Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei

Jeg er helt ny her. Dette er mitt første innlegg noen sinne.

Min historie er:

Jeg har slitt med overvekt hele livet. Da jeg var unge/ungdom var jeg vel ikke tykk, men jeg var den kraftigste. Jeg spilte håndball og var aktiv. Jeg har nok alltid spist en god del. Husker at jeg fikk beskjed som barn om at nå var det nok osv. Jeg har vært veldig glad i snop, mer enn noen ting i saltsnop som cheese dodles og den slags. Sjokoladene Hobby og New Energi ligger også langt oppe på min liste av synder.

Jeg var såkalt godt kraftig helt til jeg startet på VGS. Da begynte vektøkningen virkelig å skyte fart. Jeg ble stor, større størst og har vært godt over 100kg på det verste. Det har vært mange halvhjertede forsøk på å gå ned i vekt, men de fleste har endt med at jeg har tatt en sjokoladebit for eksempel og da kunne jeg jo like gjerne spise det jeg ville, for jeg hadde jo ødelagt alt. Som dere ser så ligger det et ganske usunt mentalt bilde i forhold til mat i hodet mitt. Jeg har prøvd suppedietter, nutrilett og tablettene reductil uten at jeg oppnådde det jeg ville. Rundt 2005 begynte jeg å gå turer, jeg begynte å trene mye styrke og gikk faktisk ned 30kg, men så sa det stopp. Samme hva jeg gjorde så stod det bom stille. Oppå dette begynte jeg i en jobb hvor jeg mistrivdes og ble i tillegg syk. Dere har vel alt lukta lunta. I løpet av ca. 6 år gikk jeg opp nesten alt jeg hadde gått ned, treningen var vekke og jeg gikk knapt nok tur med hunden min ( jeg har en samboer som går mye med hunden så den led ikke assa).

Sommeren 2011 sleit jeg med hæler og et betent kne. Legen min ba meg kutte ut brus, som sagt så gjort. Jeg drakk ikke brus før jeg kom til julen. I julen gikk jeg og samboeren min en del turer og jeg sa som nyttårsforsett at jeg ikke skulle drikke brus på et år. I det jeg bestemte meg for dette, var det akkurat som alt falt på plass. Jeg kan ikke forklare det, men jeg sluttet å spise kaker, is, snop, brus (selvsagt) og kjeks. Jeg spiste fornuftige middager i fornuftige mengder. Dette holdt jeg på med fra januar til slutten av juni. Da hadde jeg bare 10kg igjen til målvekta mi og jeg begynte å telle kalorier. I hele sommer lå jeg på 1200 kcal selv med fjellturer på 7-9t. Det gikk i grunnen helt fint. Jeg var tidvis ganske sulten, men det gikk nå det også. Jeg holdt på meg 1200 kcal i døgnet helt til jeg startet jobb nå 13.august. Da kjente jeg at det rett og slett ble for lite. Jeg snakket med treningsveilederen min og startet gratismedlemskap i grete roede-klubben. De var alle skjønt enige om at jeg måtte opp på 1600 kcal dagen. Som sagt så gjort over tid. Hva har det resultert i? Jo, jeg går opp i vekt. I tillegg kan det se ut som om jeg har fått meg en betennelse i en hofteleddsbøyer så jeg bør nok ta en pause fra løpinga. På det meste hadde jeg gått ned 50,9 kg og nå er jeg ned bare 48,6kg. Det sliter på motivasjonen og jeg skjønner ikke hva som skjer. Jeg skjønner jo at jeg kjørte kroppen min hardt i sommer og vektnedgangen var jo super til den stoppet da også. Jeg mistet jo mensen også, så jeg skjønner at jeg var vel ekstrem med kroppen min og at jeg ikke kan ligge der. Jeg har hatt 3 sprekker fra januar til nå og vet jeg skal være rett ut stolt over å ha slanket vekk et lite menneske, men jeg er er veldig frustrert nå når vekta går oppover. Hvorfor gjør den det? Er det fordi kroppen trenger tid på å skjønne at den nå faktisk kommer til å få så mye mat hver dag? Jeg trener daglig. Har ligget på 10 treninger, men må jo gå nå en del der nå om jeg skal høre på dem rundt meg og gi hofteleddsbøyeren min hvile...

Og grunnen til at jeg har spist? Joda, trøste, kjede og stresspising. Jeg mener at jeg nå har orden på det mentale, dog tenderer jeg til å være litt ortorektisk, men jeg er klar over det og jobber med det. I tillegg er alle i familien min kraftige så jeg vet jeg er genetisk disponert enten for lysten på mat eller evnen til å legge på seg ( forskere er jo ikke sikre på hva det skyldes, men er enige i at det er arvelighet inne i bildet)

Kan noen gi meg råd, oppmuntring, forklaring på hva som skjer? Jeg vil så gjerne ned de totalt 55kg jeg skal ned..... og jeg vil ned dem NÅ! Takler i alle fall ikke å gå opp særlig mye mer nå...

