Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har etter mye om og men klar å presse igjennom at fruen skal være med på gymmen for å løfte jern..

Hun er typisk dårlig trent, og typisk veldig skeptisk og lite motivert...

Noen av damene som har noen heite tips på do's and dont do's? Er rimelig sikker på at jeg kan få henne hektet hvis jeg bare klarer å få henne ned jevnt og trutt over en periode.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11679-med-kona-p%C3%A5-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelper alltid med nytt og flott treningsutstyr og treningsklær. Ska si jeg blir bra mye mer motivert om jeg har en ny tigthts og topp jeg skal teste på gymmen !:) Samtidig blir man mer motivert om man har ett mål med treningen, og vet hva man skal gjøre.

Tipper hun er lit redd for å bare bli stående dær å kikke i luften og at folk skal se dumt på henne. Forklar at på treningen er folk så opptatt av seg selv (stort sett) at de gir seg blanke i hva du driver med der.

Etter min erfaring synes mange det er kjedelig å trene rett og slett fordi de ikke har noe oppsett eller struktur på treningen. De vet ikke hva de skal gjøre og om det de gjør er riktig.

Sett dere ned og finn et fornuftig treningsprogram. Planlegg hvilke dager i uka hun skal trene.

Hjelp henne med øvelsene og skriv ned kg, sett og reps for alle øvelser, altså loggbok. Hun vil kunne øke reps og kg i de fleste øvelser fra gang til gang og når hun ser såpass rask progresjon burde det være nok motivasjon til å fortsette. Etter hvert vil naturligvis progresjonen gå tregere, men da er hun forhåpentligvis hekta ;)

Jeg startet selv her i vår og begynte med dette programmet Bygg grunnstyrke med Rippetoes Starting Strength - Fitnessbloggen

Funket knall på meg ift treningslysten og motivasjon :D

Det å føle jeg ble sterkere og økte hver gang var en god motivasjon i begynnelsen. Nå kjører jeg en modifisert utgave av PHAT ettersom jeg ble bitt av treningsbasillen :p

Og i tillegg hjelper det selvfølgelig at du er med og hjelper, motiverer og støtter underveis :)

Hvis det var meg, ville jeg første gangen likt å bare fått en liten gjennomgang av forskjellige øvelser, gjerne blitt litt svett, men ingenting som dreper lysten til å noen gang entre et treningssenter noensinne. Prøv å ha det litt moro på trening og vær oppmerksom på at det kan være pinlig første gangen når man ikke aaaaner hva man gjør. Det verste er å stå der å vente og ikke vite hvor man skal se en gang. Men folk er forskjellige, du kjenner nok konen din best og om hun blir ille berørt av slikt eller ikke.

Etter den første gangen, finn gjerne et program til henne rett etter dere har vært på trening. Så lenge det er et greit nybegynnerprogram spiller det ikke så stor rolle HVILKET program det er. Det som motiverer videre er jo den fremgangen hun vil oppleve å få.

Annonse

Nye treningsklær er notert, ilag med stor porsjon diplomati og tolmod. :)

Hadde tenkt å kjøre henne i gang med tn sitt program... begynte på det selv og det funka egentlig ganske bra. Begynte da ganske lavt i kg. Har tenkt å begynne veldig lavt på kg på henne for å terpe teknikk.

Lurer litt på om jeg skal kjøre igang med alle baseøvelsene... noen som har noen tanker om det?

Ta det som det kommer, kan hende at hun har nok med å lære inn en baseøvelse i gangen.

Dama mi var motivert for å begynne på styrketrening (hun var mer en kondistrener før), og hun begynnte på benken, fikk inn den ganske greit (er jo også den letteste baseøvelsen vil jeg påstå).

Neste gang var det knebøy som sto for tur, og der var hun jo et naturtalent, så det gikk som hakka møkk, hun er MYE bedre enn meg der på teknikk, jeg er stokk stiv, så sliter litt :p

Så markløft, nok en gang, viser seg at hun klarer dette også veldig bra. litt korrigering på teknikk, og testing av sumo varianten, så fant vi ut at sumo var veien å gå.

Nå følger hun programmet mitt, med små individuelle justeringer, og hun har bra fremgang, perset senest i dag på handtelroing, egentlig bare fordi at jeg sa: "Prøv å gå opp ett hakk på manualene", værste var at hun brukte den manualen på hele økten (y)

Alfa og omega er å begynne litt lavt på kiloene i starten, ikke for det at hun evt er svak, men for å kjenne på øvelsen og lære den. Er tross allt ikke noe problem å dra på seg kink og det som værre er i baseøvelser (been there... :sick:)

Men samtidig, ikke undervurder styrken hennes, oppmuntre henne etterhvert til å legge på vekter, og følg med litt på teknikken iblandt. Ikke stopp henne fra å prøve 5 eller 10kg til i markløft, men se på henne og si enten at "dette gikk bra, du klarer en til! :D" eller "Kjære, du krummer ryggen litt med den vekten, prøv å få ryggen rak og ta et løft til" og følg opp med at hun kanskje må gå ned noen kilo for å klare å utføre øvelsen korrekt.

