skal gjøre det hver dag framover og se hva som skjer :)

Men om jeg skjønte det helt rett, du sitter på kanten av en stol og vipper kneet litt utover? Slik at du løfter foten med "brei beinstilling" på en måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er sannsynligvis iliopectineus-bursaen som skriker. Hvis det kun er i bunnen av knebøy, så er det snakk om pectineus. Hvis du ikke er sår ellers i skrittet, er den sannsynligvis overarbeidet pga annet lureri (slik som svakhet i abduksjon og sete). Se hva jeg skrev til personen nedenfor, det er cirka samme fremgangsmåte du må foreta deg.

Hva kan du gjøre? 1: få bekkenet inn i riktig posisjon. 2: ikke gå så dypt, frem til mobiliteten er økt.

Jeg finner ofte at pectineus kompenserer for gluteus medius og minimus. Du kan sjekke styrken på disse, men undersøk først om lysken er svak.

Regner med at disse behandlerne du har vært hos, har gitt deg alle mulige strekkeøvelser. Med dette kan vi ta kanskje ta det for gitt at det ikke er fleksibilitet som er problemet, men funksjon av muskulaturen.

 

 

Ikke sår ellers i skrittet, nei.

For å sjekke om lysken er svak, hvordan går jeg fram da? 

Mye strekkøvelser ja, gjør bare veldig vondt å utføre. Fått lite tips om at jeg bør styrke området som er vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke prøvd noe slikt nei! Prøvde nå, og kjenner jeg blir sliten av det i området der det gjør vondt, så er kanskje ikke så dumt. Tusen takk for tips, skal gjøre det hver dag framover og se hva som skjer :)

Men om jeg skjønte det helt rett, du sitter på kanten av en stol og vipper kneet litt utover? Slik at du løfter foten med "brei beinstilling" på en måte?

Du vipper kneet utover, men lar ankelen vera "i ro". Blir vel ikkje heilt som "brei beinstilling", kanskje litt meir som "kalvbeint"? Slik at du ser litt av innsida av kneet når du løfter beinet i staden for berre kneskåla liksom. 

Men sjekk/undersøk om det kan vera andre musklar (eventuelt i tillegg til psoas) som gir deg problem, og at du difor kan trenga andre øvelsar i tillegg/staden for - dette var ein øvelse eg fekk etter sjekk hos manuelterapeut. 

For min del så merka eg forbetring veldig raskt, men eg hadde relativt lite problem. Og eg må vel innrømma at eg aldri tok øvelsen kvar dag sjølv om eg fekk beskjed om at eg kunne gjera det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vipper kneet utover, men lar ankelen vera "i ro". Blir vel ikkje heilt som "brei beinstilling", kanskje litt meir som "kalvbeint"? Slik at du ser litt av innsida av kneet når du løfter beinet i staden for berre kneskåla liksom. 

Men sjekk/undersøk om det kan vera andre musklar (eventuelt i tillegg til psoas) som gir deg problem, og at du difor kan trenga andre øvelsar i tillegg/staden for - dette var ein øvelse eg fekk etter sjekk hos manuelterapeut. 

For min del så merka eg forbetring veldig raskt, men eg hadde relativt lite problem. Og eg må vel innrømma at eg aldri tok øvelsen kvar dag sjølv om eg fekk beskjed om at eg kunne gjera det. :) 

Hmm, okei, tror jeg gjør det noenlunde sånn du beskriver det :p

Ja, får se hva Kjetil her sier, virker som han har peiling :)

Får håpe noen øveser hjelper meg nå, begynner å bli veldig lei dette her 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, okei, tror jeg gjør det noenlunde sånn du beskriver det :p

Ja, får se hva Kjetil her sier, virker som han har peiling :)

Får håpe noen øveser hjelper meg nå, begynner å bli veldig lei dette her 😢

Det har vore nokre som har skrytt at enkelte behandlare i Bergen, så du kan kanskje finna tips til namn i nokre av dei andre trådane i "Skader og mobilitet". Eventuelt spør i Bergens-tråden? Og lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Hvis du ikke kjenner noen øvrig sårhet i lyskeområdet, kun ved bursa iliopectineus, så tviler jeg på at den er svak. Men det er jo relativt lett å finne ut, ved å benytte den strikkøvelsen jeg nevnte i det andre innlegget. Full utrotasjon, rette bein, adduksjon.

Har en kunde som hadde lignende problem, som ikke kunne sette seg på do uten å stivne til helt i skrittet (bursa). Vi fant (med NKT muskeltesting) at pectineus kompenserte for adduktor magnus, tensor fascia lata, gluteus minimus og medius. Altså en meget overaktiv pectineus. Ved å løse opp pectineus og styrke øvrige, ble problemet helt borte.

