Gå til innhold

Markløft grep


Admira

Anbefalte innlegg

Hei

Sikkert en tråd om dette fra før, men lette og fant ikke:wub: Bare å slette denne dere flinke mod`s dere ute hvis det er:)

Men det jeg lurer på da er:

I går på trening ble jeg kritisert av en gutt for å bruke omvendt grep på markløften.

Dette bruker jeg kun på løft over 70 kg siden grepet svikter helt da.

Men m omvendt grep går 5 reps på 80 opp og 3 reps på 90. Da bytter jeg etter hver rep med hvilken side er omvendt..

Men med vanlig overhåndsgrep sleit jeg meg i hjel med 3 reps og endte med å miste stanga på 4 repetisjonen..

Han sa at man blir skjev i ryggen av omvendt grep og at jeg ikke måtte bruke det.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bytter selv over til mixed grep når det blir for tungt til å løfte overhånds. Jeg gidder ikke la grepet stoppe meg fra å løfte tyngre og reimer er for pyser. Jeg veksler annet hvert sett med hvilken hånd som er over og under når jeg tar mixed så da regner jeg med at det er begrensa hvor skjev jeg kan bli. :p

Kalk er jo og en fin ting hvis du ikke bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote fra ironmanmagazine.com

The first aspect of proper deadlifting is grip selection. It’s amazing how often lifters overlook it—and how such a small detail can have a major effect on training Nothing will tweak your lower back faster than having your hands placed at unequal distances from the center of the bar. Most bars have at least one ring on each side equally spaced from the center; use them as markers to judge your grip width.

The next question that usually comes up is whether to use a mixed or standard grip. A mixed grip—on which you grip the bar palm down with your right hand and palm up with your left hand (or vice versa if you’re left-handed)—is normally reserved for powerlifters. Unless you’re a powerlifter or looking to get into the sport, I don’t recommend it. A mixed grip lets you lift heavier weights, which is a must in a sport in which the sole factor for success is poundage lifted; however, the extra weight comes with a cost.

Because the mixed grip is asymmetrical, the right and left sides of the body experience irregular stresses. That results in uneven muscle development and eventually poor posture. Unfortunately, the imbalance is unavoidable when you use a mixed grip, which is why I highly recommend the standard grip for bodybuilders, football players and all other athletes. The standard grip style disperses the load equally through the upper and lower body, bringing uniform back and shoulder development.

Når det er sagt sier andre folk at det er best å bruke valig grep til fail, også mixed grip annenhver hånd inn/ut på de siste rep'ene.

Fant lite om at man blir noe skjev, og jeg har aldri kjent noe til det selv heller, hmm

:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som løfter tungt med krossgrep, brukar de krokgrep med tommelen under fingrane? Er det fare for at det blir så mykje vekt på tommelen at ein må over til andre metodar seinare? Eg vil helst finne ein metode eg kan løfta med på lang sikt.

Eg må over på eit anna grep snart og er interessert i erfaringar frå andre. Går det greit med kross utan krok, eller må du ha begge delar når det blir tungt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker ikke biceps i markløft, så det høres litt rart ut.

Kan love deg at bicepsen din ikke er avslappet i markløft. Det er ikke mange muskler som ikke blir påvirket av markløft. Om det dermed blir ubalanse i bicepsen er jeg ikke så sikker på, men jeg tviler på at den i såfall er vesentlig. Løfter selv alltid med høyre hånd supinert, og merker ingen forskjell på armene i pullups/chins/roing og andre øvelser som bruker biceps.

Skjevhet i RYGGEN er derimot BS. Supinasjon/pronasjon av hånden skjer nesten utelukkende i albueleddet.

Benedikt Magnusson, Andy Bolton, Konstantin Konstantinovs, løfter alle med mixed grip og har alltid samme hånd supinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som løfter tungt med krossgrep, brukar de krokgrep med tommelen under fingrane? Er det fare for at det blir så mykje vekt på tommelen at ein må over til andre metodar seinare? Eg vil helst finne ein metode eg kan løfta med på lang sikt.

Eg må over på eit anna grep snart og er interessert i erfaringar frå andre. Går det greit med kross utan krok, eller må du ha begge delar når det blir tungt nok?

Bruker ikke krokgrep, fordi jeg har for små hender og det gjør bare jævla vondt uansett. :p Har ikke behov for det heller. Med kalk + mixed grep så er det ikke grepet som vil stoppe deg fra å løfte tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjevhet i RYGGEN er derimot BS. Supinasjon/pronasjon av hånden skjer nesten utelukkende i albueleddet.