Ikke pek på dama i treningslokalet som står med sprettrumpa si og gjør bulgarske utfall og si: 'Den der øvelsen burde DU gjøre!'

Jeg så slik ut i minst 5 minutter etterpå --> :shifty:

Motivasjonen min med å komme meg på trening er loggboka mi. Når jeg ser og merker at jeg blir sterkere for hver gang, så er det en liten high for meg. Treningslyst kommer etterhvert som hun kommer igang.

De første ukene er det tungt å komme seg på trening, så at jeg hadde mannen min til å dra meg med når han skulle trene var gull verdt. Og veldig kjekt å ha i nærheten når man trenger en til å spotte.

Helkroppsprogram er vel en grei plass å starte?

Hahahaha.... "Se kjære, sånn som hun dama gjør må du gjøre for da blir du også slik" (y) Tja.. tror jeg skal styre unna den. :)

Loggboka er ikke dum, den kan bli gull verdt.. så den blir med videre ilag med gavekortet. Logga du kosten fra dag 1 eller kom det etter hvert? Skeptisk til å introdusere for mye greier helt i begynnelsen.

Hun har forresten en skummel bakgrunn som håndball spiller en gang i fortiden, så jeg blir vell ikke veldig overrasket om hun gruser meg i knebøy... ikke overrasket, bare litt.. snurt kanskje:wtf:

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er så innmari flink med kosten som så mange andre her inne - ingen får ta fra meg brødet mitt! :p

Prøver å ha en viss oversikt hvor jeg ligger kalorimessig med å logge på shapeupclub.com, men det går litt i perioder. I begynnelsen logget jeg alt hver eneste dag. Hadde jeg vært flinkere med kosten så hadde jeg sikkert sett forandringer på kroppen mye raskere, men fokuset mitt er å ha overskudd til trening oppi all galskapen med 3 unger.

Finn ut hva hun vil, og hjelp henne (eller få hjelp til å hjelpe henne) å nå målene sine :) Å trene for andres del er noe av det mest kjedelige som finnes, og motivasjonen og driven til å fortsette må (ifølge min erfaring) komme innenfra. Hvis nødvendig kan du jo linke henne noen artikler eller eksempler på beundringsverdige, sterke damer innpå her, og drepe evt. myter om at styrketrening gir "bulkete, store mannemuskler" og at drømmekroppen bare ligger x antall måltidserstattere og minst like mange timer på en elipsemaskin unna. Hvis hun får spikra noen mål og i tillegg lager loggbok kan det jo fort skje at det er hun som lager "Med gubben på trening..."-tråd på forumet om ikke så lenge ;)

Annonse

Hadde første økt i går... Lett gjennom kjøring av bryst, skuldre og triceps... Tydelig skeptisk men det gikk bedre enn forventet. Meget fornøyd med at hun faktisk klarte å løfte benkpress stanga. Blir et par uker med terping på utførelse før vi begynner å lø på litt vekt... planen so far.

Som synan sier, merkelig hvordan de fleste kvinner har et inntrykk av at manualer = store bulkete mannete muskler.... Kjørte et lite foredrag om baseøvelser og forbrenning.. da kom rynka i pannen, så noe begynner kanskje å skje oppi hodet :-)

Jeg er ganske fersk selv, så jeg har nok masse å komme med her, men skal begrense meg!

Hva ønsker hun å fokusere på, rent kroppslig? Jeg er også eks håndballspiller og ganske så sterk i lår i forhold til arm(er - for ikke å snakke om venstre kontra høyre arm!), merker enorm forskjell på lår og rumpe etter en god måned med endel knebøy, utfall, glutebridge og hipthrust, og forskjellen består i hardhet i muskler, ikke vekst.Veldig artig! Armer, skuldre og rygg.. Meh.

Er hun konkurransemenneske som mange håndballspillere er, så er det også kjapt gøy å løfte tyngre enn både sist gang, og "de andre jentene". Jada, jeg er så shallow at jeg titter på de andre jentene når jeg varmer opp og løfter, så jeg stormet ganske så raskt opp i vekter. Jeg liker bedre tunge vekter og færre repetisjoner enn perfekt utførelse med 15 repetisjoner på 2-kg-hantler. Greit at bøy, løft og press er teknikkviktige, men resten tåler litt rufs på de siste repsene (eller?).

Og - er det noen øvelser hun hater, eller blir irritert over manglende progresjon - så bytt dem ut med andre.

Send henne gjere ut på youtube-jakt og la henne se på de nydelige og sterke damene som viser øvelser, stor inspirasjon for meg (men jeg er også en liten nerd).