Fortsetter under...

Hei her var det mye å lese, så om jeg har gått glipp av noe og det reflekterer i innlegget mitt får du heller bare si ifra:)

En ting jeg lurer på: Hvor lenge spise lå du på 1600 kalorier?

Utenom det vill jeg bare si at vektnedgang for de fleste av oss er veldig frustrerende, nettop fordi det ikke alltid går "fort nok." Det er desverre for mange av oss en tungvint prosess.

Jeg har akkurat kommet opp på 1600 nå. Jeg har brukt siden 13.august på å "jobbe" meg oppover til 1600 fra 1200 som jeg lå på i drøye 1,5 mnd.

2 uker med andre ord. Det er nok desverre litt for liten tid til å si noe som helst. En naturlig konsekvens av å øke kalorinivå er at man går opp i vekt, spesielt om man får de ekstra kaloriene i form av karbohydrater. Det har ingenting med fett å gjøre, det er selve vekten av maten og vannet den trekker til seg.

Jeg anbefaler deg å være tolmodig en liten stund til. Husk at dette ikke er en konkurannse om hvem som kan gå ned i vekt kjappest mulig. Det er noe du gjør for å forbedre din livskvalitet, og det kommer til å ta tid. Jeg kjenner meg veldig igjen i det å spise av kjedsomhet og i tilleg ha dårlig tolmodighet for fetttap. (Sjekker speilet 14 ganger til dagen, dama holder på å klikke :whistle:)

Hva inntar du av de 1600 kcal. Om

Du går opp i vekt på de kan du Evt bare justere med mer proteiner, mindre/moderat karber og lite fett.

1600 kcal er et fint tall å ligge på, du kan holde muskelmasse og gå ned i vekt.

Om du har økt mye med karber fra 1200-1600 kan det være mye vann du har bundet. B vitaminer, vann og te kan hjelpe deg å bli kvitt det :-)

Og du skal alltid prøve ut en stund før du kan si at det ikke funker:-)

hoi. du skriver du skal ned 55 kg... hva veier du nå og hvor høy er du? Du ser jo alt for mye på vekta da, måler du?

Ellers hva Tine sa. + Tar du omega3/tran?

Annonse

Oi, dette var som å lese om seg selv...

Først av alt - det du er rammet av kalles på godt norsk å være jente. Nesten alle jenter lever i konstant frykt for å spise for mye fordi de tror de går opp i vekt. Det de ikke vet er at å spise litt mer fører til mer mageinnhold og dermed mer vekt, samt at det kan holde på mer vann i kroppen og dermed enda mer vekt på vektskåla.

At du har brukt litt tid på å spise deg opp til 1600 kcal er bra, men det er også helt naturlig å øke i vekt etter 14 dager med mer å spise. Spesielt om økningen kommer fra karbohydrater. Det betyr ikke at du har lagt på deg fettmasse.Faktisk så burde de som har gitt deg dette rådet om å spise mer gitt beskjed om at du kom til å føle deg mer oppblåst, vannete og generelt feitere og samtidig gitt deg beskjed om å ligge unna badevekta en periode.Gir du det tid vil nemlig vannet forsvinne og kroppen venne seg til økt kaloriinntak, den vil justere en del prosesser i kroppen som gjør det enklere for deg å miste vekt og du vil generelt få bedre livskvalitet.

Det som er skjedd her er at du har kronisk høye nivåer av kortisol, som er ett stresshormon, skapt av seriøs underspising og seriøst overdriving av fysisk aktivitet og nå må kroppen ta noen skritt tilbake for å kunne bevege seg framover igjen. I tillegg kommer stresset du gir kroppen din i desperat kamp for å miste kilo.

Jeg ville vært svært interessert i hvordan dagsmenyen din egentlig ser ut, da jeg ser du skriver at du er medlem i Grete Roedeklubben og jeg er litt redd for at du frarøver kroppen din viktig fett (selv om Grete Roede har blitt mer liberal på den fronten).

Ett par andre småting er det også å plukke på, som at du trener daglig. Hvor lenge og hva trener du hver dag? Jenter går ofte i den klassiske fellen at de løper seg ihjel og tar to hundre situps og bruker gjerne 2-3 timer på trening hver dag. Det medfører ingenting godt med seg. I slike tilfeller får man større og bedre resultater med å minimere treningen og gjøre noe helt annet enn hva man er vant til.

Slutt å løpe en periode. Det senker stoffskiftet ditt. Faktisk kan det være en god ide å kutte ut hard kardio en periode og kun fokusere på sunn, proteinrik mat, styrketrening og gåturer som varer max 45 minutter.

