Gå til innhold

Er du vinkjenner?


Anreka

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er ikke nødvendigvis sant for en nybegynner som gjerne vil foretrekke litt mer lettdrikkelige viner. Dyre viner er ofte mer komplekse i smaken og gir ikke en nybegynner på vin noe mer enn en god flaske til hundrelappen. Men enig i at det kan lønne seg å styre unna de billigste vinene.

En rødvin til 130 kroner er da ikke nødvendigvis særlig kompleks i smaken, men du slipper unna snurpingen i munnen og den "tørre følelsen". Jeg var ikke spesielt glad i rødvin da jeg begynte å drikke det, drakk ofte viner til ca hundrelappen, men kommer man over 130 kroner ca, så får man viner fra mer solfylte områder, noe som gjør at druen får en søtere smak. At druen får smak av andre ting, kommer av helt andre faktorer. Min erfaringer at rødviner med mye sødme og lite garvestoffer ikke koster 100 kroner.. Men, burde kanskje lagt til at det er greit å ta en som scorer litt mindre på skalaen på fylde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil lære deg å like vin, må du bare prøve så mye forskjellig som mulig. Det er sånn du finner ut hva du syntes er godt, og hva du ikke syntes så mye om. Prøv vin fra forskjellige land, både rød og hvit. Om du finner noe du liker kan det være greit å ha et sted du kan skrive ned hvor vinen er fra, og nettopp hva du likte ved den. Det gjelder egentlig for viner du ikke syntes var bra også. Da vet du hva du styrer unna neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd to hvite viner nå (etter at jeg bestemte meg for å lære meg å like vin ja, har smakt flere typer før). Den ene var god; Victoria heter den, en rieslingvin, ganske søt...men har ikke sett den på polet her i norge da:/ Kjøpte i Sverige. Den andre var Jacobs Creek something...den var litt for syrlig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som meg - kjøp den med finest etikett. :rofl:

Italienske rødviner er et ganske trygt valg. Jeg kjøper ofte fx Doppio Passo og Valpolicella Ripasso. Ripasso er lette viner, og et temmelig trygt valg når det kommer til rødvin. Når jeg skal ha hvitvin velger jeg alltid en tysk Riesling. Essence, Schmetterling eller Dr. Loosen fx.

Har drukket for mye Black Tower, Blue Nun og Reiler vom Heissen Stein til at jeg aldri aldri aldri kommer til å kjøpe det noensinne igjen. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe av det lureste du kan gjøre er å følge med på DNs vinguide og lese anmeldelser der. Her finner du tips om gode viner i basisutvalget og bestillingsutvalget. Ofte får du veldig god vin for pengene om du bestiller vin utenom basisutvalget på vinmonopolet.no. Det er i hvert fall mange av anbefalingene som dukker opp på vinguiden som er bestillingsvare. Bestilling av vi krever ikke allverden og det er rask levering til nærmeste pol.

Men for å gi deg noen av mine favoritter innenfor ulike kategorier skal du få en kort liste av meg:

Champagne:

Bonville Grand Cru Millesime Brut 2006 - Bestilling - 299,90

Charlemagne Blanc de Blancs Réserve, Brut - Basis 298,90

Begge disse Champagnene er gir deg mye for pengene og er mye bedre enn en standard Veuve Clicquot som veldig mange drikker.

Hvitvin:

Davenne Crémant de Bourgogne Extra Brut - Basis - 139,90

Davenne Chablis 2009/2010 - Basis - 169,90

Clotilde Davenne Petit Chablis 2009 - Basis - 159,90

Trimbach Riesling 2009/2010 - Basis - 149,90

Rødvin:

Rødvin drikker jeg mest til mat. Så da blir det veldig mye forskjellig avhengig av hva jeg skal spise. Men en billig og god vin fra basisutvalget er denne:

Domaine Robert Vic Cuvée Sélection 2010/2011 - Basis - 94,90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg bare bringer opp den tråden her fra de døde...

For deg som tydelig ikke er vinnerd, vinskolen fra Amagasinet er det suverent beste du kan lese. (joa, dagens er horribelt dårlig men de første hu skreiv var virkelig klasse)

Vinmonopolet har også et lite minihefte som heter noe sånt som "Hvordan bli en vinkjenner"

Det å bare lese om "viner som du må drikke" er fullstendig bortkasta hvis du ikke veit hva du leiter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg tror det er lettere å drikke en god vin enn en ikke fullt så god vin. Disse er rund og fin i smaken, ikke for mye garvesyre og ikke for søte.

Dette med god vin er ganske individuelt hvordan man opplever.

Å si at dyr vin er rund og fin i smaken med lite garvesyre blir vel litt feil.

Jeg har mange ganske dyre viner liggende som ikke skal drikkes på lang tid ennå.

Tror du de kan ha ganske mye tanniner og vil smake ganske bittert hvis jeg åpner de nå?

Mitt inntrykk er heller at folk som ikke har drukket særlig med rødvin før liker best litt "lette" viner, eventuelt kraftigere viner med godt modne tanniner.

Vil du generelt si at vin fra Medoc er lette viner med lite tanniner?

Hvilket av distriktene i Medoc tenker du mest på da?

Bas-Medoc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...