Gå til innhold

Ned i vekt uten å telle kalorier?


Diana

Anbefalte innlegg

Jeg vil så veldig gjerne gå ned minst 6 kg til jul, og da begynner jeg jo å få litt dårlig tid. Men jeg har prøvd dette med å telle kalorier, og det funker ikke for meg.

Kan jeg gå ned i vekt uten å telle kalorier? Og hvordan? Jeg er helt grønn på dette her, så håper noen kan hjelpe meg.

Har sittet å lest til frem og tilbake på nettet, men blir ikke noe klokere av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil anbefale alle som vil gå ned i vekt å telle kalorier, ikke at du skal skrive ned alt du spiser resten av livet, men om du logger all maten din i en periode så vil du bli mer bevist på hva du putter i deg og det går automatisk :)

Om det å telle kalorier er helt uaktuelt vil jeg anbefale Periodisk faste ( The Leangains Guide | Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health ) prinsippet er og ha et spisevindu på 8 timer og faste i 16 timer. Kan være hardt i starten, men kroppen venner seg fort til det. PF kombinert med indre/ytre file, kylling og mager fisk. kutt ut alt av tilbehør utenom en masse grønnsaker så ser du nok forskjell på vekten. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår deg veldig godt, men når målene sitter inne, så kan du slutte å veie og telle alt siden du vet hvor mye du skal ha av de enkelte ting.

Et annet forslag er å fokusere på å få i deg rikelig med proteiner og grønt (kjøtt og fisk, melkeprodukter som Cottage Cheese, Kesam eller Skyr) også kan du i grunnen spise ganske mye før du havner i overskudd. Så legger du til litt sunt fett (avokado, olje, nøtter...). Jeg merket selv at etter at jeg sluttet å rote med brødskiver og andre karbohydrater, så får jeg mye mer mat for kaloriene, og man vil automatisk få i seg mindre energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha relativt fast inntak hver dag - altså ca d samme til frokost/lunsj og kvelds. (altså: om det er en pære eller et eple, er ikke så farlig - men ca det samme liksom..) Da kan du logge dette inn på diett.no og se hvor du havner kalorimessig. Middagen varierer du regner jeg med - men om du logger disse andre måltidene og holder dem noe lunne fast så vet du hvor du ligger utenom middagen - dermed kan det bli lettere å begrense den :)

Ellers er det mulig å gå ned i vekt uten å telle kalorier også - bare spis mer energifattig. Grønnsaker til hvert måltid, mindre fett, mer protein, ikke noe raske karbs. Generelt - unngå flytende kalorier (metter ikke særlig) - spis kaloriene dine. Velg mat som gir litt volum uten mye kalorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre. Å veie maten og telle kalorier. Det er det samme sant? Det er hvertfall det jeg har innbilt meg selv.... Hva er evt forskjellen?

Dette spiser jeg iløpet av en dag

Frokost: havregryns grøt

Lunch: er veldig dårlig på å huske å spise lunch, men når jeg husker det er det egg og bacon, 2 bløtkokte egg eller en form for salat

Middag: Varier jo veldig, men jeg har alltid grønnsaker til. Spiser fisk en dag i uken, og kylling flerne

Kvelds: 2 bløtkokte egg, 1 avokado eller ingenting... kommer litt an på om jeg husker det eller ikke.

Prøver også å spise hver 3. time, men er desverre altfor dårlig til å huske det. Men jeg spiser 1 avokado iløpet av dagen og litt frukt innimellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, til en viss grad må man jo passe litt på kaloriene siden du vil ned 6 kg før jul. Jeg for min del har ikke telt kalorier på lenge - spiser heller masse proteiner og har heller fokus på å få dekket dette hver dag. Da blir jeg mett OG har energi ;) Da blir ikke kaloriene så viktige lenger heller. Vet at erfaring at kalorier kan bli en veldig farlig vei å gå, og det kan bli et fastlåst tankemønster om det går for langt. Nå sier jeg ikke det er dumt å telle kalorier, det er bare å passe på :) Uansett, spis masse proteiner og grønt, da skal det mye til før du klarer å spise så du havner på overskudd ;)

Lykke til :D

*og btw, ikke alt du leser på nettet gjør det mindre grønn.. så det er ikke rart om du blir litt forvirret! ;) *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre. Å veie maten og telle kalorier. Det er det samme sant? Det er hvertfall det jeg har innbilt meg selv.... Hva er evt forskjellen?