Hva inntar du av de 1600 kcal. Om

Du går opp i vekt på de kan du Evt bare justere med mer proteiner, mindre/moderat karber og lite fett.

1600 kcal er et fint tall å ligge på, du kan holde muskelmasse og gå ned i vekt.

Om du har økt mye med karber fra 1200-1600 kan det være mye vann du har bundet. B vitaminer, vann og te kan hjelpe deg å bli kvitt det :)

Og du skal alltid prøve ut en stund før du kan si at det ikke funker:)

Hei!

Jeg var flink å ta B-vitaminer før, men har vært sløv en liten stund nå. Skal sprenstreks finne fram eska igjen :)

Jeg spiser mye egg, kylling, laks, ørret, svin og noe karbonadedeig. Jeg har spist en god del skyr, men mindre av det nå og jeg har også spist litt wasa bars, også dette mindre nå. Jeg spiser mye salater med hovedvekt på tomat og agurk, men også gjerne tunfisk, egg og kalkunskine i ( ikke alt på en gang da må vite) Det hender at jeg slår til med litt avocado, men den drar raskt avgårde med kcal'ene mine. Jeg spiser litt frukt og en god del bær. Cottage cheese er den del av det jeg spiser. Jeg spiser nøtter nå og da, men det blir litt som med avocadoen, det koster mange kcal...

I går bakte jeg Ingers rugbrød som jeg kommer til å spise litt av stort sett et måltid dagen tror jeg. Ikke hele måltidet nødvendigvis, men 1-2 skiver dagen blir det nok, for jeg har savnet brødmat sinnsykt mye. Jeg har spist grove knekkebrød, rugsprø også videre, men generelt lite brødmat og når jeg har spist det har det gjerne vært makrell i tomat på dem.

hoi. du skriver du skal ned 55 kg... hva veier du nå og hvor høy er du? Du ser jo alt for mye på vekta da, måler du?

Ellers hva Tine sa. + Tar du omega3/tran?

Jeg er 170 høy og veier nå 75kg. Dere som gidder kan nå fråtse i min enorme overvekt ved å plusse litt ;). Jeg måler ikke. Jeg har satt meg som mål at jeg skal ned på en BMI som gjør at jeg kan kalle meg normalvektig. Jeg er forsåvidt allerede blitt normalvektig da BMI ikke tar hensyn til muskelmassen jeg har bygd opp, men jeg har nå satt meg det målet og det har gått en liten faen i meg for å nå det. Jeg kan fin gå ned til 72 og litt til uten at jeg blir mager. Jeg har på ingen måte noe mål om å bli syltynn og jeg ser i grunnen ( om man ser bort fra overflødig hud...som skal fjernes) slett ikke så ille ut nå.

Jeg tar omega3 hver eneste morgen :)

Oi, dette var som å lese om seg selv...

Først av alt - det du er rammet av kalles på godt norsk å være jente.

Det som er skjedd her er at du har kronisk høye nivåer av kortisol, som er ett stresshormon, skapt av seriøs underspising og seriøst overdriving av fysisk aktivitet og nå må kroppen ta noen skritt tilbake for å kunne bevege seg framover igjen. I tillegg kommer stresset du gir kroppen din i desperat kamp for å miste kilo.

Ett par andre småting er det også å plukke på, som at du trener daglig. Hvor lenge og hva trener du hver dag? Jenter går ofte i den klassiske fellen at de løper seg ihjel og tar to hundre situps og bruker gjerne 2-3 timer på trening hver dag. Det medfører ingenting godt med seg. I slike tilfeller får man større og bedre resultater med å minimere treningen og gjøre noe helt annet enn hva man er vant til.

Slutt å løpe en periode. Det senker stoffskiftet ditt. Faktisk kan det være en god ide å kutte ut hard kardio en periode og kun fokusere på sunn, proteinrik mat, styrketrening og gåturer som varer max 45 minutter.

Jeg vet det høres rart ut, men jeg trener ikke først og fremst for å gå ned i vekt. Jeg trener fordi det gir meg et kick! Jeg er vel det som kalles en treningsnarkis, men tro meg når jeg sier at det ikke har bakgrunn i kiloer som skal vekk. Det har selvfølgelig mye med at kiloene har gått så raskt som de faktisk har og det har jo vært motiverende for treningen og for videre ståpåvilje når det gjelder oppofrelser i kosten, men vil understreke at treningen først og fremst er for treningens skyld.

Jeg elsker å løpe, fordi jeg føler at jeg virkelig får tatt meg ut da. Jeg har løpt bakkeintervall på mølle 2 ganger i uka og det jeg vil kalle langkjøring ( for meg) 1 mil en gang i uken, først på mølle, men i den senere tid ute. Jeg har trent en del vanngym og jeg har trent styrke minst 4 ganger i uken, gjerne mer.

