Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Planlegg måltider, ha selvdisiplin og ta krom et par dager om det er søtsuget som er problemet :)

Det handler vel mest om å finne et spisemønster du trives med, og å ikke kjøpe usunn mat i utgangspunktet. Så lenge du kun kjøper den maten du føler er sunn for deg, så skal det ikke være noe problem.

Kanskje periodisk faste er noe for deg? :) Om det er sulten som har vært/er problemet ditt, så kan du spise deg god og mett med periodisk faste!

Det er mange alternativer, å søke litt rundt på fitnessbloggen sine artikler hjelper nok også godt på :D

Skal prøve å sette meg ned å planlegge bedre, for å se om det funker :)

Men hvor mye mat bør man spise per dag? Skjønner det går på aktivitetsnivået. Jeg trener selv styrke 3 ganger i uken og cardio trening 1 gang. Veier 67 kg og er 170 høy.

Er ikke søtsuget som er problemet! Spiser selv veldig mye grønnsker og frukt, men blir aldri mett (n)

Noen som har tips til hvordan man kan slutte å småspise hele tiden? Bruker så voldsomt mye penger på mat. Ender ofte opp med å ta det jeg finner i skapet hvis jeg ikke kjøper inn nok, og i mange tilfeller er det usunn mat som er til overs.

Ikke kjøp usunn mat til å ha i skapet

Annonse

1. Ikke kjøp drittmat på butikken. Ukehandle og ikke ta med helgekos på denne handlingen. dra heller ut den ene dagen du skal ha godis og kjøp det utenom.

2. Planlegg! Planlegg uken f.eks på søndag. skriv ukemeny, frokost, lunsj og middag/kvelds. (eller så mange måltider du har.,)

3. Ikke la det gå så lenge mellom hvert måltid at du er skrubbsulten. Da er det utrolig lett og gå innom butikken på vei til og fra jobb og kjøpe seg en is eller sjokolade... (kremt, snakker av egen erfaring.)

4. Ha sunne snacks lett tilgjengelig: nøtter, frukt, proteinshake(ublandet), en gulrot, sukkererter- enkel å ha i en boks i veska og holder seg:)

5. Ikke ribb kostholdet fra alt du liker. Pass på at maten smaker godt og at du koser deg med maten. Bruk gjerne stevia dråper for å smaksette kaffekoppen, cottage cheese`n eller proteinbaksten.

6. Spis ren og sunn mat som holder deg mett lenge! Sunne fettsyrer fra oliven, avocado, nøtter, fete meieriprodukter, karbohydrater fra havregryn, frukt og grove korn, proteiner fra kjøtt/fisk/skalldyr/egg/fete og karbohydratfattige meieriprodukter.

7. Styr unna mat som bare gir tomme kalorier og lav metthetsfølelse og mer søtsug: sukker, syltetøy, kjeks, yoghurt, lyst brød, lett produkter, halvfabrikata, pizza, fruktjuice,

8. Bak sunn proteinbakst, lage dine egne energibarer.

Hvor mye du skal spise kommer ann på kaloriforbruket ditt. sjekk fitnessbloggen sin kalkulator på facebook. Den største feilen de fleste gjør er og spise for lite, og dermed blir de sultne mot kvelden og søtsuget setter inn for fullt. Da er det lett og fråtse.

Blir du ikke mett av frukt og grønnsaker? Du må huske på å spise nok protein også- det er viktig for musklene dine og for å bli mettere. Fette re også en glimrende kilde til metthet- så fremt du velger bra fett som finnes i f.eks cottage cheese, avocado, fet fisk, kokosolje osv.

Lykke til! Og ikke mist håpet, sunt kosthold er ikke gjort på en to tre, det tar litt tid å venne seg av med uvaner- men det meste skjer oppi hodet! Vær streng mot deg selv, lag planer og avtaler- men ikke bli for nazi, da bare sprekker du.

1. Ikke kjøp drittmat på butikken. Ukehandle og ikke ta med helgekos på denne handlingen. dra heller ut den ene dagen du skal ha godis og kjøp det utenom.

2. Planlegg! Planlegg uken f.eks på søndag. skriv ukemeny, frokost, lunsj og middag/kvelds. (eller så mange måltider du har.,)

3. Ikke la det gå så lenge mellom hvert måltid at du er skrubbsulten. Da er det utrolig lett og gå innom butikken på vei til og fra jobb og kjøpe seg en is eller sjokolade... (kremt, snakker av egen erfaring.)

