Gå til innhold

Hypotetisk senario: hvem vil gå ned lettest?


Ulrik

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mulig jeg tar feil, men slik jeg mener å huske det, lages nye fettceller når de eksisterende er fulle. De nye vil ikke forsvinne. Så hvis man legger på seg for mye på en dirty bulk (definert som å spise flere kalorier enn strengt tatt nødvendig ved vektoppgang), så vil man ødelegge litt for fremtidige muligheter til å bli skikkelig lean.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uvisst, men sannsynligvis ikke. Dette kan være med å forklare hvorfor jojo-slanking ser ut til å være en særdeles dårlig ide med tanke på metabolsk helse.

Vil man utvikle nye fettceller selv om man går opp og ned de "samme" kiloene? Feks at man varierer +/- 5kg i fettvekt gjennom året? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man utvikle nye fettceller selv om man går opp og ned de "samme" kiloene? Feks at man varierer +/- 5kg i fettvekt gjennom året? :)

Det er sånn jeg forstod det ja. Og det kunne potensielt forklare observasjonene av jojo-slanking, fordi man i vektoppgangsperiodene dannet nye fettceller som ikke forsvant i slankeperiodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, virker i grunn som dette er ganske velkjent kunnskap. Leste på bloggen til en fitnessjente for et par år siden at hun slet på dietten nettopp fordi hun hadde vært gjennom mange (harde) dietter tidligere.

Det var nytt for meg. Jeg har faktisk hørt det motsatte fra folk i miljøet, at det skal være lettere å gå ned når man har gjort det før. Men det er kanskje bare noe man sier når man sliter med dietten første gangen. Om man sliter med dietten den ørtende gangen, er det fordi man har vært gjennom mange harde dietter tidligere. Behagelig måte å rasjonalisere på. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang man går opp i vekt vil det dannes nye fettceller (i hvert fall om man går opp mye), og disse vil ikke forsvinne om man går ned igjen(mulig de kan det etter flere år på en lavere vekt). Derfor vil det både være vanskeligere å gå ned, samt å holde vekta for en som har jojo-slanket seg mange ganger. Færre fettceller betyr at man kan ha mer fett i hver celle, som gjør cellene "fornøyd". Mange fettceller betyr at man kan ha mindre fett i hver celle, og de kan ikke være fulle om man ønsker å holde ei lav vekt. De vil skrike etter mat, man blir mer sulten, og kroppen tror man er i en sultfase selv om man ikke er det (lavere forbrenning enn en med samme vekt, men som aldri har slanket seg)..... kjipe fakta for oss som har gått opp og ned flere hundre kilo i løpet av de siste årene...:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nytt for meg. Jeg har faktisk hørt det motsatte fra folk i miljøet, at det skal være lettere å gå ned når man har gjort det før. Men det er kanskje bare noe man sier når man sliter med dietten første gangen. Om man sliter med dietten den ørtende gangen, er det fordi man har vært gjennom mange harde dietter tidligere. Behagelig måte å rasjonalisere på. :p

Det er forskjell på å være på diett, komme seg ned i form og deretter gi tilbake overskuddet og få videre progresjon utenfor konkurarnse - som kroppsbygging handler om. Å bygge kropp.

Til forskjell fra det de fleste gjør (som jeg sa) - (1)gå på hard diett, overspise når de får lov, ta igjen på dietten så fort de er ferdige ved å ikke trene eller bygge opp underskuddet gjennom næringsrik mat -> metabolsk forstyrrelse.

Når de omsider skal gå på diett igjen har de (a) ikke gitt kroppen tilstrekkelig næring etter dietten pga dårlig mat og (B) ikke klart å forbedre fysikken noe særlig - heller fortsatt med morgencardio i desperate forsøk på å få vekk de overflødige "offseason" kiloene etter utallige utskeielser pga hormonforstyrrelser etter (1). Dietten blir da enda hardere iom de må spise enda mindre og heller ikke har klart/giddi/kunnet trene skikkelig (2) blir det en evig runddans der de kommer i dårlige og dårlige form, til tross for mer cardio og mindre mat

...mye av dette ligger bak "jeg hopper av våren/høsten konkurranser fordi helsa må først blablabla :D"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste måten å minske fettceller i kroppen er ved fettsuging. Drastisk måte ja.

