Gå til innhold

Skaldeman – 10 år med LCHF, slank, frisk og sterk


Anbefalte innlegg

Skaldeman – 10 år med LCHF, slank, frisk og sterk - Fitnessbloggen

Hva tenker folk om denne artikkelen? Personlig har jeg ingenting imot LCHF, selv om jeg ikke spiser slik selv. Det jeg kanskje reagerer på er graden av påståelighet argumenter legges frem på. Artikkelen er også ganske så konspiratorisk og noen deler virker som ren reklame.

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reklame for hva?

For øvrig tillater ikke Fitnessbloggen sponsede artikler/reklame, slik at det er sagt med en gang.

Hei! Nei, beklager det var sikkert ikke ment som reklame. Jeg tenkte bare på det at forfatteren er redaktør i et LCHF-blad og den er oversatt av en person fra Lille Måne forlag, og i tillegg nevner at 30 LCHF-kokebøker er utgitt i fjor. Men "ren reklame" var dårlig formulert av meg.

edit: Jeg tenker mer at dette tydelig er skrevet av folk som har økonomiske interesser i det å få mennesker til å spise LCHF, og dette kan muligens svekke troverdigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tenker du på at det står nevnt "boken Spis deg ned i vekt" i kronikken med lenke til den på forlagets side? Vel - det er ikke uvanlig at det linkes til bøker eller refereres til utgivelser i kronikker og innlegg om kosthold. Jeg synes det er relevant at det Skaldemans bok blir nevnt i kronikken, fordi det var nettopp med denne utgivelsen at debatten om kosthold (fett/karbo/etc.) fikk nytt liv igjen.

Debatten hadde da rast en stund allerede i Sverige, mens den hadde ligget brakk en stund i Norge. (Folk trengte nok en pustepause etter debattene med Norum og Lindberg, og Skaldeman kom inn som et friskt og uorginalt pust.) Skaldeman ble godt likt av norske redaksjoner, og han var første gang på TV på Redaksjon EN, 22.12.2005 på live-overføring fra Stockholm. Boken utkom i januar 2006, og derfra gikk det fra den ene TV-debatten til den andre. Oppsiktsvekkende at en svensk lekmann fikk stille norske professorer i ernæring til veggs i den ene direktedebatten på riksdekkende fjernsyn etter den andre.

Siden har han utgitt flere bøker, reist på forelesningsturneer over hele Norge (og Sverige) og etterhvert startet han og andre ildsjeler LCHF-magasinet i Sverige - de arrangerer grilltreff, cruisearrangementer, kurs ov. Det interessante og hvorfor dette er verdt å nevne i en slik kronikk, er at det illustrerer at LCHF-bevegelsen er en folkebevegelse som bryr seg om mer enn bare "mer fett og mindre karbo".

For ordens skyld - i Sverige utgis det fire LCHF magasiner. "Mat och hälse" (Aller), "Aftonbladets LCHF magasin", "LCHF-magasinet" (Skaldeman & co.), "LCHF for alle" (Bonnier, Expressen) i tillegg til andre livsstilsblader med snillere "GI-profil" (ala Fedon).

Lille Måne, som jeg representerer, har også vært en sentral aktør i kostholdsdebatten i Norge, og det er vel ingen tvil om hvor vi står i dette. Selvsagt preget av mitt personlige engasjement for saken, men det kommer tydelig frem at undertegnede har tilrettelagt kronikken og oversatt/tilpasset den. Relevant og en ærlig sak.

Håper det er grei tilbakemelding - jeg tok på meg nøytrale briller etter at jeg leste kommentaren din, leste kronikken to ganger til, og mener den står godt som et ærlig, oppriktig og brennaktuelt innlegg i debatten som vi er nødt til å ta. Hva blir den neste matskandalen? Nå kjøper jeg ikke poseprodukter, men nylig ble det avslørt at Toro hadde byttet om innholdet i en hel suppeserie - osv.

Så hva blir det neste? Selv har jeg nå halvannet kilo lammekjøtt, kjøpt rett fra bonden, i gryten med smør, fløte, tomater, løk, hvitløk og litt sånn annet godt jeg måtte finne i kjøleskapet. Ekte mat. Ta maten tilbake. LCHF-og lavkarbobevegelsen handler også om det. Så ta et valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tenker du på at det står nevnt "boken Spis deg ned i vekt" i kronikken med lenke til den på forlagets side? Vel - det er ikke uvanlig at det linkes til bøker eller refereres til utgivelser i kronikker og innlegg om kosthold. Jeg synes det er relevant at det Skaldemans bok blir nevnt i kronikken, fordi det var nettopp med denne utgivelsen at debatten om kosthold (fett/karbo/etc.) fikk nytt liv igjen.

