Gå til innhold

Foten "sovner" under jogging


Aaandreaaa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter med at den venstre foten har det med å "sovne" når jeg jogger. Det pleier å skje etter ca en halvtime med jogging. Det kommer en slags prikking under foten som brer seg utover til tærne og hælen om jeg ikke stopper. Har prøvd to ulike par joggesko, og prøvd å løsne lissene. Uansett hvor løst skoen sitter så sovner foten.

Noen som har erfaring med dette? Er det noe som kan gjøres for å rette opp i problemet? Er det noe legen kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meget meget interessant. Jeg har slitt med at jeg får smerter i tåa nærmest stortåa på venstre fot. dette har tidligere dukket opp etter ca 3 km, nå kommer de litt senere nærmere 6-7. Det er skikkelig vondt og det kjennes ut som om senen ikke er lang nok. Men stopper jeg opp og kjenner etter så funker tåa som den skal, men jeg kjenner at den er dovnet bort. Tar jeg av meg skoen og kjenner på tåa, er den ikke øm. Kjenner også at flere tær er nummene. i og med at det ikke er ømhet i huden, går jeg ut ifra at det ikke kommer utenifra. Så det har vært et stort mysterium. Men jeg sliter med ryggen og prolapslignende smerter av og til nedover foten.. nerver fra korsryggen var en interessant teori. Takk for at du delte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hele fjor sommer hadde jeg en skarp smerte i leggen da jeg jogget. Men gjorde ikke vondt da jeg tok på leggen. Kunne og våkne av samme smerte om natten. Kom i år og, men ga seg med en gang jeg strakk ut korsryggen og passet på og rette meg opp i ryggen. Er svai i korsryggen.

Lykke til da, håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg sliter med at den venstre foten har det med å "sovne" når jeg jogger. Det pleier å skje etter ca en halvtime med jogging. Det kommer en slags prikking under foten som brer seg utover til tærne og hælen om jeg ikke stopper. Har prøvd to ulike par joggesko, og prøvd å løsne lissene. Uansett hvor løst skoen sitter så sovner foten.

Noen som har erfaring med dette? Er det noe som kan gjøres for å rette opp i problemet? Er det noe legen kan gjøre?

Det mest typiske er for stramme lisser, da nervene til tærne løper over fotryggen. Klemmer vi av disse her, vil vi få smerter eller nummenhet et sted lengre ut, avhengig av hvor (hardt) trykket er. Siden du har prøvd med løse lisser bør ikke dette være årsaken.

Du sier prikkingen er under foten, kjennes du normal ut på oversiden? Er det på bare ut- eller innsiden av foten? Sånn du beskriver plagene synes jeg ikke det virker som de følger et bestemt dermatom (en måte å kartlegge hvor den enkelte nerverot i ryggen gir hudfølelse), så tror egentlig ikke det kommer fra ryggen din. Om ischiasnerven klemmes på i setemuskulaturen (piriformissyndrom/falsk ischias) kan det være litt andre og merkelige smerteutbredelser. Å begynne å findiagnostisere her over nett er litt vanskelig ;)

En typisk løpeskade gir trøbbel mellom tærne og hælen er jo plantar fasciitt. Da sitter riktignok problemene mer typisk mot hælen, og det er vanligst med smerter, ikke nummenhet. Har du noe smerter i fotbuen helt bak mot hælen ellers?

Hvordan er fotbuen din? (Hulfot/plattfot). Løpeteknikken din? (Lander på hæl eller fot-/midtfot)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget meget interessant. Jeg har slitt med at jeg får smerter i tåa nærmest stortåa på venstre fot. dette har tidligere dukket opp etter ca 3 km, nå kommer de litt senere nærmere 6-7. Det er skikkelig vondt og det kjennes ut som om senen ikke er lang nok. Men stopper jeg opp og kjenner etter så funker tåa som den skal, men jeg kjenner at den er dovnet bort. Tar jeg av meg skoen og kjenner på tåa, er den ikke øm. Kjenner også at flere tær er nummene. i og med at det ikke er ømhet i huden, går jeg ut ifra at det ikke kommer utenifra. Så det har vært et stort mysterium. Men jeg sliter med ryggen og prolapslignende smerter av og til nedover foten.. nerver fra korsryggen var en interessant teori. Takk for at du delte den.

Som jeg sa øver høres det ikke veldig nerverotrelatert ut, da smerter kun i tærne etter nerverotaffeksjon er ganske sjeldent. Det som imidlertid lukter litt fugl er det som kalles mortons nevrom. Det er en tilstand hvor det danner seg et nevrom (en slags nerveknute eller -nøste) i tåballen mellom hodene på mellomfotsbeina dine. Dette provoseres veldig av løping, og gir typiske brennende smerter ved basis av tærne og ofte nummenhet ut i tærne. Vanligst er mellom 2. og 3. tå, og du vil da få smerter eller nummenhet ut i disse tærne. Du sier at fler tær er numne, er det bare nabotåa eller er fler av dem affisert?

Om det viser seg at det er mortons nevrom du har, vil man først prøve seg med konservativ behandling i form av mobilisering av leddene i mellomfoten, eventuelt også behandling av muskler eller fascie om det er stramt. Viktig med sko som er romslige i forfoten slik at den ikke presses sammen. Ofte kan det være avlastende med godt dempede sko. Desverre er denne tilstanden ofte lite glad i forfotsløping da det legger ekstra press på det aktuelle området. Det kan tenkes at barfotløping kan være godt med tanke på at foten får flate seg godt ut i bredden, dog tror jeg ofte den mekaniske belastningen av å lande på forfot blir for stor for en med disse plagene. Om det ikke løser seg med konservativ behandling kan man operere med relativt god prognose (mener det er ca 75%).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet under spinning.. :eek: merklige greier

Litt trange spinningsko med cleats og et godt rundtråkk hvor du trekker pedalen opp med foten er jo en aldri så liten oppskrift på å klemme på nervene på fotryggen. VELDIG vanlig problem ;) Verdt er forsøk å flytte cleatsa litt bakover for å redusere vektarmen skoa trykker mot fotryggen med.