Hvor vansklig en konkurransediett er handler nok en god del om hvor mye du faktisk må ned i vekt for å bli rippa nok/nå vektklassen. Typen har aldri hatt den lettere diett enn sist han stilte, men de siste årene har han også gått fra å være 15-20 kg over konkurransevekt utenfor sesong til å bare være 5-7kg, og det er fortsatt samme klasse. En annen jeg kjenner kan starte på diett en måned før, han har bare 2kg som må av, og fjerner man bare 500kcals om dagen fra han, så raser han ned i vekt(superaktiv jobb).

Om fitnesslaila må ned 4 kg før konkurranse, mens fitnesstrude må ned 15, så er sansynligheten ganske stor for at fitnesslaila får en litt mer behaglig diett en debutanten fitnesstrude, selv om fitnesslaila har vært på konkurransediett 7 ganger før:)

Og selvfølgelig om du i tillegg vet nøyaktig hvordan kroppen din reagerer og hva den funker best på under slike omstendigheter.Fitnesslaila har kanskje lært fra tidligre dietter at kroppen hennes fungerer utmerket på kylling og søtpotet på diett, mens ByggerIvar som har stilt i 10 år har enda ikke lagt merke til at han blir superslapp av kylling og ris, men torsk og broccoli gir han energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å være på diett, komme seg ned i form og deretter gi tilbake overskuddet og få videre progresjon utenfor konkurarnse - som kroppsbygging handler om. Å bygge kropp.

Til forskjell fra det de fleste gjør (som jeg sa) - (1)gå på hard diett, overspise når de får lov, ta igjen på dietten så fort de er ferdige ved å ikke trene eller bygge opp underskuddet gjennom næringsrik mat -> metabolsk forstyrrelse.

Når de omsider skal gå på diett igjen har de (a) ikke gitt kroppen tilstrekkelig næring etter dietten pga dårlig mat og (B) ikke klart å forbedre fysikken noe særlig - heller fortsatt med morgencardio i desperate forsøk på å få vekk de overflødige "offseason" kiloene etter utallige utskeielser pga hormonforstyrrelser etter (1). Dietten blir da enda hardere iom de må spise enda mindre og heller ikke har klart/giddi/kunnet trene skikkelig (2) blir det en evig runddans der de kommer i dårlige og dårlige form, til tross for mer cardio og mindre mat

...mye av dette ligger bak "jeg hopper av våren/høsten konkurranser fordi helsa må først blablabla :D"

Jeg tror deg! Det er helt sikkert den slags ting som egentlig ligger bak. Jeg tullet bare litt med hvordan jeg har hørt ting bli forklart på en mer overfladisk måte tidligere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror deg! Det er helt sikkert den slags ting som egentlig ligger bak. Jeg tullet bare litt med hvordan jeg har hørt ting bli forklart på en mer overfladisk måte tidligere. ;)

No stress - var bare sykt deilig å ha en anledning til å "blåse ut litt" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg tar feil, men slik jeg mener å huske det, lages nye fettceller når de eksisterende er fulle. De nye vil ikke forsvinne. Så hvis man legger på seg for mye på en dirty bulk (definert som å spise flere kalorier enn strengt tatt nødvendig ved vektoppgang), så vil man ødelegge litt for fremtidige muligheter til å bli skikkelig lean.

kan jeg spørre om en ting? Burde kansje bli lagt inn i tråden for dumme spørsmål, men men..

Når vet man at de eksisterende fettcellene er fulle og det begynner å dannes nye?

Skylder på at jeg er 16, fersk innenfor temaet, men interessert i å vite litt om hvordan kroppen fungerer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg spørre om en ting? Burde kanskje bli lagt inn i tråden for dumme spørsmål, men men..

Når vet man at de eksisterende fettcellene er fulle og det begynner å dannes nye?

Det er vel veldig vanskelig å finne ut, men det dannes vel nye om man går veldig mye opp i vekt. Tror heller ikke at det er sånn at alle fettceller må bli fulle før det dannes nye, men at det skjer litt av begge deler ved en vektoppgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...