Gå til innhold

Tips til matvarer.


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tunfisk, friske eller frosne grønnsaker, egg, cottage cheese, grovbrød, havregryn og frukt er alle matvarer som passer fint inn i mitt studentbudsjett, i alle fall. Ulike butikker har tilbud på laks, kylling, karbonadedeig osv. med jevne mellomrom, det lønner å oppdatere seg. Man kan spare penger på å velge riktig butikk, også, Kiwi og Rema 1000 har mye billig, sunn mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk, friske eller frosne grønnsaker, egg, cottage cheese, grovbrød, havregryn og frukt er alle matvarer som passer fint inn i mitt studentbudsjett, i alle fall. Ulike butikker har tilbud på laks, kylling, karbonadedeig osv. med jevne mellomrom, det lønner å oppdatere seg. Man kan spare penger på å velge riktig butikk, også, Kiwi og Rema 1000 har mye billig, sunn mat!

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal tilberede f.eks kylling/kjøttdeig og få det til å holde resten av dagen/uken. Er vel ingen som har en link til å holde maten fersk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal tilberede f.eks kylling/kjøttdeig og få det til å holde resten av dagen/uken. Er vel ingen som har en link til å holde maten fersk?

Jeg bare steker dagen før, lar det avkjøle i romtemperatur, også hiver jeg det i kjøleskapet til dagen etter. Jeg vet ikke hvor lurt det er å la det stå en hel uke, men det tar ikke lange tiden å steke noe kjøttdeig på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo eventuelt bare hive maten i frysen.

Jeg har brukt litt tid på i det siste å kartlegge hvilke butikker som har spesifikke varer som jeg kjøper mye av billigst, ettersom jeg selv har blitt "student".

En annen faktor er at jeg ikke jobber = jeg har ikke så mye å gå på ;)

F.eks ICA hadde 30kr for en hel grillet kylling i Uke 35.

Jeg kjøpte 5stk, og slang dem inn i frysen ;)

Et annet tips:

Kiwi har tunfiskbokser for 4,70kr.

Jeg kjøpte 8bokser = 37,60kr.

1 boks inneholder 170g tunfisk.

Per 100g inneholder tunfiskbokser 24g proteiner.

Jeg heiv alle 8 boksene(jeg rørte dem først ut i en bolle sammen med egg, slik at de fikk en fastere konsistens) oppi ei wokpanne sammen med oppkuttet rødløk, og stekte dem på høy varme i ett par minutter.

I sluttfasen heiv jeg oppi paprika, og lot den mørne seg litt.

Resultatet var ca. 326g proteiner uten stank(sett bort ifra stekesvinn osv), om jeg har regnet riktig :)

Og da var det bare å slenge hele smørja i frysen = mat for ei uke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal tilberede f.eks kylling/kjøttdeig og få det til å holde resten av dagen/uken. Er vel ingen som har en link til å holde maten fersk?

Kjæresten min er stoooorspist - så han pleier å steke ekstrafilet i ovnen eller i panna når vi lager middag. Disse fryses ned i porsjonsposer slik at han bare kan ta dem opp kvelden før, og vips - ferdig kylling når han står opp =). Funker jo også for svin/karbonadedeig osv.. Fordelen er at da kan det lett tilsettes i divere matretter uten at det krever steketid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjæresten min er stoooorspist - så han pleier å steke ekstrafilet i ovnen eller i panna når vi lager middag. Disse fryses ned i porsjonsposer slik at han bare kan ta dem opp kvelden før, og vips - ferdig kylling når han står opp =). Funker jo også for svin/karbonadedeig osv.. Fordelen er at da kan det lett tilsettes i divere matretter uten at det krever steketid

Altså, jeg steker 2kg kylling på en lørdag, fryser dem ned i porsjonsposer. og tar opp de opp på søndags kveld og lar de tine i romtemperator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg steker 2kg kylling på en lørdag, fryser dem ned i porsjonsposer. og tar opp de opp på søndags kveld og lar de tine i romtemperator?

hvis du skal ha dem til dagen etter kan de vel bare ligge i kjøleskapet?! Poenget var at dersom du vil ha "ferdig" mat ved en senere anledning er det mer lettvint mer frossen ferdig stekt kjøtt enn frossen filet som krevet at du tilbereder den før du kan spise den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal ha dem til dagen etter kan de vel bare ligge i kjøleskapet?! Poenget var at dersom du vil ha "ferdig" mat ved en senere anledning er det mer lettvint mer frossen ferdig stekt kjøtt enn frossen filet som krevet at du tilbereder den før du kan spise den...

Nå snakket jeg om en hel uke.

altså jeg fordeler 400g kylling på 5 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...