Gå til innhold

Er det ugunstig å trene med svai rygg i forhold til normal rygg?


Jane

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Får se om jeg får tatt bilde. Det kan hende at det er normalt men litt mye svai. Jeg har bare alltid hørt at jeg er så svai i ryggen og er svai i forhold til mine venner og de andre på treninga. Men det kan være tilfeldig!!?

På bildene ser jeg ikke antydninger til en unaturlig/ugunstig svai. Som du sa så kommer ikke svaien tydlig frem. Det du kan gjøre, er å få en venninne til å ta bilder av deg fra siden.Med en gang du roterer ryggraden for å få sett inn i kamera, vil ikke svaien komme ordentlig godt frem på bilder som den ellers kanskje ville gjort ved en nøytral possisjon.

Om planken er øvelsen som er best egnet for deg vil jeg si er vanskelig å bestemme. De fleste jeg ser, utfører øvelsen helt feil, hvor de ender opp med å bruke muskler som vil forsterke svai-problemet. Dette gjør at kroppen automatisk for å kompansere evt. muskelubalanser og gjør at øvelsen virker helt i mot sin hensikt. Det krever vanligvis grundig innlæring i korrekt teknikk for å få brukt de musklene man egentlig vil skal jobbe under øvelsen. Kan nevne at hofteleddsbøyerne (posas og iliacus) har en tendens til å ta over rollen for abdomen/kjernen.

Det er bare en mulighet jeg ser for meg som kan være en årsak til problemet. Før du ender opp med å legge ut en hel photoshoot av halvnakne bilder, ville jeg hørt med en kompetent person:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildene ser jeg ikke antydninger til en unaturlig/ugunstig svai. Som du sa så kommer ikke svaien tydlig frem. Det du kan gjøre, er å få en venninne til å ta bilder av deg fra siden.Med en gang du roterer ryggraden for å få sett inn i kamera, vil ikke svaien komme ordentlig godt frem på bilder som den ellers kanskje ville gjort ved en nøytral possisjon.

Om planken er øvelsen som er best egnet for deg vil jeg si er vanskelig å bestemme. De fleste jeg ser, utfører øvelsen helt feil, hvor de ender opp med å bruke muskler som vil forsterke svai-problemet. Dette gjør at kroppen automatisk for å kompansere evt. muskelubalanser og gjør at øvelsen virker helt i mot sin hensikt. Det krever vanligvis grundig innlæring i korrekt teknikk for å få brukt de musklene man egentlig vil skal jobbe under øvelsen. Kan nevne at hofteleddsbøyerne (posas og iliacus) har en tendens til å ta over rollen for abdomen/kjernen.

Det er bare en mulighet jeg ser for meg som kan være en årsak til problemet. Før du ender opp med å legge ut en hel photoshoot av halvnakne bilder, ville jeg hørt med en kompetent person:p

Jeg skal komme meg til en person som kan dette :D Planken er ikke noe jeg vanligvis gjør.

Før trening i dag har jeg også tøyd litt og det hjalp litt. Så det skal jeg fortsette med :D

Kan vi ikke heller gå for photoshoot da .?:)

Haha :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips for å forhindre unormalt svai er så se på balansen/ubalansen mellom div muskler. De musklene som er viktig i denne sammenheng er forholdet mellom: forside og baksidelår, samt ryggstrekkerne og magemusklene. Dersom man har over aktivitet i forside lår, vil musklene på forsiden som er festet til bekkenet trekke bekkenet nedover. På samme side, er ryggstrekkerne stramme vil de "dra" bekkenet opp over (sett fra siden). Dette er faktisk en tilstand som kalles anterior pelvic tilt og som er relativ utbredt. Google det, så finner du bla en del tøye øvelser som kan hjelpe. Verdt å nevne er at jenter også har naturlig større svai enn gutter.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet noen strekk øvelse :D Så skal gjøre de før rygg og beintrening i alle fall :D

