Gå til innhold

Er du vinkjenner?


Anreka

Anbefalte innlegg

Her i gården går det i Riesling når man skal kose seg. gjerne Calle Feghts Auslese eller.. ja, jo søtere jo bedre.( Om man skal drikke for å kose seg, uten mat tilstede) Både Auslese og Beerenauslese og Chateau D'Yquem, og den honningsøde Tokaj<3 (men har ikke kommet til Eiswein enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du er nybegynner og ønsker å utforske rødvin, kan det være lurt å starte med de vinene som ikke har så mye garvesyre, da noen av de kan oppleves som litt "skarpe" i kantene. Det kan også være en fordel å kjøpe en rødvin som har et innslag av sødme. Italienske viner som Amore passo, passolo, doppio passo kan være fine nybegynnerviner. Mange av de rimelige Chianti vinene fra Italia kan også være greie, de har en god fruktighet og er lettdrikkelige. Dersom garvesyren tar for mye over, kunne du prøvd deg på falling feather fra USA, eller Ken Creek fra Australia. Du har også en rødvin som heter Monastier fra Frankrike, rimelig i pris i forhold til smaken. Start med de lette og jobb deg oppover mot de høyere klassene. Mange av de som ligger på rundt 155+ er gjerne å anse som matviner, med unntak av noen ripassoer fra Italia.

Dersom du skal prøve deg på hvitvin ville jeg startet med de halvtørre med god friskhet, mange av disse har gjerne lavere alkoholprosent, med unnta av Rosemount fra Australia, den mener jeg at har 10%.

Mange av de halvtørre får du fra Tyskland, det er også noen fra Spania, og faktisk noen franske. Chablis ville jeg styrt unna med det første. Druene er dyrket på gammel havbunn og bærer preg av det smaksmessig, med mindre du liker hint av saltvann, tang og tare:)

Hilsen en som jobber på Vinmonopolet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler tur til Frankrike på vin smaking. Det var der jeg lærte meg å like vin. Klart: vi spyttet ikke ut igjen vinen og satt og tutet flaske på veien tilbake til hotellet så husker egentlig ikke hva viner som var å anbefale da resten av dagen er litt tåkete. Men har vært veldig glad i vin etter den turen :joyful:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

  • 4 uker senere...

[ATTACH]150355[/ATTACH]

Denne rødvinen elsker jeg! Den ruller mykt over tunga, og renner ned i halsen din, og alt du sitter igjen med er en følelse av ren og skjær nytelse! ^^,

Som hvitvin er jeg blant annet glad i disse to, mest i glad i EP Riesling, men jeg er "altspisende" på hvitvin så lenge den ikke er for tørr, eller har veldig høy alkoholprosent :)

post-25864-14440987948538_thumb.jpg

post-25864-14440987947607_thumb.jpg

post-25864-14440987948886_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...