Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en datter på 9 år som nå det siste halvåret har begynt å legge på seg mer enn hun bør. Hun har alltid vært normal tynn og veldig småspist. I disse månedene ser jeg matlysten hennes er mye bedre enn den har vært, og at hun har begynt å småspise gjennom hele dagen. Det skjer jo også at hun spiser mat hos venninner og kommer hjem å spiser ny middag her.

Selv trener jeg aktivt og har en sunn livstil.

Etter en gjennomgang så ser jeg jo selv at jeg har fôret barna med noe usunne matvarer og vedlikeholdt mitt eget kosthold bedre enn jeg har opprettholdt barna sitt. Så denne trenden må jeg snu.

Noen som har noen gode råd mot overvekt for barn? Og hvordan jeg skal snakke med henne om vektøkningen hennes?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16009-barn-og-overvekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ser kanskje ut som at du har lagt dette innlegget feil seksjon. Innlegget ditt er vel ikke ment som en logg? I så fall kan kanskje en av moderatorene flytte det til rett del av forumet. eirich ubertass Vegard Lysne

Takk, flyttet til "Helse og Livsstil". =]

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16009-barn-og-overvekt/#findComment-616568
Del på andre sider

Det er ikke noe du bør ta opp med henne, hun er jo så ung! Bare sørg for at sjokolade osv er lørdagsgodt, og at hun kan få sunt snacks i hverdagen. Hvis hun får servert ting borte, så ok, spør om hun likevel vil ha mat. Vil hun det så er det greit! Hun skal vokse masse :) Mye middag gjør ikke noe, det er godteri som skal begrenses.

Og hvis hun får sjokolade el. borte i hverdagen, så er ikke det noe du kan styre, bortsett fra holdninger, og holde fast på at "slik er det ikke hjemme".

Det samme skjedde med meg 2008-2010, bare at jeg var 14-16. Doble middager, veldig glad i mat, småspiste sjokolade midt i uka. Spiste masse! La på meg, ja. Men så bestemte jeg meg for å kutte det ut, og så gikk jeg ned :)

Meld henne på fotball, turn, ridning eller annen aktivitet :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16009-barn-og-overvekt/#findComment-616634
Del på andre sider

jeg syns dette er et vanskelig tema...

har selv ei på 8 som er veldig høy for alderen, og ikke en flagstang heller..

i sommerferien begynte hun å gå opp rundt midjen, og senhøstes begynte dette virkelig å plage henne selv...

jeg prøvde å redusere sukker og kornprodukter noe uten at hun skulle finne det ut, men da hun selv tok det opp med meg valgte jeg å legge kortene på bordet..

jeg sa at om hun virkelig ville gjøre noe med det, måtte hun spise mer grønnsaker ( er æsj for tiden..) og ga henne et par treningsøvelser..

hun fikk klar beskjed om at hun ikke skulle ned i vekt, og vi pratet endel rundt dette med et sundt forhold til mat og kropp.

både jeg og faren hennes har gått ned mye i vekt de siste årene, men ved livsstilforandring, så hun har jo lært mye av det..

vi kom igang med treningen hennes ( planke og en øvelse hvor man presser navelen ned mot gulvet) og noen pittesmå forandringer i kosten hennes, men så ble hun syk..

etter drøye to uker uten at mat smakte er det ikke noe problem lenger, men skal nok ta opp igjen øvelsene hennes bare hun blir helt frisk...

jeg er livredd for å plante usunne tanker i hodet hennes!

det er et voldsomt sterkt press på unge jenter nå, de begynner alt å bli opptatt av slanking og kropper nå i 2 klasse, og når man alt er over et hode høyere enn sine jevnaldrene så...

men, det blir jo ikke noe bedre av at de blir overvektige heller...

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16009-barn-og-overvekt/#findComment-623056
Del på andre sider

Annonse

Hva med å fokusere på "naturlig" fysisk aktivitet i form av tur i skogen, klatring, padling, svømming osv, heller enn øvelser som i de fleste sammenhenger assosieres med vektnedgang og slanking? Med tanke på "planting av usunne tanker" tror jeg dette er mer fordelaktig, samt at det bærer mindre stigma ved seg enn å i en alder av pitteliten måtte fortelle venner at man gjør treningsøvelser sammen med mamma fordi man har lagt på seg for mye...

Bare en tanke altså :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16009-barn-og-overvekt/#findComment-623065
Del på andre sider

fysisk aktivitet er en stor del av livet vårt, kun fordi det gir glede og er moro, og disse øvelsene er også lystbetont!

men ja, er som sagt veldig usikker...

og hun gjør ikke øvelsene fordi hun har lagt på seg, de gjøres for å styrke magemusklene..

men ja...

