Gå til innhold

Er det ugunstig å trene med svai rygg i forhold til normal rygg?


Jane

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du skal jo spenne deg skikkelig opp i baseløftene så svai må det bli!

Jo ,men det er forskjell på svai og SVAI om du skjønner ... haha.. Ikke så lett å forklare den.

Si jeg skal ta markløft, og har spent meg opp skikkelig. Så er ryggen min ganske så mye mer svai enn alle andre jeg har sett, men jeg vil selv tro at det ikke er farlig så lenge det ikke er vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at det går bra :p Så lenge det ikke er noe vondt.

Har fått flere kommentarer på dette. Spesielt på strake markløft, da det kanskje blir enda mer synlig. Aner ikke jeg. Men jeg har vært sånn hele livet.

Hvis du spenner i mage-rygg når du løfter og for all del ikke krummer, og du ikke har vondt, høres det jo fint ut. Regner ikke med at du "svaier så hardt du kan" ? :p

Edit: IKKE svaier så hardt du kan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du spenner i mage-rygg når du løfter og for all del ikke krummer, og du ikke har vondt, høres det jo fint ut. Regner ikke med at du "svaier så hardt du kan" ? :p

Edit: IKKE svaier så hardt du kan

Spenner mage og rygg ja.. Nei, ikke vondt, men rompa stikker enda mer i været på strake markløft enn den vanligvis gjør på andre :p Kanskje det er derfor de glander :p

Svaier IKKE så hard jeg kan nei ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med "naturlig svai" kan bety ganske så forskjellige ting. Naturlig svai skal vel egentlig komme av gener, men jeg tror mange missforstår i enkelte tilfeller, hvor svaien deres er et resultat av holdningsproblemer forårsaket av ugunstige vaner/arbeidsforhold eller feiltrening. Om du er usikker kan du alltids forhøre deg med kiropraktor eller annet kompetent fagpersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende du har tendenser til lumbar lordosis? Jeg har selv litt i overkant mye svai i nedre del av ryggen, og det kan være gunstig å gjøre noen tøyeøvelser for å få bukt med det. Du har rett i at det ikke akkurat er farlig så lenge det ikke gjør vondt, men jeg tror det vil være bedre og mer behagelig for deg å kunne løfte med en strakere rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er lettere å koble på kjernemuskulatur hvis svaien ikke er for stor. Ryggen skal være naturlig rett og ikke overdrevent svai har jeg lært. Dvs, ryggsøylen din skal være i en naturlig rett linje fra bakhodet og ned til rompa. Jeg føler selv at jeg har mest kraft hvis jeg løfter på denne måten iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen virker nå som blir å finne ut om svaien er naturlig eller ikke. Som sagt anbefaler jeg at du oppsøker kompetent fagpersonell for å finne ut mer om ryggholdningen din. Du kan jo evt. legge ut et bilde her ;)

Får se om jeg får tatt bilde. Det kan hende at det er normalt men litt mye svai. Jeg har bare alltid hørt at jeg er så svai i ryggen og er svai i forhold til mine venner og de andre på treninga. Men det kan være tilfeldig!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tatt noen bilder, men føler ikke jeg får frem svaien ordentlig der. Syns mer på trening.

Jeg er "gammel" danser og jeg veit ikke om det er en av grunnene til at jeg er mer svai?? Der skulle vi alltid strekke mye på rygg o.l.

Legger ved bildene uansett, men som sagt så kommer ikke svaien fram ordentlig.

Så der :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, sånn bilder må vi ser mer av :) For å bli alvorlig, den svaien du har (som du ikke får fram på bildet) er du ikke alene om. Foreslår at du kontakter en god trener, som Børge eller Robert, de kan nok hjelpe. Det handler om spesifike øvelser vil jeg tippe. Har hatt min del av kunder som sliter med det samme, da er ikke akkurat planken et sted å begynne. Sjekk ut magen, rumpe og lår først, hvordan står det til med forholdene nedover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, sånn bilder må vi ser mer av :) For å bli alvorlig, den svaien du har (som du ikke får fram på bildet) er du ikke alene om. Foreslår at du kontakter en god trener, som Børge eller Robert, de kan nok hjelpe. Det handler om spesifike øvelser vil jeg tippe. Har hatt min del av kunder som sliter med det samme, da er ikke akkurat planken et sted å begynne. Sjekk ut magen, rumpe og lår først, hvordan står det til med forholdene nedover?

Hehe ja du ønsker vel flere sånne bilder ja :p

Regna ikke med at jeg var aleine om den nei ;)Som sagt så syns svaien enda mer når ved trening. Skal nok høre med Robert :D Greit å kunne ha mest utbytte av treninga :D

Jeg tar ikke planken lenger, men det var bare noe som jeg egentlig skulle ha på programmet mitt for en stund siden, Men vi droppa det. Sjekk ut mage, rumpe og lår? Stivhet o.l du tenker på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er lurt å høre med en som har ordentlig peiling altså. Teknikken kan jo se riktig ut for mange, selv om den ikke nødvendigvis er helt perfekt. Selv har jeg nå overbelastet ryggen min, og noe av det er trolig pga at jeg også har svaiet litt mye, sies det :p Får du strammet kjernen ordentlig under løftene? Det er det som er mitt problem :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er lurt å høre med en som har ordentlig peiling altså. Teknikken kan jo se riktig ut for mange, selv om den ikke nødvendigvis er helt perfekt. Selv har jeg nå overbelastet ryggen min, og noe av det er trolig pga at jeg også har svaiet litt mye, sies det :p Får du strammet kjernen ordentlig under løftene? Det er det som er mitt problem :/

Ja jeg får strammet kjernen ordentlig. Det er en av tingene jeg øvde mye på før jeg begynte å løfte tyngre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...