Gå til innhold

Teknikkvideo! ( frontbøy m.m)


Min treningslykke

Anbefalte innlegg

Det er ikke det å finne erstatning for øvelsen. Men heller å finne en måte å gjøre øvelsen mest "sikker" på om en kan si det slik. Har en prolaps bør en kanskje gjøre noe annet. Jeg kan gi et annet eksempel ogs:

Om man får vondt i skuldrene ved benkpress av å kjøre pressøvelse uten å spenne seg skikkelig opp og div kan dette også føre til smerte/irritasjon. Rettledes personen til å spenne seg skikkelig opp og smertene forsvinner, da er det greit så lenge. Alt etter hva smertene kommer ifra.

Men hovedsakelig er det å finne en øvelse som tilfredstiller kundens behov. Om kunden ikke driver med styrkeløft eller noe trengs ikke knebøy til boks å benyttes heller. Da jeg heller er mer fan av å bruke utfallsvarianter eller lignende, men ofte kan faktisk utfallvarianter bli for tungt, derfor blir knebøy til boks(kun kroppsvekt eller liten vekt) brukt for de som er for svake til utfall variantanter istedenfor å benytte beinpress. Men ennfots beinpress blir også benyttes for de med svake "knær" eller diverse for å se om det finnes ubalanser med tanke på høyre/venstre fot da dette blir vanskeligere å se med tofots øvelser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1: Her har du i mine øyne nesten perfekte frontbøy:

2: Hans Rune: Her har du Eric Cressey som du referte til før i posten, tar frontbøy:

Helt klart at han også har god knevandring over tærne..,

vektløftere er nok de beste frontbøyerne:)

den siste er jo direkte dårlig utført. Må sette seg mer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. Det blir jo også helt feil å si at knærne ALDRI skal gå over knærne, og helst ikke framover i det hele tatt? Hvor har du fått dette fra? Ja, det vil være gunstig for noen med kneproblemer / skade, og beholde vertikalt leggbein best mulig, men det gjelder ikke alle. Prøv å se på noen som løper, eller går opp ei trapp, eller går i fjellet med tung sekk. Så prøver du å gjøre dette uten at kneet vandrer framover, og over tærne dine, lykke til!

Og: Head, Shoulders, Knees Over Toes | | Tony GentilcoreTony Gentilcore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henviste til Cressey ja, men ikke den videoen du henviste til da han gjør det forskjellig i videoen jeg henviste til(videoen jeg henviste til hadde han ikke knærne over tærne)

Uansett, jeg mener ikke at jeg har rett. Men jeg snakker om en jente(Min Treningslykke) med tanke på å være mest "skadeforebyggende"

Hadde dette vært snakk om en vektløfter så hadde jeg vært enig med dere. Og selv om en vektløfter utfører Frontbøy med 300kg med knevandring over tærne, så betyr ikke dette automatisk at selv om en toppidrettsutøver(vektløfter) gjør dette, så er dette automatisk en god ting å gjøre.

Jeg refererer også til mine kunder ved knærplager ved frontbøy/knebøy å utfallsvarianter. Disse kundene mine fikk vondt i knærne av å utføre knebøy/frontbøy å utfall med knevandring over tærne. Dette pågrunn av at de alltid hadde gjort det på denne måten uten å sjekke teknikk. Da foreslo jeg at de burde sette seg mer "bakpå" slik at det ble minimalt med knevandring både i frontbøy/knebøy og utfallsvarianter. Dette fikset problemet umiddelbart med tanke på smerte.

Hva sier dette meg? Jo, at dette ble mindre belastning på knærne. Ved bulgarsk utfall å diverse utfallsvarianter vil også ryggbelastningen i tillegg til knebelastningen bli større om knærne vandrer fremover fordi da vil også ryggen typisk gå fremover, istedenfor å holdes mer vertikal.

Ved frontbøy henviste dere til at knevandring gjorde at belastningen ble større på knær, men mindre på korsrygg(som var en bra ting) Det er godt observert at dette vil skje, men igjen, vi snakker ikke om vektløftere her som skal ha "ass to the grass", men ei jente som kun trener for å holde seg i form.

Ei jente som ikke trener mot vektløfting har ingen grunn til å trene som en vektløfter. En mer styrkeorientert løftestil med bredere fotstilling, og sette seg mer bakpå vil også stimulere til større muskelbruk, å (mitt synspunkt en bedre skadeforebyggende effekt) da knær vil holdes bak tærna. ( Husk at en styrkeløfter, løfter mer enn en vektløfter, nettopp på grunn av en bedre fordeling av vekta, samtidig som en får mindre belastning på knær) Å de fleste sliter med knærplager nå til dags.

Så får all del, om dere er vektløftere så kan dere gjøre slik som idretten tillater er best, men for "mannen i gata" så vil jeg personlig ikke anbefale knevandring i noen løft.

