Gå til innhold

Hva har skjedd med treningsverdenen ?


NoBro

Anbefalte innlegg

Er jeg iferd med å bli en bitter gammel mann som mimrer om en svunnen fortid på treningssentrene hvor alt var mye bedre ? 

Jeg følte meg i topp form på trening i dag, og gikk for ny pers i benkpress, 195 kg gikk opp, og unggutten som spotta meg behøvde ikke røre stanga. Vi kom i prat, han virket litt satt ut og overrasket over at undertegnede løftet såpass tungt men hadde gått helt under radaren til både han og de andre unge lovende på gymmet som nærmest dominerer gymmet med sin opptreden (Undertegnede trener stort sett i lite fancy klær, og var for anledningen kledd i stor sort hettegenser og en råtten adidas-bukse full av malingsflekker)

En rak motsetning til disse yngre gutta ikledd siste skrik av Gymsharks kolleksjon, som de ikke nøler med å ta av seg for å øve på poseringer foran speilet på de mest folksomme tidspunktene på gymmet - Det er nesten noe eksibisjonistisk ved det hele. De prater høyt, tar stor plass, pælmer vekter ekstra hardt i gulvet for å forsikre seg om at de har oppmerksomheten til de mest fancy og strøkne fitnessjentene. Unge gutter med visse gains i ung alder..Det kan sikkert gå til hodet på enkelte, forståelig. 

I fare for å virke som en bitter gammel mann: Men det var ikke sånn før. På slutten av nittitallet når jeg selv begynte å trene for første gang var det også en gjeng med stereotypier som "Dominerte" gymmet, men på en helt annen måte: Dominansen var basert på prestasjoner, på 300+ markløft og 200+ benkpress og så videre. De gamle traverne hadde utover det de presterte på gymmet en nøktern og upolert stil, hiphopbukse og arbeidsgenser eksempelvis, og en inkluderende holdning til nybegynnere som vi smågutter var. De tok seg gladelig tid til å hjelpe oss med treningen.

Det er helt andre verdier som gjelder nå, det virker som gymmene stort sett er dominert av halv-narssissistiske små-tatchere som mer enn noe annet er opptatt av å vise seg selv frem mest mulig: Hippest og dyrest mulig treningsklær, freshest og mest mulig nystrigla på gymmet, flest likes på facebook og flest følgere på en instagramkonto som er fulle av poseringsbilder i riktig lys og en smule photoshop, #Motivation, #NeverGiveUp, #FitFam, #BroMance, #Machine, etc etc. 

Hvorfor har det blitt slik ? Nå ville det vært politisk korrekt å si "Økt kroppsfokus i samfunnet !" - Men det er jo ikke det som er svaret. Det var faktisk langt flere med direkte imponerende fysikk og styrke før kontra nå - Nå virker det som det handler mere om showoff, om å snakke høyest, og om å vise frem sine siste gains i siste skrik av treningsmoter. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg løfter mere enn samtlige av de "Cooleste" gutta på mitt gym, og det er vittig at det virker som ingen av disse hadde regnet med det siden jeg ikke viser frem dette iform av seneste gymshark-singlet, gjerne et par str. for liten.  Vel, jeg skal fortsette å trene i enda mere dekkende og ufancy klær i fremtiden. 

Svaret må være en mer og mer kommersiell og råtten fitnessbransje, som tjener på salg av fancy klær, ubrukelige kosttilskudd, fancy PT`er og coacher, og ikke minst eksponering i media og sosiale medier av alskens begreper og hastagger (#Motivation, #nevergiveup, #nopainnogain, #neverskiplegday, #bro`sforever, #FitLife, #FitFood og slik kan man fortsette i det uendelige)

Jeg har merket meg at mange også tagger seg selv og sine med referanser til den gamle skolen av kroppsbyggere. "#AestethicEra, #70`sBodybuilding, #ArnoldAndFrankZane" - Det ironiske her er jo at datidens helter kontra nåtidenes unge lovende har helt forskjellige verdier og opptreden, de kan ikke sammenlignes litt en gang. 

