Gå til innhold

Rasebevisst?


Opheliia

Anbefalte innlegg

Noe av det dummeste jeg får høre er "jeg er rasebevisst". Hadde de følgt opp med at rasebevisst betyr at de vet forskjell på en fra Europa og en fra Asia så ja, ok, jeg kan leve med begrepet. Men når de følger opp med "jeg mener at mørke ikke har lov å være sammen med hvite, mørke skal være med mørke, hvite med hvite, gule med gule" og jeg da sier "egentlig høres det ut som du sitter med en del fordommer basert på ytre, sist jeg sjekka var vi alle en rase, nemlig mennesker". Så avsluttes diskusjonen gjerne med at hvis dattera kommer hjem med men muslim(alltid muslim!) så blir det bråk i heimen, men heeelt okei hvis sønnen kommer hjem med muslimsk jente.

Jeg blir kvalm. "Rasebevisst" du liksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

(...) sist jeg sjekka var vi alle en rase, nemlig mennesker (...)

In biology, races are distinct genetically divergent populations within the same species with relatively small morphological and genetic differences.

Jeg skal ikke påstå å være noen ekspert på biologi, men jeg er ganske sikker på at ulik hudfarge, ulik hårfarge, ulik hårvekst, ulik form på hudfoldene rundt øynene, etc. er genetisk bestemt. Ellers er det vel relativt små morfologiske og genetiske forskjeller, oss mennesker imellom. Derfor vil det ikke være feil å si at det finnes ulike raser blant menneskene. Vi er av samme art, men ikke nødvendigvis av samme rase!

Å påstå at det finnes ulike raser blant menneskene er ikke akkurat politisk korrekt, men innen politikken har man lange tradisjoner for å ikke la seg forvirre av fakta. Selv bryr jeg meg sjelden om å være politisk korrekt, men akkurat i dette tilfellet skal jeg smøre på med noen ekstra setninger, i tilfelle noen måtte finne på å lese noe annet enn det jeg har skrevet og/eller tillegge meg meninger jeg ikke har. Jeg mener selvsagt ikke at man skal behandle mennesker ulikt bare fordi de har små genetiske ulikheter. Jeg mener heller ikke at noen menneskegrupper er overlegne andre. Jeg er ikke rasist, og om noen oppfattet dette innlegget som rasistisk, vil jeg sterkt oppfordre vedkommende til å lese innlegget en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In biology, races are distinct genetically divergent populations within the same species with relatively small morphological and genetic differences.

Jeg skal ikke påstå å være noen ekspert på biologi, men jeg er ganske sikker på at ulik hudfarge, ulik hårfarge, ulik hårvekst, ulik form på hudfoldene rundt øynene, etc. er genetisk bestemt. Ellers er det vel relativt små morfologiske og genetiske forskjeller, oss mennesker imellom. 1. Derfor vil det ikke være feil å si at det finnes ulike raser blant menneskene. Vi er av samme art, men ikke nødvendigvis av samme rase!

Å påstå at det finnes ulike raser blant menneskene er ikke akkurat politisk korrekt, men innen politikken har man lange tradisjoner for å ikke la seg forvirre av fakta. Selv bryr jeg meg sjelden om å være politisk korrekt, men akkurat i dette tilfellet skal jeg smøre på med noen ekstra setninger, i tilfelle noen måtte finne på å lese noe annet enn det jeg har skrevet og/eller tillegge meg meninger jeg ikke har. 2. Jeg mener selvsagt ikke at man skal behandle mennesker ulikt bare fordi de har små genetiske ulikheter. Jeg mener heller ikke at noen menneskegrupper er overlegne andre. Jeg er ikke rasist, og om noen oppfattet dette innlegget som rasistisk, vil jeg sterkt oppfordre vedkommende til å lese innlegget en gang til.

Rart at man i dette landet skal måtte føle seg rasisme-mistenkeliggjort bare man nevner ordene "rase" og "menneske" i samme setning...

