Gå til innhold

Tips og triks


jallajalla

Anbefalte innlegg

Lager alt dagen før; kald eggerøre med knekkebrød er noe av det beste som fins til lunsj. Så det blir det hver dag. :D lager også kylling/ris/grønnsaker som jeg varmer i microen på jobben som jeg spiser når jeg er ferdig. Lettere å ikke "bare kjøpe noe" når jeg har alt planlagt og klart. Putter det i noen geniale bokser jeg kjøpte på Clas Ohlson; de tåler alt du vil utsette matboksen din for og har perfekt størrelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fortsatt spiselig, og inneholder energi som det er trist at kastes. La være kjøpe, kutt etterspørselen, ikke kast.

Ja, for all del - kasting av mat er jeg helt i mot. Selv gjør jeg det kun om den er utgått på dato.

Men slik mat bør man i ugangspunktet kjøpe inn begrensede mengder av. Og helst ikke til lunsj ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrød + makrell i tomat er genialt når man ikke har hatt tid til å lage noe varmmat/salat. :) Sørger alltid for å ha noen bokser makrell liggende, og knekkebrød er det alltids i hus. Noen ganger blir det avokado på knekkebrødet i stedet for makrell. :)

Et annet tips er å kjøpe fiskekaker og steke opp det, koke opp en pose med frosne grønnsaker. Dette sammen med litt ketchup er veldig godt. Kan fordeles i to matbokser så har man lunsj i to dager.

Jeg kutter alltid opp masse grønnsaker på søndag/mandag som jeg har i en stor bolle i kjøleskapet. Da trenger jeg bare å skaffe noe kjøtt/fisk også har jeg god lunsj hver dag. Stekte opp mange kyllingfileter for noen uker siden som jeg hadde marinert i en slags marinade. Puttet det i porsjonspakninger og frøys det ned. Da er det alltid kjøtt tilgjengelig for lunsj, som kun trenger å tines.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tenkte jeg vi kunne dele tips og triks for å holde seg sunn i en travel hverdag.

Hva gjør du for å ha sunn mat lett tilgjengelig?

Jeg lurer feks på:

Går det ann å fryse en omelett?

sprenger ikke omeletten i mikroen slik et egg ville gjort? .. den tabben har skjedd meg:(

Karbonader og fiskekaker er ihvertfall lett å ta i mikroen da. i tillegg er det jo lett å lage en stor og god smoothieporsjon og ta med i et syltetøyglass. ellers bruker omeletten bare 2 min på pannen om du har laget den klar dagen før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sprenger ikke omeletten i mikroen slik et egg ville gjort? .. den tabben har skjedd meg:(

Karbonader og fiskekaker er ihvertfall lett å ta i mikroen da. i tillegg er det jo lett å lage en stor og god smoothieporsjon og ta med i et syltetøyglass. ellers bruker omeletten bare 2 min på pannen om du har laget den klar dagen før!

Grunnen til at egg eksploderer er trykket inne i eggeskallet. Så en omelett kan trygt varmes i mikroen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sprenger ikke omeletten i mikroen slik et egg ville gjort? .. den tabben har skjedd meg:(

Karbonader og fiskekaker er ihvertfall lett å ta i mikroen da. i tillegg er det jo lett å lage en stor og god smoothieporsjon og ta med i et syltetøyglass. ellers bruker omeletten bare 2 min på pannen om du har laget den klar dagen før!

Hehe, nei det gjør det ikke.

Grunnen til at egget sprenger vil jeg tro er fordi trykket innvendig blir så mye større enn utenfor. Når skallet ikke er bevegelig (blir ikke påvirket av mikrobølgene - eller vannet - på samme måte) vil dette til slutt gi etter og du får litt søl..

Dette motvirker man sikkert ved å feks. legge det i vann, da trykket der vil stige jevnt med det inne i egget.

Kun kvalifisert gjetning dog, har ikke den endelige kjemiske begrunnelsen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahah.. når jeg tenker meg om så høres det litt ulogisk ut ja! har bare alltid tenkt at alt av egg ikke bør gå i mikroen, siden kokt egg ikke bør det :blush:

Hadde en samboer som lærte meg å steke egg i microen - knekke egg i en boks, legge et lokk halvveis på og kjøre i 5-7min, røre ltt (PASS PÅ, for det kan sprenge på deg hvis det danner seg luftbobler som det ofte gjør - bare stå litt unna og rør fort om) og kok enda en gang i 3-5min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en samboer som lærte meg å steke egg i microen - knekke egg i en boks, legge et lokk halvveis på og kjøre i 5-7min, røre ltt (PASS PÅ, for det kan sprenge på deg hvis det danner seg luftbobler som det ofte gjør - bare stå litt unna og rør fort om) og kok enda en gang i 3-5min :)

Forstår ikkje heilt korfor man ønsker å gjøre det, ettersom det tar kortere tid å steike eit egg enn det prosjektet der.

Mindre risiko involvert er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at egg eksploderer er trykket inne i eggeskallet. Så en omelett kan trygt varmes i mikroen. :)

Jeg tilbereder eggehviter i microen, og da må jeg ha lokk på beholderen jeg varmer det opp i - av den grunn at eggehvitene kan gå litt alle veier. Men ja, den eksploderer ikke slik som et helt egg ville gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...