Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Lurer på hvor mange typer knebøy-teknikker som brukes, og hva som er mest vanlig. Har lest litt på tråder her, at det virker som det er "vanlig" at en jente gjør knebøy på kanskje rundt 60 kg. Sannsynligvis er dere jo da selvfølgelig veldig mye sterkere enn meg, men det virker som at f.eks. 30 kg er "veldig lett"? Så jeg lurer på hva slags knebøy dette er? Trener dere da knebøy slik med stang på skuldrene? Jeg trener selv med cirka 16-18 kg, og føler egentlig at jeg kunne klart mye mer på bena, men har ikke sjans til å få noe tyngre over på skuldrene, så da er jeg kanskje "stuck" der til jeg får mye sterkere overkropp da eller?

Man kan ikke definere en vekt som "lett" da det handler om individuelle forutsetninger. Det er nemlig mulig å få resultater selv uten å bruk en eneste vekt. Akkurat i knebøy kan jeg varierere mellom 80 kg 0 kg. Jeg trener veldig mye teknikk, og stol på meg, skal du ha helt korrekt teknikk så kjenner du det med ingen vekt også da du bruker alle muskler for å få det til. Svetten siler like godt når det er fullfokus på rett teknikk uten vekter som det er med masse vekter.

Vi bruker alltid knebøyrack, for å slippe å ta stanga over hodet (og kanskje fra bakken også) hver gang. Det gir oss rom for å ta mer i knebøy.

Ja jo:P

Men, jeg mente å si at man skal ikke kimse av verken 10 kg eller 100 kg, for har man god teknikk så får man en effekt, selv om man mener vektene er "pinglete". Teknikken min er ikke like god på 80 kg som på 20kg, men jobber med å komme dit :p Tenkte å ikke øke noe mer før den satt på de tyngste knebøyene til nå.

Annonse

Helt enig i at man ikke kan definere en vekt som "lett" :) Er også enig i at man kjenner det med null vekter og at teknikk er det viktigste, men man kjenner det jo mer med vekter. Null vekter bruker jeg som oppvarming.

Pistol squats så gøy ut! Den kan vel også gjøres med vanlige manualer?

Helt enig i at man ikke kan definere en vekt som "lett" :) Er også enig i at man kjenner det med null vekter og at teknikk er det viktigste, men man kjenner det jo mer med vekter. Null vekter bruker jeg som oppvarming.

Pistol squats så gøy ut! Den kan vel også gjøres med vanlige manualer?

Går vel helt fint det tror jeg

Hahaha, hjelpes! Den er jo kjempevanskelig å balansere seg på. Hvordan trener man seg til denne? Prøve å holde balansen så langt det går til man kommer like langt ned som han? Vil det ha noen effekt å ikke gå så langt ned, eller er det bedre å ha noe å støtte seg på?

Du kan ta den med kne til bakken, litt annet tyngdepunkt. Eller på en kant, da kan du ha foten mer nedover. Å støtte seg går også an, men da mister du litt av balansetreninga. Det er også lettere med litt vekt i hendene, enn uten, om det er vanskelig å gå opp uten å velte bakover.

• 2 uker senere...

Annonse

bare stå på du..

jeg begynte med 20 kg (stangen), og 3 mnd etter ligger jeg på 70 kg ;) trenegr styrke 3-4 ganger i uken, men fikk hjelp av pt i begynnelsen. terpet teknikk og veldig tryggende å ha noen bak seg i tunge løft!

men kjenner selv jeg syntes det begynner å bli veldig tungt (belastende) for skuldrene, så jeg prøver å variere litt!

70 kg, så bra! :D

Veldig glad jeg begynte å trene på stativ, for før trente jeg bare med under 20 fordi jeg ikke klarte å løfte mer over skuldrene, nå trener jeg med 40-50 kg :D

Pistol squaten derimot er fortsatt en bitch, faller bare...:meh:

hehe ja jeg prøvde meg også først uten stativ, det var bare å gi opp ;)

er kjempe gøy når man kjenner man blir sterkere og får til mer og mer. selv er jeg bare en liten spirrevipp på 158 cm;) da er det ekstra gøy å hive på ;)

jeg hadde 3 sett x 8.

og 2 sett x5 med å legge på litt mer for hver gang. i begynnelsen kunne jeg øke med 5 kilo, per uke. men når jeg kom opp til 60 kg økte jeg med 3 kilo.

så makser jeg mot slutten og tar kun 1-3 repetisjoner med maxvekten jeg orker ;) men dette er jo veldig individuelt.

jeg trener også endel utfall med 20 kg og utfall i slynger for å variere litt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...