1. Det finnes hunderaser og det finnes menneskeraser. Og det er ingenting rart med det hvis man forstår evolusjonsteorien. De første menneskene bodde i Afrika og utvandret derifra. Vi er alle afrikanere, på en måte. Grunnen til at vi f. eks. er hvitere i huden enn inuittene på Grønland er at de har spist mer fisk rik på D-vitamin (solvitaminet) og at de derfor ikke har bleknet like mye som oss gjennom hundretusenvis av år med evolusjon. Apene er også nære slektninger, og på DNA-nivå er vi faktisk 98% like.

2. Ja, det er helt klart forskjell på menneskeraser. Kanskje ikke store forskjellier, men kenyanere og etiopere er f. eks. genetisk bedre anlagt for maraton-løp. Svarte mennesker, gjerne med vest-Afrikansk opphav, dominerer fullstendig på 100 meter. Asiatere scorer høyere på IQ-tester enn hvite og svarte. Er man liksom rasist når man påpeker det åpenbare? Jeg avslutter med den diplomatiske "Selv om menneskeraser har bittelitt forskjellige kvaliteter så er vi alle like mye verdt."

Og rasister scorer faktisk gjennomsnittlig betydelig lavere på IQ-tester enn vanlige folk, så de er de siste som burde uttale seg om at enkelte er mindreverdige eller mindre intelligente, og derfor burde utryddes. Faktisk scorer også religiøse mennesker lavere enn ikke-religiøse, hvilket er litt rart hvis det sitter en gud oppi himmelen og sender feiltroende til evig tortur i helvete. Da havner i så fall de smarteste menneskene der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In biology, races are distinct genetically divergent populations within the same species with relatively small morphological and genetic differences.

Jeg skal ikke påstå å være noen ekspert på biologi, men jeg er ganske sikker på at ulik hudfarge, ulik hårfarge, ulik hårvekst, ulik form på hudfoldene rundt øynene, etc. er genetisk bestemt. Ellers er det vel relativt små morfologiske og genetiske forskjeller, oss mennesker imellom. Derfor vil det ikke være feil å si at det finnes ulike raser blant menneskene. Vi er av samme art, men ikke nødvendigvis av samme rase!

Å påstå at det finnes ulike raser blant menneskene er ikke akkurat politisk korrekt, men innen politikken har man lange tradisjoner for å ikke la seg forvirre av fakta. Selv bryr jeg meg sjelden om å være politisk korrekt, men akkurat i dette tilfellet skal jeg smøre på med noen ekstra setninger, i tilfelle noen måtte finne på å lese noe annet enn det jeg har skrevet og/eller tillegge meg meninger jeg ikke har. Jeg mener selvsagt ikke at man skal behandle mennesker ulikt bare fordi de har små genetiske ulikheter. Jeg mener heller ikke at noen menneskegrupper er overlegne andre. Jeg er ikke rasist, og om noen oppfattet dette innlegget som rasistisk, vil jeg sterkt oppfordre vedkommende til å lese innlegget en gang til.

Rart at man i dette landet skal måtte føle seg rasisme-mistenkeliggjort bare man nevner ordene "rase" og "menneske" i samme setning...

1. Det finnes hunderaser og det finnes menneskeraser. Og det er ingenting rart med det hvis man forstår evolusjonsteorien. De første menneskene bodde i Afrika og utvandret derifra. Vi er alle afrikanere, på en måte. Grunnen til at vi f. eks. er hvitere i huden enn inuittene på Grønland er at de har spist mer fisk rik på D-vitamin (solvitaminet) og at de derfor ikke har bleknet like mye som oss gjennom hundretusenvis av år med evolusjon. Apene er også nære slektninger, og på DNA-nivå er vi faktisk 98% like.

2. Ja, det er helt klart forskjell på menneskeraser. Kanskje ikke store forskjellier, men kenyanere og etiopere er f. eks. genetisk bedre anlagt for maraton-løp. Svarte mennesker, gjerne med vest-Afrikansk opphav, dominerer fullstendig på 100 meter. Asiatere scorer høyere på IQ-tester enn hvite og svarte. Er man liksom rasist når man påpeker det åpenbare? Jeg avslutter med den diplomatiske "Selv om menneskeraser har bittelitt forskjellige kvaliteter så er vi alle like mye verdt."

