Gå til innhold

Hvilke treningskjede har høyest kvalitet på PTene?


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg trener på Evo, og her er nivået fryktelig varierende!! Enkelte er kjempeflinke, men noen (særlig noen damer...) er helt på trynet. Full jubel for 1/3 knebøy, haling med armene i nedtrekken og apparattrening. Eneste de egentlig er gode for er å telle til 15 høyt med litt innlevelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener på Evo, og her er nivået fryktelig varierende!! Enkelte er kjempeflinke, men noen (særlig noen damer...) er helt på trynet. Full jubel for 1/3 knebøy, haling med armene i nedtrekken og apparattrening. Eneste de egentlig er gode for er å telle til 15 høyt med litt innlevelse...

Dette har jeg også inntrykk av. Vi har en kar på mitt Evo-senter som ser ut som ei skikkelig maskin, og virker veldig flink. Han er dog 35-40 og opprinnelig fra USA, kanskje det er der erfaringer kommer fra:p har som motstykke ei dame i slutten av 20-åra som ser ut som hun har anoreksi og bor på tredemølla. Skikkelig bra forbilde som PT....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også inntrykk av. Vi har en kar på mitt Evo-senter som ser ut som ei skikkelig maskin, og virker veldig flink. Han er dog 35-40 og opprinnelig fra USA, kanskje det er der erfaringer kommer fra:p har som motstykke ei dame i slutten av 20-åra som ser ut som hun har anoreksi og bor på tredemølla. Skikkelig bra forbilde som PT....

Synes dette virker kjent, men er sikkert flere av de og de er på flere sentere! Hun tynne tok en sånn på trynet misvisende Tanitatest på meg, og mente jeg ikke kunne trene særlig effektivt om dagen i og med at jeg ikke hadde noen fitnesskropp akkurat nå. Jeg forklarte at jo, programmet jeg har fått tilpasset av Marianne Aas Krog var nok relativt effektivt og at ting tar tid. Nei nei, jeg måtte heller ta PT-timer av henne! Den ene gangen jeg har sett henne i styrkeavdelingen var endeløse reps med merkelig slangerygghev uten vekter.... Litt ufint å henge ut enkeltpersoner, men tviler sterkt på at hun er her uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil tro at kvaliteten varier i veldig stor grad. Alle de store kjedene som Sats, Elixia osv. har jo mange som er kjempegode, men samtidig så har jo alle noen nykommerene som enda er uerfaren. På mitt treningssenter har vi alt fra PTer med 20 år erfaring, og de som bare har vært det et par måneder. Men kvalitet og erfaring går jo ikke alltid ut på det sammen, men kunnskap og flere kurs teller jo positivt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette virker kjent, men er sikkert flere av de og de er på flere sentere! Hun tynne tok en sånn på trynet misvisende Tanitatest på meg, og mente jeg ikke kunne trene særlig effektivt om dagen i og med at jeg ikke hadde noen fitnesskropp akkurat nå. Jeg forklarte at jo, programmet jeg har fått tilpasset av Marianne Aas Krog var nok relativt effektivt og at ting tar tid. Nei nei, jeg måtte heller ta PT-timer av henne! Den ene gangen jeg har sett henne i styrkeavdelingen var endeløse reps med merkelig slangerygghev uten vekter.... Litt ufint å henge ut enkeltpersoner, men tviler sterkt på at hun er her uansett!

Hei! Jeg er PT på Evo, og synes det er veldig synd du har hatt en så dårlig erfaring! Alle PT'ene jeg kjenner er superdedikerte og vil gjerne det beste for sine kunder, så det er veldig leit om du har fått et dårlig inntrykk av våre trenere. (Hun du refererer til jobber ikke hos oss lenger).Vi vil veldig gjerne ha direkte tilbakemeldinger så vi kan gjøre jobben vår best mulig tilpasset hver enkelt kunde, og det blir vanskelig for oss å gjøre hvis det bare ender med skittkasting på et forum.

Jeg gir deg gjerne råd og input, hvis du ønsker hjelp med treningen din.

Ha en fin dag!

Mvh Live, EVO Majorstua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er PT på Evo, og synes det er veldig synd du har hatt en så dårlig erfaring! Alle PT'ene jeg kjenner er superdedikerte og vil gjerne det beste for sine kunder, så det er veldig leit om du har fått et dårlig inntrykk av våre trenere. (Hun du refererer til jobber ikke hos oss lenger).Vi vil veldig gjerne ha direkte tilbakemeldinger så vi kan gjøre jobben vår best mulig tilpasset hver enkelt kunde, og det blir vanskelig for oss å gjøre hvis det bare ender med skittkasting på et forum.

