Gå til innhold

Tror jeg spiser for lite - men vet ikke hva jeg skal øke. hjelp


Johanne22

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kan se at det virker litt på kanten :)

men jeg begynte i januar å jobbe med å gå ned i vekt - så langt har jeg gått ned 12-13 kilo :)

og da reduserte jeg inntak av antall kalorier i løpet av dagen, noe jeg syns har fungert storartet! men nå er min fysiske form adskillig bedre, så derfor jeg trenger litt tips da jeg har stagnert, og sånn sett gjerne kunne ha spist litt mer uten å tenke på konsekvesene :) så jeg må lure litt mer proteiner inn i kostholdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ned i fettprosent bør du spise mer proteiner rett og slett, med så lavt inntak som du har nå vil du ikke erstatte fett med muskler hvilket burde være det du bør fokusere på, ikke nedgang i kg :) for å bygge muskler trenger kroppen proteiner! Og du bør og satse på å øke energi-inntaket ditt en del med et så høyt aktivitetsnivå som du har. Bruk energi-kalkulatoren på fitnessbloggen sin Facebook side for å se på omtrentlig energi inntak for vedlikehold og begynn der. Vær for all del ikke redd for den økningen du kan komme til å se på vekten med det samme, da dette for det meste vil være mage/tarm innhold ved et høyere inntak, og etterhvert litt muskler. Bruk heller målebånd som målestokk på hvordan fettprosenten endrer seg enn vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ekspert, men et så lite inntak av både kalorier og proteiner i tillegg til at du trener høres ikke heldig ut. Kroppen er en fininnstilt maskin. Den vil nok "tviholde" på det lille den får i deg slik at forbrenningen din vil gå på tomgang. Ville fylt på med mer energi på frokosten, og nøtter som mellommåltid på dagen er supert. Mer fet fisk til middag og mest proteinrik mat på kvelden (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette er veldig lite mat, men for en som har jobbet en del for å gå ned i vekt skjønner jeg frykten fro å legge på seg alle kgene igjen, men med ditt høye aktivitetsnivå er det nok ingen fare på lenge for deg, kroppen regulerer jo også forbrenningen etter inntaket, spiser du for lite vil du forbrenne lite også, da er det bedre og spise smart og mer og ha en god forbrenning og effekt av treningen sin.

- du sier kesam,skyr og CC går bra, men istedenfor å spise bare ett par teskjeer, spise hele boksen:) Kos deg med bær eller frukt oppi-

Føler du deg ikke spesielt sulten selv om du spiser lite kan det være at du har vendt kroppen til og overleve på lite, men forsøk alikevel og få i deg litt mer til hvert måltid. Egg kan man lage alt av og er en fin fin protein kilde:)

Hvis du ikke er så glad i kjøtt hva med proteinrike bønner/belgfrukt/nøtter og frø?

Og angående salat og grønt, her er det så og si ingen kalorier, så bare hiv innpå:) Godt for kroppen og masse næringstoffer! Grønnsakene er iallefall det siste man burde moderere på mengden av:)

Hvis du regner ut kcal forbruket ditt først og poster det i tråden kan vi hjelpe deg litt mer, da ser vi hva du ligger på nå og hva du ca bør ligge på og klan foreslå ting som er gode alternativer for å øke inntaket med:)

Siste tips om du sliter sykt med å få i deg mer fast føde, drikk kaloriene istedenfor i form av smoothies, juice(ikke i ubegrensede mengder selvsagt.), proteinshakes osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet utifra den kalkulatoren som ble foreslått ovenfor - med 100 g nøtter kom det på 757 kalorier. Regner med at det er noe høyere, som det alltid er, kanskje 900. En dag uten nøtter vil jeg si 600:) er bønner og linser er like fullverdig og mager proteinkilde som feks kalkun og torsk?

