Gå til innhold

Hvalen skal bli menneske!


hvalen

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Dette er kanskje ikke det rette forumet for meg? Men jeg må bare spørre dere! Haha..

Jeg skal ned i vekt, er en jente på 20 som veier.. 143 faens kilo. Kvalmt som faen, men nå skal fettet bort!

Jeg går på grete roede kurs, og har fått beskjed om å spise 1900 kcal om dagen, er ikke det litt mye? Føles sånn i hvertfall!

Prøver å trene 3 dager i uka, enten det er sats eller lange turer med bikkja! Pluss litt styrke!

En vanlig dag ser sånn ca her ut

Frokost: 2 rugsprø med 5 gram vita hjertego smør, en med 20 gram ost og en med 22 gram makrell i tomat. 1,5 dl skummet melk og stort glass vann. Paprika, agurk og lignende som tilbehør

Mellommåltid: En klemetin, og skyr

Lunsj: Litt forskjellig, men rekker som regel kanskje en rugsprø eller tar et eple! Ikke fordi jeg prøver å sulte meg eller noe, men fordi jeg glemmer å spise

Mellommåltid: knekkebrød eller gulrot, hva enn jeg har for meg egentlig. rundt 110 kcal holder jeg meg på her

Middag: 150 gram ovnsbakt ørret, brokkolipure, en hel sprøstekt paprika og cherry tomater. Samt 50 gram kokt byggris.

Kvelds: Eple eller rugsprø med 22 gram makrell i tomat.

Som dere ser, så blir det sjelden 1900 kcal. Ligger på rundt 1200, er det for lite? Jeg har virkelig ikke peiling, er en grunn til jeg ser ut som en stranda hval :p

Kommer jeg til å gå ned noe vekt? Er pissredd for å bare fyke oppover. Haha Fint med synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1200 kcal høres ved første øyekast litt lite ut, selv om man tåler et større underskudd når man har en del å ta av :) Samtidig er det en del hormonelle prosesser og liknende i kroppen, som fungerer mye bedre over tid om underskuddet ditt er noe mer moderat. Men jeg tagger inn Asle og Vegard Lysne her, så skal vi se om ikke de har et mer konkret og utfyllende svar til deg! :)

Uansett - kjempebra at du går inn for å gjøre noe med dette, da har du allerede kommet langt på vei!(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI!

Herregud, velkommen hit! Jeg veide riktignok "bare" 115kg når jeg begynte min ferd nedover vha GR og trening, men i dag veier jeg 73.. (Har et par kilo til jeg og :p) Du har tatt mange viktige, første steg og er godt igang, nå må du bare fortsette :)

Jeg husker jeg begynte på 2400kcal.. Hver dag! Jeg veide 99 når jeg begynte på GR. Jobb i butikk (på beina mer eller mindre hele dagen), en times trening hver dag (Gåing, bakkegåing, fjellturer og styrketrening) og det funket fjell for meg.

Det jeg mente funket for meg, var absolutt stopp av snop (selvsagt, når man teller hver eneste kalori.. Jeg brukte det dog som belønninger på 5- el 10-kilos mål, å spise noe jeg virkelig savnet.) Hva man vil ha som mål og hva som funker er individuelt, men sett deg små mål, 5 og 5 kilo.

I tillegg kuttet jeg ut all alkohol, var ute én gang på 10 mnd. Vanskelig, men viktig. Det er enormt mye kalorier i alkohol, og i all junken som gjerne følger med.

Gjør den treningen du liker å gjøre - ikke bare det som blir fortalt deg at er bra. Styrketrening er viktig for å øke muskelmassen, men den store fettforbrenneren er faktisk kondisjonstrening, og det har mange lett for å glemme. ALT som fører pulsen opp og varer over tid er bra! Om det så er turer, leik med barn el bikkje, svømming, sykle, hva som helst.

Sist, men ikke minst - skriv opp hver eneste kalori. Ikke lur deg selv og tenk "jammen, det er jo så lite at det sikkert ikke teller"..

Oh! Og opprett en loggbok, så kan vi hjelpe deg og støtte deg.

Jeg gleder meg til å følge deg på ferden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer hvertfall ikke til å gå opp i vekt med det kostholdet du beskriver der, heller motsatt. Hvorfor ikke gi opplegget en sjanse, så kan du heller endre om en stund dersom det mot formodning ikke skulle gi ønskede resultater?

