Gå til innhold

Mobilapper for trening og kosthold


Tore

Anbefalte innlegg

Tviler på at jeg er eneste mobilnerden her...

- Når jeg sykler, jogger eller går på rulleski bruker jeg Endomondo: https://market.android.com/details?id=com.endomondo.android&feature=search_result

- For å holde styr på kroppsvekta og holde motivasjon til vektnedgang oppe bruker jeg Simple Weight: https://market.android.com/details?id=jp.cbrains&feature=search_result

- Når jeg hører på musikk mens jeg trener styrke bruker jeg Spotify: https://market.android.com/details?id=com.spotify.mobile.android.ui&feature=search_result

- På hviledager når jeg bare er ute og rusler bruker jeg ofte Columbus: https://market.android.com/details?id=geocaching.columbus&feature=search_result

Hvilke apper bruker til trening og kosthold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apps jeg bruker i forbindelse med trening og kosthold er

Myfitnesspal

hi-124-4https://market.android.com/details?id=com.myfitnesspal.android&feature=search_result

Ligger masse norske matvarer i databasen, ellers så er det ikke noe problem og legge til nye varer å da ligger de der til neste gang

Edomondo sports tracker

hi-124-15https://market.android.com/details?id=com.endomondo.android&feature=search_result

Brukes til og logge all slags trening utendørs.

Jefit

logo_108_280.pnghttps://market.android.com/details?id=je.fit&feature=search_result

Brukes til treningsprogrammering osv. Har ikke tatt den i bruk enda men den ser ganske lovende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv JeFit og er veldig fornøyd med det. Man kan legge inn høyde, vekt, omkrets på muskler og se fremgangen. Det er også mange øvelser lagt inn og lett å legge til egne. Appen husker også hvor mange reps og hvor mange kg du logga sist så det er sjelden mye fikling som må til for å logge neste gang (med mindre du trener veldig variert mtp høyrep/lavrep). Timer teller ned til pausen over. Økter kan også synches mot en nettside, men dette har jeg aldri prøvd da jeg heller logger på Fitocracy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calorie counter

ss-480-3-4

Bruker den til å finne næringsinnhold på matvarer. Det som er kjekt er at du kan infoen oppgitt i f.eks. en medium banan eller XX g banan. Det første er kjekt hvis du ikke har en vekt tilgjengelig.

Kan også brukes til å logge kosthold og trening!

Har barcode scanner (ikke testa)

Kalender for kostholdet, så du kan gå tilbake og finne ut hva du har fått i deg før. For de som er interessert i det.

Det er også et sted du kan plotte inn vekt, og føre opp fremgang osv.

Har ikke testa alle funksjonene, men her er et oversiktsbilde:

ss-480-0-4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

RunKeeper!

Ta med mobilen på en treningstur, så vil den kartlegge turen!

[ATTACH]126[/ATTACH]

[ATTACH]127[/ATTACH]

...Jeg er fornøyd med denne app'en, men jeg vet ikke hvor korrekt den er! Den viser bl.a. antall kalorier forbrent, men det virker som den kun beregner utifra antall kilometer tilbakelagt og tar ikke "hensyn" til hvem du er - kjønn, alder, høyde og vekt...

Dog syntes jeg det bare er morsomt å se hvor jeg har vært, og hvor lang tid jeg har brukt - for å se progresjon!

post-36-1444082298606_thumb.jpg

post-36-14440822986591_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RunKeeper!

Ta med mobilen på en treningstur, så vil den kartlegge turen!

[ATTACH]126[/ATTACH]

[ATTACH]127[/ATTACH]

...Jeg er fornøyd med denne app'en, men jeg vet ikke hvor korrekt den er! Den viser bl.a. antall kalorier forbrent, men det virker som den kun beregner utifra antall kilometer tilbakelagt og tar ikke "hensyn" til hvem du er - kjønn, alder, høyde og vekt...

Dog syntes jeg det bare er morsomt å se hvor jeg har vært, og hvor lang tid jeg har brukt - for å se progresjon!

Finnes det ingen avanserte innstillinger hvor du kan skrive inn alder, høyde og vekt? Selv bruker jeg Endomondo som er nevnt over her, og der kan man legge inn disse variablene i "Settings"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Evernote siden jeg opplever appene som klønete og tidkrevende å bruke.

