Gå til innhold

Ditt beste kostholdstips...


Sannyhawk

Anbefalte innlegg

Jeg er relativt ny i gamet og klarer ikke å fatte hodet mitt rundt dette med kosthold. Hva skal jeg spise? Hvor mye karb, fett og prot skal jeg ha utløpet av dagen osv..

Siden jeg er nybegynner så vil jeg gjerne ha dine beste råd, og enkle. For i førsteomgang må jeg holde det enkelt!

I dag trener jeg styrke 2-3 ganger i uka og kondis 1-2 ganger i uka.. Skal opp på fast 3 og 2 x uka.. Men pr nå varierer det noe. Styrke = basisøvelser (tungt) og kondis = 40 min jogging

Ser frem til å få noen veibesrivelser i denne ellers så store jungelen :/ hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Du sier lite om deg selv eller målsettningene dine, så det blir fort litt vanskelig å komme med konkrete råd. Et par tips som er gode uansett hvem du er eller hva du vil er:

  • Å ikke handle ting som har ingredienser. Kjøtt, fisk, egg, sopp, ost og masse grønnsaker, ikke ferdigmat eller halvfabrikata.
  • Spis når du er sulten, stopp når du er mett (om du ikke vil opp i vekt, da kan du godt spise litt til).

I tillegg er tilskudd av vitamin D så absolutt å anbefale enhver som bor her i det kalde nord, gjerne noe med mer innhold enn den Norske maksgrensa (f.eks. Vitamin D3 - A, D, E & K - Bättre hälsa | Shopping4net). Skal du første bestille fra den sida kan du godt ta med Omega-3 også. Spiser du fet fisk flere ganger i uka er det ikke sikkert det gjør all verden for deg, men det er i allefall definitivt ikke negativt.

Er du interessert i kosttilskudd er det egentlig så vidt meg er bekjent bare to ting som er verdt pengene. Et godt proteinpulver om du ikke får i deg nok fra kosten (1,5-2g per kg kroppsvekt), og kreatin monohydrat. Utover disse to (samt Omega-3 og vitamin D) er det mye rart ute og går som i beste fall gir en liiiiten fordel på treninga, men som aller mest effektivt slanker lommeboka.

Lykke til!