Gå til innhold

Ditt beste kostholdstips...


Sannyhawk

Anbefalte innlegg

Jeg er relativt ny i gamet og klarer ikke å fatte hodet mitt rundt dette med kosthold. Hva skal jeg spise? Hvor mye karb, fett og prot skal jeg ha utløpet av dagen osv..

Siden jeg er nybegynner så vil jeg gjerne ha dine beste råd, og enkle. For i førsteomgang må jeg holde det enkelt!

I dag trener jeg styrke 2-3 ganger i uka og kondis 1-2 ganger i uka.. Skal opp på fast 3 og 2 x uka.. Men pr nå varierer det noe. Styrke = basisøvelser (tungt) og kondis = 40 min jogging

Ser frem til å få noen veibesrivelser i denne ellers så store jungelen :/ hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Du sier lite om deg selv eller målsettningene dine, så det blir fort litt vanskelig å komme med konkrete råd. Et par tips som er gode uansett hvem du er eller hva du vil er:

  • Å ikke handle ting som har ingredienser. Kjøtt, fisk, egg, sopp, ost og masse grønnsaker, ikke ferdigmat eller halvfabrikata.
  • Spis når du er sulten, stopp når du er mett (om du ikke vil opp i vekt, da kan du godt spise litt til).

I tillegg er tilskudd av vitamin D så absolutt å anbefale enhver som bor her i det kalde nord, gjerne noe med mer innhold enn den Norske maksgrensa (f.eks. Vitamin D3 - A, D, E & K - Bättre hälsa | Shopping4net). Skal du første bestille fra den sida kan du godt ta med Omega-3 også. Spiser du fet fisk flere ganger i uka er det ikke sikkert det gjør all verden for deg, men det er i allefall definitivt ikke negativt.

Er du interessert i kosttilskudd er det egentlig så vidt meg er bekjent bare to ting som er verdt pengene. Et godt proteinpulver om du ikke får i deg nok fra kosten (1,5-2g per kg kroppsvekt), og kreatin monohydrat. Utover disse to (samt Omega-3 og vitamin D) er det mye rart ute og går som i beste fall gir en liiiiten fordel på treninga, men som aller mest effektivt slanker lommeboka.

Lykke til!

Edit: du spurte jo om forhold på makronæringsstoffene. 1,5-2g protein per kg kroppsvekt er en god pekepinn (ikke vær redd for fett kjøtt, du trenger både fett og energien det gir). Dekk mest mulig av ditt restrerende energibehov fra andre matvarer uten ingredienser og du har gjort langt, langt mer for helsa di enn den alminnelige mannen i gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trener styrke kan du legge deg på ca 2gram protein pr/kg kroppsvekt. Resterende fylles opp med karbs og fett (gjerne mer karbs enn fett).

Prøv en av disse kalorikalkulatorene, så får du en ca pekepinn på hva du kan forsøke å legge deg på totalt sett. Så må du justere +/- 200-400 kcal utifra om du vil opp, ned eller opprettholde vekta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du sier lite om deg selv eller målsettningene dine, så det blir fort litt vanskelig å komme med konkrete råd. Et par tips som er gode uansett hvem du er eller hva du vil er:

  • Å ikke handle ting som har ingredienser. Kjøtt, fisk, egg, sopp, ost og masse grønnsaker, ikke ferdigmat eller halvfabrikata.
  • Spis når du er sulten, stopp når du er mett (om du ikke vil opp i vekt, da kan du godt spise litt til).

I tillegg er tilskudd av vitamin D så absolutt å anbefale enhver som bor her i det kalde nord, gjerne noe med mer innhold enn den Norske maksgrensa (f.eks. Vitamin D3 - A, D, E & K - Bättre hälsa | Shopping4net). Skal du første bestille fra den sida kan du godt ta med Omega-3 også. Spiser du fet fisk flere ganger i uka er det ikke sikkert det gjør all verden for deg, men det er i allefall definitivt ikke negativt.

Er du interessert i kosttilskudd er det egentlig så vidt meg er bekjent bare to ting som er verdt pengene. Et godt proteinpulver om du ikke får i deg nok fra kosten (1,5-2g per kg kroppsvekt), og kreatin monohydrat. Utover disse to (samt Omega-3 og vitamin D) er det mye rart ute og går som i beste fall gir en liiiiten fordel på treninga, men som aller mest effektivt slanker lommeboka.