Om du ikke har sykkelsko, men sykler med sånn bøyle over foten kan det være en idè å investere i sykkelsko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt trange spinningsko med cleats og et godt rundtråkk hvor du trekker pedalen opp med foten er jo en aldri så liten oppskrift på å klemme på nervene på fotryggen. VELDIG vanlig problem ;) Verdt er forsøk å flytte cleatsa litt bakover for å redusere vektarmen skoa trykker mot fotryggen med.

Om du ikke har sykkelsko, men sykler med sånn bøyle over foten kan det være en idè å investere i sykkelsko.

Genialt, takk skal du ha. Jeg har romslige sko og forsøker å sykle med rundtråkk så jeg skal forsøke å flytte cleatsa (hvis det er de låsegreiene under)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole-Mats Moskvil interessant det du bringer på bane her. nummenheten kan opptre på begge ben, under tærne 2-3-4 men smertene er kun på venstre ben. kjennes ut som tå #2 trekker seg litt sammen og ikke vil strekke seg ut, men det gjør den. Det er i hovedsak frampå tåa, og inn mot halve siden mot tå #1. Jeg løper på midt/forfot, og skoene er noe trange. Dette skjedde aldri med mine gamle tradisjonelle joggesko som var totalt utslitte. Derimot fikk jeg med de plager med beinhinnen. Dette ble borte med de nye skoene, og det har blitt bedre etterhvert. Antar jeg har løpt inn skoene litt. Problemene har også avtatt når jeg har løsnet på lissen, men kun for noen minutt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest typiske er for stramme lisser, da nervene til tærne løper over fotryggen. Klemmer vi av disse her, vil vi få smerter eller nummenhet et sted lengre ut, avhengig av hvor (hardt) trykket er. Siden du har prøvd med løse lisser bør ikke dette være årsaken.

Du sier prikkingen er under foten, kjennes du normal ut på oversiden? Er det på bare ut- eller innsiden av foten? Sånn du beskriver plagene synes jeg ikke det virker som de følger et bestemt dermatom (en måte å kartlegge hvor den enkelte nerverot i ryggen gir hudfølelse), så tror egentlig ikke det kommer fra ryggen din. Om ischiasnerven klemmes på i setemuskulaturen (piriformissyndrom/falsk ischias) kan det være litt andre og merkelige smerteutbredelser. Å begynne å findiagnostisere her over nett er litt vanskelig ;)

En typisk løpeskade gir trøbbel mellom tærne og hælen er jo plantar fasciitt. Da sitter riktignok problemene mer typisk mot hælen, og det er vanligst med smerter, ikke nummenhet. Har du noe smerter i fotbuen helt bak mot hælen ellers?

Hvordan er fotbuen din? (Hulfot/plattfot). Løpeteknikken din? (Lander på hæl eller fot-/midtfot)

Hei! Takk for utfyllende og informert svar! :) Jeg tror virkelig ikke stramme lisser er problemet nei - jeg har prøvd å løpe med skoene så løse at de nesten faller av, og også forsøkt å ta av skoene når foten blir nummen uten at det hjelper :p

Foten kjennes helt normal på oversiden. Nummenheten starter hovedsaklig lengst bak på tåballen og "stråler" ut mot tærne. Har ikke opplevd nummenhet i hælen i det hele tatt. Og det er ikke snakk om smerte heller. Nummenheten føles akkurat som når man har sittet feil på foten og stoppet blodgjennomstrømmingen - foten "sovner".

Så vidt jeg vet er fotbuen min normal, men jeg har aldri testet dette. Løpeteknikk er jeg også usikker på. Jeg lander vel som regel på hælen tror jeg..

Er dette noe som er verdt å gå til legen med? Finnes det i det hele tatt noen måte å behandle dette på, eller er det bare noe man må tåle/evnt slutte å jogge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette noe som er verdt å gå til legen med? Finnes det i det hele tatt noen måte å behandle dette på, eller er det bare noe man må tåle/evnt slutte å jogge?

Tviler på at du får mye hjelp av legen, stort sett får man bare beskjed om å ta det med ro evt resept på betennelsesdempende. Det finnes selvfølgelig unntak, med de aller fleste fastleger har lite greie på slikt. Om det er noe å gjøre med eller ikke avhenger jo helt av hvor problemet ligger, og det er vanskelig å si noe sikkert når jeg ikke har sett deg. Om det plager deg ville jeg forsøkt å ta en tur til fysioterapeut e.l. som kan ta en grundig undersøkelse og forsøke å finne ut av akkurat hva problemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene over, så mulig noen andre har sagt det samme, men min erfaring er at dette skjer når skoen er for bred. Spesielt om den er bred i forfoten. Det samme skjer med meg, så det er etter hvert et veldig begrenset utvalg løpesko jeg kan bruke. Foten sovner og prikker med én gang dersom jeg har litt for brede sko. Foten vil da skli litt fra side til side hele tiden, og friksjonen gjør at foten dovner. For meg er det kun Adidas som funker, men prøv deg frem og finn en modell som passer for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem uten helt å ha funnet løsningen. Nå har jeg imidlertid kjøpt meg "barfotsko" og når jeg løper med dem får jeg ikke dette problemet i det hele tatt. Nå har jeg riktignok ikke løpt så langt med disse skoene fordi de krever tilvenning, men har tro på at dette kan vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...