Jeg gir deg gjerne råd og input, hvis du ønsker hjelp med treningen din.

Ha en fin dag!

Mvh Live, EVO Majorstua

Flott at du engasjerer deg Live.

Det er synd at det blir shiitskriving på et slikt forum som dette..

Negative tilbakemeldinger bør heller rettes som kjeden direkte, eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener fast bestemt at det er en større "forbrytelse" å jevnlig ta 600kr timen av uskyldig godtroende for å lære bort ubrukelig teknikk, enn det er å skrive en ærlig post på en treningsforum om obsrvasjonene.

Nå var jo det du skrev kun en ærlig sak om at det finnes en personlig trener der som ikke var noe bra. Jeg skjønner at ikke alle liker at en skriver slikt på et forum, senteret/treneren mister jo kunder/penger og får dårlig rykte pga den meningen, men sånn er det når man opplever at man får en "dårlig vare". Det gjelder jo egentlig alle "varer" uansett om det er snakk om PT på et senter eller en fysisk vare i en eller annen butikk. Erfaringen en får deler en med andre, da er det "shit happens" for de det går ut over når kunden sitter igjen med en dårlig erfaring.

Det du skrev synes jeg ikke passer til "skittkasting". Skittkasting i min verden er når man sprer usanne ting, ofte er det slemt også, om personer..for å ødelegge for dem eller gjøre ting vanskelig. Du skrev en mening, er det verre å skrive meninger om PT enn det er å skrive en mening av en kokk/spisested slik som matkritikere gjør? Det er da personlig mening det også? Som kan virke uheldig på kokken/spisestedet eller positivt hvis personen som "testet ut" gikk der ifra med en positiv opplevelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så jobber ikke dette mennesket det refereres til på senteret lenger, mer kan vi ikke si om den saken på et nettforum.

Skittkasting er i min verden meninger om mennesker man egentlig ikke har grunnlag for å si noe om. Jeg forstår at her var det en opplevd situasjon og en sikker kilde, og da er det selvfølgelig lov å klage så mye man bare vil så lenge man forholder seg saklig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her på fitnessbloggen blir jo utrolig mange artikkelforfattere "hengt ut" som kunnskapsløse fjotter stadig vekk, med fullt navn. Dette er artikler man kan lese gratis på nettet. Så da ser jeg ikke problemet med å skrive at man observerer varierende kvalitet på diverse sentere av PT-er som tar drøyt betalt. Jeg vil gå så langt som å kalle det svindel å bejuble strake markløft med rund rygg og tyngdepunkt så langt ut på tærne at helene slipper kontakt med gulvet og man nærmest tipper fremover hos en kunde som ikke vet bedre *host!* Men ja, er enig at ma får holde seg saklig og det å kommentere utseende er å gå for langt.

Jeg vil også understreke at det er VARIERENDE kvalitet, og det går begge veier. Enkelte av PT-er i samme kjede har virkelig imponert meg! :) Så moralen er, vær kritisk til hvem du velger hvis du skal benytte deg av PT-er på Evo!! Noen burde kanksje holde seg til Zumba og apparater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på fitnessbloggen blir jo utrolig mange artikkelforfattere "hengt ut" som kunnskapsløse fjotter stadig vekk, med fullt navn. Dette er artikler man kan lese gratis på nettet. .

Ugyldig argument. Artikkelforfattere går selv ut med fult navn og må tåle dette. Disse har også en mulighet til å forsvare seg. PT'er på respektive sentere stiller ikke like sterkt på det faktum at det er ikke sikkert de vet de blir diskutert i det store å hele.

Så da ser jeg ikke problemet med å skrive at man observerer varierende kvalitet på diverse sentere av PT-er som tar drøyt betalt. Jeg vil gå så langt som å kalle det svindel å bejuble strake markløft med rund rygg og tyngdepunkt så langt ut på tærne at helene slipper kontakt med gulvet og man nærmest tipper fremover hos en kunde som ikke vet bedre *host!* Men ja, er enig at ma får holde seg saklig og det å kommentere utseende er å gå for langt.

Problemet kommer når man identifiserer/lokaliserer personene. Hva vet du om hva som er drøyt betalt. Helt ærlig er dette som regel opp til kjeden det jobbes for, så om du skal rette kritikken svindel mot noen er det selskapet som skal få dette. Ikke enkeltpersonen.

