Jump to content

Magnus Haga

Members
  • Content Count

    166
  • Joined

  • Last visited

About Magnus Haga

  • Rank
    Member
  • Birthday 02/07/1985

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.MagnusHaga.com

Converted

  • Facebook
    magnushaga
  • Twitter
    magnushaga
  1. Magnus Haga

    RYP

    Helt enig! Nettop derfor jeg argumenterer for RYP som nybegynnerprogram. Det er strømlinjeforma og "idiotsikkert" Når man blir litt mer dreven som du er nå er det supert å forandre ettersom det er mye fokus på overkropp i RYP som du sier. Når det gjelder å gå over til 2-splitt ville jeg holdt meg til fullkropp 3 ganger i uka, bare forandra øvelsene. Ny forskning taler sterkt for helkropp kontra splitt fordi det å trene underkropp og overkropp i samme økt har veldig mye å si for økning i styrke og volum (skal ikke gå i detaljer på hvorfor)
  2. Magnus Haga

    RYP

    Jo, man skal ta i Men man regner jo ut ut i fra 10 RM som du tester på forhånd og følger den utregnede progresjonen som du finner på: https://www.tn.no/ryp/kalkulatorer
  3. Det er klart det kommer ann på fettprosenten, men ikke alle vil ha anlegg til å få "sprengende". Du nevner fitnessblader og konkurranser og de har jo relativt mange prosent høyere testosteronnivå i blodet enn vanlig dødelige
  4. Åjaaaa Frykta lenge det var en viktig del av fleskemoderasjon jeg hadde oversett
  5. Som dere sier har dette veldig mye med genetikk å gjøre. Noen har synlige, tjukke blodårer som ligger tett under huden, mens andre har mer dyptliggende og tynnere blodårer. Er lite man kan gjøre (på en sunn måte) for å få de frem om man først har dyptliggende og tynne årer...
  6. "Men du får logge ned alt du sier, så kanskje man finner feilen" Snakkelogg? Fører overdreven munnbruk til oppblåst mage?
  7. Helt klart veldig individuellt. For noen og faktisk veldig mange, vil både bøy og mark være totalt uaktuelt de første 12-13 uker uansett hvor mye man prøver å lære de det. Det vil heller ikke være hensiktsmessig for mange å starte med innlæring og trening alene med verken bøy eller mark. Konklusjonen burde være at man uansett koster på seg en time med en dyktig PT eller får et program oppsatt av noen man kjenner som har peiling. Det å plukke et program som RYP rett fra nettet og knalle på, vil være en dårlig løsning, da det er alt annet enn personlig tilpasset.
  8. Mange gode argumenter. Er enig med Gomp om at gamle RYP er bedre. Synes endringene de har gjort gjør programmet dårligere. Men min mening er og blir at markløft ikke har noe i et nybegynnerprogram og gjøre. Og da snakker vi nybegynner som utrent/har aldri trent. For en "sprek" person f.eks tidl fotballspiller etc som skal begynne å trene styrke/bygging, kan man selvsagt med fordel kjøre på med mark fra dag 1. Forutsatt at man har eller betaler noen for å lære inn teknikken. Som Alexander V skriver tar det god tid å trene inn riktig og god teknikk i mark (2-3 måneder). Om Kirill W mener det tar 15 min, vet jeg om mange, meg selv inkludert som gjerne hyrer deg inn som coach!
  9. Men de færreste som begynner med styrke for første gang har en coach eller er villig til å betale for det... Mange vil heller ikke ha nok styrke i rygg/kjernemuskulatur til å i det hele tatt kunne utføre en markløft korrekt.
  10. Da tror jeg din mening strider imot alt av erfaring og forskning. Markløft er kanskje enkelt for deg (om du gjør den riktig da), men i jobben som PT er markløft den øvelsen jeg ser det syndes desidert mest i! Har aldri hørt om noen med noe som helst peiling som har anbefalt en som aldri har trent styrke å begynne rett på markløft. Garantert ryggproblemer! Jeg personlig og veldig mange jeg har trent på RYP (revidert med 2 øvelser lagt til), har hatt super fremgang. Vil gjerne se det du mener er et ideelt nybegynnerprogram
  11. RYP er et ideelt nybegynnerprogram. Markløft er både en teknisk krevende øvelse og en øvelse der muligheten for skader er stor. Nettopp derfor mener jeg at markløft ikke har noe å gjøre i et nybegynnerprogram. Er enig med deg i det du skriver ellers og at markløft selvfølgelig er et must om man skal bygge! Som du sier har RYP fokus på overkropp og det å legge inn en beinøvelse til vil gjøre under for veksten. Er rom i RYP for et par øvelser til, noe programmet også sier...
  12. Tipper på mellom 12 og 14 en plass. Ganske sikker
×
×
  • Create New...