Gå til innhold

Rasebevisst?


Opheliia

Anbefalte innlegg

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt forstod hva du mente her - kan du utdype dette nærmere?

Skal prøve å uttrykke meg bedre, er litt kjent for å virre rundt :p Ehm, når jeg søkte på nettet for å finne ut mer om dette evnet så var det vanskelig å ta en beslutning på om de fenotypiske(altså de man klarer å se. Hud, hår, bla bla) var like viktige i beslutningen om det fantes ulike raser innen for menneskeheten som de genotypiske. Håper dette kom bedre frem nå? Syns det er litt vanskelig å uttrykke tankene mine :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal prøve å uttrykke meg bedre, er litt kjent for å virre rundt :p Ehm, når jeg søkte på nettet for å finne ut mer om dette evnet så var det vanskelig å ta en beslutning på om de fenotypiske(altså de man klarer å se. Hud, hår, bla bla) var like viktige i beslutningen om det fantes ulike raser innen for menneskeheten som de genotypiske. Håper dette kom bedre frem nå? Syns det er litt vanskelig å uttrykke tankene mine :p

Jeg vet forskjellen mellom genotyper og fenotyper, men jeg forstod bare ikke sammenhengen her. Men det er mulig det er meg som er litt surrete (magen min er helt litt sinna på meg idag, og da har jeg litt vanskelig for å konsentrere meg - sorry)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet forskjellen mellom genotyper og fenotyper, men jeg forstod bare ikke sammenhengen her. Men det er mulig det er meg som er litt surrete (magen min er helt litt sinna på meg idag, og da har jeg litt vanskelig for å konsentrere meg - sorry)...

Håper det går bedre med deg etter hvert da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er sammenhengen mellom vitamin D-inntak og melaninproduksjon? Eneste jeg vet er at personer med mørk hud gjerne har vit D-mangel. :)

Sollys stimulerer leveren til å produsere vitamin D. Ettersom store mengder melanin i huden skjermer for solstrålingen, øker mørk hud risikoen for mangel på vitamin D.

http://no.wikipedia.org/wiki/Melanin

Så hvorfor lysnet ikke eskimoene da de reiste nordover?

-De trengte ikke lysne for de spiste sjømat som da inneholder D-vitamin i mengdevis og var derfor ikke avhengig av sola for å få nok D-vitaminer i seg.

http://www.nrk.no/programmer/radio/p2-akademiet/1.4282986

Det står også litt her:

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article4052336.ece#.TzzgN_mwXa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du lenger opp ser du at det er et annet uttdrag fra wikipedia som sier det motsatte.

Edit: Sier ikke at det ikke er genetiske forskjeller mellom mennesker. Sier bare at de er mye mindre enn de virker.

På DNA-nivå er vi ca. 98,5% like sjimpansene. Ulike mennesker er gjerne 99,5% like. Vi kan være enige om at 1,5% i dette tilfellet utgjør veldig mye i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På DNA-nivå er vi ca. 98,5% like sjimpansene. Ulike mennesker er gjerne 99,5% like. Vi kan være enige om at 1,5% i dette tilfellet utgjør veldig mye i hvert fall :)

Bare en bitteliten mutasjon på et gen kan være skillet mellom liv og død. Vi snakker om en minimal forskjell i DNA, likevel har det så mye å si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Asiatere scorer høyere på IQ-tester enn hvite og svarte...

Bare en liten innskytelse: At noen folkegrupper (som østasiater og askenasijøder) scorer høyere i IQ-tester trenger ikke å ha en genetisk forklaring, men kanskje en kulturell. Dette er folkeslag som har premiert iherdighet og studier over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten forskjell på folk fra et raseperspektiv, kjempestore forskjeller sett på fra et kultureltperspektiv. Når folk fremmer slike holdninger som blir beskrevet i det 1. innlegget, går de fleste rasistiske holdninger ofte på frykt for andre kulturer.