Nå sa du ingenting om hvor høy du var, men når du er såpass tung så koster alle bevegelser en del energi, så jeg vil si at 1900 kcal er i laveste laget til å begynne med. Husk at jo lavere du går jo større er risikoen for å sprekke (sult + fristelser), så det er viktig at du finner en balanse der du går ned i vekt samtidig som at opplegget er til å leve med over tid.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! :D

Jeg veide rundt 120 kg når jeg bestemte meg for at nok var nok, og begynte på en ketogen diett for å få en kickstart. Nå er jeg på ca 96kg, men trener tung styrke for og sakte gå ned i fettprosent samtidig som jeg bygger muskler for og forme kroppen. Men hvis jeg virkelig skal komme med et GULL tips, så vil det være at du leser deg opp på kosthold og trening, gjerne her på fitnessbloggen! (bibelen min :p) Ikke bare fordi du lærer så utrolig mye, men fordi du vil forstå mer og mer, og tankegangen din vil gradvis endre seg, noe som også hjelper enormt på motivasjonen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har fått en anbefaling på Grete Roede anbefaler jeg deg å følge den ordentig.

Hvis kurslederen ser at du bør justere opp eller ned så hjelper hun deg med det. Hvis du gjør noe annet enn det du og kurslederen blir enige om mister du anledningen til å få skikkelig oppfølging under kurset, og det er dumt, det er jo det du har betalt for.

Jeg kjenner flere jenter som har brukt GR, noen et enkelt kurs, andre flere kurs over tid. De har gått godt ned i vekt alle sammen og de har spist MASSE mat. Fordi de lærer å ta riktige valg og spiser variert.

Bruk kurs-perioden til å følge opplegget slavisk og se hva du oppnår. Når du senere lærer mer om kostholdet som funker for deg og hva som ikke funker kan du begynne å ta valg selv.

Lykke til, jeg er sikker på at det kommer til å bli bra bare du stoler på kurs-holderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for fine svar dere! Har alltid smuglest inne på fitnessbloggen, men aldri turt å lage med en bruker haha!

Men jo, det er ikke det at jeg ikke vil gi opplegget en sjanse, er bare livredd for å ikke gå ned i vekt. Har aldri veid meg før, hatt nærmest angst, så da jeg så tallet har jeg tenkt på vekta mi non stop! Jeg sulter meg heller ikke, er bare sjelden sulten og rett og slett glemmer å spise! Skjer visst med oss tjukkasser også :p Men neida, fra spøk til alvor! Skal virkelig prøve å spise litt mer, selv om det føles helt feil. Men nå har jeg jo fått mange synspunkter fra flere så dette skal gå bra! :D Er forresten blitt en reser på kaloritelling den siste uka! Og med mange gode tips herfra regner jeg med at det skal gå bra, første veiedag nå til mandag! tusen takk igjen dere! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også råde deg til å følge opplegget, jeg lærte utrolig mye av Grete Roede-kurs og gikk ned i vekt når jeg fulgte det (har gått ned 30 kg). Det er fristende å spise mindre enn de sier, for man innbiller seg jo at da går man fortere ned. Og det kan hende, men muligheten for at man ikke orker det i lengden er ekstremt mye større. Tro meg, jeg har gjort den tabben MANGE ganger og er jojo-slanker av rang. Jeg er dobbelt så gammel som deg og fremdeles sliter jeg med det at jeg ikke spiser nok og derfor før eller siden går på en smell som medfører vektøkning og en evig runddans... Så benytt sjansen nå, følg opplegget, de har tross alt mye erfaring og kunnskap som du har betalt for og derfor bør benytte deg av alt du kan. Og fortsett å lese Fitnessbloggen, utrolig mye tips og informasjon her inne! Lykke til, dette klarer du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut karbohydratene og GR, så skal du få se på resultater(y) (lchf)

For en dust kommentar. Det koster penger å gå på GR-kurs, så når hun først har meldt seg på et, synes jeg hun skal fullføre det. Dessuten - det som funker best og er lettest å holde seg til - er konsekvens!

