Gå til innhold

Løpe 3000m?


Dedication

Anbefalte innlegg

Jeg skal løpe/jogge 3000 meter neste gym time, og jeg har virkelig lyst på en god karakter! Jeg har trent litt gjennom årene, men jeg har nettopp begynt med fast jogging 2 ganger i uken, så jeg er absolutt ikke verdens beste jogger. Jeg er skikkelig nervøs for at jeg ikke kommer til å klare det innenfor den tiden vi får.

Så jeg lurer litt på tre ting da.

1. Hvordan kan jeg trene opp kondisjonen på en rask og effektiv måte? Tenker ikke å få superkondis til neste gym time, men det hadde vært fint å vite hvordan jeg kan trene opp kondisjonen raskt. :)

2. Hvordan bør jeg spise før 3000 meteren? Frokost og lunsj liksom. Jeg spiser frokost 07.00, lunsj 11.00, så har jeg gym 14.00.

3. Har dere noen andre tips for 3000 meteren? Løpeteknikk eller noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler intervaller. f.eks 4*4. Slik gjennomfører du 4x4 intervall - Fitnessbloggen Er kansje den beste måten å få bedre kondisjon på.

Når det kommer til mat. minst mulig 1-2 timer før jeg skal løpe. Utrolig vondt å løpe med følelsen av en stor klump i magen.

Men siden frokost og lunsj er så lenge før du skal løpe så kan du spise hva som helst. nesten. Ville spist lite korn produkter til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1: Den beste måten å øke kondisjonen er helt klart High Intensity Interval Training (HIIT), men om dette er det eneste du gjør vil du slite på de lengre turene. Skal du bli god til å løpe, enten det er kort (1 km) til langt (halvmaraton/maraton) så må du variere. Alt fra Sone 1 trening til Sone 5. Sjekk ut løpeprogrammene til Løplabbet eller Oslo Maraton.

Til 3000 meter i fremtiden, vil intervalløkter på 1000 meter, 4x4, og flere 3000 meter løp hjelpe deg. Men hvis løpet er neste gymtime, vil du ikke få noe ut av ekstremtrening før dette.

2: Komplekse karbohydrater er den beste energikilden som varer lengre, havregrynsgrøt er perfekt.

3: Om du skal løpe mye, så sjekk ut forfotløping. Men om du prøver dette på 3000 meteren uten å ha ett grunnlag/erfaring, vil du få krampe innen de første 400 meterene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du at du kan løpe 3000m på?

Hvor mange dager er det til?!

Å skrive neste gymtime sier oss ingenting, for vi går ikke i klasse med deg desverre.

Jeg ville løpt en 3000m idag så fort jeg bare kunne.

Det er av to grunner!

1: Du finner ut hvor lang tid du bruker.

Kanskje du ikke ligger så dårlig an.

2: Neste gymtime vet du ca hvor fort du skal løpe. Da slipper du og starte for hardt og stivne underveis.

Du kan på forhånd lage en plan, med tid per kilometer.

Mange rookies løpet alt for fort i starten og så går det bare tregere og tregere.

Alle verdensrekorder på 3000m og oppover er satt med negativ splitt. Det betyr at siste halvdel av løpet gikk fortere enn første. Altså de øker tempoet mot slutten.!

Hvis du ellers ønsker og forbedre kondisjonen ville jeg foreslått intervaller hvis du bare løper to ganger i uken.

Og da 4x4min intervaller.

Jeg gikk fra 14:50 på 3000m til 11:58 på ett år i Forsvaret. Eneste jeg visste om da var 4x4, og løp det hver økt.

Nå idag vet jeg at det er viktig med variasjon/lange rolige turer også.

Idag går også en 3000m unna på 10:40!

Så alt er mulig. Nicknamet ditt er jo dedicaton, så dette fikser du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du at du kan løpe 3000m på?

Jeg gikk fra 14:50 på 3000m til 11:58 på ett år i Forsvaret. Eneste jeg visste om da var 4x4, og løp det hver økt.