Før i tiden ble du litt uglesett som en outsider om du trente styrke, var synlig trent og over snittet sterk i forhold til Ola Dunk. Nå er fitnessbransjen mere eller mindre overtatt av de samme menneskene som den gang ugleså og dømte, alt for flere dollar. Alle er PT`er og fitnessbloggere i 2017, det hele er blitt allemannseie. 

En konsekvens av dette er at personlighetene er fullstendig utdødd fra Norske treningssentere. Det hele er blitt en kynisk og mildt sagt dritt kjedelig bransje. Det går lengre og lengre mellom hver gode historie, og man blir mer og mer distansiert fra prototypene som dominerer dagens fitnessverden.  Glimtet i øyet er i det hele tatt utdødd, og jeg forventer ingen forståelse for dette innlegget fra noen født senere enn siste halvdel av åttitallet, for en skal ikke lenger tilbake i tid før ting faktisk var betraktelig annerledes. 

Jeg fortsetter med det jeg driver med, for midt oppi det hele så er det jævlig tilfredsstillende å løfte betraktelig mere enn de tøffeste gutta på gymmet i alt, og samtidig være en rak motsetning til de og alt de står for både i opptreden, stil, og klesstil. 

Hilsen en bitter gammel mann som lever på gains fra en svunnen tid. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehehhe hvor trener du @NoBro? Spørs nok om tiden du refererer til er long gone. Jeg er født i 87 så skal ikke påberope meg å være en del av nevnte æra men ler daglig av disse som står å flexer seg røde med mobilkamera litt diskret plassert for å få knipsa et bilde. Man finner nok de samme typene overalt men av erfaring virker det som at det er verre visse steder enn andre. Har ikke vurdert å joine en styrkeklubb da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, getsome skrev:

Hehehhe hvor trener du @NoBro? Spørs nok om tiden du refererer til er long gone. Jeg er født i 87 så skal ikke påberope meg å være en del av nevnte æra men ler daglig av disse som står å flexer seg røde med mobilkamera litt diskret plassert for å få knipsa et bilde. Man finner nok de samme typene overalt men av erfaring virker det som at det er verre visse steder enn andre. Har ikke vurdert å joine en styrkeklubb da?

Nah, jeg er ingen styrkeløfter, kun en gymrotte. Har vurdert Athletic Fitness men samtidig ønsker jeg ikke å bli del av nevnte fitnesskultur jeg føler mer og mer avsmak for. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale en styrkeløftklubb. Der jeg trener er det uhøytidelig trening, god stemning og null fokus på klær, selfies, fleksing osv. Det er heller ingen forventning om å delta på styrkeløftstevner. Jeg trener også på et kommersielt senter, og kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Som en som er på 70-tallet, er jeg vel også blitt en gammel bitter mann som ikke føler meg hjemme i dagens exhibisjonismekultur. Det er egentlig bare å gi faen og la det holde på, og fortsette å gjøre sin egen greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord @NoBro. Jeg er så heldig at jeg ikke trener på et kommersielt gym, men jeg har, selv på mitt gym, noen ungvalper som trener i stringers og flexer og tror de er zyzz.

jeg begynte å trene i 2013, så jeg kjenner lite til tidligere forhold. Jeg har dog lagt merke til at disse folka er mer opptatt av å se sterke ut enn å faktisk være det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Broseidon skrev:

Kloke ord @NoBro. Jeg er så heldig at jeg ikke trener på et kommersielt gym, men jeg har, selv på mitt gym, noen ungvalper som trener i stringers og flexer og tror de er zyzz.

jeg begynte å trene i 2013, så jeg kjenner lite til tidligere forhold. Jeg har dog lagt merke til at disse folka er mer opptatt av å se sterke ut enn å faktisk være det

Overalt er de. Ofte trener jeg på et nyåpnet senter i en liten kommune midt i ingenmannsland mellom småbyene Ålesund og Kristiansund, og selv her har man prototypene med Zyzz aesthetic crew-starter pack og gold gym singlet (Som kles av i et taktisk øyeblikk) 

Man får innse at man er utgått på dato :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Superspurv skrev:

Jamen hallo? LIFTING FOR GIRLS???????????



