Gå til innhold

Ned i vekt uten å telle kalorier?


Diana

Anbefalte innlegg

Jeg må bare spørre. Å veie maten og telle kalorier. Det er det samme sant? Det er hvertfall det jeg har innbilt meg selv.... Hva er evt forskjellen?

Dette spiser jeg iløpet av en dag

Frokost: havregryns grøt

Lunch: er veldig dårlig på å huske å spise lunch, men når jeg husker det er det egg og bacon, 2 bløtkokte egg eller en form for salat

Middag: Varier jo veldig, men jeg har alltid grønnsaker til. Spiser fisk en dag i uken, og kylling flerne

Kvelds: 2 bløtkokte egg, 1 avokado eller ingenting... kommer litt an på om jeg husker det eller ikke.

Prøver også å spise hver 3. time, men er desverre altfor dårlig til å huske det. Men jeg spiser 1 avokado iløpet av dagen og litt frukt innimellom

Det høres jo ut som om du får i deg altfor mange kalorier på en dag til å gå ned i vekt.... Havregrynsgrøt, hvor mye spiser du? Havregryn er veldig mye kalorier i. To egg og bacon til lunsj + salat blir fort 400-500 kcal, og middagen din, hvor mye ligger du på der? Med tanke på lunsjen så spiser du sikkert 600-700 kcal der også, og med kveldsen på 300-400 kcal så er du faktisk fort oppe i 2000 kcal, og da har du ikke tatt med noe av det du drikker, mellommåltider, frukt etc. Det er et litt for høyt inntak hvis du vil ned i vekt til jul, hvis du da ikke trener ekstremt mye. Hvor mange kalorier du bør ha i deg for å gå ned i vekt avhenger av hvor gammel du er, hvor høy du er, hvor mye du veier og aktivitetsnivået ditt, både med trening og utenfor.

En avokado pr. dag utgjør jo ca 200 kcal, og det er jo ganske mye, så jeg ville nok satt meg mer inn i hva de ulike matvarene inneholder og logget inntaket en stund til du fikk mer oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du vet sånn ca hva du får i deg hver dag er det greit, ikke tenk så mye på hvor mange timer det har gått mellom det.. Men det er jo en forutsetning at du er sulten da :p Hehe. Spiser du nok proteiner er det ikke så veldig vanskelig å stoppe når man er mett, og som sagt vanskelig å gå på overskudd. I hvertfall syns jeg det, og vet mange som deler min erfaring. For deg som ønsker å gå ned 6 kg er det ikke snakk om slanking, det syns jeg personlig blir feil fokus, men kanskje heller en liten endring i hva du spiser og trener. Men det virker det jo som du har god oversikt over :) Jeg har alltid vært liten, men har hatt en periode der jeg telte kalorier og ble helt fiksert på det og det tok overhånd. Jeg trengte egentlig ikke gå ned så mange kilo, men så så jeg at det fungerte, og fortsatte med det. Jeg sier ikke det skjer deg, bare en liten obs obs :)

Som sagt mange ganger nå, spis proteiner, grønnsaker og rene matvarer så tror jeg du skal klare deg bra. :)

Når det kommer til treningsprogrammet ditt vet jeg ikke helt eksakt hva det inneholder, så jeg kan ikke si helt hva som er bra og ikke. Nå er jeg heller ikke kvalifisert nok til å gi deg et treningsprogram over nettet uten å vite noe mer om deg eller noe sånt, men hvis du skal sette sammen et helkroppsprogram burde du fokusere på øvelser der man bruker de store musklene i kroppen. Men et eks på dette kan være:

Knebøy 10-12x3

markløft 10-12x2

Benkpress/skåbenk m/hantel/dips 10-15x3

Nedtrekk/chins 10-15x3

Stangroing evt apparat 10-15x3

militær/skulder/arnoldpress 10-15x2

bicepscurl 10x2

franskpress 10x2

mage 10x3

Dette er tungt så kjør med lette vekter til å begynne med og lær deg riktig teknikk så blir du stor og sterk hehe , kjøres tre ganger i uka, for eks.

