Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært hos en ernæringsfysiolog fant hun ut at jeg burde ligge på mellom 3250 og 3450 for å klare å legge på meg godt nok med muskler (som er 4-5 kilo i året). Jeg er 1.82 høy og veier 85 kilo og er ikke deffet med en fett% på rundt 11. Selv om jeg er 43 år skulle ikke 4-5 kilo være et problem. Problemet er snarere at jeg sliter med å spise mer enn 2000 kcal om dagen. Fra å ha vært et stillesittende matvrak som vreket i seg 4000 kcal glatt - (der 3000 av dem kom fra sjokolade, kaker og brus) til å hive i meg 2000 sunne kcal, og så er det stopp. Jeg klarte 3200 forige helg, men klarte da kun 1500 dagen etter, og jeg følte meg helt ødelagt innvendig. Etter å ha tenkt meg om, så må jeg enten få meg noen gode råd - har lest litt i en annen tråd her - eller begynne med weight gainer. Noen som har gode erfaringer med gainere her, og i så fall er det noen merker som er å anbefale? Tips om når på dagen det kan være gunstig å hive i seg sånt tas imot med takk :)

Fortsetter under...

Hva spiser du en vanlig dag da? Hva er din definisjon av sunn mat?

Min definisjon på sunn mat er: Lite brødmat. Variert med grønnsaker, opp mot 500 gram per dag. Ubearbeidet kjøtt, fisk, fugl, skalldyr og egg. Mye egg. Gjerne 5-8 egg til froskost. Bruker jeg fløte, er det det kremfløte. Noe ost. Nøtter og frø spiser jeg lite av - ettersom jeg ikke finner en eneste nøtt med nok omega 3 i forholdt til omega 6. Dessuten er smaken på nøtter kjedelig. Steker sjelden mat, jeg baker som regel i ovn, men steker jeg, så bruker jeg meierismør eller Cocosa.

Annonse

krysser fingrene for at fitnessbloggens sunnhetsdebatt i regi av Konstantinovs ikke begynner.

Spis mer næringstett mat. Nøtter, h-melk, peanuttsmør, feit fisk .. og mer karbs.

Hvis det er et videre problem med vektoppgang - kutt i grønnsaker da det gir mye volum og lite kcals og opptar mye plass i magen. Hvis du reduserer mengden og kjøper et godt multivitaminprodukt feks skulle det holde i massevis. Kall det gjerne et usunt tips, men det er hvertfall en effektiv måte å komme seg opp på og vitaminene får du jo uansett.

Hvis det er et videre problem med vektoppgang - kutt i grønnsaker da det gir mye volum og lite kcals og opptar mye plass i magen. Hvis du reduserer mengden og kjøper et godt multivitaminprodukt feks skulle det holde i massevis. Kall det gjerne et usunt tips, men det er hvertfall en effektiv måte å komme seg opp på og vitaminene får du jo uansett.

Man trenger ikke et halvt kg grønnsaker til dagen heller for å spise sunt. Og så kan man bytte ut poteter med søtpoteter, både mer kalorier og mye mer vitaminer på kjøpet.

krysser fingrene for at fitnessbloggens sunnhetsdebatt i regi av Konstantinovs ikke begynner.

Jeg er offline de neste par timene og gidder ikke heller, så du får det nok som du vil.

Men gud forby at landets sunneste mennesker skulle vurdere å spise mat med dårlig rykte for å nå målsetningen sin!

Min definisjon på sunn mat er: Lite brødmat. Variert med grønnsaker, opp mot 500 gram per dag. Ubearbeidet kjøtt, fisk, fugl, skalldyr og egg. Mye egg. Gjerne 5-8 egg til froskost. Bruker jeg fløte, er det det kremfløte. Noe ost. Nøtter og frø spiser jeg lite av - ettersom jeg ikke finner en eneste nøtt med nok omega 3 i forholdt til omega 6. Dessuten er smaken på nøtter kjedelig. Steker sjelden mat, jeg baker som regel i ovn, men steker jeg, så bruker jeg meierismør eller Cocosa.

selv om du ikke steker maten i stekepanna så kan du likevell tilsette litt olivenolje (eller annen olje!) for å få opp energimengden. det gir fort mye kalorier uten å mette særlig.Ellers er det bare å redusere mengdene av mettende mat til fordel for mat som gir mer kcal ifht volum. Egg f.eks- syntes hvertfall jeg - metter enormt.. En skyr derimot gir ikke samme metthetsfølelse - begge er proteinrike. Mulig det bare er jeg som er "rar" men prøvå kjenn etter selv hva som metter mest og finn alternativer. 8 egg er jo ganske mye da... hva om du heller spiste 2-3 egg + røkeløks/peppermakrell e.l ?!

Shakes - biola/hmelk/ + prottispulver + banan/bær + kesam/skyr/cottage cheese + 2-3ssoljer + evt havregryn

fettkilder - laks, oljer, nøtter (som du ikke vil ha..:p), smør, ost, pesto, oliven (alle monner drar)

avocado, rømme osv osvosv....

Takk for tips. Du har en blogg som er bedre enn den svenske kostdoktorn, men du er jo utdannet i "dette her", så da så. Poenget ditt var altså å tilsette maten mer flytende kcal...makes sense. Jeg har jo skapet fult opp av smør og fløte, men bruker det så altfor lite. Olje må også til antageligvis - raps er vel den beste til å ringle over salater, sånn omega 6/3 sett?