Bitc... please, Gikk fra 18:30 til 11:55 på ett år i forsvaret! :D Sikkert oppe i 14:00 igjen i dag da men :<

Jeg kjørte også mye 4x4. men også endel 3000m. I tilegg gikk jeg ned 15kg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg trenger å forbedre meg ca 1.5 minutt på 3000meteren innen 2.5 mnd. Og har fått beskjed om å løpe 3000m 2 ganger hver uke frem til det, av en som jobber i forsvaret og har prøvd den teknikken selv. han sier det skal være den beste.

Hvis noen mener noe annet så kom gjerne med det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å finn ut hva rundetiden din bør ligge på. 3000m et er 7,5 runde rundt en 400 meterbane. Hvis målsetninga di er å løpe på f.eks. 12.00, kan det være lurt å finne hva rundetiden din bør ligge på. Etter noen uker/mnd med trening, kan du prøve å legge deg på den tiden på hver runde. Etterhvert vil du klare å løpe 3000m på f.eks. 12.00.

Et annet tips, kan være å løpe mange 1000 metere etter hverandre. Løp f.eks. 1000m x 5, og løp så godt du kan på den samme tiden hver eneste 1000m. Dette har i hvertfall funket for meg :) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Merket det ble litt ensformig å bare løpe 3000m hver gang, er ikke akkurat noe man gleder seg til heller! :p

Forandring fryder! Skal prøve det ut :)

Ikke sant.. Bare pass på at du ikke holder et "daffe" tempo på 1000 metern. Tempoet skal være litt høyere enn 3000m tempoet, det gjelder samtlige 5 1000 Metere.. Etter hvert vil du klare å holde den samme farta du gjør på 1000 m, på 3000m :) forhåpentligvis. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger å forbedre meg ca 1.5 minutt på 3000meteren innen 2.5 mnd. Og har fått beskjed om å løpe 3000m 2 ganger hver uke frem til det, av en som jobber i forsvaret og har prøvd den teknikken selv. han sier det skal være den beste.

Hvis noen mener noe annet så kom gjerne med det! :)

Det å løpe 3000m 2 ganger i uka i 2,5 måned ser jeg ikke noe vits i. Det vil kommer til å bli veldig umotiverende. Jeg ville kjørt 4x4 intervaller 2 ganger i uken, samt 1-2 lange rolige langturer i løpet av uken, og om du orker en tur på omtrent 30 minutter på middels intensitet. Den nest siste uka før testen ville jeg løpt 4x4 intervaller 3 ganger. Den siste uka løper du intervall en gang, og holder deg til rolige turer de siste 3-4 dagene før testen. I tillegg ville jeg kjørt EN 3000 meter test hver 2-3 uke, og denne uka dropper du kanskje en av 4x4 intervallene, eller joggeturen på middels intensitet. Dette vil garantert hjelpe deg med å forbedre tiden din om du presser deg godt nok på intervallene. Kort intervaller som gerilja osv kommer nok ikke til å hjelpe deg særlig langt på vei mot denne testen, da du skal holde ut på høy intensitet over lengre tid under testen. Om du ikke er veldig glad i å løpe, prøv hvertfall og få til to 4x4 intervaller og 1 rolig langtur i uken. Har løpt 3000 meter flere ganger, og denne oppkjøringa har fungert meget bra for meg den siste tida opp mot testen.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger å forbedre meg ca 1.5 minutt på 3000meteren innen 2.5 mnd. Og har fått beskjed om å løpe 3000m 2 ganger hver uke frem til det, av en som jobber i forsvaret og har prøvd den teknikken selv. han sier det skal være den beste.

Hvis noen mener noe annet så kom gjerne med det! :)

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/kom-i-form-treningstips/documents/gront_treningsprogram.pdf Kanskje dette treningsopplegget fra forsvaret sine sider kan hjelpe? Dette er det grønne treningsprogrammet (for de som løper på 16-18 minutter nå, og er et opplegg over 12 uker, (ser du har litt kortere tid, men burde vel være mulig å oppnå litt resultat på den tida)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...