Kanskje ikke sats på og trene sammen med henne, men tren før eller etter HUN er ferdig, slik at hun får "din fulle"oppmerksomhet? Og hva med og få en annen (kompis av deg, eller venninde) til og vise henne øvelser og hjelpe henne, slik at du er mer som en oppmuntrer og pådriver enn en "Lærer"? Bare tenker litt på hvordan JEG ville likt det..Nå hater jeg styrke da, noe som kunne fått meg gjennom x-antall økter i uka var at du, som mann, hadde med loggbok og førte resultat..Evt sa "forrige gang tok du x kilo, i dag synes jeg du skal prøve x+y kilo)..Eller, "forrige gang tok vi 3 rep, idag prøver vi 5.." OG selvsagt, du noterer ned resultat. For meg hadde dette vært alfa og omega. For det er dette med og husek hvilke øvelser, hivlke rekkefølte, hvor tungt og hvor mange rep som er det "kjedelige" med styrke.....For meg..Også måtte ta tid på og skrive ned hva man gjør for hver økt.....Tar alt for lang tid.....;) Etterhvert, når hun ikke har med "treneren siN", og hun selv blir flinkere, så kan du steppe inn som "trener" korrigere henne, presse henne osv..Og til slutt, der kan trene sammen, hjelpe og motivere hverandre underveis :) Men er nok en vei og gå dit enda...Hvis du er veldig erfaren, og hun helt grønn :)

Kanskje ikke sats på og trene sammen med henne, men tren før eller etter HUN er ferdig, slik at hun får "din fulle"oppmerksomhet? Og hva med og få en annen (kompis av deg, eller venninde) til og vise henne øvelser og hjelpe henne, slik at du er mer som en oppmuntrer og pådriver enn en "Lærer"? Bare tenker litt på hvordan JEG ville likt det..Nå hater jeg styrke da, noe som kunne fått meg gjennom x-antall økter i uka var at du, som mann, hadde med loggbok og førte resultat..Evt sa "forrige gang tok du x kilo, i dag synes jeg du skal prøve x+y kilo)..Eller, "forrige gang tok vi 3 rep, idag prøver vi 5.." OG selvsagt, du noterer ned resultat. For meg hadde dette vært alfa og omega. For det er dette med og husek hvilke øvelser, hivlke rekkefølte, hvor tungt og hvor mange rep som er det "kjedelige" med styrke.....For meg..Også måtte ta tid på og skrive ned hva man gjør for hver økt.....Tar alt for lang tid.....;) Etterhvert, når hun ikke har med "treneren siN", og hun selv blir flinkere, så kan du steppe inn som "trener" korrigere henne, presse henne osv..Og til slutt, der kan trene sammen, hjelpe og motivere hverandre underveis :) Men er nok en vei og gå dit enda...Hvis du er veldig erfaren, og hun helt grønn :)

Jeg leste dette og føler selv at jeg er HELT motsatt! :p Tenkte jeg kunne kommentere det som et "motinnlegg" til ditt. Her må jo trådstarter finne ut hva som passer best for dama si. :)

Jeg liker å være uavhengig, løfte selv og logge selv. Jeg kommer heller hjem og forteller kjæresten min at jeg økte i knebøy, enn at han kommer på trening og ber meg øke i knebøy... Jeg er glad i styrketrening og jeg blir stolt av meg selv når jeg klarer å løfte tyngre. Jeg hadde IKKE likt om kjæresten min kom og skulle "ta kontroll over" treningen min: den har jeg full kontroll på selv! Jeg må understreke at han har vært fantastisk god hjelp og støtte når jeg har trengt det. I starten trengte jeg jo mye hjelp, men nå når jeg har fått klarsignal på at jeg gjør det rett, så liker jeg å gjøre det på egenhånd. Jeg spør såklart innimellom om det er ting jeg er usikker på :)Colli <3 :love:

Håper ikke dette blir tolket feil, det var bare meningen å belyse at dette kan være forskjellig fra person til person :)

StiligeCesilie: helt greit. Han kjenner kona best. Jeg personlig vet at jeg hadde (kanskje) likt det på den måten jeg beskrev. Men nå HATER jeg styrke,- og tviler på at noen mann i verden hadde fått meg til og synes det var morsomt. Er bare et nødvendig onde, og holdes på et minimum her i gården :)

StiligeCesilie: helt greit. Han kjenner kona best. Jeg personlig vet at jeg hadde (kanskje) likt det på den måten jeg beskrev. Men nå HATER jeg styrke,- og tviler på at noen mann i verden hadde fått meg til og synes det var morsomt. Er bare et nødvendig onde, og holdes på et minimum her i gården :)

Og jeg liker styrke veldig godt :p HATER kardio :p Min bedre halvdel sliter med å få meg med på sykkelturer ja.. :blush:

Håper ikke dette blir tolket feil, det var bare meningen å belyse at dette kan være forskjellig fra person til person :)

Sant :)

Jeg kjenner når jeg har nok igjen til å ta en ekstra rep eller ikke, så hvis gubben står over meg og sier at jeg klarer én til når jeg faktisk ikke har noe igjen å gi så føler jeg litt på at han er i veien.

Ha deg bort nå, så snakkes vi etterpå :lol:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...