Og rasister scorer faktisk gjennomsnittlig betydelig lavere på IQ-tester enn vanlige folk, så de er de siste som burde uttale seg om at enkelte er mindreverdige eller mindre intelligente, og derfor burde utryddes. Faktisk scorer også religiøse mennesker lavere enn ikke-religiøse, hvilket er litt rart hvis det sitter en gud oppi himmelen og sender feiltroende til evig tortur i helvete. Da havner i så fall de smarteste menneskene der...

Bare sånn for å forklare litt hva jeg mente med at jeg blir kvalm over "rasebevisst"-opplegget til enkelte. Det er ikke det at jeg ikke vet forskjell på en person fra Afrika og en fra Norge, men jeg mener ikke at vi kan sammenligne mennesker med hunder eller andre dyr (selv om man i teorien kan sammenligne mennesker med dyr og andre raser). Grunnen til at jeg mener at man ikke kan drive med "menneskeraser" og skilling mellom mennesker basert på hvor de er fra, hvordan de ser ut osv er fordi først og fremst så er vi faktisk alle mennesker selv om vi ikke er kliss lik og har diverse forskjeller genetisk, landegrensene er heller ikke like tydelig, i Norge så finnes absolutt alle, hvorfor skal vi da gjøre forskjell på mørk vs hvit?

Når begrepet rasebevisst blir brukt istedenfor at dem sier "jeg liker ikke muslimer" for å slippe stempelet "rasist" så blir jeg litt sint egentlig. Jeg skjønner bare ikke hvordan oppegående voksne folk kan si slike ting når informasjonen de har er kun basert på fordommer og mediaskapt informasjon. Folk burde tenke seg om en gang før de sier ting og mener ting. Ikke bare mene det samme som alle andre. Hva er egentlig galt med Islam? Hva er verre med Islam enn kristendommen? Hvorfor skal hvite ikke få barn med mørke? Hvorfor er det så farlig med burka, hijab o.l? (Annet enn at man ikke ser personen inni burkaen så er det ikke noen argumenter for å nekte dem å gå i plagget sitt. Man trenger ikke å like alt, men å nekte alt man ikke liker?).

Jeg vet at en del har prinsipper. Men man burde tenke seg om, hvorfor har man disse prinsippene, disse tankene, disse fordommene, disse oppfatningene? Er det fordi alle andre har dem? Er det fordi du er lært opp til det? Eller har du dannet dem selv basert på kunnskap og informasjon. Er det de første så burde man bruke litt tid på tenke hvorfor de tenker slik.

Engasjert sa du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bare sånn for å forklare litt hva jeg mente med at jeg blir kvalm over "rasebevisst"-opplegget til enkelte. Det er ikke det at jeg ikke vet forskjell på en person fra Afrika og en fra Norge, men jeg mener ikke at vi kan sammenligne mennesker med hunder eller andre dyr (selv om man i teorien kan sammenligne mennesker med dyr og andre raser). Grunnen til at jeg mener at man ikke kan drive med "menneskeraser" og skilling mellom mennesker basert på hvor de er fra, hvordan de ser ut osv er fordi først og fremst så er vi faktisk alle mennesker selv om vi ikke er kliss lik og har diverse forskjeller genetisk, landegrensene er heller ikke like tydelig, i Norge så finnes absolutt alle, hvorfor skal vi da gjøre forskjell på mørk vs hvit?

Når begrepet rasebevisst blir brukt istedenfor at dem sier "jeg liker ikke muslimer" for å slippe stempelet "rasist" så blir jeg litt sint egentlig. Jeg skjønner bare ikke hvordan oppegående voksne folk kan si slike ting når informasjonen de har er kun basert på fordommer og mediaskapt informasjon. Folk burde tenke seg om en gang før de sier ting og mener ting. Ikke bare mene det samme som alle andre. 2. Hva er egentlig galt med Islam? Hva er verre med Islam enn kristendommen? Hvorfor skal hvite ikke få barn med mørke? 3. Hvorfor er det så farlig med burka, hijab o.l? (Annet enn at man ikke ser personen inni burkaen så er det ikke noen argumenter for å nekte dem å gå i plagget sitt. Man trenger ikke å like alt, men å nekte alt man ikke liker?).