Jeg vil også understreke at det er VARIERENDE kvalitet, og det går begge veier. Enkelte av PT-er i samme kjede har virkelig imponert meg! :) Så moralen er, vær kritisk til hvem du velger hvis du skal benytte deg av PT-er på Evo!! Noen burde kanksje holde seg til Zumba og apparater...

Flott råd, men dette gjelder alle PT'er i alle sammenhenger uavhengig av kjede. Evo, Elixia, Sats osv.

Til deg og alle andre:

Grunnen til at jeg velger deg som eksempel nå er enkelt og greit på grunn av en av innleggene hvor du kommer med identifisering. Noe som er uheldig. Det kan være det samme om personen er her på fitnessbloggen eller ikke. Dette er ikke ment som uthenging, men konstruktiv kritikk. Derfor har jeg fjernet lokaliseringen til senteret det er snakk om. Som jeg også fant som det eneste 'usaklige' i innlegget ditt.

Generelt I tråden

Generelt råd til dere alle så vil jeg anbefale å unngå å benevne lokale sentere eller andre ting som kan identifisere/lokalisere plassen og heller rette kommentarer til kjedene. Det er uheldig når personer blir identifisert, samme gjelder senter. Ellers liker jeg debatten, mye saklig her, ikke la det skli ut nå.

Forresten. Nå er vi så heldige at vi har Representanter fra Evo og Elixia her inne. Hvem vet, kanskje det kommer flere, da får dere kanskje svar på kritikken som blir rettet. Det hadde vert det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner om personangrep (ref zumba), noe jeg finner veldig interessant, for du vet ingenting om meg.

At du har observert meg på kvelder når jeg trener min kunde på 63 år som jobber seg flittig opp mot bedre bevegelsesutslag i diverse øvelser. Dette har med hennes begrensninger i ledd å gjøre. At jeg da finner det riktig å "bejuble" hennes lille fremgang, for så å gå tilbake til å jobbe spesifikt med mulighetene for å forbedre, er faktisk HELT RIKTIG.

At jeg velger apparater til enkelte øvelser, har også sine grunner, tenkt ut fra min kunde som er i fokus. Ikke hva du mener ville vært riktig for deg og dine mål.

En ting er å stille seg tvilende til enkelte metoder og man må gjerne komme med spørsmål, jeg er villig til å svare, men dette er i min verden skittkasting.

Vil legge til:

. Enkelte kunder må jobbes med for å komme i nærheten av å gjøre riktig teknikk. Det kreves faktisk mer enn bare å vise og forklare til enkelte. Noen ganger krever er det ren psykologi å nå igjennom. Motivasjon må gis, selvom det stadig gjøres feil. Der du har observert meg har jeg faktisk klart å få en dame som aldri har trent styrke i sitt liv til å trene i over ett år og har nå fått en indre motivasjon fordi hun føler se mer frisk enn noen gang. Å jobbe som PT er ikke bare oppvisning i riktig teknikk eller et jag etter frivekter. Mange har helt andre mål. Kundene er svært forskjellige i sine ønsker og i hva som motiverer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner om personangrep (ref zumba), noe jeg finner veldig interessant, for du vet ingenting om meg.

At du har observert meg på kvelder når jeg trener min kunde på 63 år som jobber seg flittig opp mot bedre bevegelsesutslag i diverse øvelser. Dette har med hennes begrensninger i ledd å gjøre. At jeg da finner det riktig å "bejuble" hennes lille fremgang, for så å gå tilbake til å jobbe spesifikt med mulighetene for å forbedre, er faktisk HELT RIKTIG.

At jeg velger apparater til enkelte øvelser, har også sine grunner, tenkt ut fra min kunde som er i fokus. Ikke hva du mener ville vært riktig for deg og dine mål.

En ting er å stille seg tvilende til enkelte metoder og man må gjerne komme med spørsmål, jeg er villig til å svare, men dette er i min verden skittkasting.

Vil legge til:

. Enkelte kunder må jobbes med for å komme i nærheten av å gjøre riktig teknikk. Det kreves faktisk mer enn bare å vise og forklare til enkelte. Noen ganger krever er det ren psykologi å nå igjennom. Motivasjon må gis, selvom det stadig gjøres feil. Der du har observert meg har jeg faktisk klart å få en dame som aldri har trent styrke i sitt liv til å trene i over ett år og har nå fått en indre motivasjon fordi hun føler se mer frisk enn noen gang. Å jobbe som PT er ikke bare oppvisning i riktig teknikk eller et jag etter frivekter. Mange har helt andre mål. Kundene er svært forskjellige i sine ønsker og i hva som motiverer dem.