Debatten hadde da rast en stund allerede i Sverige, mens den hadde ligget brakk en stund i Norge. (Folk trengte nok en pustepause etter debattene med Norum og Lindberg, og Skaldeman kom inn som et friskt og uorginalt pust.) Skaldeman ble godt likt av norske redaksjoner, og han var første gang på TV på Redaksjon EN, 22.12.2005 på live-overføring fra Stockholm. Boken utkom i januar 2006, og derfra gikk det fra den ene TV-debatten til den andre. Oppsiktsvekkende at en svensk lekmann fikk stille norske professorer i ernæring til veggs i den ene direktedebatten på riksdekkende fjernsyn etter den andre.

Siden har han utgitt flere bøker, reist på forelesningsturneer over hele Norge (og Sverige) og etterhvert startet han og andre ildsjeler LCHF-magasinet i Sverige - de arrangerer grilltreff, cruisearrangementer, kurs ov. Det interessante og hvorfor dette er verdt å nevne i en slik kronikk, er at det illustrerer at LCHF-bevegelsen er en folkebevegelse som bryr seg om mer enn bare "mer fett og mindre karbo".

For ordens skyld - i Sverige utgis det fire LCHF magasiner. "Mat och hälse" (Aller), "Aftonbladets LCHF magasin", "LCHF-magasinet" (Skaldeman & co.), "LCHF for alle" (Bonnier, Expressen) i tillegg til andre livsstilsblader med snillere "GI-profil" (ala Fedon).

Lille Måne, som jeg representerer, har også vært en sentral aktør i kostholdsdebatten i Norge, og det er vel ingen tvil om hvor vi står i dette. Selvsagt preget av mitt personlige engasjement for saken, men det kommer tydelig frem at undertegnede har tilrettelagt kronikken og oversatt/tilpasset den. Relevant og en ærlig sak.

Håper det er grei tilbakemelding - jeg tok på meg nøytrale briller etter at jeg leste kommentaren din, leste kronikken to ganger til, og mener den står godt som et ærlig, oppriktig og brennaktuelt innlegg i debatten som vi er nødt til å ta. Hva blir den neste matskandalen? Nå kjøper jeg ikke poseprodukter, men nylig ble det avslørt at Toro hadde byttet om innholdet i en hel suppeserie - osv.

Så hva blir det neste? Selv har jeg nå halvannet kilo lammekjøtt, kjøpt rett fra bonden, i gryten med smør, fløte, tomater, løk, hvitløk og litt sånn annet godt jeg måtte finne i kjøleskapet. Ekte mat. Ta maten tilbake. LCHF-og lavkarbobevegelsen handler også om det. Så ta et valg!

Hei! Mitt poeng med å lage tråden var mest for å høre hva andre tenker om saken, ikke for å dele mine egne meninger. De linjene jeg postet om mitt inntrykk var kun basert på et førsteinntrykk av artikkelen. Jeg har ikke nok kunnskap om LCHF til å si noe for eller imot dette, og ønsket derfor kun å høste inn litt meninger og synspunkter på området. Jeg foretrekker å trekke konklusjoner først når jeg har vurdert to sider av en sak. Artikkelen er fin som en kronikk, men den er uten kilder og åpenbart vridd mot en side av saken. Dette er selvfølgelig helt greit, men jeg ønsket altså å skaffe meg et mer balansert bilde av hva saken dreier seg om. Derfor ønsket jeg å starte en tråd her for å se hva andre mennesker kanskje har å si.

Håper ikke du ble fornærmet over innlegget mitt! Jeg mente absolutt ikke å provosere; kun å sanke kunnskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornærmet, jeg nei! Absolutt ikke - det står tydelig i første linje at det er en kronikk. Den kunne selvsagt ha kilder og henvisninger, men siden det er en meningsytring som er satt på spissen - så synes jeg ikke det er nødvendig. Det er ingen tvil om hvor Skaldeman står i saken! (Eller undertegnede for den saken skyld ...) Den siste tiden er vi LCHFere blitt ekstremt tabloidisert og ting er blitt helt håpløst satt på spissen. Jeg er ganske sikker i min sak på at den bølgen vi startet for noen år siden har vært med på å øke fokuset på skikkelig og naturlig mat. Skaldeman var døden nær, og la om til et kosthold som ble betegnet som "ekstremt". Men hva er egentlig ektremt med et stykke kjøtt, en saus til og noen gode grønnsaker rundt? Hva er ekstremt med egg og smør (det som kommer fra en ku, ikke fra Mills)? I dag har vi krefter som pusher saker ut i media om at "Laila slanket seg 70 kilo", når Laila egentlig har lagt seg i narkose og fått kirurger til å fjerne store deler av magesekken. Det er ekstremt det. (Saken publiseres selvsagt i lokalavisen, på Aleris' suksesshistorie-side på Facebook osv.)