Det skal ikke være noe som er for stramt da de sjekket muskler og greier etter 2 endte svangerskap. Har en lege som er nøye på at det ikke skal bli senskader o.l. Men som sagt så har ryggen alltid vært sånn :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips for å forhindre unormalt svai er så se på balansen/ubalansen mellom div muskler. De musklene som er viktig i denne sammenheng er forholdet mellom: forside og baksidelår, samt ryggstrekkerne og magemusklene. Dersom man har over aktivitet i forside lår, vil musklene på forsiden som er festet til bekkenet trekke bekkenet nedover. På samme side, er ryggstrekkerne stramme vil de "dra" bekkenet opp over (sett fra siden). Dette er faktisk en tilstand som kalles anterior pelvic tilt og som er relativ utbredt. Google det, så finner du bla en del tøye øvelser som kan hjelpe. Verdt å nevne er at jenter også har naturlig større svai enn gutter.:)

Ikke for å være nesevis, men jeg tror rectus femoris er den eneste muskelen på fremside lår som vil kunne ha en effekt direkte tilknyttet til en fremoverrotering av bekkenet. Psoas og Ilicas har større innvirkning på akkurat dette, enn det fleste musklene på fremside lår.

Noen tanker?

Du vet ikke tilfeldig vis om noen gode øvelser for å få strukket ut stramme ryggstrekkere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være nesevis, men jeg tror rectus femoris er den eneste muskelen på fremside lår som vil kunne ha en effekt direkte tilknyttet til en fremoverrotering av bekkenet. Psoas og Ilicas har større innvirkning på akkurat dette, enn det fleste musklene på fremside lår.

Noen tanker?

Du vet ikke tilfeldig vis om noen gode øvelser for å få strukket ut stramme ryggstrekkere?

Jo, du kan bruke strekkøvelsene i TRX, eller simpelthen sette seg ned på gulve,la rompa hvile på føttene, og så legge seg fremover, rolig med armene utstrakt (slik at man ligger dobbelt) ...tror det er en yoga øvelse, den funker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være nesevis, men jeg tror rectus femoris er den eneste muskelen på fremside lår som vil kunne ha en effekt direkte tilknyttet til en fremoverrotering av bekkenet. Psoas og Ilicas har større innvirkning på akkurat dette, enn det fleste musklene på fremside lår.

Noen tanker?

Du vet ikke tilfeldig vis om noen gode øvelser for å få strukket ut stramme ryggstrekkere?

Du har selvsagt rett. Skrev forside lår, men tenkte på psosa. Det er jo blant annet psoas som er stram og som må tøyes ved anterior pelvic tilt. Takk for rettelsen;)

Ang tøying av ryggstrekkerne så har ikke så mange gode.(Her er massasjerulle bedre IMO)

Du kan evt stå på alle 4 og skyte rygg eller ligge på gulvet og bøye kærne opp mot magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest svarene her, så tar forbehold om at alle spørsmål muligens er besvart.

Gjør rumpe, bakside lår og magen sterkere

Glute bridge med ett og to bein + hip-thrust med ett og to bein er gode øvelser for baksiden av lårt og rumpa. For magen vil jeg anbefale plankevariasjoner fremfor situps (som kan forverre problemet -> forkortede hofteleddsbøyere).

Tøying av hofteleddsbøyerne og erector spinae

For tøying av hofteleddsbøyere kan PNF anbefales om du har noen som kan hjelpe deg:

For den store ryggstrekkeren finnes det flere varianter, bl.a.

!

Du kan også stå på alle fire og presse ryggen opp - noe ala dette:

For en komplett gjennomgang, så har T-Nation en artikkel som dekke problemet:

http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1508256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Satser på at det går bra :p Så lenge det ikke er noe vondt.

Har fått flere kommentarer på dette. Spesielt på strake markløft, da det kanskje blir enda mer synlig. Aner ikke jeg. Men jeg har vært sånn hele livet.

Er sånn i ryggen selv, strake mark blir ALDRI ryggen min plankerett, har svai selv om jeg bøyer meg fremover, haha :p Satser på at trening går bra for oss svaie raringer fordet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...