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16009-barn-og-overvekt/#findComment-623078
Del på andre sider

Hun vil ikke bli slankere av å styrke magemusklene. Situps og andre mageøvelser har ingen effekt på magefettet - Fitnessbloggen. Men selvfølgelig er det viktig å styrke magemusklene.

Det mest effektive, og beste uten at det blir slanking, er å kutte ut alt av snop i hverdagen, ikke sjokoladepålegg og sånt, og at du lager maten sunnere (uten at hun merker så mye - feks kyllingpølser isf vanlige, bruke mindre fløte, olje, sukker og sånt).

Nå aaner ikke jeg hvordan kosten deres ser ut, så jeg har egentlig ingen referanser her.. Men hvis dere har et normalt sunt kosthold ville jeg ikke gjort så mye med det..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16009-barn-og-overvekt/#findComment-623742
Del på andre sider

hehe... nei, tenkte på det etter jeg hadde postet innlegget...

hun sliter med dårlige magemuskler etter å ha gått 18 mnd med udiagnosert stivt bekken etter fødsel, og det er midjemålet og ikke vekta som er problemet..

hvertfall om ikke dette utvikler seg!

slanking er IKKE aktuellt, og kosten hennes er ok, så det er økt aktivtet som er løsningen..

men syns dette er så skummelt..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16009-barn-og-overvekt/#findComment-623947
Del på andre sider

Uttøv disiplin disiplin disiplin disiplin disiplin disiplin disiplin.

Var andre tider før.

Det med aktivitet, hva med å utføre aktiviteten med barnet? Evt gå sammen med flere foreldre og lage ett tiltak for barna?

Kan være alt fra skogturer hvor de lærer å lage bål til å svømme.

Er ikke snakk om en slankeklubb og det skal heller ikke være snakk om det. Men bare for å holde barna aktiv og unna sofan og PS spaken.

Hva de spiser borte kan til tider være vanskelig å kontrollere da familier er forskjellige, men hjemme har man jo all kontroll som foreldre. Å slå med pisken for å skape disiplin er ikke fyfy..Selv om barnet gråter så lærer man..

Av egen erfaring så får man ingenting igjen for å dulle og kjæle bort barnet i all sus. Glad i deg kommer barnet til å være uansett.. Og enda mer i fremtida hvis man ikke er blitt overvektig og glad i sport og sunt kosthold

Og en ting jeg som jeg husker fra jeg var liten sjæl. Er at å si "nei du får ikke sjokolade i ukedagen" og fortsatt ha det i skapet funker ikke alltid, er det tilgjengelig så går det ofte ned. Vet jeg var en ivrig klatrer på hyllene.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16009-barn-og-overvekt/#findComment-623995
Del på andre sider

hun er med på organiserte akitivteter 2-3 ganger i uka, stort sett alltid i selskap med en forelder , pluss noen gå/jogge/skiturer innimellom.

dessuten blir det ofte felles dansing/ fjasing/trening her i stua!

hehe...

vi er en leken familie..

men samtidig er vi absolutt ikke redd for disiplin, vi er nok de strengeste i hennes omgangskrets, uten at hun klager (mye) på det..

hun har aldri prøvd å ta snop uten lov, men jeg husker dette godt fra min egen bakgrunn, så prøver å holde godteskapet tomt i uka,... hehe...

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16009-barn-og-overvekt/#findComment-624273
Del på andre sider

Man kan faktsik se at i en del familier så "glemmer" man barna og tenker kun på seg selv og sin aktivitet og mat.... Det er lett og la barna skippe trening en kveld de ikke har lyst,- så kan man selve trene litt ekstra i stedet, for man frigjør tid. Det er lett og lage seg noe sundt selv, kanskje skippe noen måltid (periodiske faste f.eks) også lager man "fort og gæli"-mat til barna... Med mindre barn ser jeg at en del setter de i "barnepass" på studio, så trener de selv,- og hører superfitte folk ikke "ha tid til " turer i skog og mark med barna, fordi de trener selv da og da....Og søndag er "langløpdagen", og den forelder som IKKE trener kan finne det vanskelig og ta med to-tre barn på tur alene..Kanskje denne i tilegg føler seg snytt for familitid også.....