Jeg vet at en del har prinsipper. Men man burde tenke seg om, hvorfor har man disse prinsippene, disse tankene, disse fordommene, disse oppfatningene? Er det fordi alle andre har dem? Er det fordi du er lært opp til det? Eller har du dannet dem selv basert på kunnskap og informasjon. Er det de første så burde man bruke litt tid på tenke hvorfor de tenker slik.

Engasjert sa du?

1. Faktisk så er mennesker dyr, så da er det heller ikke så rart å sammenligne oss med dem, biologisk sett. Selv om det er små genetiske forskjeller så skal man selvfølgelig ikke behandle menneskeraser ulikt. Disse forskjellene går som sagt begge veier, og svarte dominerer for eksempel i sprint pga. flere eksplosive muskelfibre og mer testosteron.

http://www.jonentine.com/reviews/Daily_Express_9_8_2000.htm

2. Det er mye galt med islam, men kristendommen er ikke noe bedre. For 1000 år siden oppførte de kristne seg verre enn Al-Qaida gjør i dag. Begge religionene er like idiotiske, og det er fattigdom som gjør at den gjennomsnittlige kristne ikke er like kriminell som gjennomsnittsmuslimen. I dag oppfører de kristne seg litt mer silivisert og tolker bibelen som de selv vil; "Står det i bibelen at homofile skal drepes og at slaveri er helt i orden (så lenge slavene ikke er israelske)? Det var sikkert skrivefeil..."

3. Folk sier det er frivillig å gå med burka og hijab. Tja, da velger hun vel selv å få blåveis av mannen når hun kommer hjem uten å ha håret tildekket?

Jeg tror ikke vi er så veldig uenige, egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Faktisk så er mennesker dyr, så da er det heller ikke så rart å sammenligne oss med dem, biologisk sett. Selv om det er små genetiske forskjeller så skal man selvfølgelig ikke behandle menneskeraser ulikt. Disse forskjellene går som sagt begge veier, og svarte dominerer for eksempel i sprint pga. flere eksplosive muskelfibre og mer testosteron.

http://www.jonentine.com/reviews/Daily_Express_9_8_2000.htm

2. Det er mye galt med islam, men kristendommen er ikke noe bedre. For 1000 år siden oppførte de kristne seg verre enn Al-Qaida gjør i dag. Begge religionene er like idiotiske, og det er fattigdom som gjør at den gjennomsnittlige kristne ikke er like kriminell som gjennomsnittsmuslimen. I dag oppfører de kristne seg litt mer silivisert og tolker bibelen som de selv vil; "Står det i bibelen at homofile skal drepes og at slaveri er helt i orden (så lenge slavene ikke er israelske)? Det var sikkert skrivefeil..."

3. Folk sier det er frivillig å gå med burka og hijab. Tja, da velger hun vel selv å få blåveis av mannen når hun kommer hjem uten å ha håret tildekket?

Jeg tror ikke vi er så veldig uenige, egentlig :)

Den siste synes jeg bare forteller at du sitter med fordommer mot kvinner som bruker burka og hijab. Jeg påstår ikke at alle gjør det frivillig, men jeg synes det er like ille å si at alle blir banket opp hvis de ikke har på seg. Kjenner til flere som velger å ha på seg. Vet til og med om ei hvor mannen gikk i fra henne fordi hun bruker hijab - han likte ikke at folk trodde han tvang henne.

Og ja, du har rett, mennesker er dyr, men som du sikkert har skjønt så synes jeg ikke man si at fordi om vi er forskjellige "raser" så skal rasene holdes rene, for til slutt så er vi alle like. Men bortsett fra den nr 3 der så tror jeg at jeg kan si meg enig i det du skriver og at folk skjønner hvorfor jeg synes det er skikkelig teit å si at de er rasebevisst og at mørke må være med mørke osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart at man i dette landet skal måtte føle seg rasisme-mistenkeliggjort bare man nevner ordene "rase" og "menneske" i samme setning...

