Gå til innhold

Hva er den beste rumpeøvelsen og hvorfor?


Robert André

Anbefalte innlegg

Kan være greit å ha med i en eventuelt sak om teamet at genere selvfølgelig spiller inn, men på en annen side så vil det spille inn uansett og blir derfor (u?)relevant i alle artikler.. Poenget er uansett at rumpestørrelse, form og utseendet varierer veldig både hos trente og utrente individer. Eksempelvis kjenner jeg en på rundt 100kg som har enorm ræv (noen her vet godt hvem det er..haha..) og en på 150kg som har betydelig mindre, men er enorm alle andre steder (Vel..ikke tolk den for langt..dere skitne forumtroll! :eek:)

Har selv aldri gått inn for å trene rumpa spesifikt, men tør påstå at markløft og knebøy har gjort jobben bra nok for min del..:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan trene mye beinpress og knebøy - og det eneste som vokser skikkelig er rumpa :( Så godt poeng - genene er veldig viktig. Det finnes mange eksempler på jenter som IKKE trener, men som likevel har flott rumpe. Også kan det være jenter som tar 70kg i knebøy som har mye lår men ikke spesielt med rumpe. Dette er et spørsmål om kroppskomposisjon, fettfordeling og genetikk (som forøvrig inngår i begge variabler).

Bird dog og superdog tar godt på rumpa. Sistnevnte lar deg jobbe uten samme involveringen av ryggen. Quadruped hip extension er også en veldig god øvelse, men det avhenger litt av at du ikke er for stram i hofteleddsbøyerne. I så fall må du være flink til å tøye dem ut (Asle – hvor er video?:) Reverse hyper – både med ett og to bein tar også godt på rumpa,

Belastningsvektoren er sentral når man skal sikte seg inn mot effektive rumpeøvelser. Om du står rett opp og ned på gulvet og strammer rumpa, så kan du jo se hva som skjer. Bekkenet tipper frem. Det er denne bevegelseretningen som gir høyest muskelaktivering (ekstendere hofta)

Nettopp derfor vil tunge hip-thrust, reverse hyper, quadruped hip extension, glute bridge, etc

Selv om øvelser som markløft, knebøy, bulgarske utfall osv også belaster rumpa – så vil det i teorien være de øvelsene jeg ramset opp ovenfor som er de beste. Knebøy og bulgarske utfall er først og fremst effektive øvelser for fremside lår – men selvsagt litt avhengig av hvordan man tar dem (fotplassering og dybde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Åh, jeg trenger en artikkel om "hvordan få større rumpe". Tror genetikken er litt imot meg, men den bør i hvert fall vokse litt med riktig trening! I hvert fall sånn at jeg kan gå i tights som sitter over rumpa uten å lure på om noen har stukket hull i "ballongene" :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bulgarsk utfall i slynge:thumbsup:

Den har jeg ikke prøvd før, virker spennende.

Har lyst å forsøke, men har du en video, eller en forklaring så jeg slipper å se helt dust ut lissom ;) Hva er det som gjør at du synes denne tar mer? Er det fordi det blir mer ustabilt, eller annen vinkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg klarer å gå dypere ned med dette, litt usikker på hvorfor det river mer i rumpa mi:p Kanksje det er pga jeg får bevegelse i begge bena?

Det høres logisk ut. Takk for linken den skal prøves. Jeg bruker for øvrig 2 benker på bulgarsk utfall for å komme dypere ned evt. en bosu ball på fremste benet, blir veldig støl av alt som er ustabilt, og selv om det ikke er noen indikator på at det fungerer bedre så tror jeg på det.... og tro kan jo flytte fjell....så da er det slik :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...