Ta feks Mushaga Bakenga( Fotball spiller) han ser ut som en neger som kommer rett fra skauen, men prater kav trøndersk. Han vil nok ikke møte like mye fremmedfrykt som en som heller snakker gebrokkent norsk og dette pga den kulturelle forskjellen er mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hest og esel kan jo parre seg de også, resultatet blir muldyr. Hunderaser kan parre seg med hverandre, og det funker også fint. Så hva er poenget ditt egentlig?

et esel og en lada møtte hverandre på en vei.

"hei bil" sa eselet.

"hei esel" sa lada'en

Da begynte eselet å gråte.

"Hvorfor gråter du"" spurte lada'en

"Jo, når jeg kalte deg bil, så kunne du vært hyggelig og kalt meg hest" sa eselet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten innskytelse: At noen folkegrupper (som østasiater og askenasijøder) scorer høyere i IQ-tester trenger ikke å ha en genetisk forklaring, men kanskje en kulturell. Dette er folkeslag som har premiert iherdighet og studier over lang tid.

Jepp, ser den. Men når det definitivt er genetiske forskjeller på høyde, eksplosivitet, hudfarge og slike ting er det ikke urimelig å anta at det også er intelligensforskjeller. Jeg regner imidlertid ikke med at disse forskjellene er store, og jeg har heller ikke fasitsvaret på hvem som scorer høyest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Bare sånn for å forklare litt hva jeg mente med at jeg blir kvalm over "rasebevisst"-opplegget til enkelte. Det er ikke det at jeg ikke vet forskjell på en person fra Afrika og en fra Norge, men jeg mener ikke at vi kan sammenligne mennesker med hunder eller andre dyr (selv om man i teorien kan sammenligne mennesker med dyr og andre raser). Grunnen til at jeg mener at man ikke kan drive med "menneskeraser" og skilling mellom mennesker basert på hvor de er fra, hvordan de ser ut osv er fordi først og fremst så er vi faktisk alle mennesker selv om vi ikke er kliss lik og har diverse forskjeller genetisk, landegrensene er heller ikke like tydelig, i Norge så finnes absolutt alle, hvorfor skal vi da gjøre forskjell på mørk vs hvit?

Når begrepet rasebevisst blir brukt istedenfor at dem sier "jeg liker ikke muslimer" for å slippe stempelet "rasist" så blir jeg litt sint egentlig. Jeg skjønner bare ikke hvordan oppegående voksne folk kan si slike ting når informasjonen de har er kun basert på fordommer og mediaskapt informasjon. Folk burde tenke seg om en gang før de sier ting og mener ting. Ikke bare mene det samme som alle andre. Hva er egentlig galt med Islam? Hva er verre med Islam enn kristendommen? Hvorfor skal hvite ikke få barn med mørke? Hvorfor er det så farlig med burka, hijab o.l? (Annet enn at man ikke ser personen inni burkaen så er det ikke noen argumenter for å nekte dem å gå i plagget sitt. Man trenger ikke å like alt, men å nekte alt man ikke liker?).

Jeg vet at en del har prinsipper. Men man burde tenke seg om, hvorfor har man disse prinsippene, disse tankene, disse fordommene, disse oppfatningene? Er det fordi alle andre har dem? Er det fordi du er lært opp til det? Eller har du dannet dem selv basert på kunnskap og informasjon. Er det de første så burde man bruke litt tid på tenke hvorfor de tenker slik.

Engasjert sa du?

Ok ble linket til denne tråden fra "Dummeste du har hørt"-tråden, og jeg skjønner ikke helt poenget her. Hva mener du med at vi "gjør forskjell" på mørk "vs" hvit? Er det slik at dersom jeg påpeker at du er kvinne og jeg er mann, jeg har utovertiss og din går innover, så "Gjør jeg forskjell"? Jeg er under den oppfatningen av at min mening om det forandrer fint lite på fakta. Hva mener du egentlig med skilling?