Du spiser etter lavkarbo? Noen grunn til dette når du vil opp i vekt?

Jeg synes det er en grunn til å spise mat med næring. At det blir lite med karbohydrater, er bare sånn. Mat som jeg ser det, skal inneholde næring pr mengde, og da blir det gjerne lavkarbo. Frukt inneholder ikke så mye at det gjør noe, men det hender at jeg spiser rosiner og svisker og dadler, tørket frukt inneholder jo mye mer - sukker også, men jeg er ikke redd for karbohydrater, så det går fint ned. For meg er ikke lavkarbo noen vektnedgangs sak, mer en næringsrik måte å spise på...om deg gir noen mening?

Man trenger ikke et halvt kg grønnsaker til dagen heller for å spise sunt. Og så kan man bytte ut poteter med søtpoteter, både mer kalorier og mye mer vitaminer på kjøpet.

Takk, det visste jeg ikke. Vet du noe om kålrot, forresten, det er jo godt...?

Annonse

selv om du ikke steker maten i stekepanna så kan du likevell tilsette litt olivenolje (eller annen olje!) for å få opp energimengden. det gir fort mye kalorier uten å mette særlig.Ellers er det bare å redusere mengdene av mettende mat til fordel for mat som gir mer kcal ifht volum. Egg f.eks- syntes hvertfall jeg - metter enormt.. En skyr derimot gir ikke samme metthetsfølelse - begge er proteinrike. Mulig det bare er jeg som er "rar" men prøvå kjenn etter selv hva som metter mest og finn alternativer. 8 egg er jo ganske mye da... hva om du heller spiste 2-3 egg + røkeløks/peppermakrell e.l ?!

Shakes - biola/hmelk/ + prottispulver + banan/bær + kesam/skyr/cottage cheese + 2-3ssoljer + evt havregryn

fettkilder - laks, oljer, nøtter (som du ikke vil ha..:p), smør, ost, pesto, oliven (alle monner drar)

avocado, rømme osv osvosv....

Takk takk, det skorter ikke på folk som vil hjelpe, og det trenger jeg. Ser det går i det samme, så jeg har begynt å gjøre meg mine tanker..

Jeg synes det er en grunn til å spise mat med næring. At det blir lite med karbohydrater, er bare sånn. Mat som jeg ser det, skal inneholde næring pr mengde, og da blir det gjerne lavkarbo. Frukt inneholder ikke så mye at det gjør noe, men det hender at jeg spiser rosiner og svisker og dadler, tørket frukt inneholder jo mye mer - sukker også, men jeg er ikke redd for karbohydrater, så det går fint ned. For meg er ikke lavkarbo noen vektnedgangs sak, mer en næringsrik måte å spise på...om deg gir noen mening?

Er jo enig med deg der, men når næringsbehovet er møtt og du fremdeles trenger mer energi er jo hvit ris og andre stivelsesprodukter glimrende for å fylle energibehovet.

Takk, det visste jeg ikke. Vet du noe om kålrot, forresten, det er jo godt...?

Kålrot er sunt, men er lite energi i det. Men en god kålrotstappe skal jo ha masse fløte så da begynner vi å snakke :p

Det hender jeg pøser på med hvitt ris når jeg spiser hjemmelaget bernaisesaus ( 3 eggeplommer og 2 hekto smør) og kylling. Da passer det med ris. Men det er jo også dundermye kalorier i en sånn porsjon. Og da holder jeg meg mett, så altfor lenge...det er der et ligger. Spiser jeg et kaloririkt måltid, så holder jeg meg mett så innmari lenge. 6-8 timer, minst.

Takk for tips. Du har en blogg som er bedre enn den svenske kostdoktorn, men du er jo utdannet i "dette her", så da så. Poenget ditt var altså å tilsette maten mer flytende kcal...makes sense. Jeg har jo skapet fult opp av smør og fløte, men bruker det så altfor lite. Olje må også til antageligvis - raps er vel den beste til å ringle over salater, sånn omega 6/3 sett?

Takktak! Du kan variere hva du bruker til å berike maten din med, om det er rapsolje, olivenolje, smør eller fløte. Valnøttolje og linfrøolje er også fine alternativer.

Karbohydratkilder som potet, ris, pasta osv er veldig fine å berike med smør/fløte :)

Jeg ser ikke helt hvorfor du vil velge vekk karbohydrater hvis du ellers spiser variert, møter næringsbehovet ditt og sitter igjen med 1000kcal for lite.

Jeg hadde laga meg noen pannekaker tror jeg, av farlige usunne varer som hvetemel, hmelk og egg :) Havregryn dersom man liker det i pannekaker.

Det er hvertfall noe av det som jeg opplever som letterst å få ned.

Er enig at man skal velge mat med høyt næringsinnhold. Men dersom du ligger over 1000-2000kcal i underskudd. Så spiser du kanskje sunt, men du har ikke et sunt kosthold iforhold til forbruk!

Jeg ser ikke helt hvorfor du vil velge vekk karbohydrater hvis du ellers spiser variert, møter næringsbehovet ditt og sitter igjen med 1000kcal for lite.

.

Hva han sa.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...