Gå til innhold

Post din makspuls


stoffern

Anbefalte innlegg

For morro skyld, og kanskje som en motivasjon for enkelte, post deres makspuls - gjerne med bilde som dokumentasjon :)

Jeg bruker en pulsklokke av typen Polar FT40M. Normalt ligger jeg på rundt 130-170 i puls når jeg trener styrke, men i dag ble jeg mildt sagt overrasket etter endt treningsøkt;

[ATTACH]82897[/ATTACH]

post-22073-144409163347_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For morro skyld, og kanskje som en motivasjon for enkelte, post deres makspuls - gjerne med bilde som dokumentasjon :)

Jeg bruker en pulsklokke av typen Polar FT40M. Normalt ligger jeg på rundt 130-170 i puls når jeg trener styrke, men i dag ble jeg mildt sagt overrasket etter endt treningsøkt;

[ATTACH]82897[/ATTACH]

Uten å ta fra det motet vil jeg tro det er pulsbeltet som har tatt seg en runde på egenhånd for å få 227 i makspuls under en vanlig styrkeøkt (?) og med en gjennomsnittspuls på 131 bpm.

Har forøvrig høyeste puls målt til 209 bpm, med intervalldrag i 60 cm snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For morro skyld, og kanskje som en motivasjon for enkelte, post deres makspuls - gjerne med bilde som dokumentasjon :)

Jeg bruker en pulsklokke av typen Polar FT40M. Normalt ligger jeg på rundt 130-170 i puls når jeg trener styrke, men i dag ble jeg mildt sagt overrasket etter endt treningsøkt;

[ATTACH]82897[/ATTACH]

Det kan nok ikke fungere som noen motivasjon, da makspuls er individuelt og heller ikke et mål på utholdenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

215. 3000-meteren.

(sunket ned til 203 etter at jeg begynte med astmamedisiner ;-) )

Makspulsen din synker ikke fordi du begynner på en gitt medisintype, med mindre denne medisinen direkte hindrer hjertet i å kontrahere, noe jeg sterkt tviler på at den gjør. Det som derimot har skjedd er nok at du ikke lenger klarer å komme opp i samme pulshøyde under dragene du løper, slik at det du måler ikke er din faktiske makspuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For morro skyld, og kanskje som en motivasjon for enkelte, post deres makspuls - gjerne med bilde som dokumentasjon :)

Jeg bruker en pulsklokke av typen Polar FT40M. Normalt ligger jeg på rundt 130-170 i puls når jeg trener styrke, men i dag ble jeg mildt sagt overrasket etter endt treningsøkt;

[ATTACH]82897[/ATTACH]

Har selv erfaring fra att Polar klokker tar seg ett "hopp" innimellom desverre. Hadde senest i dag en 20min rolig joggetur og etter å ha sjekket klokka etterpå hadde jeg hatt max puls på 209 noe som ikke stemmer i det hele tatt, man merker når man kommer opp i så høy puls rett å slett, er ikke noe som bare plutserlig skjer.

Dette er lett å sjekke hviss man overfører treningsfilen over til pc, da ser man lett att klokka bare har gjort ett "hopp".

Å husk att høy max puls ikke indikerer noe hvor bra form du er i, ikke direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makspulsen din synker ikke fordi du begynner på en gitt medisintype, med mindre denne medisinen direkte hindrer hjertet i å kontrahere, noe jeg sterkt tviler på at den gjør. Det som derimot har skjedd er nok at du ikke lenger klarer å komme opp i samme pulshøyde under dragene du løper, slik at det du måler ikke er din faktiske makspuls.

Eh, javel. Det er jo en veldig drøy påstand som jeg ikke helt ser hvor du får fra, særlig fordi du ikke kjenner til åssen type astma jeg har og hvordan jeg har trener. Hvis du hadde hatt innsikt i astma og bruk av astmamedisiner, så hadde du visst at pulsen min var høyere før fordi hjertet måtte jobbe hardere i og med at oksygeninntaket var betydelig redusert før jeg begynte med medisiner. Det resulterer i en høyere makspuls (en gjennomsnittspuls på 210, og en maks på 215 - på 3000meteren). Makspulsen vil derfor synke når man blir medisinert, og derfor klarer å utvide lungene slik at de klarer å ta opp mer oksygen. Makspulsen som nå ligger på 203 har jeg forresten testet på lab, tilkoblet pustemaske og hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe jeg ikke helt skjønner med makspuls.

Marit Bjørgen fikk jo litt rar hjerterytme.. Og hu merka det spesielt på pulsklokka da hu sa den var oppi 200. Da hu sa makspulsen sin var 174 (noe rundt der). Men er et rett og slett med oksygenopptakt hens er MYE bedre enn våres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe jeg ikke helt skjønner med makspuls.

Marit Bjørgen fikk jo litt rar hjerterytme.. Og hu merka det spesielt på pulsklokka da hu sa den var oppi 200. Da hu sa makspulsen sin var 174 (noe rundt der). Men er et rett og slett med oksygenopptakt hens er MYE bedre enn våres?

Makspuls er noe som varierer fra person til person, ut i fra for eksempel alder, men det trenger egentlig ikke å ha noe med alder å gjøre. Flere som jeg kjenner på min alder som har lavere makspuls enn det jeg har. At man har lav makspuls, betyr ikke at man er bedre trent enn andre.

Og forresten - oksygenopptaket hennes er jo bedre fordi hun trener mer enn "vanlige folk", ikke fordi hun bruker astmamedisiner. Det har med maksimalt VO2-opptak å gjøre, og man kan ha høyt O2-opptak, og likevel ha lav makspuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente mer om det er sammenheng mellom puls og oksygenopptak...at man kan få lavere makspuls ved høyt oksygenopptak?

Du får ikke lavere maxpuls ved høy VO2max. Maxpuls er ikke trenbar. VO2max er. Det som er gunstig med høy VO2max er at kroppen kan jobbe på høyere intensitet (beregnet ut ifra den maxpulsen du har) over lengre tid uten å produsere alt for mye laktat. Dvs. du gjør et større arbeid men med lavere O2kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...