Benedikt Magnusson, Andy Bolton, Konstantin Konstantinovs, løfter alle med mixed grip og har alltid samme hånd supinert.

FALSE! Ja de bruker blandet grep på det/de tyngste løftene, men de trener som regel med reimer også trener de grep ved siden. Samme som OLaf Dahl gjør!

Personlig så trener jeg markløft med overhåndsgrep så lenge som mulig jeg går over til tommellås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan love deg at bicepsen din ikke er avslappet i markløft. Det er ikke mange muskler som ikke blir påvirket av markløft. Om det dermed blir ubalanse i bicepsen er jeg ikke så sikker på, men jeg tviler på at den i såfall er vesentlig. Løfter selv alltid med høyre hånd supinert, og merker ingen forskjell på armene i pullups/chins/roing og andre øvelser som bruker biceps.

Skjevhet i RYGGEN er derimot BS. Supinasjon/pronasjon av hånden skjer nesten utelukkende i albueleddet.

Benedikt Magnusson, Andy Bolton, Konstantin Konstantinovs, løfter alle med mixed grip og har alltid samme hånd supinert.

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/inside_the_muscles_best_back_and_biceps_exercises

Sjekk EMG-aktiviteten for biceps i rack pulls. Ganske nært 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biceps er sjølvsagt ikkje avslappa når den blir dratt ut av tresifra kilo, men eg ser ikkje korleis den blir aktivert og faktisk gjer eit stykke arbeid. Ryggen er litt anerledes sidan du spenner deg opp. Ein tilsvarande posisjon for ryggen ville vore full fleksjon med null spenn. Sjølve arbeidet med å flytte vekta blir i hovudsak utført av hofter og nedre rygg.

Kor lenge har folk klart å kjøre med normalt overhandsgrep? Eg skal prøve med kalk og sjå kor langt det går, kanskje litt grepstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FALSE! Ja de bruker blandet grep på det/de tyngste løftene, men de trener som regel med reimer også trener de grep ved siden. Samme som OLaf Dahl gjør!

Sa ikke at de aldri løfter overhånd. De løfter med samme hånd supinert hver gang de løfter mixed (som er ofte). Andy Bolton bruker mixed MYE mer enn på de tyngste løftene! Han bruker det bl.a. på speedpulls, og du nevner at de gjør grepstrening, gjett hva, han trener deadholds med mixed grep.

Og hvis mixed hadde lagd imbalanse, ville ikke overhånds-grep eliminert dette, bare minsket det. Man måtte isåfall gjort det motsatte (bytte på supinert hånd) for å motvirke ubalansen. Dette gjør IKKE de tre jeg nevnte.

Konstantinovs: Har ikke tid til å lese rapporten nå, men lav EMG betyr ikke 0 påvirkning på muskelen. Det er en grunn til at folk ryker biceps i markløft på den supinerte hånda, det er fordi den blir utsatt for annerledes stress/drag enn på pronert hånd. Hadde biceps vært avslappet i markløft hadde ikke dette vært et tema.

Selv løfter jeg med overhånd og kalk opp til ca. 80-85% av 1RM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokløft er ikke aktuelt. Har alt for små hender. Så vidt fingrene er rundt stanga med vanlig grep;)

Tommelen prøvde jeg å låse i går som han sa til meg men fikk ikke tak i tommelen. Rakk ikke nok rundt.

Bruker du hansker når du løfter, så vil det på en måte gjøre stanga større og dermed tyngre og vanskeligere å holde rundt.

Flytende kalk er tingen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at biceps ryker i markløft er ikke pga den er spesielt aktiv ved mixed grip. Rykker man til i stanga i startposisjon kan dette sette en plutselig strekk på biceps på supinerte hånda (da de har fleksjon i albuen før de rykker til). Dette kan da føre til en avrivning, og i tillegg prøver enkelte å hjelpe til med armene i mark. Selv om man gjør dette er det utrolig liten sjanse å skade bicepsen, og de eneste tilfellene jeg har hørt om (er sikkert mange tilfeller jeg ikke har hørt om, så ikke bli fornærma) så har individet som ryker bicepsen brukt halve apoteket til å få en styrke mye høyere enn senefestet er klar for. Da mener jeg av de jeg har hørt gjør dette i mark.

Så lenge man holder overhåndsgrep så mye man klarer tror jeg ikke det vil skape noe problemer å løfte mixed grip. Spesielt i Admiras tilfelle hvor hun ikke løfter så ekstremt mange sett mark i uka. Eneste jeg har merka på mixed grip er at jeg lettere får akutt låsning i midtre thorakel ved dette grepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...