Lykke til!

Edit: du spurte jo om forhold på makronæringsstoffene. 1,5-2g protein per kg kroppsvekt er en god pekepinn (ikke vær redd for fett kjøtt, du trenger både fett og energien det gir). Dekk mest mulig av ditt restrerende energibehov fra andre matvarer uten ingredienser og du har gjort langt, langt mer for helsa di enn den alminnelige mannen i gata.

Takk for generelle tips.. er vel kanskje de jeg er mest ute etter. Men jeg vil jo kunne mer om kosthold, det er bare ikke gjort i en håndvending :p hehe..

Mine mål er å bli sterkere/fastere i fisken og gå ned i vekt.

Altså; jeg fikk en sønn for 4 mnd siden. I svangerskapet la jeg på meg 25 kg. MYE vann. Nå sitter 5 kg igjen, og jeg sluttet å røyke da vi begynte å prøve å bli gravide, så det gikk på en 3-4 kg der i røykeslutt :/ Så alt i alt så skal jeg ned 8-9 kg ca.

Det er trivselsvekten min.. men har alltid hatt en drøm om å kunne være trent og i god form. Jeg vil ikke bli en sofasliter type mamma :) Så er en god kombinasjon å sette i gang nå..

jeg sliter litt i foholdet mellom trening og slanking. Den ene siden skal en ha i seg nok for å holde kroppen i gang og på den andre siden må en ligge i underskudd for å gå ned i vekt. Derfor trenger jeg å vite om det grunnleggende i kostholdet.

Dette med proteinpulver trenger jeg nok å få inn med tskje :p Hvor mye? Når? Hvordan type? Det er jo et marked villere enn jungelen :p haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for generelle tips.. er vel kanskje de jeg er mest ute etter. Men jeg vil jo kunne mer om kosthold, det er bare ikke gjort i en håndvending :p hehe..

Mine mål er å bli sterkere/fastere i fisken og gå ned i vekt.

Altså; jeg fikk en sønn for 4 mnd siden. I svangerskapet la jeg på meg 25 kg. MYE vann. Nå sitter 5 kg igjen, og jeg sluttet å røyke da vi begynte å prøve å bli gravide, så det gikk på en 3-4 kg der i røykeslutt :/ Så alt i alt så skal jeg ned 8-9 kg ca.

Det er trivselsvekten min.. men har alltid hatt en drøm om å kunne være trent og i god form. Jeg vil ikke bli en sofasliter type mamma :) Så er en god kombinasjon å sette i gang nå..

jeg sliter litt i foholdet mellom trening og slanking. Den ene siden skal en ha i seg nok for å holde kroppen i gang og på den andre siden må en ligge i underskudd for å gå ned i vekt. Derfor trenger jeg å vite om det grunnleggende i kostholdet.

Dette med proteinpulver trenger jeg nok å få inn med tskje :p Hvor mye? Når? Hvordan type? Det er jo et marked villere enn jungelen :p haha :)

Får ta det med proteinpulver først som sist da. Regla er 1,5-2g per kg kroppsvekt. Jeg veier ~92kg og bør derfor ha 138-184g protein om dagen. Ikke fordi man dør om man får mindre, men fordi kroppen "bruker opp" endel av energien i protein til varmeproduksjon og fordi proteiner er viktig for å bygge og bevare musklene.

Skal du gjøre kroppen din bedre ("bedre" i den sammenheng folk flest tenker, altså slankere og fastere) må du spise nok. Dette føles ikke nødvendigvis så intuitivt, men ikke tenk på slanking så lenge du spiser bra mat og får i deg nok, og trener styrke. Kan legge ved et random internettbilde for å vise hva styrketrening og bra kosthold kan gjøre og hvor lite total vekt har å si:

squats.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha fokus på hva du bør spise, og ikke tenk på hva du ikke bør spise.

Rent kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, bær, nøtter og korn er et godt utgangspunkt. Når det kommer til komposisjon av måltider så spiser jeg mest kjøtt/fisk (proteinkilde), en god del grønnsaker, og litt karb (avhengig av når på dagen og og jeg har trent eller ikke).