Vil avslutte med et Louie Simmons quote, å utfordre dere til å finne en gammel vektløfter i verdensklasse:

" But why do powerlifters use a wider stance? Because you use more muscle, and isn’t that what we’re after on the sports field? Only a wrestler would find himself in the weakest joint angles of an Olympic squat. That’s probably why there are no old, great Olympic lifters. Their joints are gone. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før en leser dette, ber jeg om å lese mitt forrige innlegg først. Takk.

Mmortis86:

Men jeg vil også svare en gang før jeg legger dette til veggs angående Tony Gentilcores artikkel:

I denne artikkelen står det følgende( du har sikkert lest gjennom den) men sender det her alikevel:

"The above study examined joint kinetics during back squats under two conditions. The first condition placed a board in front of the participants’ shins, which restricted forward displacement of the knee. In the second condition, movement wasn’t restricted at all. They squatted normally and the knees were allowed to pass the toes (GASP)"

Dette er greit nok, men det står de tok knebøy "normalt", Hva vil dette si? Knebøy normalt for vektløfter er at knær kan passere tær, for styrkeløftere så er dette normalt sett ikke normalt. Dette var også med friske utøvere, hvor lang var undersøkelsen? En kneskade må ikke nødvendigvis skje på en dag som denne undersøkelsen , det kan ta flere dager, uker eller måneder. Desto mer belastning kneet får, jo høyere risiko aka knevandring som vil gi større belastning.

"The researchers found that restricting the forward excursion of the knees during the squat (not allowing the knees to go over toes) increased anterior lean of the trunk and promoted an increased “internal angle at the knees and ankles.”

Det å ikke klare å sette seg bakpå, presse knær utover og holde ryggen vertikalt er tegn på svakheter av gluteus medius, maximus, hamstrings, hip flexors, Korsrygg å magestabilisering. Noe nettopp dette beviser, da "anterior lean of the trunk promated an increased internal angle at the knees and ankles" Det er kun tegn på svakheter, dette skjer ikke med styrkeløftere i toppklasse eller de som har relativ god balansegang i muskulatur å vet litt hva de driver med. Hvem var prøvekaninene i denne undersøkelsen?

"The results showed a 22% decrease in knee torque and a 1070% increase in hip torque! That stress has to go somewhere. Keeping the knees behind the toes definitely reduces the forces on the knee, but those forces were transferred more than tenfold to the hips and lower back. Translation: that’s an ouchie."

Da er det ikke vits å svare på dette, da det sier seg selv med tanke på det jeg har nevnt ovenfor.

Undersøkelsen er med andre ord dårlig gjennomført. Lengre tid må bli brukt med bedre oppfølging med mer. Dette lar seg vanskelig gjøre med alt, og det er derfor det er flere teorier og uenigheter som nå. Erfaring er det som vil bety mest, uansett! Dermed er ingen trenere like, men de klarer alikevell å få til gode resultater.

Til slutt handler det om erfaring, referanser og det å holde utøveren skadefri med sine treningsmetoder. Det finns mange veier til Rom, noen er korte, noen middels, noen er korte. Noen pådrar seg skader langs veien, noen i mindre grad, noen ikke. det kommer også an på utøveren og dens idrett. Igjen, så har jeg min personlige mening, da jeg ikke trener idrettsutøvere.

Og ja, jeg vett at knevandring over tærne kan forekomme i ulike situasjoner både i idrett å daglige situasjoner, men det betyr ikke at jeg vil utføre eller fremme slike bevegelser med 200+ kgs belastning. Jeg lar ikke en 100m sprinter løpe med 100kg vektstang på ryggen. Det handler om å tjene øvelsens beste formål å gjøre den mest skadeforebyggende og effektiv samtidig å finne den mest effektive øvelsen som er spesifikk til den idretten en driver med.

Som en vanlig mann/kvinne i gata så ser jeg ingen grunn til å utføre noe vektløfterbøy, ei heller en styrkeløftbøy(men heller denne, enn vektløfter bøy, dere vet hvorfor jeg mener dette) .

Noe som bulgarsk utfall eller andre varianter kan heller være noe å foreslå her om en kun skal holde seg i form da skaderisikoen er mindre. (typisk markløft, knebøy å benkpress kan heller evt byttes ut mot: bulgarsk utfall, hip thrusts og push ups/benkpress manualer istedenfor "de 3 store")

Selv om mark, bøy å benk vil kunne øke styrken i enda større grad. så bryr kanskje ikke vanlige mann i gata seg om dette så lenge de er over gjennomsnittet sterke nok å har fått "utseende de ønsker" Men dette er alt etter hva hver enkelte person ønsker og er kun eksempler! det finnes flere grunner også til å la være, eller å implentere disse.

