Gå til innhold

Bikini fitness vs bodyfitness!


bluenun

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen egentlig vet hvordan jenter som stiller i grenen "bikini" trener? Leste intervju med Nathalia Melo en gang, og da svarte hun at hun trente minst like tungt som jentene som stiller i bodyfitness, men at hun trente annerledes. Og så presiserte hun ikke hva som var så "annerledes".

Jeg lurer rett og slett om om de tar færre reps og heller trener styrke enn volum, om de kjører mere kardio enn fitnessjentene eller?? Hovedpoenget er i hvertfall at de skal ha noe mindre muskler og noer softere kropp, dvs høyere fettprosent. Forutenom det vet jeg at de trener knallhard styrke de også og spiser proteinrik kost på samme måte som de som stiller i fitness og bodybuilding. Men hva er da forskjellen i henhold til treningen?

[ATTACH=full]12726[/ATTACH]

Hvis du er interessert i å ta en titt på treningsopplegget til bikini-jentene finner du mange av rutinene deres på www.cutandjacked.com under kategorien "workouts" i fanen :) Der finner du også treningsopplegget til andre fitnessutøvere (BF etc), så da kan du jo event sammelikne de? :) Du kan f.eks ta en titt på opplegget til Ana Delia de Itturondo eller Angela Leong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er interessert i å ta en titt på treningsopplegget til bikini-jentene finner du mange av rutinene deres på www.cutandjacked.com under kategorien "workouts" i fanen :) Der finner du også treningsopplegget til andre fitnessutøvere (BF etc), så da kan du jo event sammelikne de? :) Du kan f.eks ta en titt på opplegget til Ana Delia de Itturondo eller Angela Leong!

Ååå, tusen takk! Det skal jeg titte nærmere på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Angående "fokus" på kroppsdeler så vil det være likt, om du er bikini og BF. Det som gir en flott feminin atletisk fysikk er fortsatt det samme, om det er bikini eller BF som er målet. Hva proffene i USA sier og gjør kan en ta med en klype salt, det er ikke alle som er like flinke og gjennomtenkte der angående trening. I tillegg så er som regel disse jentene velsignet med en flott fysikk fra naturens side, og tipsene de gir vil ikke nødvendigvis gi mening i andre sammenhenger.

For de jentene som bekymrer seg for den særdeles realistiske overhengende faren om å måtte stille seg spørsmålet "Oi, jeg våknet plutselig med en sceneklar bodyfitness kropp, hva gjør jeg?" så er svaret ganske enkelt: tren mindre og spis pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående "fokus" på kroppsdeler så vil det være likt, om du er bikini og BF. Det som gir en flott feminin atletisk fysikk er fortsatt det samme, om det er bikini eller BF som er målet. Hva proffene i USA sier og gjør kan en ta med en klype salt, det er ikke alle som er like flinke og gjennomtenkte der angående trening. I tillegg så er som regel disse jentene velsignet med en flott fysikk fra naturens side, og tipsene de gir vil ikke nødvendigvis gi mening i andre sammenhenger.

For de jentene som bekymrer seg for den særdeles realistiske overhengende faren om å måtte stille seg spørsmålet "Oi, jeg våknet plutselig med en sceneklar bodyfitness kropp, hva gjør jeg?" så er svaret ganske enkelt: tren mindre og spis pizza.

Hehe, tror "tren mindre" hadde holdt....

Men nå har jeg spurt hun ene som konkurrerer der og hun skrev til meg at hun driver mere med supersets enn de som stiller i bodyfitness samt masse plyometrics.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror "tren mindre" hadde holdt....

Men nå har jeg spurt hun ene som konkurrerer der og hun skrev til meg at hun driver mere med supersets enn de som stiller i bodyfitness samt masse plyometrics.

Har supersets noe magisk over seg? Altså er det bedre å ha superset i programmet sitt mtp bedre resultater?:p Og hva er plyometrics?:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har supersets noe magisk over seg? Altså er det bedre å ha superset i programmet sitt mtp bedre resultater?:p Og hva er plyometrics?:wub:

Hun skrev at hun gjorde det for å IKKE bygge for mye volum, dvs bli stram men ha slanke muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har supersets noe magisk over seg? Altså er det bedre å ha superset i programmet sitt mtp bedre resultater?:p Og hva er plyometrics?:wub:

Plyometrics er feks intervaller, knebøy med hopp ol..