Neida, men jeg håper at den zyzz-bevegelsen dør ut snart, selvom det er for mye å håpe på. Jeg vil si at youtubestjernene som feks Jeff Seid, Matt Ogus ++ vil holde denne aesthetic greia i live. 

 

Det ser mer ut som de ekspanderer sitt omdømme og at spredning til alle landets sentere er iferd med å bli en realitet. 

Selv når jeg sist tok en drop-in på det lokale treningssenteret i en liten nordvestlands-kommune med 5000 innbyggere fikk jeg litt feelingen av at jeg måtte befinne meg på Venice Beach.

Jeg har bitt meg merke i at når jeg en sjelden gang løfter sammen med et par kamerater jeg begynte å trene sammen med som 16-åring, og vi begynner å repeterer gode historier fra treningsmiljøet, så begynner det å bli uhorvelig lenge siden forrige gode historie ble født. 

Det er blasst og kjedelig når alle gutta skal være zyzz aesthetics-crew, og gud og hverman fitnessblogger og PT og professor. Det var morsommere før. 

Dog er det tilfredsstillende å parkere dem litt når vekter skal løftes, så kanskje det går opp for noen at de ikke er guds gave til kroppsbygging og styrketrening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, NoBro skrev:

Det ser mer ut som de ekspanderer sitt omdømme og at spredning til alle landets sentere er iferd med å bli en realitet. 

Selv når jeg sist tok en drop-in på det lokale treningssenteret i en liten nordvestlands-kommune med 5000 innbyggere fikk jeg litt feelingen av at jeg måtte befinne meg på Venice Beach.

Jeg har bitt meg merke i at når jeg en sjelden gang løfter sammen med et par kamerater jeg begynte å trene sammen med som 16-åring, og vi begynner å repeterer gode historier fra treningsmiljøet, så begynner det å bli uhorvelig lenge siden forrige gode historie ble født. 

Det er blasst og kjedelig når alle gutta skal være zyzz aesthetics-crew, og gud og hverman fitnessblogger og PT og professor. Det var morsommere før. 

Dog er det tilfredsstillende å parkere dem litt når vekter skal løftes, så kanskje det går opp for noen at de ikke er guds gave til kroppsbygging og styrketrening :)

Ingen liker en besserwisser, men hvor mye en vet om styrketrening har ikke alltid sammenheng med hvordan en ser ut eller hvor mye en løfter. Genetiske forutsetninger er ganske forskjellige hos folk, og det noen må jobbe hardt for å oppnå, er enkelt for andre å klare. Jeg tror Mark Rippetoe sa noe som at de beste coachene er de dårligste atletene. Vet ikke om jeg er helt enig, men poenget hans var vel at de som ikke har gode forutsetninger må jobbe desto hardere for å oppnå suksess, og dermed lærer seg de beste metodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, SterkARE skrev:

Ingen liker en besserwisser, men hvor mye en vet om styrketrening har ikke alltid sammenheng med hvordan en ser ut eller hvor mye en løfter. Genetiske forutsetninger er ganske forskjellige hos folk, og det noen må jobbe hardt for å oppnå, er enkelt for andre å klare. Jeg tror Mark Rippetoe sa noe som at de beste coachene er de dårligste atletene. Vet ikke om jeg er helt enig, men poenget hans var vel at de som ikke har gode forutsetninger må jobbe desto hardere for å oppnå suksess, og dermed lærer seg de beste metodene.

Det går et klart skille mellom å være besserwisser utav eget markeringsbehov og det å oppriktig forsøke å løfte andre og hjelpe dem frem. 