Det finnes veldig mye der ute, så det er bare å se hva som passer for deg, og hva du har tilgang til av utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ting trenger ikke å være så komplisert:

Enkle tiltak for å få i seg lite nok mat | Frisk og Funksjonell

Trådstarter ønsker ikke å telle kalorier, likevel går nesten alle svarene her ut på hvor viktig det er å telle kalorier... Jeg savner den tiden der folk svarte på det som ble spurt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg syns det er kjempeflott at du har lyst til å gå ned i vekt uten å telle kalorier :-) selv begynte jeg med kaloritelling når jeg skulle ned i vekt, og det er noe jeg angrer på veldig den dag i dag. Det er veldig lett å komme til det stadiet at man da tror man telle kalorier hele tiden for å holde vekten, noe man absolutt ikke må. Selv har jeg alltid vært litt stor, og da jeg begynte med kaloritelling gikk vekta nedover. Nå er jeg nokså slank, men problemet mitt nå er at jeg klarer ikke å slutte med kaloritellingen. Jeg trenger ikke å telle lenger, men jeg har aldri opplevd å være slank uten å telle kalorier. Derfor har jeg en overbevisning om at med en gang jeg slutter vil 25 kilo komme på igjen. Såklart vet jeg at dette ikke stemmer, men likevel er det vanskelig å slutte. Jeg savner den tiden der jeg ikke gikk og telte på kalorier, for strengt talt er det bare stress nå og tar mye undøvendig plass i hjernen.

Du spør om hvordan du kan gå ned i vekt uten å telle kalorier? Jo, det er ikke særlig hokus pokus. Hvordan spiser du nå? Det kan være lurt å skrive ned hva du spiser (og drikker!!) gjennom en hel uke, da får du god oversikt. Deretter kan du se på, hva kan du endre på?

Selv kan jeg dele litt erfaringer som fikk meg ned i vekt, noe jeg kunne klart heelt uten kaloritelling:

  • jeg droppet å spise to store middagsporsjoner, og holdt meg til en slik at jeg ble passelig mett.
  • spiste mer grønnsaker og kjøtt/fugl/fisk til middag. Kun litt ris/potet/pasta. Ingenting saus.
  • droppet brødskiver og knekkebrød, kokte heller havregrøt til frokost og hadde restemiddag eller salat til lunsj.
  • kanskje det viktigste punktet: droppet ettermiddagskosen hver ettermiddag som bestod av sjokolade/kjeks/kaker.
  • sluttet med all kaloriholdig drikke!
  • droppet "småmåltider" på vei hjem fra skolen som ofte bestod av boller, snop eller annet såkalt "usunt". Begynte å planlegge dagene mine bedre, kjøpte meg frukt og skyr som mellommåltid.
  • spiste til jeg var passelig mett, slik at jeg hadde greit med energi og humør - men trengte ikke å kjenne på metthetsfølelsen hver gang.

Hvis du følger disse punktene vil jeg tro du ser forandring om en stund. Det kan være lurt å lage seg en liten oversikt over ting du bør unngå når du skal ned i vekt (nøtter, smør og fete ting inneholder en del kalorier som kan være lurt å unngå hvis man vil begrense seg litt). Men kaloritelling? Det trenger du ikke! Klarer du å tenke "livsstil" istedet for "slanking" er det også stor sjanse for at du klarer å holde vekta når du har nådd målet ditt! :-) og etter min mening er en sunn livsstil et liv uten kaloritelling og veiing av mat. Gjør sunne endringer i kostholdet, og behold de sunne endringene, så kommer du langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om du får i deg altfor mange kalorier på en dag til å gå ned i vekt.... Havregrynsgrøt, hvor mye spiser du? Havregryn er veldig mye kalorier i. To egg og bacon til lunsj + salat blir fort 400-500 kcal, og middagen din, hvor mye ligger du på der? Med tanke på lunsjen så spiser du sikkert 600-700 kcal der også, og med kveldsen på 300-400 kcal så er du faktisk fort oppe i 2000 kcal, og da har du ikke tatt med noe av det du drikker, mellommåltider, frukt etc. Det er et litt for høyt inntak hvis du vil ned i vekt til jul, hvis du da ikke trener ekstremt mye. Hvor mange kalorier du bør ha i deg for å gå ned i vekt avhenger av hvor gammel du er, hvor høy du er, hvor mye du veier og aktivitetsnivået ditt, både med trening og utenfor.

En avokado pr. dag utgjør jo ca 200 kcal, og det er jo ganske mye, så jeg ville nok satt meg mer inn i hva de ulike matvarene inneholder og logget inntaket en stund til du fikk mer oversikt.