Er en vektløfter så kan en gjerne fremme knevandring over tær da dette er hyppig tilfellet i denne idretten og det har jeg ingenting imot. Holder en på med en idrett som krever noe spesielt så er det en selvfølge å følge dette/fremme denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Jenta ville ha hjelp til Frontbøyen sin, hun ville ikke bytte ut frontbøyen med utfallsvarianter eller noe, bare fordi det muligens er mere skadeforebyggende. Hun tar heller ikke noe 300kgs frontbøy som du sier ovenfor.

2: Du sier i starten av denne diskusjonen at alle coacher som kan sitt vil være enige, hvem er det du snakker om da? Det sier seg litt selv at Louie Simmons, tidenes største fan av ultra wide boksbøy sier dette. Mens velkjente styrkecoacher som Tony Gentilcore, Cressey, Robertson, Tuminello, osv bekrefter dette som en myte. Jeg tørr å påstå at de sistnevnte er større forkjempere for skadeforebyggende trening enn westside gutta.

3: Jeg bruker selv knebøy til boks på kundene mine, men dette er hovedsaklig på de som sliter med å sette seg bakpå for å få trykket på hæla, aktivere hamstrings og glutes. Fjerner man boksen vil knærne vandre litt mere framover, spesielt i frontbøy, det er ekstremt vanskelig å sette seg bakpå uten knevandring i frontbøy, uten at overkroppen bikker framover.

4: Se på styrkeløfterne til Norge, som gjør det jevlig bra, de fleste av de løfter også med litt knevandring, det handler litt om hvilken stil man foretrekker, westside har sin spesielle stil f.eks. Ikke glem at styrkeløftere løfter en del mere kg da de løfter med drakt. De sterkeste vektløfterne er ikke nødvendigvis så langt unna styrkeløfterne i samme vektklasse i bøy.

5: Du foretrekker styrkeløftbøy: Så du foretrekker da større skaderisiko i hofter & rygg, i stedet for i knærne? Du sier de fleste har kneproblemer nå til dags? Min mening er at dette heller kommer av svak muskulatur i bein & hofte, samt timesvis med løping på tredemølle og asfalt, og ikke styrketrening. Og når vi snakker skader, hva med ryggproblemer?

6: Poenget mitt er at man (så lenge man har mobilitet og styrke til det) skal kunne sette seg naturlig ned i en knebøy, beholde trykket på midten av foten/hæla. Knærne hos noen vil da vandre over tærne, litt avhengig av hvordan man er bygd. Jeg har samme erfaring som deg at folk med knesmerter har bedre av å kjøre utfall eller knebøy til boks med minimal knevandring, men på den andre siden så vil personer som har problem med å holde overkroppen oppreist, eller som har en trøblete rygg, foretrekke frontbøy /goblet squats som gir en mere oppreist overkropp, men med mere knevandring. Som du sier , det er flere veier til rom.

Avslutter igjen med å si at jenta ville ha kritikk på frontbøyen sin. Ikke bli fortalt at hun skal gjøre utfall, eller knebøy til boks, FRONTBØY! Så du kan bare glemme å nevne utfall,markløft,boksbøy,etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt så har du super mobilitet. Men utifra videoene så har jeg dette å foreslå da du mangler en del før du er der 100% teknisk

Frontbøy: For forside domiant. Knærna dine går langt over tærna, prøv å unngå dette da dette ikke er så veldig bra for knærna i lengden. Anbefaler å sette deg mer bakpå, gjerne ta i bruk en boks/kasse som du setter deg ned på. Når du går ned så skal ALDRI knerna gå over tærna, helst ikke gå frem i det hele tatt. Skyv knerna ut å prøv å skill gulvet med beina dine HELE tiden..

Frontbøy er en forside/quadriceps dominant øvelse, og slik skal det være. Om noe, ville jeg hatt mindre hoftebevegelse enn min treningslykke demonstrerer her, definitivt ikke mer. Knærne må langt fram for å opprettholde en strak rygg, som et et mål i frontbøy og olympisk stil knebøy. Om man skal løfte som du beskriver, vil ryggen og vekta falle framover, og du må 'holde' stanga på plass ved hjelp av armene, som kan være meget belastende og kan føre til skade i håndleddene.

Enkel måte å forklare dette på: Sett deg ned en dyp knebøy, og rett ryggen opp skikkelig - slik man er nødt til å gjøre i en olympisk/quad-dominant knebøy. Noen vil trenge hjelp til å 'holde' denne posisjonen grunnet dårlig fleksibilitet. Forsøk så å holde denne posisjonen uten at knærne kommer framover. Ikke mulig.

