Gå til innhold

Er du vinkjenner?


Anreka

Anbefalte innlegg

Jeg vil lære meg å like vin, fordi det ser mer classy ut når man skal i middag hos noen for eksempel. Men hvilke viner er gode? De jeg har smakt til nå har ikke imponert meg veldig, da jeg synes de blir litt....syrlige?

Noen som har forslag på gode viner? (både hvite og røde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Martini Asti var den som fikk meg ti å like hvitvin, den smaker veldig lite vin, mest sprudlebrus(det er en musserende hvitvin) :)

0202004000516m.jpg

Ellers så er er min hvitvinsfavoritt (er virkelig Ikke noen vinkjenner) en riesling (tysk tror jeg) som har en stoor B på seg. Husker aldri hva den heter :p Mne den smaker også lite "vinete" og er litt søt og god.

Ser type slik ut, fant ikke bedre bilde: Bare at den ikke er organisk, og B'en er hvit ! Har forøvrig ikke smakt den organiske versjonen.

6835.DSC_5F00_0203.JPG_2D00_670x0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søte og halvsøte hvitviner er ofte gode viner for å lære seg å drikke vin.

Dönnhoff riesling, J Baumer (som allerede er nevnt), Schmetterlig, Moselland arts vitis, Blue Nun og Dr Loosen Riesling er alle viner med betydelig preg av sødme og kan derfor være gode viner om man ikke er særlig bevandret i vinverdenen.

Generelt sett kan man ta en titt bakpå vinflaska og se på alkoholinnholdet i en hvitvin. Dess mindre alkohol i vinen, dess mer sødme er det i den. For eksempel vil hvitviner på 8-9% anses som sødmefulle, mens hvitviner på 12-13% anses som tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesling er en god start for hvitvin, Chardonnay er en hefty drue som gir deg skallebank om du ikke er forsiktig, dermed regla ABC, Anything But Chardonnay, for noen :whistling:

På røde er kanskje viner fra 'the new world' noe for deg? Altså Sør-Amerika, Australia, Sør-Afrika osv. Røde viner fra Chile kan være ganske milde og gode, prøv gjerne fra Maipo Valley, cabernet sauvignon druen er grei, men pass på garvesyra (=skallebank) som i vinen 'Djevelen's Kjeller'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest xxxxxx

Hvis du skal lære deg å drikke vin så er Rieslinger og Chabliser gjerne noe de fleste liker. Gå heller for rødvin når du føler at du vil videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xxxxxx
Henger meg på de som sier Riesling!

Selv var det denne jeg starta med, og synes fremdeles den er veldig god :)

moselland-landmark-series-riesling.jpg

Lucky you! Da jeg begynte å drikke så var det APK som gjaldt, så det gikk i Senorita som også hadde skrukork. Veldig viktig den gang;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til sverige i løpet av uka, regner med jeg bruker vinkvota mi^^ Der er det billig nok til at jeg kan prøve flere typer tror jeg:)

Noterer meg iallefall forslagene her, og så ser jeg hva jeg finner^^ Takker og bukker:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med de på polet, de har mye kunnskap!

Men, generelt sett så kan jeg si:

  • Kjøper du en vin som koster mer enn 130 kr ca, så begynner vinen å bli ganske mye bedre! :) Og på vin så er det faktisk sant; jo dyrere jo bedre! :)
  • Rødvin: Sjekk "kaken" på hyllelappen på polet. Gå for en som er fruktig og som inneholder lite garvesyre. Kjøper du en vin som koster litt mer en 89 kroner slipper du den tørre fornemmelsen i munnen.
  • Anbefalinger rødvin: Periquita Reserva (viktig at du kjøper reserva, den "vanlige" er veldig tørr og gir "snurpemunn". De italienske Valpolicella-vinene er veldig gode. Anbefaler deg å gå for en Classico Superiore. En italiensk vin passer supert inntil en god pastarett eller andre kjøttretter.
    Periquitaen er veldig god til Tapas, men egner seg egentlig godt til det meste, trenger absolutt ikke være veldig kraftfulle retter.
  • Hvitvin: Det er jo her de aller fleste begynner når de skal drikke vin. Mange velger Riesling, da disse er ganske søte. Jeg anbefaler å prøve viner inntil mat, i stedet for på fylla, og de fleste Rieslinger er ikke veldig gode til mat, nettopp på grunn av sødmen. Anbefaler deg en Chablis. Chablis er Champagnes nabodistrikt og vinene kan minne litt om smaken fra Champagne. Jordsmonnet i Chablis er mineralsk, jorda består av knuste skjell osv. Derfor passer Chablis perfekt til sjømat! Anbefaler sjømatkveld og en god Chablis. Chablisene får du i forskjellige kvaliteter, og den billigste er Petit Chablis. En Petit Chablis får du for ca 130-140 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kjøper du en vin som koster mer enn 130 kr ca, så begynner vinen å bli ganske mye bedre! :) Og på vin så er det faktisk sant; jo dyrere jo bedre! :)

Dette er ikke nødvendigvis sant for en nybegynner som gjerne vil foretrekke litt mer lettdrikkelige viner. Dyre viner er ofte mer komplekse i smaken og gir ikke en nybegynner på vin noe mer enn en god flaske til hundrelappen. Men enig i at det kan lønne seg å styre unna de billigste vinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpolicella Classicio er en av mine favoritter. Enkel i smaken, og passer fint for et studentbudsjett (99kr). Drikker denne mye da økonomien trenger det.

delitia-recioto-della-valpolicella.jpg

Mange gode viner der ute, kunne sikkert liste mange, men kan ikke mer om vin enn at jeg liker dem, og der varierer smaken veldig. Hvitvin drikker jeg så og si aldri, så ingen tips der. Lykke til med vin-liking ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...