Dette spiser jeg iløpet av en dag

Frokost: havregryns grøt

Lunch: er veldig dårlig på å huske å spise lunch, men når jeg husker det er det egg og bacon, 2 bløtkokte egg eller en form for salat

Middag: Varier jo veldig, men jeg har alltid grønnsaker til. Spiser fisk en dag i uken, og kylling flerne

Kvelds: 2 bløtkokte egg, 1 avokado eller ingenting... kommer litt an på om jeg husker det eller ikke.

Prøver også å spise hver 3. time, men er desverre altfor dårlig til å huske det. Men jeg spiser 1 avokado iløpet av dagen og litt frukt innimellom

å veie maten forteller deg bare hvor mye maten din veier. Å telle kalorier forteller deg hvor mye energi maten din inneholde. 100g havregryn inneholder f.eks ca 350-360 kcal. 100 g eple inneholder rundt 50 kalorier.. Derfor bør du logge en typisk dag på : Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold slik at du får en viss ide over hva du får i deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du veier maten ser du jo hvor mye den veier, og da kan du finne ut hvor mange kalorier det er. Spis gjerne mer fisk, det er bare godt for kroppen :) Husk å spis endel grønnsaker, da blir du mett og får i deg mange gode næringsstoffer også. Det er bra du er obs på å få i deg frukt også, det fungerer godt når det går mer enn 3-4 timer imellom et måltid. Ellers vil jeg jo råde deg til å spise proteinrik mat. Egg som du allerede spiser og kjøtt. Ser ut som du har god oversikt :)

Hva har du tenkt på av trening? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svømmer en time 1-2 ganger i uken. Ellers holder jeg nå på meg et program som heter 30 day shred og rockering i tillegg til at jeg går en lang tur på 1,5 - 2 timer hver dag.

Jeg har også hoppetau og pullup bar som jeg prøver å få brukt. Over jul tenker jeg å begynne på P90X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du har bra motivasjon :) Husk at når du skal ned i vekt på såpass kort tid som du ønsker, er det viktig å huske på at du da kan miste endel muskelmasse, og da er det også lurt å trene litt styrketrening. Hvis du ikke har så mye erfaring med dette fra før, burde du kjøre et enkelt helkroppsprogram 2-3 ganger i uken. Det er viktig for at du ikke på slutten skal ha gått ned for mye i muskler også, for det vil vi ikke ;) Har du noe erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver også å spise hver 3. time, men er desverre altfor dårlig til å huske det. Men jeg spiser 1 avokado iløpet av dagen og litt frukt innimellom

Dette har forresten INGENTING å si for forbrenningen din. Så du kan egentlig spise 6 små måltider eller 3 store måltider en dag, så lenge det totalt utgjør mindre kalorier enn du forbrenner. Spis når det passer deg og dagen din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 day shred er vel et helkroppsprogram tar jeg ikke helt feil.

Okei, da så, my bad. Googlet det nok litt vel fort ... ;) men da er du jo på riktig vei (y) du får si fra hvordan det går :D Lykke til hvertfall. Og enig med StiligeCecilie. Det som teller er hvor mye du spiser i løpet av en dag sammenlagt, så ikke lag mye ekstra trøbbel for deg selv og heng deg opp i dette :) det blir bare slitsomt :p hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde styr på inntaket av kalorier er den eneste måten du kan kontrollere hva du får i deg, og om du faktisk også spiser nok. Det kreves at man setter seg litt inn i hva maten man spiser inneholder, veier hva du skal spise og noterer dette ned. Etter noen få uker ser du det jo ganske greit på øyemål, du blir vant til hvor mye f.eks. 150 g kyllingfilet er. Hvordan skal du ellers få kontroll på inntaket ditt og ha et kaloriunderskudd? It's the hard way, men det må gjøres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...