Nå må jeg uansett trappe ned, da hofta mi har begynt å krangle når jeg løper. I første omgang skal jeg kun gå i alle fall 1-2 uker og etter det prøve meg forsiktig på løping 1 gang i uken etter det. Funker ikke det, må legen henvise meg til røtgen og evt Rosenborgklinikken. Styrketreningen kan jeg fortsette med og jeg vil nok svømme en del mer.

Varigheten på treningene mine varierer. Styrkeøktene ligger på 1-1,5t litt avhengig av intensitet ( lagt opp av treningsveileder). Jeg har en del dager der jeg trener to ganger. Økt nr. 2 ligger da på 30min - 1t.

Phu!

Dette ble mye, men jeg tror jeg har svart på alt. Om dette ikke medfører riktighet. Spør igjen og tusen takk for alle innspill!

Hei!

Jeg var flink å ta B-vitaminer før, men har vært sløv en liten stund nå. Skal sprenstreks finne fram eska igjen :)

Jeg spiser mye egg, kylling, laks, ørret, svin og noe karbonadedeig. Jeg har spist en god del skyr, men mindre av det nå og jeg har også spist litt wasa bars, også dette mindre nå. Jeg spiser mye salater med hovedvekt på tomat og agurk, men også gjerne tunfisk, egg og kalkunskine i ( ikke alt på en gang da må vite) Det hender at jeg slår til med litt avocado, men den drar raskt avgårde med kcal'ene mine. Jeg spiser litt frukt og en god del bær. Cottage cheese er den del av det jeg spiser. Jeg spiser nøtter nå og da, men det blir litt som med avocadoen, det koster mange kcal...

I går bakte jeg Ingers rugbrød som jeg kommer til å spise litt av stort sett et måltid dagen tror jeg. Ikke hele måltidet nødvendigvis, men 1-2 skiver dagen blir det nok, for jeg har savnet brødmat sinnsykt mye. Jeg har spist grove knekkebrød, rugsprø også videre, men generelt lite brødmat og når jeg har spist det har det gjerne vært makrell i tomat på dem.

quote]

da vil det mest sannsynlig bare være vann du har bindt. har du gått opp mye eller er det sann om 1-3 kg?

drøye 2.... jeg var nede på 73 blank .... Gikk ned 200g til i dag .. så håper jeg har starta igjen, men vet at det kan være dagsvariasjoner

da kan du nok bare stresse ned :) hold deg til de 1600kcal'ene :)

Annonse

Gjest Ukjent666
drøye 2.... jeg var nede på 73 blank .... Gikk ned 200g til i dag .. så håper jeg har starta igjen, men vet at det kan være dagsvariasjoner

IKKE VEI fra dag til dag... ha 1 dag i uken hvor du veier. F.eks alltid før frokost på en lørdag morgen /før/etter wc besøk...

Bare tull å veie seg fra dag til dag!

IKKE VEI fra dag til dag... ha 1 dag i uken hvor du veier. F.eks alltid før frokost på en lørdag morgen /før/etter wc besøk...

Jeg vet at du har helt rett, men jeg er en kontrollfreak og jeg ... bare MÅ. Jeg vet det er dumt, men jeg ville ikke være til å leve med om jeg ikke gjorde det hver dag .. så sorry. Jeg vet det er et kjemperåd, men funker rett og slett ikke for meg

da bør du hvertfall ikke ta så hardt på kiloene. jeg får fort ned 2-3 kg i løpet av natten feks men de kommer jo på igjen med en gang man begynner å spise litt. prøv å dra deg vekk der fra. mål deg selv ( ikke hverdag) men det er kun du som kan gjøre noe med det. om du henger deg så mye opp i vekten KAN det gå feile veien.

Nei det er det ikke. Å veie seg flere dager i uken for å se på gjennomsnittet kan gi mye bedre oversikt over vektnedgang ettersom den av større grad tar hensyn til svingninger i vekt.

Nei det er det ikke. Å veie seg flere dager i uken for å se på gjennomsnittet kan gi mye bedre oversikt over vektnedgang ettersom den av større grad tar hensyn til svingninger i vekt.

Hvis personen blir sykelig opptatt av det er det ikke noe å annbefald for personens . Da bør man muligens få tankene over på noe annet.

(missforstå meg rett sier ikke at hovedpersonen er det nå )

Hvis personen blir sykelig opptatt av det er det ikke noe å annbefald for personens . Da bør man muligens få tankene over på noe annet.

(missforstå meg rett sier ikke at hovedpersonen er det nå )

Da mener jeg vekten burde vekk i sin helhet :) surt om man tror man har gått opp 2 kg siden sist uke fordi en drakk litt ekstra vann til et litt mer karborikt måltid enn vanlig kvelden før :p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...