Ser jeg formulerte meg litt feil. Jeg spiser to stekte egg og bacon ELLER en salat ELLER 2 bløtkokte egg. Ikke alt på en og samme dag. Fordeler de 3 matrettene på 3 dager, eller 3 forskjellige måltider. Det samme med kvelds :)

Men forstår hvorfor du trodde jeg spiste alt det i samme måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

løvetann:love: AMEN til ditt svar!! Å telle kcal er IKKE nødvendig, og kan ofte gi mer trøbbel enn positive effekter. Det er i alle fall min erfaring. Kan skrive under på alle forslagene til løvetann, og i tillegg til dette så kommer du langt ved å økte hverdags aktiviteten litt. Gå trappen istedet for å ta rulletrappen. Gå en ekstra tur på kvelden noen ganger i uken+++ Fokuser på å lage mat fra bunn av så har man mer kontroll på hva den inneholder, i tillegg til at den smaker bedre;) Spist masse grønnsaker, fisk og kjøtt, men ikke vær redd for karbohydrater. Måtehold er vel stikkordet;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg syns det er kjempeflott at du har lyst til å gå ned i vekt uten å telle kalorier :) selv begynte jeg med kaloritelling når jeg skulle ned i vekt, og det er noe jeg angrer på veldig den dag i dag. Det er veldig lett å komme til det stadiet at man da tror man telle kalorier hele tiden for å holde vekten, noe man absolutt ikke må. Selv har jeg alltid vært litt stor, og da jeg begynte med kaloritelling gikk vekta nedover. Nå er jeg nokså slank, men problemet mitt nå er at jeg klarer ikke å slutte med kaloritellingen. Jeg trenger ikke å telle lenger, men jeg har aldri opplevd å være slank uten å telle kalorier. Derfor har jeg en overbevisning om at med en gang jeg slutter vil 25 kilo komme på igjen. Såklart vet jeg at dette ikke stemmer, men likevel er det vanskelig å slutte. Jeg savner den tiden der jeg ikke gikk og telte på kalorier, for strengt talt er det bare stress nå og tar mye undøvendig plass i hjernen.

Du spør om hvordan du kan gå ned i vekt uten å telle kalorier? Jo, det er ikke særlig hokus pokus. Hvordan spiser du nå? Det kan være lurt å skrive ned hva du spiser (og drikker!!) gjennom en hel uke, da får du god oversikt. Deretter kan du se på, hva kan du endre på?

Selv kan jeg dele litt erfaringer som fikk meg ned i vekt, noe jeg kunne klart heelt uten kaloritelling:

  • jeg droppet å spise to store middagsporsjoner, og holdt meg til en slik at jeg ble passelig mett.
  • spiste mer grønnsaker og kjøtt/fugl/fisk til middag. Kun litt ris/potet/pasta. Ingenting saus.
  • droppet brødskiver og knekkebrød, kokte heller havregrøt til frokost og hadde restemiddag eller salat til lunsj.
  • kanskje det viktigste punktet: droppet ettermiddagskosen hver ettermiddag som bestod av sjokolade/kjeks/kaker.
  • sluttet med all kaloriholdig drikke!
  • droppet "småmåltider" på vei hjem fra skolen som ofte bestod av boller, snop eller annet såkalt "usunt". Begynte å planlegge dagene mine bedre, kjøpte meg frukt og skyr som mellommåltid.
  • spiste til jeg var passelig mett, slik at jeg hadde greit med energi og humør - men trengte ikke å kjenne på metthetsfølelsen hver gang.

Hvis du følger disse punktene vil jeg tro du ser forandring om en stund. Det kan være lurt å lage seg en liten oversikt over ting du bør unngå når du skal ned i vekt (nøtter, smør og fete ting inneholder en del kalorier som kan være lurt å unngå hvis man vil begrense seg litt). Men kaloritelling? Det trenger du ikke! Klarer du å tenke "livsstil" istedet for "slanking" er det også stor sjanse for at du klarer å holde vekta når du har nådd målet ditt! :) og etter min mening er en sunn livsstil et liv uten kaloritelling og veiing av mat. Gjør sunne endringer i kostholdet, og beholdde sunne endringene, så kommer du langt!