Vi trenger helt klart stemmer som Skaldeman som provoserer litt og karikerer med autoritære skikkelser i kostholdsdebatten Autoritære skikkelser som nå ser at landskapet er ikke så enkelt som de har hevdet de siste førti år. Fett er ikke farlig, men livsviktig. Sukker er trolig den største trusselen mot folkehelsen i moderne tid, ikke kolesterol.

Problemet er at det nå er så sterke interesser i dagens, kan vi kalle det noe så morbid som "system", at det vil ta farlig lang tid før noe blir gjort. Selv er jeg politisk aktiv, og jeg snakker for helt døve ører til mine politikerkolleger (samtlige partier inkludert) når jeg stiller spørsmål om hvorfor brusautomater må plasseres i nærheten av ungdomsskoler, hvorfor smågodtutsalg tillates i gripehøyde for 5-åringer og hvorfor du må hente kinobilletten din i en orgiebuffet av "liksom-baconcrisp", smågodt i alle mulige tenkelige farver og fasonger, og en aroma av kjemiske søtsaker som gjør deg høy etter noen minutters innånding.

Vi trenger flere Skaldemanere - ikke færre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med oss som har høyt kolesterol? Med en fastlege som sier man skal kutte ned på netopp- følte/ost/animalsk fett osv...

Jeg elsker ideen og tankegangen, men det er litt vanskelig og vite hva man skal forholde seg til. """"Alle""" sier egg og bacon ikke er bra for meg, pga kolesterolet..

Jeg er klar over at innhold kolesterol i maten ikke påvirker boldet etc et, men legen min sier jo noe annet....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolesterol er kompliserte saker. De fleste som legger om til LCHF rapporterer om litt høyere totalkolesterol, men mye bedre balanse mellom LDL og HDL. For god hjertehelse er det mange andre faktorer enn totalkolesterol som er viktig: triglyserider, fastende blodsukker, betennelsesnivå i kroppen osv. Jeg vil anbefale en second opinion fra en lege som har erfaring med lavkarbo/lchf. Kroppen produserer kolesterol i leveren, og øker du inntaket av kolesterol i maten - vil som regel kroppen regulere sin egen produksjon deretter. Man kan finne studier og resultater som viser mange, og helt ulike svar, når det kommer til kolesterol. Men jeg vil likevel hevde at teorien om at inntak av mettet fett = høyere "farlig" kolesterol = hjertesykdom, aldri har stått svakere enn den gjør i dag. Dessverre er det enormt sterke pengeinteresser i dette feltet. Det omsettes statiner (kolesterolsenkende medikamenter) for over 1500 millioner kroner i Norge. 500 000 norske borgere står på statiner. Og da kan det jo fort gå slik som her:

Känd professor i reklamfilm för Pfizer? | Kostdoktorn

Sjekk ellers kostdoktorns utmerkede blogg for en rekke gode innlegg om, blant annet kolesterol.

Og en litt morsom video som setter det hele litt på spissen, men inneholder viktige poenger - finner du her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som har høyt kolesterol? Med en fastlege som sier man skal kutte ned på netopp- følte/ost/animalsk fett osv...

Jeg elsker ideen og tankegangen, men det er litt vanskelig og vite hva man skal forholde seg til. """"Alle""" sier egg og bacon ikke er bra for meg, pga kolesterolet..

Jeg er klar over at innhold kolesterol i maten ikke påvirker boldet etc et, men legen min sier jo noe annet....?

Jeg vet ikke hvem som er legen din, men om det ikke er en spesialist innen faget så mener jeg at folk må slutte å ha så mye respekt for leger bare pga de er leger. De fleste leger jeg har hatt har en kunnskap som er basert på gamle myter. Om min lege hadde sagt det som din lege sa så vet jeg ihvertfall at jeg hadde aldri stolt på han på ernæringsfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaldeman var døden nær, og la om til et kosthold som ble betegnet som "ekstremt". Men hva er egentlig ektremt med et stykke kjøtt, en saus til og noen gode grønnsaker rundt? Hva er ekstremt med egg og smør (det som kommer fra en ku, ikke fra Mills)?

Vi trenger flere Skaldemanere - ikke færre.

For å dra inn enda et aspekt i debatten (som om den ikke var opphetet nok allerede). For enkeltindividet er dette et bra kosthold. Vi i den rike delen av verden kan pr. idag tillate oss å spise sånn. For menneskeheten og kloden som helhet er det galskap. Hva skjer den dagen 7 milliarder mennesker spise kjøtt og grønnsaker flere ganger om dagen?