Ta en titt på mine to frontbøy artikler:

- Bør du droppe knebøyen? En sak for frontbøy! - Fitnessbloggen

- Disse 4 tingene må du passe på når du trener frontbøy - Fitnessbloggen

Et par utmerkede frontbøy:

-

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville kjørt frontbøy med knevandring selv med ryggproblemer. Uansett, om dere vil ha videobevis på at det går an å kjøre frontbøy uten at knær er over tær så skal jeg få til en video av dette om litt. Både vanlig frontbøy hvor en setter seg mer bakpå, samt en ass to the grass frontbøy uten at knær er over tær. Med rett rygg!

"Beklager, ble kanskje litt revet med angående å si at alle coacher sier dette. Dårlig utsagn fra min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir bare en forkjemper for knær bak tær (noe knevandring kan funke til viss grad) men helst ikke over tær. Mye vil også omhandle mobilitet. Beklager virkelig, men for vanlige mann i gata er jeg ikke overbevist at slik quaddominant frontbøy vil gjøre større nytte på noen måte enn knebøy/frontbøy man setter seg mer bakpå sammen med ulike utfallsvarianter. Selv om utfallsvarianter og diverse vil kanskje være sikrere da vanlige mann i gata ikke har et trenerapparat med seg som regel.

Er det snakk om ulike idretter, så kan en slik frontbøy som dere foreslå fungere i ulike situssjoner da den tydlegvis har sine fordeler i evt vektløfting/crossfit og diverse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, om dere vil ha videobevis på at det går an å kjøre frontbøy uten at knær er over tær så skal jeg få til en video av dette om litt. Både vanlig frontbøy hvor en setter seg mer bakpå, samt en ass to the grass frontbøy uten at knær er over tær. Med rett rygg!

Hvis du har en 10 cm lang femur, så går det kanskje. For oss som ikke er spesielt designet for å kjøre frontbøy, må noe knevandring tillates.

Edit: Ev. om du har en 50 cm lang fot :woot:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her - fine posisjoner til Hans Rune ;)

PS: Dette er ekstreme posisjoner fra rykk og vendinger, og ikke noe å etterstrebe i frontbøy. Kun for å vise et poeng.. Det første bilde viser f. eks en ekstremt dyp posisjon, som krever at føttene er så brett at rumpa før plass mellom hælen. Det kan være en meget belastende posisjon, og er ikke noe man bør kjøre med vilje. Ved maksforsøk i vektl. på høyt nivå skjer det likevel ganske ofte.

Foto Rob Maclem: Flickr: Rob Macklem's Photostream

7656640468_7d50a4e4e2_o.jpg

8132930782_a5c061ee65_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare en forkjemper for knær bak tær (noe knevandring kan funke til viss grad) men helst ikke over tær. Mye vil også omhandle mobilitet. Beklager virkelig, men for vanlige mann i gata er jeg ikke overbevist at slik quaddominant frontbøy vil gjøre større nytte på noen måte enn knebøy/frontbøy man setter seg mer bakpå sammen med ulike utfallsvarianter. Selv om utfallsvarianter og diverse vil kanskje være sikrere da vanlige mann i gata ikke har et trenerapparat med seg som regel.

Er det snakk om ulike idretter, så kan en slik frontbøy som dere foreslå fungere i ulike situssjoner da den tydlegvis har sine fordeler i evt vektløfting/crossfit og diverse.

kanvandringen kommer mest ann på hvor dypt man vil gå. Går man under parallet vil knevandringen bli detter også. Om det er så mye "farligere" vet ikke jeg, men man vil uansett kjøre med mindre kg under parallet enn over.

Selv merker jeg ikke noe spes på knærne under parallet, man kjører jeg tungt kan jeg merker at senene strekker seg avogtil litt mer enn hva som er behaglig. Dvs muskelfestene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir jeg vist vektløftere me knevandring da jeg har sagt hele tiden at dette vil forekomme i denne idretten? Jeg legger ikke skjul på at dette skjer! Men at jeg bruker ikke denne metoden på en som kun vil holde seg i form. Ja. Kmær over tær skjer i vektløfting, dette må skje. Enig!!

Men jeg bruker ikke denne metoden på kunder som ikke har idrett der dette ikke er nødvendig. Da dette ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her - fine posisjoner til Hans Rune ;)

PS: Dette er ekstreme posisjoner fra rykk og vendinger, og ikke noe å etterstrebe i frontbøy. Kun for å vise et poeng.. Det første bilde viser f. eks en ekstremt dyp posisjon, som krever at føttene er så brett at rumpa før plass mellom hælen. Det kan være en meget belastende posisjon, og er ikke noe man bør kjøre med vilje. Ved maksforsøk i vektl. på høyt nivå skjer det likevel ganske ofte.

Foto Rob Maclem: Flickr: Rob Macklem's Photostream

7656640468_7d50a4e4e2_o.jpg

8132930782_a5c061ee65_o.jpg

dette er kanskje ikke så relavant til vanlig frontbøy. hehe! Eneste grunnen for at det blir som dette er at de skal komme under stanga i vendingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...