Som sagt, dersom pectineus ikke viser seg å være svak: kontroller bekkenposisjon, styrk abduksjon og setet. Sålenge du ikke går så dypt, vil ikke pectineus banke inn i slimposen (bursa) og dermed ikke irritere. Kombiner dette med release av pectineus før hver beinøkt. Merk deg at dette kun gjelder dersom pectineus er overaktiv, noe jeg ikke kan garantere uten å ha sett på deg.

Kommer litt mer inn på sakene her: http://treningogrehab.no/helhetlig-syn-kneboyproblemer/

Jeg vet om en god fysioterapeut på vestlandet, han heter Ørjan Lie. Jeg ville gått til ham om jeg var deg. Usikker på hvor mye han kan om trening, men vet han bruker NKT, og han kan garantert finne ut hvorvidt pectineus er over eller underaktiv. Skulle det slå feil, så tar jeg deg gjerne imot i oslo.

http://kleppkirofys.no/om-klepp-kiropraktikk-og-fysioterapi/

Lykke til!

Endret av Kjetil1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekk pectineus slik som dette. Svai rygg, beina ut, men IKKE for mye hoftefleksjon, da dette banker pectineus inn mot bursaen. Dersom du blir verre etter dette (forutsatt at du har utført den riktig), er sjansene store for at muskelen er svak.

pectineus_stretch.thumb.JPG.ef10ef348307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vore nokre som har skrytt at enkelte behandlare i Bergen, så du kan kanskje finna tips til namn i nokre av dei andre trådane i "Skader og mobilitet". Eventuelt spør i Bergens-tråden? Og lykke til! 

Kan spørre der ja, takk for tips :)

Hei igjen

Hvis du ikke kjenner noen øvrig sårhet i lyskeområdet, kun ved bursa iliopectineus, så tviler jeg på at den er svak. Men det er jo relativt lett å finne ut, ved å benytte den strikkøvelsen jeg nevnte i det andre innlegget. Full utrotasjon, rette bein, adduksjon.

Har en kunde som hadde lignende problem, som ikke kunne sette seg på do uten å stivne til helt i skrittet (bursa). Vi fant (med NKT muskeltesting) at pectineus kompenserte for adduktor magnus, tensor fascia lata, gluteus minimus og medius. Altså en meget overaktiv pectineus. Ved å løse opp pectineus og styrke øvrige, ble problemet helt borte.

Som sagt, dersom pectineus ikke viser seg å være svak: kontroller bekkenposisjon, styrk abduksjon og setet. Sålenge du ikke går så dypt, vil ikke pectineus banke inn i slimposen (bursa) og dermed ikke irritere. Kombiner dette med release av pectineus før hver beinøkt. Merk deg at dette kun gjelder dersom pectineus er overaktiv, noe jeg ikke kan garantere uten å ha sett på deg.

Kommer litt mer inn på sakene her: http://treningogrehab.no/helhetlig-syn-kneboyproblemer/

Jeg vet om en god fysioterapeut på vestlandet, han heter Ørjan Lie. Jeg ville gått til ham om jeg var deg. Usikker på hvor mye han kan om trening, men vet han bruker NKT, og han kan garantert finne ut hvorvidt pectineus er over eller underaktiv. Skulle det slå feil, så tar jeg deg gjerne imot i oslo.

http://kleppkirofys.no/om-klepp-kiropraktikk-og-fysioterapi/

Lykke til!

Skal prøve den strikkøvelsen i morgen, har ikke tilgang på strikk i dag. Hvordan utfører jeg dette?:

"...release av pectineus før hver beinøkt." 

Skal sjekke opp Ørjan Lie, takk for tips :)

Strekk pectineus slik som dette. Svai rygg, beina ut, men IKKE for mye hoftefleksjon, da dette banker pectineus inn mot bursaen. Dersom du blir verre etter dette (forutsatt at du har utført den riktig), er sjansene store for at muskelen er svak.

pectineus_stretch.thumb.JPG.ef10ef348307

Er det dette du mener er release av pectineus? Prøvde dette, gjør vondt om jeg går for langt ut med beina (for mye hoftefleksjon?), men ellers kjenner jeg ikke noe. Føler ikke jeg blir verre av det.

Har du en veldig hoftedominant knebøystil?

Godt spørsmål, hva vil det si egentlig? Kan legge ut en video av når jeg bøyer litt senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kameravinkelen er litt ugunstig, men ut ifra det jeg ser, er det snakk om bekkenstabilitet først og fremst. Sekundært er du for svai i brystryggen (thorakolumbal columna). Dette fører vanligvis til irritasjon av ryggen, feilaktivering av hoftemuskulatur og redusert buktrykk.

Vanskelig å gi konkrete detaljer uten å se bedre opptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...