Jeg bruker desktop versjonen av Evernote til å planlegge. Da har jeg en Notebook for styrke hvor jeg legger inn ny Note for hver ukeplan. Så bruker jeg Android-appen til å logge, dvs oppdatere ukeplanen, fortløpende mens jeg trener.

Når en ukeplan først er lagt inn, så er det bare copy/paste for å opprette neste uke, pluss litt redigering av sets, reps og vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testa JeFit? Jeg kan ikke skjønne at den kan være mer klønete/tidkrevende enn den relativt manuelle metoden du bruker. Det finnes gratis prøveversjon av JeFit.

Jeg har testet den, ja. Og har større krav til brukervennlighet enn den kan tilby. Til mitt behov er den manuelle metoden langt enklere å bruke, for meg vel og merke. JeFit har en høy score, så det kan godt hende at jeg bare er sær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det lenge siden? Den har hvert fall fått en overhaling innefor den siste 1-1.5mnd. Det tar jo litt tid å legge inn øvelsene, men når det først er gjort og om du ikke bruker nye øvelser hver gang så ligger jo de lagret. Den husker også hvor mange reps og hvor mange kg du tok sist så om du ikke øker noe så trenger du ikke å trykke på noe annet enn "Save & Start Timer". Klarte du en rep mer/mindre eller tok 2.5kg er det bare å rulle på gardina så har du endret. I stedet for å skrive "72.5kg" i notatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden? Den har hvert fall fått en overhaling innefor den siste 1-1.5mnd. Det tar jo litt tid å legge inn øvelsene, men når det først er gjort og om du ikke bruker nye øvelser hver gang så ligger jo de lagret. Den husker også hvor mange reps og hvor mange kg du tok sist så om du ikke øker noe så trenger du ikke å trykke på noe annet enn "Save & Start Timer". Klarte du en rep mer/mindre eller tok 2.5kg er det bare å rulle på gardina så har du endret. I stedet for å skrive "72.5kg" i notatet.

Testet den i går. Og loggingen er bra, det skal den ha. Men jeg trenger ikke timeren og synes den er i veien. Jeg føler meg også låst til hvordan JeFit vil jeg skal legge opp løpet. Men det var web grensesnittet for å legge opp treningsprogrammet som var spikeren i kisten for min del. Jeg fant heller ikke ut hvordan jeg logger variasjoner i set/reps for samme øvelse. Man kan jo legge inn øvelsen to ganger, men da er man tilbake til et web grensesnitt som kanskje var state of the art for 10 år siden, men ikke i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg gjøre det til min misjon å omvende deg. Jeg jobber jo ikke for JeFit :p Men har man først med tlf på trening og logger på den så kan ikke jeg skjønne at noen annen metode er enklere (med mindre man finner en app som automagisk klarer å hvor mange reps og kg du tar). Jeg er også opptatt at det skal være enklest mulig og det å slippe å bruke tastaturet med svette fingre og tungt hodet synes jeg er flott.

Er timeren totalt uinteressant kan du jo velge at tiden skal stå på 1 sekund (jeg fant ikke noen måte å disable den på). Skrur du av vibrering og lyd på timeren (i Preferences) blir du da sendt tilbake til "loggevinduet" på ca. et sekund :p Hvis timeren din står på f. eks 60s og du tar de neste repsene kjappere enn det kan du bare trykke på "tilbake-knappen" så blir timeren borte.

Rekkefølgen på øvelsene bestemmer du etter å ha valgt hvilken "Workout-day" du er på (selv har jeg bare valgt "Any day" siden jeg ikke har noen faste dager jeg trener styrke) ved å trykke på "Reorder" nederst. Trykker du på "+/- Rest Timer/Sets/Reps" kan du velge hvor mange av de forskjellige du ønsker på hver av øvelsene.

Har du valgt f. eks 5 sett på knebøy og ønsker å ta 6 en dag fordi du ikke ble ordentlig sliten eller vil prøve å makse så trykker du på "I want to do extra sets" når du har logga det 5. settet.

Men her slutter mitt korstog. Det er jo opp til deg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...