Jeg synes egentlig denne tråden setter fyr på en stråmann, for utenom div kommentarfelttroll har jeg enda til gode å møte noen som faktisk har meningene du angriper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en liten innskytelse: At noen folkegrupper (som østasiater og askenasijøder) scorer høyere i IQ-tester trenger ikke å ha en genetisk forklaring, men kanskje en kulturell. Dette er folkeslag som har premiert iherdighet og studier over lang tid.

Studier av adopterte barn tyder på at IQ har en betydelig arvelig komponent, samtidig som andre studier også vektlegger betydningen av miljø. Som det meste andre i kroppen er det nok en god blanding =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ble linket til denne tråden fra "Dummeste du har hørt"-tråden, og jeg skjønner ikke helt poenget her. Hva mener du med at vi "gjør forskjell" på mørk "vs" hvit? Er det slik at dersom jeg påpeker at du er kvinne og jeg er mann, jeg har utovertiss og din går innover, så "Gjør jeg forskjell"? Jeg er under den oppfatningen av at min mening om det forandrer fint lite på fakta. Hva mener du egentlig med skilling?

Jeg synes egentlig denne tråden setter fyr på en stråmann, for utenom div kommentarfelttroll har jeg enda til gode å møte noen som faktisk har meningene du angriper ;)

Altså, jeg snakket om personer jeg omgås, så da er du mer heldig enn meg, for jeg kjenner opptil flere som sier det som ble diskutert her. Jeg sa ikke at det er feil å si at det er forskjell på utseendet, men å begrave rasistiske meninger bak "rasebevisst" er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg snakket om personer jeg omgås, så da er du mer heldig enn meg, for jeg kjenner opptil flere som sier det som ble diskutert her. Jeg sa ikke at det er feil å si at det er forskjell på utseendet, men å begrave rasistiske meninger bak "rasebevisst" er feil.

Åja, men da så =) Jeg synes egentlig det å pårope seg selv som "Rasebevisst" egentlig er det samme som å proklamere seg selv rasist, så er nok enig med deg der.

Forstatt litt usikker på hva du mener med å "gjøre forskjell", hvis du sikter til å dømme folk med bakgrunn i fiktive(og kanskje av og til reelle) egenskaper som kjennetegner etnisiteten deres, så er jo det stigmatisering i et nøtteskall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, men da så =) Jeg synes egentlig det å pårope seg selv som "Rasebevisst" egentlig er det samme som å proklamere seg selv rasist, så er nok enig med deg der.

Forstatt litt usikker på hva du mener med å "gjøre forskjell", hvis du sikter til å dømme folk med bakgrunn i fiktive(og kanskje av og til reelle) egenskaper som kjennetegner etnisiteten deres, så er jo det stigmatisering i et nøtteskall.

Det er det jeg mener ja, de gjør forskjell på mennesker basert på etnisitet. Og begraver sine rasistiske meninger i begrepet rasebevisst. Men det som er litt morsomt i det hele er at de jeg kjenner som mener disse tingene og har disse holdningene er ofte de som er litt dumme. Altså, det er snille og koselige folk, men litt mangel på kunnskap og litt liten interesse for å oppsøke kunnskap om de tingene de har fordommer mot. Det er som de sier "fordommer fordummer"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg mener ja, de gjør forskjell på mennesker basert på etnisitet. Og begraver sine rasistiske meninger i begrepet rasebevisst. Men det som er litt morsomt i det hele er at de jeg kjenner som mener disse tingene og har disse holdningene er ofte de som er litt dumme. Altså, det er snille og koselige folk, men litt mangel på kunnskap og litt liten interesse for å oppsøke kunnskap om de tingene de har fordommer mot. Det er som de sier "fordommer fordummer"..

Hehe ja, jeg mener å ha sett studier som bekrefter sammenheng mellom lav intelligens og rasistiske holdninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...