Gå til innhold

knebøy teknikk


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er ikke noen teknikknazi, men jeg synes nå det ser ganske greit ut.

Du kan med fordel løfte uten sko. Og er det noen grunn til at du går utenfor racket? Det er en fordel å ha sikring på tyngre vekter i hvert fall.

Tenkte det ville være bedre for dere, så dere så bedre :)

Så det er ikke nøye om jeg bruker sko eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det faktisk ser veldig bra ut. Ingen har perfekt teknikk som nybegynner. Kroppen trenger å tilvenne seg nye bevegelser og etterhvert kommer jo småpirk som at du mister litt spenn her og der til å rette seg opp; muskelgruppene samhandler bedre når du har trent mer. Bare fortsett å kjør bøy du. Eneste jeg vil anbefale deg er å gå dypere ned, under parallell.

Her har du en video jeg tok for litt siden og såpass dybde mener jeg man burde ha. Parallellbøy er ikke noe kunst for øyet. Du må UNDER :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det faktisk ser veldig bra ut. Ingen har perfekt teknikk som nybegynner. Kroppen trenger å tilvenne seg nye bevegelser og etterhvert kommer jo småpirk som at du mister litt spenn her og der til å rette seg opp; muskelgruppene samhandler bedre når du har trent mer. Bare fortsett å kjør bøy du. Eneste jeg vil anbefale deg er å gå dypere ned, under parallell.

Her har du en video jeg tok for litt siden og såpass dybde mener jeg man burde ha. Parallellbøy er ikke noe kunst for øyet. Du må UNDER :)

Da er det vel hoftemobiliteten jeg må jobbe med for å gå dypere?

Hva kan grunnen til at jeg fikk småsmerter rundt gluteus/hamstring komme av? kan det være at jeg ikke varmet opp godt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Og du burde tøye en god del for å bli veldig fleksibel. Det har fungert veldig bra for meg + når du er nybegynner kan du etter hvert sett, sette deg ned i squatstilling uten vekter, og bare press deg ned ved å holde deg i knebøystativet eller noe. Blir en form for tøying det og om du er stiv fra før.

Jeg tipper smertene kommer av

a) dårlig oppvarming. Jeg går på mølla først og kjører et par oppvarmingssett med bare stanga + ofte egenmassasje når jeg kommer til arbeidssett. Hvorvidt det hjelper å kna i muskulaturen et minutt eller to vites ikke, men jeg tror det hjelper for min del.

B) du utfører hver rep rimelig eksplosivt, noe som kan trigge dette i kombinasjon med punkt a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Og du burde tøye en god del for å bli veldig fleksibel. Det har fungert veldig bra for meg + når du er nybegynner kan du etter hvert sett, sette deg ned i squatstilling uten vekter, og bare press deg ned ved å holde deg i knebøystativet eller noe. Blir en form for tøying det og om du er stiv fra før.

Jeg tipper smertene kommer av

a) dårlig oppvarming. Jeg går på mølla først og kjører et par oppvarmingssett med bare stanga + ofte egenmassasje når jeg kommer til arbeidssett. Hvorvidt det hjelper å kna i muskulaturen et minutt eller to vites ikke, men jeg tror det hjelper for min del.

B) du utfører hver rep rimelig eksplosivt, noe som kan trigge dette i kombinasjon med punkt a

Takk for tips :)

Hoftemobilitet og fleksibilitet skal jobbes med.

Oppvarmingen må også bli mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det jeg som bæsjer i salaten. Jeg synes det ikke så bra ut. Her er hvorfor.

Du har, som noen nevnte tidligere, ikke bra nok bevegelighet, som fører til dette i bunn: Fleksjon i korsrygg, bøyd nakke, vektoverføring fra hælene til tåballene, hælene løftes fra bakken, og knærne går innover.

Dette bør du jobbe med

  • Bevegelighet i hofter, tenk spesielt på å forlenge hofteleddsbøyerne
  • Torakal ekstensjon.
  • Saktere eksentrisk bevegelse. Jobb deg sakte ned (helst til en boks!) mens du holder korsryggen og øvre ryggen strak, og presser knærne utover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det jeg som bæsjer i salaten. Jeg synes det ikke så bra ut. Her er hvorfor.

Du har, som noen nevnte tidligere, ikke bra nok bevegelighet, som fører til dette i bunn: Fleksjon i korsrygg, bøyd nakke, vektoverføring fra hælene til tåballene, hælene løftes fra bakken, og knærne går innover.