Det finnes hunderaser og det finnes menneskeraser.

Det er forskjell på hva som menes med rase i det folkelige språket og når det er snakk om i biologien. De genetiske variasjonene mellom oss mennesker er ikke store nok til at vi blir klassifisert i forskjellig rase. Det er et rent kulturelt fenomen at vi sier mennesker er av forskjellige raser, biologisk henger det ikke på grep. Det er ikke slik at nordmenn ikke kan få barn med folk fra Thailand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på hva som menes med rase i det folkelige språket og når det er snakk om i biologien. De genetiske variasjonene mellom oss mennesker er ikke store nok til at vi blir klassifisert i forskjellig rase. Det er et rent kulturelt fenomen at vi sier mennesker er av forskjellige raser, biologisk henger det ikke på grep. Det er ikke slik at nordmenn ikke kan få barn med folk fra Thailand.

Og det er DET jeg prøver å få frem til de som mener at å være rasebevisst betyr at man ikke kan få barn når man er f.eks europeer og afrikansk. Latterlig. De vil bare slippe å bli kritisert for å være full av fordommer basert på ytre, etnisitet, religion ++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på hva som menes med rase i det folkelige språket og når det er snakk om i biologien. De genetiske variasjonene mellom oss mennesker er ikke store nok til at vi blir klassifisert i forskjellig rase. Det er et rent kulturelt fenomen at vi sier mennesker er av forskjellige raser, biologisk henger det ikke på grep. Det er ikke slik at nordmenn ikke kan få barn med folk fra Thailand.

Hest og esel kan jo parre seg de også, resultatet blir muldyr. Hunderaser kan parre seg med hverandre, og det funker også fint. Så hva er poenget ditt egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er DET jeg prøver å få frem til de som mener at å være rasebevisst betyr at man ikke kan få barn når man er f.eks europeer og afrikansk. Latterlig. De vil bare slippe å bli kritisert for å være full av fordommer basert på ytre, etnisitet, religion ++.

Det røper vertfall kraftig mangel på kunnskap. I tilleg, hvem faen er ikke misunnelig på mulatter? Brunfarge hele året :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på hva som menes med rase i det folkelige språket og når det er snakk om i biologien. De genetiske variasjonene mellom oss mennesker er ikke store nok til at vi blir klassifisert i forskjellig rase. Det er et rent kulturelt fenomen at vi sier mennesker er av forskjellige raser, biologisk henger det ikke på grep. Det er ikke slik at nordmenn ikke kan få barn med folk fra Thailand.

Sist jeg sjekka kan to hunderaser få valper. To ulike arter der i mot kan ikke parres; feks hund og katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge herr wikipedia:

"Humans often categorize themselves in terms of race or ethnicity, sometimes on the basis of differences in appearance. Human racial categories have been based on both ancestry and visible traits, especially facial features, skull shape, skin color and hair texture. Most current genetic and archaeological evidence supports a recent single origin of modern humans in East Africa[84] with first migrations placed at 60,000 years ago. Current genetic studies have demonstrated that humans on the African continent are most genetically diverse.[85] However, compared to the other great apes, human gene sequences are remarkably homogeneous.[86][87][88][89] The predominance of genetic variation occurs within racial groups, with only 5 to 15% of total variation occurring between groups.[86] Thus the scientific concept of variation in the human genome is largely incongruent with the cultural concept of ethnicity or race. Ethnic groups are defined by linguistic, cultural, ancestral, national or regional ties. Self-identification with an ethnic group is usually based on kinship and descent. Race and ethnicity are among major factors in social identity giving rise to various forms of identity politics, for example racism."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hest og esel kan jo parre seg de også, resultatet blir muldyr. Hunderaser kan parre seg med hverandre, og det funker også fint. Så hva er poenget ditt egentlig?

