Gå til innhold

markløft dagen før knebøy, ugunstig?


Gjest noen123

Anbefalte innlegg

Gjest noen123

heisann,

trener PHAT, med noen små justeringer for å passe meg på best mulig måte. på dagens trening ønsker jeg å ta vanlig markløft. i dag er det tung overkropp og i morra er det tung beindag. ligger på kcal-overskudd og får generelt mye hvile, tror dere jeg vil merke det på beintreninga at jeg har kjørt meg ut på markløft dagen før?

såklart vet jeg at det bare er å prøve.. men lurer på om noen har erfaringer med å kjøre tung mark dagen før tung bøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Bare tull.. så lenge du spiser og hviler nok mellom disse øktene er det ingen problem.

Det er jo veldig individuelt da, spørs hvor lang restitusjonstid du trenger osv, men er jo lurt å ha knebøyen først uansett for maks utbytte. Er ikke alle som restituerer seg fult ut over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123

gjorde det slik at jeg tok foroverbøyd stangroing, så tar jeg knebøy og strakmark i morgen, får vel dekt det bra nok da tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om korsryggen ofte er det svake ledd i markløft, og lats, trapezius osv. jobber hardt, er det kun statisk arbeid som utføres av overkroppen (eller ihvertfall dynamisk med veldig lite ROM).

Det er bein og hoftemusklatur som faktisk jobber dynamisk og utvikler kraft.

Så sånn sett kan ikke markløft sammenliknes med rene ryggøvelser som chins, roing og andre draøvelser der ryggmuskatur jobber dynamisk, ei heller rygghev med rull der korsryggen faktisk jobber dynamisk (men forhåpentligvis er det ingen som trener rygghev med rull her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det er jo veldig individuelt da, spørs hvor lang restitusjonstid du trenger osv, men er jo lurt å ha knebøyen først uansett for maks utbytte. Er ikke alle som restituerer seg fult ut over natta.

nei... sorry, men du har ingen gode poeng, ut i fra det du skriver, vil du med andre ord aldri få max utbytte av ryggtreningen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei... sorry, men du har ingen gode poeng, ut i fra det du skriver, vil du med andre ord aldri få max utbytte av ryggtreningen din.

Bare deler det jeg har hørt :) Mente også i min siste post at knebøyen bør kjøres før markløft i økta, om man har dem i samme økt. Men jeg bøyer meg i støvet! hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såklart vet jeg at det bare er å prøve.. men lurer på om noen har erfaringer med å kjøre tung mark dagen før tung bøy :)

Det skal gå helt fint det. Det går helt fint å kjøre bøy-dag før mark-dag, mark før bøy, bøy flere dager på rad etc. Det krever selvsagt at intensiteten tilpasses deretter. Kort fortalt: Det eneste du bør være forsiktig med, på generell basis, er å ikke presse deg helt til maks og tyne ut reps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...