Jeg blir sjeldent sulten, men mer "fysen" og det er som regel da jeg prøver å holde meg til nøtter:-)

Du sa det veldig godt - og det er rett og slett frykten for at kiloene skal komme krypende tilbake uansett hvor mye jeg trener. I tillegg er det vanskelig å slippe opp på en stram diett, da jeg er redd for å falle i sjokolade og junkfood fella:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så på en dag spiser du bare 600-900 kcal? det er altfor altfor lite! dette er kaloriforbruket ditt i matvarer. Mulig jeg ordla meg litt feil, men du må regne ut hvor mange kalorier du forbrenner på en dag med trening.

Det kan du gjøre her: Fitnessbloggen.no - Kalorikalkulator | Facebook

Da havner du med dine verdier på rundt 2000 kcal minst. det betyr at du spiser under halvarten av det du forbrenner på en dag, altså kroppen er i kjempeunderskudd og dette er svært uheldig for en som trener så ofte/mye! Farlig over tid altså.

Nå kan du bruke den linken over og lage deg en egen matplan selv. plott inn dagens måltider kvelden før så har du en plan for neste dag f.eks:) Var jeg deg ville jeg lagt meg på 2000+ kcal:) prøvd å få i deg minst 1,5 og helst opp mot 2 g protein per kg du veier:)

De beste kildene til protein er: Egg, fugl, fisk, kjøtt, cottage cheese, mager kesam, skyr, men også bønner og frø som inneholder mye protein er bra og bedre enn ingenting. Les bak på innholdet på produktene, sats på de tingene som har høyt innholde av protein per 100g og mindre karbohydrater. Få heller karbohydratene dine fra frukt, ris, potet, søtpotet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet utifra den kalkulatoren som ble foreslått ovenfor - med 100 g nøtter kom det på 757 kalorier. Regner med at det er noe høyere, som det alltid er, kanskje 900. En dag uten nøtter vil jeg si 600:) er bønner og linser er like fullverdig og mager proteinkilde som feks kalkun og torsk?

Nei, de to sistnevnte er bedre proteinkilder.

Du spiser forresten alt for lite. Jeg la inn høyde, vekt og aktivitetsnivå i en kalorikalkulator for deg. Ifølge den trenger du 2500 kalorier for å vedlikeholde vekten. Du er ikke i nærheten, spis mer :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet utifra den kalkulatoren som ble foreslått ovenfor - med 100 g nøtter kom det på 757 kalorier. Regner med at det er noe høyere, som det alltid er, kanskje 900. En dag uten nøtter vil jeg si 600:) er bønner og linser er like fullverdig og mager proteinkilde som feks kalkun og torsk?

Jeg blir sjeldent sulten, men mer "fysen" og det er som regel da jeg prøver å holde meg til nøtter:)

Du sa det veldig godt - og det er rett og slett frykten for at kiloene skal komme krypende tilbake uansett hvor mye jeg trener. I tillegg er det vanskelig å slippe opp på en stram diett, da jeg er redd for å falle i sjokolade og junkfood fella:)

Jeg håper du revurderer hva du spiser, du er en voksen og aktiv jente utifra hva du selv sier, og 600-900kcal om dagen er vell hva spedbarn spiser. Du BLIR til å møte veggen, og framgang på styrke/muskelvekst kan du dessverre se langt etter. Jeg håper og oppfordrer deg på det sterkeste til at du øker mengden mat totalt, det vil gjøre at du får i deg mer proteiner og mer kcal. Kcal = fuel, og det mangler her. De aller fleste her poengterer det samme, så jeg håper at du revurderer som sagt, for din EGEN skyld.

ALLE estimater for hva du bør få i deg er på over 2000 kcal om dagen, og gjerne 2500 mht din aktivitet.

(Videre så vil jeg legge til som moderator at kalorimengden her er så lav at tråden vurderes som helhet hvorvidt vi ønsker å ha den åpen, da dette er i grenseland av hva vi anser som sunt/friskt. -mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke kaloriintaket økes automatisk hvis jeg legger inn mer protein?