Slike vil utelukkende og alltid fortelle deg at det du gjør er feil, uansett hvor godt utført maksløftet ditt var. For min del mister slike all kredibilitet når de ligger lysår bak den de kritiserer både i fysisk styrke og synlig trenthet. 

Sjekk ut Ian McCarthy på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, NoBro skrev:

Slike vil utelukkende og alltid fortelle deg at det du gjør er feil, uansett hvor godt utført maksløftet ditt var. For min del mister slike all kredibilitet når de ligger lysår bak den de kritiserer både i fysisk styrke og synlig trenthet. .

Slike mister kredibilitet uansett hvordan de ser ut :) (men jeg skjønner hva du mener).

8 minutter siden, NoBro skrev:

Sjekk ut Ian McCarthy på youtube.

Will do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Kaiman skrev:

når bare noen få ute er inne, trengs det ingen markering (old school).

men når så mange ute er inne så følger det med mye geografisk  som f. eks. territorium, rangering og alle de romlige forhold ellers.

 

De med lite å bevise gjør stort sett lite utav seg (Oldschool) 

De innenfor religionen zyzzisme sørger for at alle er klar over at blodåren på biceps er synlig.  

Fra spøk til alvor forstår jeg faktisk fullt og helt at dette er til irritasjon og sjenanse for andre medlemmer. "Hardcore gym"  my ass liksom.  Gi gutta et hotellrom.  

De mest hardcore du finner på et treningssenter er pensjonister og handicappede som kjører på året rundt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, LarsErik skrev:

Herregud da. Vi lever i 2017. La nå de gjøre hva de vil. 

Om du er fit så hvorfor ikke vise det? At enkelte er hårsåre for så være.

Som allerede påpekt forventes det ikke at kidsa  skal forstå. 

Jeg forstår det heller ikke når 66-erne mimrer om å sprade rundt naken på Woodstock høy som en skyskraper.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NoBro skrev:

Du har misoppfattet hele essensen.  Poenget er overhodet ikke at jeg er så fit - noe jeg heller ikke er. 

Hva har jeg misforstått?

At folk går med tights fra gymgrossisten og legger ut treningsbilder på instagram er da helt normalt. Det er faktisk sånn at dagens treningstudio har blitt et sted der folk ikke drar for å trene, men mer for å flexe og se på de vakre rumpene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LarsErik skrev:

Hva har jeg misforstått?

At folk går med tights fra gymgrossisten og legger ut treningsbilder på instagram er da helt normalt. Det er faktisk sånn at dagens treningstudio har blitt et sted der folk ikke drar for å trene, men mer for å flexe og se på de vakre rumpene. 

Du har som vanlig misforstått alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor man trener har mye å si, jeg er så heldig og trener på et treningsenter hvor det er stort sett seriøse folk som er blant Norges og verdens beste i forskjellige idretter. (Styrkeløft, Kickboxing, Tricking, BBJ, osv).

Hver gang jeg er i Oslo så føler jeg meg som "Gud", for jeg er på helt anna nivå mentalt enn mange av disse som trener der er, jeg vant til å se folk være bedre enn meg i alt, og jeg er langt fra "svak" med tanke på styrke, men i Oslo så er jeg plutselig enn av de sterke, noe jeg misliker veldig.


Jeg nekter å dra på ferie til Oslo lenger (er egentlig fra Oslo, men bor litt utenfor nå), var der sist i juleferien og ble bare deprimert hver gang jeg dro inn på treningsenteret, mediocre mentaliteten og folk som kun var på trening for å vise seg frem i singlet gjorde meg sykt forbanna. 

 

Jeg tror miljøet hvor man trener påvirker en veldig, når du blir vant til å være rundt folk som er bedre enn deg, så har du en helt anna mentalitet og motivasjon, det gjør også at du prøver ting du aldri har prøvd før, for du tenker "wow, han kan det, hvorfor klarer ikke jeg det". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...