Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nei nei, nå ser du feil....:

først så trenes musklene for så at skjelletet tilpasser seg seinere....altså får bare regne med å tåle litt vondt i skjelletet først FØR den blir tilpasset

....vondt i skjelletet, ja? Fordi den tilpasser seg muskulaturen? Som i sin tur fremkaller smerte i dips?

Hvor har du lest anatomi?

Fortsetter under...

shit ass!!!

trådstarter skriver(siterer): prøvde og kjøre dips, dette er noe av det første gangan jeg prøver dette

Altså, først så styrker musklene seg så tilpasser skjelletet seg etter dette

Ja? Den eventuelle tilpassningen skjelletet gjør er å øke bentettheten. Dette fremkaller ingen smerte, og har ingenting å gjøre med at trådstarter har vondt når han gjør dips.

Ja? Den eventuelle tilpassningen skjelletet gjør er å øke bentettheten. Dette fremkaller ingen smerte, og har ingenting å gjøre med at trådstarter har vondt når han gjør dips.

fortsatt trang du....!!!

han kjenner det nå i tiden før tilpassningen.

Nei seff fremkaller det ikke smerte pga tilpasning

Alt jeg sier er at det blir bra, etter mer trening og tilpasning

Altså, det er veldig vanskelig å "diagnostisere" noen på nettet, men her er det nok mer sannsynlig snakk om muskel/ledd-relaterte plager, med hovedårsak i fremre del av deltoideus er dominant, eventuell stivhet i bryst og svak rotatorcuff..

fortsatt trang du....!!!

Seriøst, hva er det for tilpassning du snakker om? Jeg er ekstremt nysgjerrig på å høre om dette fenomen. Forklar deg, vær så snill.

Annonse

fortsatt trang du....!!!

Må henge meg litt på det Ouroboros sier, klarer ikke å følge resonnementet ditt i det hele tatt. Du sier at først blir musklene sterkere, deretter skjelettet. Når denne tilpasningen har skjedd vil han ikke ha smerter mer. Betyr det at han nå har smerter fordi skjelettet er for svakt?

Muuuuuuulig jeg roter meg ut på særdeles tynn is tidlig i september, men jeg tipper det er betydelig større sjanse for at dips, som er en tung belastet øvelse som stresser skulderleddet i full ekstensjon gir han smerter i form av overbelastning/tendinopatier i rotatorcuffen, overbelastning fremre deltoideus, en litt frynsete labrum som ikke river å bli revet og slitt i eller ikke minst en protrahert skulder med fremoverglidning av kula i skulderleddet som ikke liker å fullbelastes i denne stillingen. Kunne sikkert nevnt dobbelt så mange ting som er mer sannsynlig smerteårsak enn at skjellettet er for svakt, men norsklæreren min ville ikek godta flere leddsetninger (get it, ledd-setninger?).

Sier ikke at skjelletet er for svakt, men jeg ser frem til å høre fra trådstarter hvordan dipsene blir på fremtidige økter.

Åja sikkert rett i flere sannsynlige smerteårsaker....men som jeg har som hovedpunkt her nå er at det mest sannsynlig kommer til å bli bra etter mer trening, gjør det ikke det så må han dypere til bunns i årsak.

Erfaring selv fra å kjenne skulder i enkelte nye øvelser, og hørt fra andre

Sier ikke at skjelletet er for svakt, men jeg ser frem til å høre fra trådstarter hvordan dipsene blir på fremtidige økter.

Åja sikkert rett i flere sannsynlige smerteårsaker....men som jeg har som hovedpunkt her nå er at det mest sannsynlig kommer til å bli bra etter mer trening, gjør det ikke det så må han dypere til bunns i årsak.

Erfaring selv fra å kjenne skulder i enkelte nye øvelser, og hørt fra andre

Hva er det du sier da, egentlig?

Ja, det kan være flere smerteårsaker. Men ingen av de har noe å gjøre med at skjelettet skal tilpasse seg. Følger du enn gang med på hva som har blitt skrevet av kompetente innlegg? Les Madde og Ole-Mats Moskvils innlegg en gang til.

Hallo, prøvde og kjøre dips, dette er noe av det første gangan jeg prøver dette. Fant dermed ut at det va umulig og gå langt nok ned til 90 grader, fikk bare vondt i skuldren av dette, hva kan dette skyldes?

er jeg for svak? For stiv i skuldran? ikke vant med øvelsen, eller rett og slett ikke skapt for øvelsen?

er kanskje en ide å ha en målrette oppvarming av skuldre vis dette er et problem område. her er en god oppvarmings protokoll utført av børge fagerli ;) funker gull, prøvd den ut selv siden jeg selv har hatt skulderplager. en ting osm kan hjelpe og er å implimentere facepulls i trenings programmet. denne trener rotator cuffs og essensiell ryggmusklatur(rhomboids, for å opprettholde en god skulder holdning som gjør at du kan unngå skuldersmerter. :)

Annonse

Samme her. Hadde en lang periode uten dips, og har prøvd litt igjen av og til. Noen ganger går det greit, men som oftes kjenner jeg det gjør litt vondt. Lurer på om det kan være muskelfestene i brystet. Vet ikke om massasjerulle hjelper, men er kanskje verdt et forsøk.

Jeg skrev litt om brystmerter under dips i en annen tråd:

Smertefullt å rotere overkroppen? Smerter om du trekker pusten dypt?

Kan være en enkel strekk eller overbelastning i muskelfestet til den store brystmuskelen. Alternativt kan det være en betennelse i brusken mellom ribbena og brystbenet, som på fint heter costochondritt eller tietzes syndrom. Om det er dette du har, så anbefaler jeg deg å ta det veldig rolig i starten, eventuelt i kombinasjon med betennelsesdempende. Denne typen plager går stort sett over av seg selv i løpet av relativt kort tid, men om du bare køler på kan det bli ganske vondt og langvarig. Ut i fra den lille beskrivelsen vi har synes jeg dette høres vel så sannsynlig ut som en strekk eller overbelastning.

Om du er i tvil går du til en som har peiling på dette, jeg får uansett ikke stilt en 100% diagnose over nett ;)

Om det er costochondritt det er snakk om vil den antagelig bli veldig sint på deg om du massasjeruller den, ofte finner man et par veldig ømme punkter om man følger ribbene inn mot brystbenet ved denne diagnosen. Det er meg bekjent ikke så mye god behandling for dette, oftest er det bare å gi det hvile og det går greit over av seg selv, men ikke så alt for sjeldent er det litt kronglete å bli kvitt. Noen leger setter kortisonsprøyter ved langvarige problemer. Ved virkelige plagsomme tilfeller av tietzes syndrom kan kirurgi vurderes, men det er selvfølgelig helt uaktuelt om man bare har litt problemer med å ta dips.

Har hatt pause fra dips på sikkert et år. Tok det rolig når jeg prøvde meg igjen. Gjør egentlg ikke veldig vondt, men blir ganske ubehagelig når jeg kjører dips og etter jeg har tatt dips. Kjenner heller ingen ømme punkter..

Her er et tips jeg ofte gir når det er snakk om skuldersmerter (eller smerter som kan være relaterte til skulderproblemer):

Diesel Crew – Muscle Building, Athletic Development, Strength Training, Grip Strength » How to Shoulder Rehab

Når det er sagt så kan det være en tilvenningssak dersom du ikke har tatt mye dips før..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...