Forøvrig enig med sjokkoninja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med proteinpulver trenger jeg nok å få inn med tskje :p Hvor mye? Når? Hvordan type? Det er jo et marked villere enn jungelen :p haha :)

Nå vet ikke jeg om dette er noen god fasit, men jeg gjør det hvertfall sånn her:

2 scoops 100% whey/myse etter trening sammen med en frukt og/eller riskaker (for tiden Proteinfabrikken sitt 100% whey)

Pulver basert på 50/50 myse/kasein ellers ila døgnet (MyoProtein fra MyRevolution)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med proteinpulver trenger jeg nok å få inn med tskje :p Hvor mye? Når? Hvordan type? Det er jo et marked villere enn jungelen :p haha :)

Vil anbefale whey pga bra aminosyresammensetning.

Når det kommer til mengde, så må du sørge for å få i deg nok protein TOTALT i løpet av dagen, bare sørg for at du får i deg nok protein, timingen har ikke noe å si, 2g pr kg kroppsvekt er et bra utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha fokus på hva du bør spise, og ikke tenk på hva du ikke bør spise.

Rent kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, bær, nøtter og korn er et godt utgangspunkt. Når det kommer til komposisjon av måltider så spiser jeg mest kjøtt/fisk (proteinkilde), en god del grønnsaker, og litt karb (avhengig av når på dagen og og jeg har trent eller ikke).

Forøvrig enig med sjokkoninja

Sikkert et dumt spørsmål, men ble i tvil.. kjøttdeig er det rent kjøtt? Eller karbonadedeig? Eller ansees dette som behandlet så dann?

Når spiser du karbohydrater da? tidlig på dagen? før du skal løpe el.l.?

Hva spiser du f.eks til frokost, lunsj og kvelds? Middag forstår jeg meg på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil anbefale whey pga bra aminosyresammensetning.

Når det kommer til mengde, så må du sørge for å få i deg nok protein TOTALT i løpet av dagen, bare sørg for at du får i deg nok protein, timingen har ikke noe å si, 2g pr kg kroppsvekt er et bra utgangspunkt.

Det vil si nok proteiner totalt. Altså proteinpulver og gjennom kostholdet, right? Hvordan vet du mengde proteiner inntatt av kosthold om en ikke skal telle kcal?

Jeg har i dag Fast-1 Pure Whay Protein fra X-life... Bør jeg bytte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et dumt spørsmål, men ble i tvil.. kjøttdeig er det rent kjøtt? Eller karbonadedeig? Eller ansees dette som behandlet så dann?

Når spiser du karbohydrater da? tidlig på dagen? før du skal løpe el.l.?

Hva spiser du f.eks til frokost, lunsj og kvelds? Middag forstår jeg meg på...

Med rent kjøtt så menes det vel egentlig kjøtt med lavt fettinnhold.

Og det spiller ingen rolle når du spiser maten din, så lenge du får i deg nok totalt igjennom dagen - det handler bare om hva du selv syns, hva som gir deg mest energi osv. F.eks, mange liker å spise en del karbohydrater og protein før trening fordi de føler at det gir mye energi - andre foretrekker å trene fastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med rent kjøtt så menes det vel egentlig kjøtt med lavt fettinnhold.

Og det spiller ingen rolle når du spiser maten din, så lenge du får i deg nok totalt igjennom dagen - det handler bare om hva du selv syns, hva som gir deg mest energi osv. F.eks, mange liker å spise en del karbohydrater og protein før trening fordi de føler at det gir mye energi - andre foretrekker å trene fastet.

okay.. ja, det er jo summen av kcal inntaket som har noe å si.. Mener jeg hørte Jillian Micheals (hun biggest looser treneren :p) at det er bedre å spise karbohydratene sine før trening fordi du da har mer å gå på under trening og forbrenner de utover dagen. Kanskje jeg har misforstått.. eller at det blir litt annerledes for de som trener 8 timer om dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay.. ja, det er jo summen av kcal inntaket som har noe å si.. Mener jeg hørte Jillian Micheals (hun biggest looser treneren :p) at det er bedre å spise karbohydratene sine før trening fordi du da har mer å gå på under trening og forbrenner de utover dagen. Kanskje jeg har misforstått.. eller at det blir litt annerledes for de som trener 8 timer om dagen..

For vekt oppgang/nedgang spiller det ingen rolle når du spiser karbohydratene/fett/protein - det er det totale kcal inntaket som bestemmer ja.

Men det kan godt hende at du føler at du har mere energi om du spiser karbs før trening ja :)

Igjen, det med at man "forbrenner de utover dagen" spiller ingen rolle, ettersom det er det totale kcal inntaket som betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...