Ja, men ikke nødvendigvis så mye som du trenger :)

om du spiser 600 kcal en dag, så ville du i reine kyllingfileter måtte opp i 9 fileter for å i det hele tatt bikke over 2000 kcal. Det er noe urealistisk både i form av økonomisk forsvarlig, samt hva du er vant til å spise. Og ikke minst så mye protein er ikke nødvendig for deg, om det er i treningsøyemed vi snakker. Derfor vil det være mye bedre, og gjennomførbart å øke andel fett og/eller karbo for å nå et mer bærekraftig kosthold som det er lett å holde over tid, og som gir deg den energien du trenger.

Du kan jo se på endel av loggene her hva jentene som skal konkurrere ligger på, da snakker vi jenter som må tyne seg ned på et tilnærmet helseskadelig fettnivå, men de skal bare være der i en meget kort periode. Selv under de hardeste ukene er de ikke så lavt som du skisserer i denne tråden. Bare et tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du revurderer hva du spiser, du er en voksen og aktiv jente utifra hva du selv sier, og 600-900kcal om dagen er vell hva spedbarn spiser. Du BLIR til å møte veggen, og framgang på styrke/muskelvekst kan du dessverre se langt etter. Jeg håper og oppfordrer deg på det sterkeste til at du øker mengden mat totalt, det vil gjøre at du får i deg mer proteiner og mer kcal. Kcal = fuel, og det mangler her. De aller fleste her poengterer det samme, så jeg håper at du revurderer som sagt, for din EGEN skyld.

ALLE estimater for hva du bør få i deg er på over 2000 kcal om dagen, og gjerne 2500 mht din aktivitet.

(Videre så vil jeg legge til som moderator at kalorimengden her er så lav at tråden vurderes som helhet hvorvidt vi ønsker å ha den åpen, da dette er i grenseland av hva vi anser som sunt/friskt. -mod)

Som jeg skrev tidligere er jeg klar over at jeg må øke matinntaket mitt, men jeg er veldig usikker på fremgangen:) nå har jeg fått gode råd som jeg gjerne tar i bruk! Og det setter jeg stor pris på:) jeg mener ikke dette som noen oppfordring til andre på noen som helst måte! Men som du skriver er jeg en oppegående jente som er veldig aktiv - jeg trenger bare litt veiledning:) men hvis tråden stenges har jeg full forståelse for det! Jeg har hvertfall fått en "aha" følelse:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriinntaket økes uansett hva du putter i deg, men i dette tilfellet bør en del av kaloriene komme fra mat generelt, ikke bare det ene eller det andre næringsemnet.

Mer proteiner fra kjøtt/fisk/fugl, fett fra nøtter, meieriprodukter og omega-3, og til slutt karbohydrater fra frukt, ris og poteter.

Du kan spise så utrolig mye mer og få de resultatene du ønsker deg.

Med så lavt kaloriintakk du har hatt nå så får du alt annet enn de resultatene du vil. Så her er det bare å spise riktig og trene, så skjer det ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ikke nødvendigvis så mye som du trenger :)

om du spiser 600 kcal en dag, så ville du i reine kyllingfileter måtte opp i 9 fileter for å i det hele tatt bikke over 2000 kcal. Det er noe urealistisk både i form av økonomisk forsvarlig, samt hva du er vant til å spise. Og ikke minst så mye protein er ikke nødvendig for deg, om det er i treningsøyemed vi snakker. Derfor vil det være mye bedre, og gjennomførbart å øke andel fett og/eller karbo for å nå et mer bærekraftig kosthold som det er lett å holde over tid, og som gir deg den energien du trenger.

Du kan jo se på endel av loggene her hva jentene som skal konkurrere ligger på, da snakker vi jenter som må tyne seg ned på et tilnærmet helseskadelig fettnivå, men de skal bare være der i en meget kort periode. Selv under de hardeste ukene er de ikke så lavt som du skisserer i denne tråden. Bare et tips :)

Er det bare å sette i gang - eller bør jeg øke det litt gradvis? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare å sette i gang - eller bør jeg øke det litt gradvis? :)

Så lenge pilen peker oppover så er det akkurat det samme! Om du klarer så alt på en gang, om ikke så øker du gradvis, det må du nesten kjenne på selv. Som jeg sier, positiv utvikling er positivt, resten er opp til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...