Gå til innhold

Teknikkvideo! ( frontbøy m.m)


Min treningslykke

Anbefalte innlegg

En annen diskusjon, hvor viktig er egentlig megadyb knebøy? (trenger ikke starte denne) De fleste idretter er aldri i denne posisjonen. Mye av trening frem mot idrett vil også avhenge om en velger å kjøre full ROM, eller "funskjonell" ROM ( mer rettet/spesifikk mot selve bevegelsen) Er parallell/ rett under 90 grader knebøy alt man trenger, å når trenger man egentlig knebøy ass to the grass (om man ikke er vektløfter feks) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan frontbøy, eller andre øvelser også forsåvidt, utføres kommer an på hvorfor man vil trene den. En vektløfter vil trene frontbøy på grunn av overføringsverdien til støt, mens en styrkeløfter vil trene frontbøy for å i større grad isolere quads enn knebøy, og på den andre siden har vi hobbymosjonisten som kanskje sliter med å finne tyngdepunktet i knebøy og har byttet helt til frontbøy som da fint kan utføre teknikken noenlunde slik du beskriver, Hans Rune. Alt etter mål og utgangspunkt.

Angående dybde i knebøy: Knebøy - hvor dypt bør du gå? - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenker at Wingeer, du var enig at knebøy til boks ville være bedre med tanke på kneskade som du var enig i?. Vil ikke dette da si oss at knebøy til boks / en mer utførelse hvor du setter deg mer bakpå(altså knær bak tær) vil ha mindre belastning på knær? Knebøy til boks har også blitt bevis er mer gunstig for korsrygg enn vanlig bøy ( Chales poloquin ble nettopp hetset av flere coacher i USA da han mente boksbøy var farlig å dårligere for ryggen enn vanlig knebøy, noe som ikke er tilfellet)

Man kan dra sammenligningen ved benkpress. Man trenger ikke spenne seg opp slik som man gjør (typisk skuldre bak og ned) men ved å gjøre dette vil skaderisikoen gå ned.

Det samme vil jeg si gjelder knebøy/frontbøy, man trenger ikke ha knærne bak tærna, men skaderisikoen vil gå ned.

push ups kan være mer safe enn benkpress, utfall kan også være mer safe enn knebøy/frontbøy, men om man ser på selve øvelsen man skal utføre (frontbøy) så vil man jo minske skaderisikoen mest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne har du ganske fin bøyteknikk. Ingen alvorlige feil. Benstillingen din er veldig smal i frontbøy. Om du står litt bredere vil du kunne aktivere flere muskelgrupper som glutes og hofteabduktorer i større grad og få en bedre kraftutvikling og løfte mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne har du ganske fin bøyteknikk. Ingen alvorlige feil. Benstillingen din er veldig smal i frontbøy. Om du står litt bredere vil du kunne aktivere flere muskelgrupper som glutes og hofteabduktorer i større grad og få en bedre kraftutvikling og løfte mye mer.

Det er jo ikke så lett dette...for jeg har begynt med smalere beinstilling nettopp fordi noen sa at på en tidligere video hadde jeg for bred beinstilling og burde stå smalere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så lett dette...for jeg har begynt med smalere beinstilling nettopp fordi noen sa at på en tidligere video hadde jeg for bred beinstilling og burde stå smalere...

På videoen ser det ut som du har ca. hoftebredde, stemmer det? I så fall har du en god bredde for normal frontbøy. Ser også at du vinkler føttene ut som er veldig bra, og med et press av knærne ut til siden vil det være enda bedre. Du har en god dybde og et godt spenn gjennom hele bøyen, etter min mening utfører du en teknisk veldig god frontbøy. Det er ikke her snakk om noen særlig spiss knevinkel, så om du får kneproblemer nekter jeg å tro det er på grunn av en slik frontbøy. Fortsett med det du har, for det er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri sagt at det ikke vil ha mindre. Har bare sagt at det er så lite at det er ubetydelig for de aller fleste. Men dersom noen har problemer med knærne sine bør de selvfølgelig unngå noe som gjør vondt. Det sier seg selv. På samme måte som man ikke tar benkpress om man har tidligere skulderproblemer og får vondt av øvelsen. Ta gjerne med noe litt mer håndfast enn anekdoter når du sier at "det har blitt bevist".

Jeg vil si det er en dårlig sammenligning, da det i bunn og grunn handler om hva en ønsker å få ut av øvelsen. POENGET mitt er igjen at det ikke er noe hold i påstanden: "du kommer til å få ødelagt knær om du gjør sånn". Dette tangerer bare mer og mer ut ifra der det startet. :)

Angående det siste:

Ja, du vil minimere. Et sted blir du derimot nødt til å velge. Det du snakker om gir stor belastning på korsryggen. Det jeg snakker om gir noe belastning på knærne. Derfor argumenterer jeg for at det generelt vil være bedre å ha knærne litt frem. Med denne teknikken er det også mulig å gå dypere, og få større muskelaktivering av gluteus-musklene. Ja, på noe bekostning av hamstrings, men man kjører ofte markløft i tillegg.

Jeg orker ikke gjenta meg selv en gang til.

(...)så om du får kneproblemer nekter jeg å tro det er på grunn av en slik frontbøy.

Nåja. Det kommer jo selvfølgelig an på hvor ofte og tungt man kjører øvelsen, men er enig i prinsippet. Teknisk sett bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du mener en ikke bør trene frontbøy på denne måten som "min treningslykke" gjør i videoen veldig ofte eller tungt. Det er jeg enig i. Vist en bytter til min versjon kan en både trene frontbøy tyngre og evt hyppigere (om hyppighet vil være et tilfelle)

Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du mener en ikke bør trene frontbøy på denne måten som "min treningslykke" gjør i videoen veldig ofte eller tungt. Det er jeg enig i. Vist en bytter til min versjon kan en både trene frontbøy tyngre og evt hyppigere (om hyppighet vil være et tilfelle)

Takk for meg.