Jeg finner det ikke uvanlig i det hele tatt at slanke, sunne foreldre har usunne barn, fordi de glemmer og overføre de sunne vanene til barna,- dessuten krever det at man ofrer noe av egentiden om man skal hjelpe barna til et aktivt og sundt liv. Det krever sine kamper ved matbordet (og gjerne at man spiser SAMMEN med de), det krever TID; at man er med og ser på når barna trener, har kamper/turneinger osv,- og dette er for en del aktive foreldre et problem og få tid til..SÆrlig enda i det stadiet at man ikke kan trene SAMMEN med barna og få et skikkelig treningsutbytte selv..Man kan ikke ta med 7åringen på joggeturer man forbereder seg til marathon på, og man har gjerne ikke tid til BÅDE trene selv OG løpe sammen med 7åringen.. Dette er bare som et eksempel.Når ungen er 13-15 år, derimot, da kan man faktisk begynne og trene sammen, og føle at man får skikkelig utbytte...Men før den tid.... (her variere det selvsagt på type aktivitet og nivået forelder ligger på)Kanskje må man skippe en del treninger, legge om måltidsfrekvens, ENDRE trenignsmåte osv osv for og gjøre det beste for barna,- på sikt....

For å si det sånn, i tidsklemma ser jeg mange "sunne foreldre" velge bort barnas aktiviteter fremfor planlagt egentrening...Og at dette er "normen" i det huset...Eller man ALDRI spiser sammen med barna for det ikke passer inn i timeplanen og dietten sin....

Jeg sier dette fordi du "Innrømmer" jo at egen diett og trening har gått foran din datters behov for aktivitet og rett mat,- og jeg vil tro du ikke er alene....Det positive er at du SKJØNNER hva du har gjort feil,- og at steget videre nå er og se om du kan tilpasse din nye livsstil til din datter også. Kanskej må DU moderere deg for at din datter skal få det bra på sikt ? Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16009-barn-og-overvekt/#findComment-624374
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to halvbrødre på 5 og 8 år som jeg har lagt merke til at har vært tilsynelatende overvektige. Her har det ikke vært vanskelig å se hvor problemet ligger; min far spiser MYE godteri, potetgull osv hver eneste dag (disse vanene overførte han til meg også da jeg var yngre, men takket være at jeg drev veldig aktivt med dans hadde det ikke noe stort utslag på vekten). Nå har heldigvis stemoren min tatt grep! Godteri og annet usunt er ikke lenger en naturlig del av kosten. Guttene får lov til å spise så mye de vil ved måltider, og har også tilgang på frukt som de kan ta seg om de bli småsultne.

Jeg tror ikke det har noen hensikt å snakke med barn om vekt rent direkte (dette kommer naturligvis an på barnas alder). Hjemme hos min far og stemor har fokuset vært på sunnhet. Sukker og godteri er usunt, og bør derfor begrenses. Denne forklaringen har guttene godtatt fint, uten at man har behøvd å snakke om vekt og slanking. I tillegg har de begynt på fritidsaktiviteter som de selv har uttrykt ønske om å begynne på (turn for den minste; breakdance og fotball for den eldste). Det har ihvertfall fungert bra der i huset! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16009-barn-og-overvekt/#findComment-624451
Del på andre sider

Hva med å fokusere på "naturlig" fysisk aktivitet i form av tur i skogen, klatring, padling, svømming osv, heller enn øvelser som i de fleste sammenhenger assosieres med vektnedgang og slanking? Med tanke på "planting av usunne tanker" tror jeg dette er mer fordelaktig, samt at det bærer mindre stigma ved seg enn å i en alder av pitteliten måtte fortelle venner at man gjør treningsøvelser sammen med mamma fordi man har lagt på seg for mye...

Bare en tanke altså :)

Støtter den :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16009-barn-og-overvekt/#findComment-624629
Del på andre sider

hun er med på organiserte akitivteter 2-3 ganger i uka, stort sett alltid i selskap med en forelder , pluss noen gå/jogge/skiturer innimellom.

dessuten blir det ofte felles dansing/ fjasing/trening her i stua!

hehe...

vi er en leken familie..

men samtidig er vi absolutt ikke redd for disiplin, vi er nok de strengeste i hennes omgangskrets, uten at hun klager (mye) på det..

hun har aldri prøvd å ta snop uten lov, men jeg husker dette godt fra min egen bakgrunn, så prøver å holde godteskapet tomt i uka,... hehe...

Det høres ut som dere er aktive nok :) Hvis det blir for mye vil det bare ende med at hun slutter på aktivitetene fordi hun blir lei. (det gjorde jeg..Fotball og ski samtidig = +7-10 kg på ett år). Når man har såpass sunn livsstil er det ok å ha litt ekstra, være litt kraftig - men ikke overvektig - man ser og skjønner forskjellen! Når hun blir eldre kan hun ta mer tak i det. Det er ikke skadelig å være litt rund som barn, det er bare sunt!

Hun vil gå ned gradvis med et sunt kosthold og den aktiviteten du beskriver, mest sannsynlig. Men det vil ta tid. Men gjør det egentlig noe om hun er litt rund som barn? Hvis hun opprettholder sunne vaner og interesser vil kiloene falle av når hun 1. vokser 2. Selv går inn for å fjerne noen få kg.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16009-barn-og-overvekt/#findComment-624770
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...