Gå til innhold

Tror jeg spiser for lite - men vet ikke hva jeg skal øke. hjelp


Johanne22

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 22 år. Trener aktivt styrke+intervall og kondisjon annenhverdag med ca 1 hviledag i uken. Jeg tror jeg burde øke inntak av energi, men er veldig usikker på hvor mye og i hvilken form! Er veldig redd for å spise for mye.

En typisk dag ser slik ut for meg:

frokost:

2 ts mager cottage cheese

2 ts mager kesam

2 små ss acai pulver

1 ts skyr

1ts syltetøy og en hav ts agave syrup

en god neve blåbær

Eventuelt mellommåltid:

1/2 eple

Lunsj:

To små bunter brokoli stekt i cocsa

1-2 stilker grønnkål stekt i cocsa

1 stort blad romano salat

En neve ruccola

Eventuelt 1/4 skyr

Eventuelt før trening:

1/4-1/2 skyr eller litt eple

Middag:

Stekte grønnsaker - brokoli, grønnkål, squash, kantareller og 1/4 gulrot, varier men som oftest de grønne grønnsakene.

Romanosalat eller ruccola

Noen ganger en omelett - 2 eggehviter + ca en halv eller litt mindre av en eggeplomme. en klype himalaya salt, t ts risfløte, 1 skive med kalkunpålegg og 1-2 skiver med synnøve finden ekstralett ost.

Noen ganger til dessert eller kveldsmat:

2 ts mager cottage cheese

2 ts mager kesam

1 ts skyr

1ts syltetøy og en hav ts agave syrup

en god neve blåbær

Iillegg tar jeg en del vitaminer og kosttilskudd, mye omega 3-6-9 og D vitamin, multivitamin, B vitamin og krom. Jeg spiser chia frø og drikker mye grønn te. MEN - min store synd er nøtter og dadler/tørket frukt! Helst cashew nøtter og innimellom yoghurtnøtter. Mtp på at nøtter inneholder en god del kalorier - ødelegger dette veldig mye for meg da jeg vil redusere vekt og sånn sett "teller" kalorier. Eller Kan jeg slappe av og ta det med ro da nøtter har mye bra fett i seg og proteiner :)

På forhånd tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 156 høy og veier ca 56.5. ved siste kroppsanalyse hadde jeg en fett% på 20 og muskelmasse på 42.6

Jeg vil grovt regnet si at hvert måltid inneholder mellom 150-200 kalorier med unntak av mellommåltid og før trening.

Noen ganger vil nok middagen inneholde mer!

100 kalorier i tørket frukt om dagen. men mtp nøttene er jeg usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts er bare brukt som en måle enhet, da jeg er litt usikker på hvor mange gram av kesame og cottagecheese jeg har per porsjon! Har en del allergi, så kan ikke spise hvete og er ikke spesielt glad i kjøtt:) hvete frie produkter inneholder en god del kalorier, så prøver å styre unna de, da det som regel er laget av mais mel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
ts er bare brukt som en måle enhet, da jeg er litt usikker på hvor mange gram av kesame og cottagecheese jeg har per porsjon! Har en del allergi, så kan ikke spise hvete og er ikke spesielt glad i kjøtt:) hvete frie produkter inneholder en god del kalorier, så prøver å styre unna de, da det som regel er laget av mais mel!

Du bør, og SKAL spise kjøtt/fisk... Proteiner er godt for kroppen og sjel! Men utifra det du skriver. Så bør du nok spise en god del mer... Ligger vel på maks rundt 1000kcal?

Hva er det du kan spise da?(hvilken allergier har du?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at det ligger på rundt 1000 - da min svakhet for nøtter gjerne øker inntaket en god del.

Hvete og alle kornslag med unntak av ren rug, gjær, sjømat, sukker. sure melkeprodukter som kesam, skyr og rømme går bra.

Mtp på kjøtt, må jeg holde meg unna rødt kjøtt. Hvitt kjøtt går bra - men som jeg skrev liker jeg det ikke spesielt godt. Har prøvd meg frem med kalkun, syns det er ok i små mengder sånn som i omelett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
hva kan jeg med fordel bytte ut nøtter med? noen gode forslag? :)

Ikke bytt ut nøttene. Du trenger den energien ! Du spiser ALTFOR lite!

Du kan gledelig spise: laks, seifilet/torsk, kyllingfilet, kalkun, nøtter,! Du vil komme mye lengre med å øke kcal inntaket ditt litt. Og som overskrften din spør: JA du spiser for lite!:) Er bare å få på plass at du MÅ spise mer kjøtt.Spesielt siden du trener styrke osv så ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva kan jeg med fordel bytte ut nøtter med? noen gode forslag? :)

For å være helt ærlig burde du bytte det ut med enda mer nøtter. Du får i deg altfor lite energi med den planen der, og i beste fall er det nøttene som gjør at du ikke går i bakken.

Om ikke du liker kjøtt, prøv fisk, egg, melkeprodukter etc. Eventuelt kan du prøve å få i deg proteiner fra vegetabilske kilder, men inntaket ditt må opp. Er dette noe du selv er innstilt på og ønsker å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vil gjerne øke inntaket, så lenge jeg ikke "legger" på meg. Syns det er veldig vanskelig å vite hvor mye som er nok, og da er jeg heller for forsiktig med inntaket. Men vil dere tro at det hjelper å legge til 100 g kalkun eller torsk som et eks? vil jo gjerne få utbytte av styrketreningen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ukjent666
Ja jeg vil gjerne øke inntaket, så lenge jeg ikke "legger" på meg. Syns det er veldig vanskelig å vite hvor mye som er nok, og da er jeg heller for forsiktig med inntaket. Men vil dere tro at det hjelper å legge til 100 g kalkun eller torsk som et eks? vil jo gjerne få utbytte av styrketreningen min :)

Selvfølgelig vil det være bra:) Gjerne mer og etterhvert! loggfør hva du spiser på f.eks Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold ! Og så lag deg loggbok/spør litt mer her! Bruk også kalorikalkulatoren til fitnessbloggen på facebook;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må spise mer kjære deg, om du ikke trente noe som helst så er dette kcal inntaket for lite. Men bra at du liker og spiser nøtter da :) Blir du ikke slapp, utmattet psyk/fys?

Siden du måler det du spiser når du spiser så lite så er sp.målet mitt om du har ett veldig stort fokus på mat, og på å spise lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag veier jeg ca 56 kilo, men som jeg skrev over er det fett% og muskelmasse jeg er mest opptatt av!

Jeg er fullstendig klar over at jeg spiser for lite mtp på aktivitetsnivået mitt, men som sagt så vet jeg ikke hvor mye jeg øke på inntaket uten at det blir for mye igjen :) så da er jeg på jakt etter gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må spise mer kjære deg, om du ikke trente noe som helst så er dette kcal inntaket for lite. Men bra at du liker og spiser nøtter da :) Blir du ikke slapp, utmattet psyk/fys?

Siden du måler det du spiser når du spiser så lite så er sp.målet mitt om du har ett veldig stort fokus på mat, og på å spise lite?

Jeg blir faktisk ikke sliten eller utmattet, noe som kan virke litt rart, det er blitt som en vane, en dårlig en sådan. så må endre litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir faktisk ikke sliten eller utmattet, noe som kan virke litt rart, det er blitt som en vane, en dårlig en sådan. så må endre litt!

Det jeg er bekymret for når jeg leser dette, er om du er syk:( Har en vennine som ble syk på denne måten... MEN blir glad for at du faktisk er villig til å øke da, noe du bør gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...