Misforstår du med vilje? Jeg mener at man ikke nødvendigvis trenger å pushe lykken ved å kjøre opp til 1RM HVER eneste dag. Uansett hvordan du trener, uansett øvelse, uansett teknikk vil for høyt volum, for høy frekvens og for høy intensitet gi deg skader.

frontbøy er ikke rocket science gutter og jenter! hehe

Nei, det er ikke det! Du tar stanga på skuldrene, strammer magen og setter deg ned. Det er en helt naturlig bevegelse. Uten å tenke på å sette seg bakover, eller presse knærne fremover, eller i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere må slutte å tenkte så mye, bare gjør det :) Jeg begynte ikke å slite med muskelfestene på innersiden av knærne ( dvs aldri selve knærne) før jeg var opp mot 200 kg i frontbøy. Man får gjerne ikke skader før man begynner å få mye belasting på de svakeste punktene over tid

Skader kan man ikke altid gjøre så mye med uansett hvor riktig man gjør ting. Sener og fester blir slitt, og da må man bare være fornuftig nok å hvile :)

Skader hører ofte med for oss hobbymosjonister som ikke har med oss eget legeteam :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Wingeer angående det du skrev sist:

Jeg har nå trent westside barbell flere måneder på rad uten skadeproblematikk. Hvor jeg jobber opp mot en ny 1RM hver uke.

Det du sier her er ikke et faktum så lenge du vet hva du driver med teknisk. 1RM med god teknikk er forskjellig fra 1RM med dårlig teknikk. På trening går man ikke for 1RM med dårlig teknikk. På stevner/konkuranse kan teknikken "svikte" litt.

Ang. Med tanke på den dype knebøyen du digger som aktiverer setemuskulatur i høy grad(hvor du ifølge deg er nødt å pushe knerna fremover for å komme i denne dybden) Så vil en bredere knebøystilling føre til mer aktivering i setemuskulatur.

Stances at 150 percent of shoulder width have far more advantages over the traditional stance. Wider stances activate more muscles. The glutes are a tremendous developer of power and strength, so if you have the capability to utilize their strength in a movement, you should do so. In a wide stance squat, the posterior displacement of the hips activates the glutes to a far greater extent than in a traditional squat (2)

  1. Swinton PA, et al (2012) A Biomechanical Comparison of the Traditional Squat, Powerlifting Squat, and Box Squat. The Journal of Strength & Conditioning Research 26(7):1805–16.
  2. Chiu LZF (2009) Sitting Back in the Squat. Strength & Conditioning Journal 31(6):25–27.
  3. Comfort P, Kasim P (2007) Optimizing Squat Technique. Strength & Conditioning Journal 29(6):10–13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å komme under parallell er du nødt til å få knærne frem, ellers går ryggen din i fleksjon og det har du ikke lyst til.

Det er gjort undersøkelser med EMG som taler for at gluteus blir mer aktivert jo dypere du går.

"The effect of back squat depth on the EMG activity of 4 superficial hip and thigh muscles", A Caterisano et al, 2002.

Når du faktisk påstår at skader ikke oppstår dersom man har riktig teknikk er det åpenbart ikke noe poeng i å diskutere med deg da vi er fundamentalt uenige. Og jeg vil også legge til at det du mener er helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så lett dette...for jeg har begynt med smalere beinstilling nettopp fordi noen sa at på en tidligere video hadde jeg for bred beinstilling og burde stå smalere...

Det kommer litt an på hva du vil med øvelsen. Om det er for å fokusere maksimalt på quads så er det bra teknikk, men der er ikke ideelt om du skal kunne løfte så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor referer du til studier gjort på knebøy under en diskusjon rundt frontbøy? Om du vil at frontbøyen skal ha lik teknikk som knebøy, hvorfor tar du ikke knebøy da?

Legger du vekta på forsiden av kroppen(kontra knebøy baksiden) endres tyngdepunktet. Handler om variasjon, unngå adapsjon, å div.

Akkuratt som å se med feks kettlebell skulderpress. Vekta henger utenfor handa, i forskjell til skulderpress manualer. Utførelsen er det samme for det, men tyngdepunktet er annerledes.

Jeg refererte til en studie gjort på knebøy angående seteaktivering da det ble sagt at dyp knebøy stimulerer til høy seteaktivering(men da måtte knærne være over tærna for å komme så dypt) SÅ dermed viser jeg at en ikke trenger å gå så dypt for alikvel få god/bedre seteaktivering ved en bredere fotstilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme under parallell er du nødt til å få knærne frem, ellers går ryggen din i fleksjon og det har du ikke lyst til.

Det er gjort undersøkelser med EMG som taler for at gluteus blir mer aktivert jo dypere du går.

"The effect of back squat depth on the EMG activity of 4 superficial hip and thigh muscles", A Caterisano et al, 2002.

Når du faktisk påstår at skader ikke oppstår dersom man har riktig teknikk er det åpenbart ikke noe poeng i å diskutere med deg da vi er fundamentalt uenige. Og jeg vil også legge til at det du mener er helt feil.

Hehe, Har aldri sagt at skader ikke oppstår ved god teknikk. Dette har jo med svakheter og muskelubalanser å gjøre om teknikken sitter. Men skaderisikoen blir mindre ved god teknikk. Eneste jeg sa var at jeg jobber meg opp hver uke til en ny 1RM både i overkropp å underkropp uten å hatt "skader" på et helt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...