Dette er riktig. Jeg jobber selv med alt fra unge mennesker som er opptatt av å trene hardt for å øke muskelmasse eller for å konkurere i fitness, og mennesker med sykdommer som kreft og betennelse på balansenerven. Det er vidt forskjellig utgangspunkt og de trenger vidt forskjellig coaching. Noen ganger føler jeg meg mer som sykepleier en pt. Skal du coache ei jente på 23 år som har som mål å kunne konkurere i fitness - så er det ganske "grei" skuring når det gjelder coaching. Hun er mer opptatt av riktig teknikk og å måle fremganger en noe annet og vil ha tøff trening. Har personen virus på balansenerven eller kols, så er det andre ting en tøff trening som er i fokus.

Likheten er at begge typene vil ha fremgang. Enten det er generell styrke, bedre plassering i neste konkurranse eller å føle seg friskere. Hos meg er mottoet at de iallefall skal få valuta for pengene - ellers hadde jeg ikke turt å ta betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MÅ nesten henge meg på litt i denne diskusjonen. Jeg selv har jo gjort den "feilen" min å legge ut min mening om en PT her inne.

Hvis man er PT så må man vell nesten tåle å finne litt kritikk om selg selv på nettet? Blir man sint om noen legger ut en kommentar som anbefaler en PT? Nei?

Eks: hvis du skal til en helt ny frisør en dag, og bryr deg veldig om hvordan du ser ut etter på. Vil du da kanskje google litt etter navnet på frisøren for deretter å høre med venner om de har en erfaring med akkurat den frisøren?

PT er et produkt på samme måte som en frisør er et produkt og en bil er et produkt. Man VIL lese andre sine meninger om det produkte og andres anbefalinger. FØR man legger ut i tusenlapper for å teste det.

Og litt på slutten, til alle dere PT'er der ute. Om dere ønsker å selge dere selv mer, så kan dere lage en egen hjemmeside? da kan folk lese om dere, hvordan dere gjør ting. Det er mange PT'er som nok er goe PT'er bare de får feil kunder, som ikke mener det samme som dem? Vil kanskje ikke si at PT'en tar feil heller?

Og komme med kritikk rettet mot fagpersonell er sunt, konstruktiv sådan, og burde gjøres ofte.

Problemet ligger i det faktumet at produktet også er en enkeltperson. Derfor er det svært viktig at man skiller på hva som er kritikk rettet mot yrke, og hva som kan opfattes som personangrep. Jeg er enig i at man må tåle kritikk - også i ulike medier som PT - men det er finfin linje mellom kritikk og personangrep til tider.

F.eks det har ingenting med saken å gjøre hva personen heter eller hvor han/henne jobber ifht trening. Derfor blir det i en slik sammenheng unødvendig å identifisere personen, du kan fint diskutere hva/hvordan/hvorfor uten og vite hvem det er eller hvor de jobber.

Derimot, om du vet personen er tilstede kan du rette spørsmålet direkte til dem.

Jeg må minne på at dette er et offentlig fora og ikke en hjemmestund med venner der dere diskuterer fagpersonell i enkeltpersoner.

Nå ønsker ikke jeg å være bitchy eller moraliserende, ei heller henge ut noen, men dette er såpass viktig at jeg føler det må adresseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom på et nytt eksempel:

Se at du skal få deg silikonpupper, ville du da lagt kroppen din i hendene på en du ikke visste noe som helt om?:eek: Eller hadde du vært glad for å finne noen som hadde hatt en positiv eller negativ erfaring om en aktuell kirurg? (jah det er den store eksempel dagen i dag)

Ser poenget ditt, men da mener jeg man omtaler selskapet/intistutisjonen, og ikke nødvendigvis personen selv - slik det burde være, også derav navnet på senne tråden.

Jeg har en del kunder jeg berømmer for det andre kaller dårlig teknikk. Det de ikke vet er hvor hardt vi har jobbet for å komme dit. Skal man dømme dårlig teknikk Og progresjon må man vite utgangspunktet. Såfremst ikke det er fare for skade ser jeg all grunn til å motivere personen når det er framgang i teknikken, selv om den er langt fra perfekt.

Mange gang har jeg blitt stilt til rette for slike ting - og det er bra - men når jeg har forklart grunnlaget på hvorfor så blir altid tonen en annen. Derfor mener jeg at når man diskuterer slik over nett er det mye gråsoner som må taes hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...