GR er et flott verktøy for å lære seg hva som er sunne matvarer, og hva man bør spise litt mindre av, og ikke minst et kosthold man kan leve på resten av livet, i motsetning til dietter som LCHF og andre (dumme) lavkarbo-fantasier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Når det er sagt, er det ingenting i veien for å være litt karbo-BEVISST, men det lærer man jo på GR. Velg alltid de groveste alternativene, og spise mer grønnsaker enn ris osv..)

hvalen - ikke la noen lure deg til å tro at karbohydrater er et onde og en gift. Det er mange av dem der ute, og de skal man styre unna. Men du kan absolutt ha nytte av å ta en titt på hva de forskjellige karbohydratene gjør med blodsukkeret ditt - jeg hadde feks god nytte av å kutte epler ned på et minimum, jeg blir bare SYKT sylten av dem med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en dust kommentar. Det koster penger å gå på GR-kurs, så når hun først har meldt seg på et, synes jeg hun skal fullføre det. Dessuten - det som funker best og er lettest å holde seg til - er konsekvens!

GR er et flott verktøy for å lære seg hva som er sunne matvarer, og hva man bør spise litt mindre av, og ikke minst et kosthold man kan leve på resten av livet, i motsetning til dietter som LCHF og andre (dumme) lavkarbo-fantasier.

Ja, det var en tullete kommentar (i denne trådens kontekst), men din faller nesten ned på samme nivå...

Men GR vs LCHF-diskusjonen får dere ta et annet sted, ikke mer off-topic her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått fine råd fra andre om å ta det med ro og gå ned gradvis for å få gjort det til en livsstil og ikke en diett(er fort gjort å sprekke/vanskelig med overgangen til normalt kosthold etterpå) :)

Vil bare si stå på og lykke til (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en tullete kommentar (i denne trådens kontekst), men din faller nesten ned på samme nivå...

Men GR vs LCHF-diskusjonen får dere ta et annet sted, ikke mer off-topic her!

Hvordan? Det synes jeg absolutt ikke! Om jeg ikke har klart å uttrykke meningen min godt nok beklager jeg at det ble misoppfattet (Jeg er motstander av LCHF, men det var ikke det som var hovedformålet med kommentaren min) - jeg mente at man bør holde seg til én "diett" om gangen, og når man skal ned så mye tror jeg det er fordelaktig å velge en diett som ikke hemmer deg på noe vis i hverdagen. GR er mindre restriktiv når det feks gjelder sosiale tilstelninger - man kan spise ting, man må bare velge mengde.

Det virker iallefall ikke å vingle fra diett til diett og aldri være konsekvent med noe, no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at GR er til å leve med i motsetning til dietter, og nevner en diett som de aller fleste ser på og benytter som en livsstil. At du personlig er motstander av noe er ditt valg, men når du lar din egen mening farge innlegget ditt slik så er du ikke bedre enn innlegget du siterte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at GR er til å leve med i motsetning til dietter, og nevner en diett som de aller fleste ser på og benytter som en livsstil. At du personlig er motstander av noe er ditt valg, men når du lar din egen mening farge innlegget ditt slik så er du ikke bedre enn innlegget du siterte ;)

Ok, tatt til etterretning. (Tilgi meg) Men jeg ser ikke på GR som en diett, nettopp fordi det ikke er restriksjoner annet enn i mengde kalorier, ergo kan man fint fortsette på akkurat samme kostholdet etter at man er ferdig med vekttapet. Men hey, det mener jo LCHF-folket at de kan og... Jeg gir meg.

Jeg ER farget, og jeg ER for GR. Eod :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er noe som funker for hver og en, enten det er lchf eller GR eller hva man enn prøver seg på! :D Eneste grunnen til at jeg har valgt GR er nettopp grunnen til at jeg slipper tanken om hva jeg kan og ikke kan spise. Jeg får spise hva jeg vil så lenge det ikke går over grensa. Det er utrolig befriende å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er noe som funker for hver og en, enten det er lchf eller GR eller hva man enn prøver seg på! :D Eneste grunnen til at jeg har valgt GR er nettopp grunnen til at jeg slipper tanken om hva jeg kan og ikke kan spise. Jeg får spise hva jeg vil så lenge det ikke går over grensa. Det er utrolig befriende å vite!

Nettopp, og derfor foreslår jeg at du følger det opplegget du har valgt over en periode for å se hvordan du responderer på det. Fungerer det så fortsetter du, fungerer det ikke så prøver du noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...