Å her var det masse bra tips :D Tusen takk. Skal vi se :) :

* Droppe å spise to store middagsporsjoner, og forsyne med helt passelig den første gangen - defentlig noe jeg kan bli bedre på ;)

* Spise mer grønnsaker og kjøtt/fugl/fisk er noe jeg holder på å innføre. Men ikke bare bare med 3 barn som vil ha pølser til middag :p

* Droppe brød og knekkebrød - check. Jeg liker ikke brød, og spiser veldig skjeldent knekkebrød

* Droppe ettermiddagskosen - ja altså. Jeg liker ikke sjokolade, chips, snop, brus, kaker, kjeks osv osv. Så det har jeg ikke spist på hvertfall 8 år...

* Slutte med all kaloriholdig drikke - jeg drikke bare vann og melk, så tror jeg har den i orden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Spis mer protein

Protein er generelt sett det makronæringsstoffet som metter best, og det er derfor anbefalt å øke proteininntaket når kroppsvekten skal reduseres. Et økt proteininntak vil i tillegg til å mette bra også bidra til å vedlikeholde muskelmassen din, slik at det i større grad er fettvevet som forsvinner. Med andre ord er det mange argumenter til at du skal spise mer proteinrike matvarer. Gode proteinkilder er kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter, og disse er dine venner på diett.

Leste du artikkelen jeg linket deg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg syns det er kjempeflott at du har lyst til å gå ned i vekt uten å telle kalorier :) selv begynte jeg med kaloritelling når jeg skulle ned i vekt, og det er noe jeg angrer på veldig den dag i dag. Det er veldig lett å komme til det stadiet at man da tror man telle kalorier hele tiden for å holde vekten, noe man absolutt ikke må. Selv har jeg alltid vært litt stor, og da jeg begynte med kaloritelling gikk vekta nedover. Nå er jeg nokså slank, men problemet mitt nå er at jeg klarer ikke å slutte med kaloritellingen. Jeg trenger ikke å telle lenger, men jeg har aldri opplevd å være slank uten å telle kalorier. Derfor har jeg en overbevisning om at med en gang jeg slutter vil 25 kilo komme på igjen. Såklart vet jeg at dette ikke stemmer, men likevel er det vanskelig å slutte. Jeg savner den tiden der jeg ikke gikk og telte på kalorier, for strengt talt er det bare stress nå og tar mye undøvendig plass i hjernen.

Du spør om hvordan du kan gå ned i vekt uten å telle kalorier? Jo, det er ikke særlig hokus pokus. Hvordan spiser du nå? Det kan være lurt å skrive ned hva du spiser (og drikker!!) gjennom en hel uke, da får du god oversikt. Deretter kan du se på, hva kan du endre på?

Selv kan jeg dele litt erfaringer som fikk meg ned i vekt, noe jeg kunne klart heelt uten kaloritelling:

  • jeg droppet å spise to store middagsporsjoner, og holdt meg til en slik at jeg ble passelig mett.
  • spiste mer grønnsaker og kjøtt/fugl/fisk til middag. Kun litt ris/potet/pasta. Ingenting saus.
  • droppet brødskiver og knekkebrød, kokte heller havregrøt til frokost og hadde restemiddag eller salat til lunsj.
  • kanskje det viktigste punktet: droppet ettermiddagskosen hver ettermiddag som bestod av sjokolade/kjeks/kaker.
  • sluttet med all kaloriholdig drikke!
  • droppet "småmåltider" på vei hjem fra skolen som ofte bestod av boller, snop eller annet såkalt "usunt". Begynte å planlegge dagene mine bedre, kjøpte meg frukt og skyr som mellommåltid.
  • spiste til jeg var passelig mett, slik at jeg hadde greit med energi og humør - men trengte ikke å kjenne på metthetsfølelsen hver gang.

Hvis du følger disse punktene vil jeg tro du ser forandring om en stund. Det kan være lurt å lage seg en liten oversikt over ting du bør unngå når du skal ned i vekt (nøtter, smør og fete ting inneholder en del kalorier som kan være lurt å unngå hvis man vil begrense seg litt). Men kaloritelling? Det trenger du ikke! Klarer du å tenke "livsstil" istedet for "slanking" er det også stor sjanse for at du klarer å holde vekta når du har nådd målet ditt! :) og etter min mening er en sunn livsstil et liv uten kaloritelling og veiing av mat. Gjør sunne endringer i kostholdet, og beholdde sunne endringene, så kommer du langt!

Kunne ikke sagt det bedre selv ;) Flott innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...