"

Plyometrisk

: Muskelen kan også arbeide plyometrisk det vil si at den først en bremsefase, en dynamisk- eksentrisk fase, før en så går rett over i en dynamisk- konsentrisk fase, der muskelen fungerer som motor igjen. Dette er muskelarbeid som spenst. Den dynamisk- eksentriske fasen der muskelen vert strekt ut gjør at muskelen har mulighet til å utvikle større kraft når den rett etter på forkorter seg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahaaa.. ja sant de skal jo ikke bli så store.. MEN det tar jo laang tid før jenter blir store...

Man hører så mye forskjellig, her er det sagt at man ikke blir stor av tunge base øvelser og god gammeldags løfting, mens de trener fancypancy fordi de er redde for å bli for store? What to do? Hvis man ønsker en slik fysikk som disse damene, skal man da heller legge opp ett program med supersets og plyometrisk trening? Og droppe 8 - 12 repsene?:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahaaa.. ja sant de skal jo ikke bli så store.. MEN det tar jo laang tid før jenter blir store...

Man hører så mye forskjellig, her er det sagt at man ikke blir stor av tunge base øvelser og god gammeldags løfting, mens de trener fancypancy fordi de er redde for å bli for store? What to do? Hvis man ønsker en slik fysikk som disse damene, skal man da heller legge opp ett program med supersets og plyometrisk trening? Og droppe 8 - 12 repsene?:unsure:

Ja, men ved knallhard styrketrening 4-5 dager i uken så merker jeg at jeg får synlige muskler etter en viss tid. Så såå lang tid tar det ikke. Kommer an på hvor tungt man trener, hvor mye man vektlegger styrke vs kondisjon og hvor mye mat og da særlig proteiner man får i seg.

De trener neppe fancypancy. Tror nok de sliter seg ut minst like mye som bodyfitness, men de trener litt annerledes. En hel økt med plyometrics vil jeg nesten tippe er hardere enn en økt med knallhard styrke. Og de trener mye styrke også, bare varierer treningen mere, kjører mere kardio og spenst ol enn dem som bare "bygger".

Personlig gidder jeg ikke styre med noe supersets. Eneste endringen jeg har gjort er å få ned ant styrkeøkter fra 5 til 4 ganger i uken og starte å løpe kortintervaller og dukke opp på timer som boxing ol 2 ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trener nok neppe særlig annerledes enn hva bodyfitness-utøverne gjør. Hvis du tror kortintervaller og boxing vil gi kroppen din bikini-look fremfor BF-look, så tror jeg du bommer litt. :)

Hehe, jeg er fornøyd med utseendet mitt takk. Og synes strengt tatt jeg allerede har bikini look. Boksing har jeg trent aktivt i mange år, så vet nok hva jeg snakker om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trener nok neppe særlig annerledes enn hva bodyfitness-utøverne gjør. Hvis du tror kortintervaller og boxing vil gi kroppen din bikini-look fremfor BF-look, så tror jeg du bommer litt. :)

Og når de selv sier at de faktisk trener annerledes, hvordan kan du da komme og si at de IKKE gjør det?

Dessuten så må man kanskje ta ting litt med en klype salt. Du må jo forstå ta jeg ikke har planer om å se akkurat 100% ut som henne?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er supersets?

Et supersett er to forskjellige øvelser som gjøres back-to-back uten pause mellom. Det kan være to øvelser for samme muskelgruppe, eller det kan være to øvelser for forskjellige muskelgrupper. En populær måte å bruke supersett på er å gjøre en øvelse for biceps i supersett med en øvelse for triceps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få se bikini-looken da :)

Her er kroppen JEG er fornøyd med, men in the end er det helt individuelt hva man tenker på som bikinikropp. For meg er det bare det å være fornøyd på stranden uten å måtte gjemme seg bak diverse plagg når man skal bort til baren. Jeg må ikke på liv og død være like fin som hun bikinifitness jenta, men det går jo an å prøve å gå i retning den "typen" kropp fremfor bygging (eks: Larissa Reiss...)

post-6158-14440838387474_thumb.jpeg

post-6158-14440838387931_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...