Dette bør du jobbe med

  • Bevegelighet i hofter, tenk spesielt på å forlenge hofteleddsbøyerne
  • Torakal ekstensjon.
  • Saktere eksentrisk bevegelse. Jobb deg sakte ned (helst til en boks!) mens du holder korsryggen og øvre ryggen strak, og presser knærne utover

Jeg forsto ikke hva du mente med Torakal ekstensjon. Istedet for å kjøre fritt, skal jeg heller kjøre sakte repetisjoner ned til en benk/boks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si noe om hvorfor jeg mente som jeg mente, men larskr har sagt det meste. Du er ustabil (buktrykk vil hjelpe deg - bruk pusten aktivt), knærne faller innover og det gjør forøvrig også foten (du får bedre kontakt med gulvet uten sko, samt at sko med demping gjør at foten "ruller" lettere), rumpa di er bare der - den skal du jobbe bra med i knebøy, men det tar litt tid å lære seg å få den med.

Forøvrig synes jeg det ser bra ut som helt nybegynner. Det jeg påpeker vil du få kontroll på så fort du er obs på det. Og det er jo knall at du spør om hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å si noe om hvorfor jeg mente som jeg mente, men larskr har sagt det meste. Du er ustabil (buktrykk vil hjelpe deg - bruk pusten aktivt), knærne faller innover og det gjør forøvrig også foten (du får bedre kontakt med gulvet uten sko, samt at sko med demping gjør at foten "ruller" lettere), rumpa di er bare der - den skal du jobbe bra med i knebøy, men det tar litt tid å lære seg å få den med.

Forøvrig synes jeg det ser bra ut som helt nybegynner. Det jeg påpeker vil du få kontroll på så fort du er obs på det. Og det er jo knall at du spør om hjelp. :)

Var påtide at jeg sluttet med knebøy unnskyldningene :)

Teknikkvideo vil komme på mandag igjen :)

Mye av det dere har sagt var litt frustrerende, men jeg får bare prøve å sette meg mer inn i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto ikke hva du mente med Torakal ekstensjon. Istedet for å kjøre fritt, skal jeg heller kjøre sakte repetisjoner ned til en benk/boks?

betyr ekstensjon i øvre delen av ryggen. Søk thoraic extension exercises på google.

Ville nok jobbe mot en boks til å begynne med ja. Ikke en westside type box squat, men en boks som en slags dybdemåler.

Jobb også med ankelbeveglighet, glemte å si det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To do list:

-Torakal Ekstensjon

-sakte repetisjoner ned til en benk/boks

-hoftemobilitet/fleksibilitet/ankelbevegelighet

-Buktrykk ?

-Ta av skoene

Noe annet jeg burde tenke på?

Forresten, larskr der jeg trener er det ikke noe boks/benker under 90 grader. Trenger jeg noe som går under 90 grader eller funker det finfint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buktrykk er i bunn og grunn å lage stabilitet i overkroppen. Puste inn, holde lufta inne, stramme magen. Var en som sa til meg helt i starten at buktrykket skal være så "hardt" og gjøre deg så stabil at du kan holde deg på beina i knebøyen selv om det kommer en og dytter deg i magen mens du gjør den.

Du kan bruke vektskiver til å bygge en boks i passe høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange gode tips på veien allerede :)

Press albuene dine mer fremover, dvs at albuen peker mer ned istedet for bakover langs kroppen.

Da blir det lettere å få til thorakal ekstensjon, som nevnt over her.

at jeg nesten presser albuene frem for å komme i frontbøy posisjon?

Jeg er kanskje dårlig på å forklare, men jeg forstår hva du mener :)

Om jeg greier det, har jeg fikset det problemet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at jeg nesten presser albuene frem for å komme i frontbøy posisjon?

Jeg er kanskje dårlig på å forklare, men jeg forstår hva du mener :)

Om jeg greier det, har jeg fikset det problemet da?

Nå er jeg litt på dypt vann her (ikke har jeg prøvd frontbøy selv heller :p), men ut ifra det jeg merker selv når jeg skyver albuene fremover i bøy, går brystkassa nesten automatisk litt frem og opp, og det blir lettere å spenne ryggen. Det løser nok ikke et eventuelt motilitetsproblem, men det blir lettere å holde stillinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...