4. Ha sunne snacks lett tilgjengelig: nøtter, frukt, proteinshake(ublandet), en gulrot, sukkererter- enkel å ha i en boks i veska og holder seg:)

5. Ikke ribb kostholdet fra alt du liker. Pass på at maten smaker godt og at du koser deg med maten. Bruk gjerne stevia dråper for å smaksette kaffekoppen, cottage cheese`n eller proteinbaksten.

6. Spis ren og sunn mat som holder deg mett lenge! Sunne fettsyrer fra oliven, avocado, nøtter, fete meieriprodukter, karbohydrater fra havregryn, frukt og grove korn, proteiner fra kjøtt/fisk/skalldyr/egg/fete og karbohydratfattige meieriprodukter.

7. Styr unna mat som bare gir tomme kalorier og lav metthetsfølelse og mer søtsug: sukker, syltetøy, kjeks, yoghurt, lyst brød, lett produkter, halvfabrikata, pizza, fruktjuice,

8. Bak sunn proteinbakst, lage dine egne energibarer.

Hvor mye du skal spise kommer ann på kaloriforbruket ditt. sjekk fitnessbloggen sin kalkulator på facebook. Den største feilen de fleste gjør er og spise for lite, og dermed blir de sultne mot kvelden og søtsuget setter inn for fullt. Da er det lett og fråtse.

Blir du ikke mett av frukt og grønnsaker? Du må huske på å spise nok protein også- det er viktig for musklene dine og for å bli mettere. Fette re også en glimrende kilde til metthet- så fremt du velger bra fett som finnes i f.eks cottage cheese, avocado, fet fisk, kokosolje osv.

Lykke til! Og ikke mist håpet, sunt kosthold er ikke gjort på en to tre, det tar litt tid å venne seg av med uvaner- men det meste skjer oppi hodet! Vær streng mot deg selv, lag planer og avtaler- men ikke bli for nazi, da bare sprekker du.

Der var det tips ja! Tusen takk, da skal jeg sette meg ned å planlegge handlingen framover :)

Så du nevnte energibarer, hva er viktig at de inneholder?

Der var det tips ja! Tusen takk, da skal jeg sette meg ned å planlegge handlingen framover :)

Så du nevnte energibarer, hva er viktig at de inneholder?

Hvis du skal bli litt mett er høyt innhold av protein og fett bra, mindre viktig med karbs- men det har en tendens til å havne oppi røra uansett via andre ingredienser. Men bruk havregyn som karbokilde, det funker fint:) Finnes en helt RAM nettside med masse proteinpulveroppskrifter på. Protein Pow! Anbefales!

Mine råd er:

1. Ikke ha fristende ting i huset

2. Du trenger ikke slutte å småspise, du må bare bytte ut det du spiser på. Spis på en frukt eller nøtter!

Du kan også kalle det mellom måltid

3. Bli litt streng med deg selv og tenk over "trenger jeg virkelig denne ditt maten ? " den gir deg ikke noe spesielt med vitaminer, mineraler eller gode deler av næringsstoffene

4. Planlegg dagene dine og ha alltid et mellom måltid i vesken så om du får lyst på noe så har du noe bra å spise på og slipper å gå på butikken :-)

Håper det hjelper !

Jeg har ofte en mager suppe, brokkolipure, en kopp med litt juice eller joghurt staaende helt foran i kjoleskapet, saa tar jeg en skje eller to av dette naar kroppen ubevisst bringer med til kjoleskapet selv om jeg nettopp har spist... Har ogsaa en kopp med oppskjaerte gronnsaker og frukt. En eplebit er ofte nok til aa faa tankene vekk:) En kopp te eller kaffe er ogsaa bra, for det tar litt tid aa avslutte. Ellers er smakfull tyggis ogsaa et godt triks! :)

Jeg har ofte en mager suppe, brokkolipure, en kopp med litt juice eller joghurt staaende helt foran i kjoleskapet, saa tar jeg en skje eller to av dette naar kroppen ubevisst bringer med til kjoleskapet selv om jeg nettopp har spist... Har ogsaa en kopp med oppskjaerte gronnsaker og frukt. En eplebit er ofte nok til aa faa tankene vekk:) En kopp te eller kaffe er ogsaa bra, for det tar litt tid aa avslutte. Ellers er smakfull tyggis ogsaa et godt triks! :)

Prøv å unngå halvfabrikante produkter eller bruk minst mulig av dem. Mye annet du heller kan bruke :)

oppskjært frukt er ikke dumt, nøtter er bra uten salt så slipper du å binde mye vann, tyggis kan være greit :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...