Hest og esel kan få barn, men mulldyret er ikke i stand til å få barn. Alle hunder kommer også inn under samme rase, det er forskjellige "breeds." Hvis du hadde lest det jeg skrev kommer poenget tydelig frem. Det er forskjell på hva som menes med rase i biologi og i folkelig tale. Akkuratt som at ordet teori betyr noe annet i vitenskap enn i folkelig tale hvor det brukes mer løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det røper vertfall kraftig mangel på kunnskap. I tilleg, hvem faen er ikke misunnelig på mulatter? Brunfarge hele året :o

De fleste jeg har vært borti som har disse "rasebevisst"-faktene sine er ikke de smarteste jeg kjenner. Og som en lærer sa til meg "fordommer kommer av at de faktisk ikke har tatt seg tid til å lære om det de har fordommer mot". Hadde de brukt tid på å sette seg inn i det de har noe i mot ville de lært at de egentlig ikke har noe å frykte. Det er ikke religionen Islam man skal frykte selv om det finnes de som er ekstreme, dessverre så er det mange som ikke tør å lære mer om det de frykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Den siste synes jeg bare forteller at du sitter med fordommer mot kvinner som bruker burka og hijab. Jeg påstår ikke at alle gjør det frivillig, men jeg synes det er like ille å si at alle blir banket opp hvis de ikke har på seg. Kjenner til flere som velger å ha på seg. Vet til og med om ei hvor mannen gikk i fra henne fordi hun bruker hijab - han likte ikke at folk trodde han tvang henne.

2. Og ja, du har rett, mennesker er dyr, men som du sikkert har skjønt så synes jeg ikke man si at fordi om vi er forskjellige "raser" så skal rasene holdes rene, for til slutt så er vi alle like. Men bortsett fra den nr 3 der så tror jeg at jeg kan si meg enig i det du skriver og at folk skjønner hvorfor jeg synes det er skikkelig teit å si at de er rasebevisst og at mørke må være med mørke osv.

1. Det er mulig jeg ikke var tydelig nok. Jeg er klar over at flertallet av muslimske menn er ålreite folk. Men det er helt sikkert at ikke alle går med burka av fri vilje. Og det finnes selvfølgelig også de som gjør det frivillig. De er riktig nok hjernevaska av religion og tror at de er urene og bør skamme seg over egen kropp, men så lenge de gjør det frivillig så er det for så vidt greit nok.

2. Nei det mener ikke jeg heller. Jeg kunne vært sammen med ei vietnamesisk dame, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke religionen Islam man skal frykte selv om det finnes de som er ekstreme, dessverre så er det mange som ikke tør å lære mer om det de frykter.

Helt enig en skal frykte ALLE religioner, spesielt abrahamsreligionene. Det som står i skriftene er barbarisk og moralsk forkastelig. Dette gjelder bibelen like mye som koranen.Nå ble jo dette en kraftig digresjon også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er mulig jeg ikke var tydelig nok. Jeg er klar over at flertallet av muslimske menn er ålreite folk. Men det er helt sikkert at ikke alle går med burka av fri vilje. Og det finnes selvfølgelig også de som gjør det frivillig. De er riktig nok hjernevaska av religion og tror at de er urene og bør skamme seg over egen kropp, men så lenge de gjør det frivillig så er det for så vidt greit nok.

2. Nei det mener ikke jeg heller. Jeg kunne vært sammen med ei vietnamesisk dame, for eksempel.

Vi er egentlig enig med andre ord ;-) Og hurra for det! Jeg er så lei av folk som ikke tenker før de mener. De bare mener det fordi. Jeg kan også gjøre det, bare mene noe fordi, men da får jeg fryktelig kjeft av kjæresten som spør meg "vet du hvorfor du mener det du mener nå?". Det har fått meg til å tenke meg om ett par ganger kan man si og så kommer jeg frem til at jeg ikke vet hvorfor jeg mener de ulike tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder kommer også inn under samme rase, det er forskjellige "breeds." Hvis du hadde lest det jeg skrev kommer poenget tydelig frem. Det er forskjell på hva som menes med rase i biologi og i folkelig tale. Akkuratt som at ordet teori betyr noe annet i vitenskap enn i folkelig tale hvor det brukes mer løst.

http://www.tritrans.net/cgibin/translate.cgi?spraak=Engelsk&Fra=breed&button=Translate!

Tja, ved å oversette "breed" får jeg opp "rase" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...