Gå til innhold

Ditt beste kostholdstips...


Sannyhawk

Anbefalte innlegg

ahhh...;)

Synes det høres mye ut å gange det med 31.. tror det blir over vedlikeholds inntaket.. men jeg får begynne, så redusere etterhvert! Nå trener jeg skikkelig styrke tre ganger i uka, men pr nå kun basisøvelser :) Er jo interessert i å gå ned fett og ikke muskler som du sier. Så det høres bra ut :) Da har jeg fått et aha-moment og starter med dette :)

Jeg skjønner det kan høres litt mye ut, men tro meg, bedre kanskje å starte litt høyt, og heller justere litt ekstra ned i etterkant, for som sagt, en burde ikke kutte mer enn det som er minimum nødvendig for å se ønsket fremgang :) Man vil jo ikke måtte slite mer enn hva som er nødvendig, vil man? ;)

3 x styrke med baseøvelser høres veldig lovende ut :) Helt klart bedre å kjøre hardt på med store øvelser som tar på maksimalt av muskler, gir mye mer valuta for treningen enn å sitte med biceps-curlen og sit-upsene til krampa tar deg.. ;)

Når du attpåtil legger opp til 2 kardio-økter så holder nok treningsinnsats i massevis, og du kan regne med å se gode resultater fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner det kan høres litt mye ut, men tro meg, bedre kanskje å starte litt høyt, og heller justere litt ekstra ned i etterkant, for som sagt, en burde ikke kutte mer enn det som er minimum nødvendig for å se ønsket fremgang :) Man vil jo ikke måtte slite mer enn hva som er nødvendig, vil man? ;)

3 x styrke med baseøvelser høres veldig lovende ut :) Helt klart bedre å kjøre hardt på med store øvelser som tar på maksimalt av muskler, gir mye mer valuta for treningen enn å sitte med biceps-curlen og sit-upsene til krampa tar deg.. ;)

Når du attpåtil legger opp til 2 kardio-økter så holder nok treningsinnsats i massevis, og du kan regne med å se gode resultater fremover :)

Ja, er enig med deg i det :) Får prøve og justere hele veien.. og lytte til kroppen. I går var jeg skikkelig sulten, så da har jeg nok fått i meg for lite :/

Baseøvelser er gunstig i begynnelsen - til jeg er kommet på et nivå som er allright. Fortsetter nok med baseøvelser også, men supplerer med andre øvelser senere. Har oppfølging hver 6. uke hos pt'en på treningssenteret :) Bra dame :)

Merker store endringer i begynnelsen.. men er nok kun oppe i 1 cardio i uka.. pr nå. Noen ganger når det er lystbetont tar jeg en tur til.. men viktig å ikke overdrive i startfasen! Vil jo at dette skal bli varig :)

Målet er dog en halvmaraton etterhvert - så maraton - så må jo begynne litt med denne kondisen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er aktuelt å telle kalorier ville jeg lagt meg på vedlikehold i starten og justert derifra. Hvis det blir litt mye pes å telle så er det kjempegode tips tidligere i tråden om å bruke typisk sunne matvarer som kjøtt/kylling/fisk/grønt og bare regulere inntak etterhvert som du ser hvordan kroppen reagerer. Man blir ikke 10kg tyngre over natta, men små variasjoner i vekt er normalt, så derfor er det bedre å bruke speil/kjenne hvordan kroppen føles enn å bruke vekt :) Gjør det enkelt i starten, så blir det bra med motivasjonen du har (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahhh...;)

Synes det høres mye ut å gange det med 31.. tror det blir over vedlikeholds inntaket.. men jeg får begynne, så redusere etterhvert! Nå trener jeg skikkelig styrke tre ganger i uka, men pr nå kun basisøvelser :) Er jo interessert i å gå ned fett og ikke muskler som du sier. Så det høres bra ut :) Da har jeg fått et aha-moment og starter med dette :)

30 kcal/kg kroppsvekt er vanlig utgangspunkt for sengeliggende pasienter. Så kan du se om du vil revurdere det at 31 er over ditt vedlikehold eller ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 kcal/kg kroppsvekt er vanlig utgangspunkt for sengeliggende pasienter. Så kan du se om du vil revurdere det at 31 er over ditt vedlikehold eller ikke ;)

Oj, det var litt overraskende å høre...Anbefalingen min, som jeg har trodd var ganske realitisk, var egentlig basert på et utsagn av Lyle MacDonald i følgende artikkel: How to Estimate Maintenance Caloric Intake | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald , der han kommer med følgende:

"In general, women or those with a ‘slower’ metabolic rate should use the lower value (14 cal/lb) and men or those with a ‘faster’ metabolic rate should use the higher value (16 cal/lb) as a STARTING POINT ESTIMATION for maintenance calories.

Han legger jo trykk på at det kun skal være et utgangspunkt da vedlikehold varierer svært ift aktivitet osv, men likevel blir det jo veldig lavt i forhold. Hva mener du om dette? Ikke ment som kritikk btw, lurer bare siden jeg egentlig har brukt den referansen endel så kan jo være greit å evt. revurdere hvis den generelt er for lav :) Har selv erfaring med at jeg har vedlikeholdt 70 kg på rundt 2400 kcal med et moderat aktivitetsnivå, som er omtrent i sjiktet Lyle refererer til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 kcal/kg kroppsvekt er vanlig utgangspunkt for sengeliggende pasienter. Så kan du se om du vil revurdere det at 31 er over ditt vedlikehold eller ikke ;)

Whaat, det hørtes ikke riktig ut. Jeg maintainer på ca 2500kcal når jeg bare trener styrke og er ellers lite aktiv om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, det var litt overraskende å høre...Anbefalingen min, som jeg har trodd var ganske realitisk, var egentlig basert på et utsagn av Lyle MacDonald i følgende artikkel: How to Estimate Maintenance Caloric Intake | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald , der han kommer med følgende:

"In general, women or those with a ‘slower’ metabolic rate should use the lower value (14 cal/lb) and men or those with a ‘faster’ metabolic rate should use the higher value (16 cal/lb) as a STARTING POINT ESTIMATION for maintenance calories.

Han legger jo trykk på at det kun skal være et utgangspunkt da vedlikehold varierer svært ift aktivitet osv, men likevel blir det jo veldig lavt i forhold. Hva mener du om dette? Ikke ment som kritikk btw, lurer bare siden jeg egentlig har brukt den referansen endel så kan jo være greit å evt. revurdere hvis den generelt er for lav :) Har selv erfaring med at jeg har vedlikeholdt 70 kg på rundt 2400 kcal med et moderat aktivitetsnivå, som er omtrent i sjiktet Lyle refererer til :)

Hans tall er i lbs, ikke kg! 1kg = ~2.2 lbs. Så 14 kcal/lbs er rundt regnet det samme som 30kcal/kg :)

Whaat, det hørtes ikke riktig ut. Jeg maintainer på ca 2500kcal når jeg bare trener styrke og er ellers lite aktiv om dagen.

Det er hvertfall det man tar utgangspunkt i i helsevesenet. 30 kcal/kg er også omtrentlig estimert forbruk hos friske med lavt aktivitetsnivå, men dette er bare en tommelfingerregel, vanligvis brukes formler som Harris-Benedict. Hos syke brukes dette som utgangspunkt for sengeliggende siden energibehovet ofte er økt pga sykdommen i seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...