Går verden fremover om Skaldemann når frem med sitt synspunkt f.eks. i Kina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dra inn enda et aspekt i debatten (som om den ikke var opphetet nok allerede). For enkeltindividet er dette et bra kosthold. Vi i den rike delen av verden kan pr. idag tillate oss å spise sånn. For menneskeheten og kloden som helhet er det galskap. Hva skjer den dagen 7 milliarder mennesker spise kjøtt og grønnsaker flere ganger om dagen?

Går verden fremover om Skaldemann når frem med sitt synspunkt f.eks. i Kina?

Helt klart en vanskelig problemstilling, men er virkelig det eneste alternativet at skog og beitemark skal erstattes med gigantiske korn- og soyaplantasjer som utarmer jorda og dreper all lokal flora og fauna? At alle skal spise mat vi ikke er nevneverdig godt tilpasset, og så medisineres og opereres for følgene av dette kostholdet?

Anbefaler å lese litt om sustainable farming. Man kan få enorme matressursjer ut av en flekk jord om man bruker jorden på rett måte, sammenlignet med om samme areal brukes til dyrking av korn. I tillegg holdes jorden fruktbar, og både kjøtt, grønnsaker og annet man kan hente ut av den typen drift har bedre næringsinnhold. I tillegg har dyrene bedre levekår og er sunnere enn dyr foret opp innendørs på en diett bestående nesten utelukkende av kraftfór og korn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å lese litt om sustainable farming. Man kan få enorme matressursjer ut av en flekk jord om man bruker jorden på rett måte, sammenlignet med om samme areal brukes til dyrking av korn.

Sustainable farming eller ikke, det trengs et par ekstra jordkloder til for å mette bare halvparten av jordens befolkning med kjøtt hver dag.Gjennomsnittsnordmannen spiser 1428 dyr i løpet av livet. På 1 milliard mennesker, vil det si 1 428 000 000 000 dyr. Da trengs det "litt" areal, "noen" liter vann og "litt" gress å beite på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sustainable farming eller ikke, det trengs et par ekstra jordkloder til for å mette bare halvparten av jordens befolkning med kjøtt hver dag.Gjennomsnittsnordmannen spiser 1428 dyr i løpet av livet. På 1 milliard mennesker, vil det si 1 428 000 000 000 dyr. Da trengs det "litt" areal, "noen" liter vann og "litt" gress å beite på.

Gjennomsnittsnordmannen klager og sutrer over MUK, og lever og lungemos er en ting av fortiden for folk flest. Hvor stor andel av dyr er steik og filét? Hvor mye går til spille?

Anbefaler å sjekke ut Polyface, Inc. for et innblikk i en måte å drive jordbruk som er langt mer produktivt enn industrijordbruket, som bevarer jordens fruktbarhet for fremtidige avlinger, og som gir dyra et langt mer verdig liv og mat de faktisk ville spist ute i naturen.

Sier ikke alle kan spise 3g protein per kg kroppsvekt, men om en stor innsats hadde vært brukt på denne type jordbruk i ellers ubebodde, ubrukte områder hadde den internasjonale matsituasjonen nok vært langt bedre. Slikt jordbruk krever også mindre vann enn superhybridavlinger som vokser latterlig fort, som ville hatt en positiv innvirkning på vannmangelen mange steder begynner å slite med. Det koster dog penger, og det er der roten til problemet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så enkelt som at jorda er en smule overbefolket.

Ja, men igjen, hva er alternativet..? Faktum er at vi kunne matet enormt mange flere enn vi gjør nå. Se bare på frukt og grønnsaker i vestlige land. De dyrkes i sørlige, som regel fattige strøk, og fraktes hit. Alt som blir for brunt på veien, eller som ikke oppfyller vestlige "kvalitetskrav" om hvor store og rette bananer og agurker skal være, kastes.

Hadde vi ikke faktisk hatt en "bananstandard" for hva som selges i butikken hadde vi ikke trengt å frakte så mye mat ut av land som kunne hatt godt av denne maten. Eventuelt sortert maten i landet den kommer fra, så vi bare kjøper de rette bananene (så kan hele verden le av den dumme vesten som ikke skjønner når en banan er moden). :p

Korndyrking utrydder alt av lokal flora og fauna, og utarmer jorden så effektivt og fort at tross tung bruk av kunstgjødsel og insektsmidler er jorda omtrent like brukbar som ørken etter relativt kort tid. Faktisk blir det ofte ørken av ihjeldyrket jord.

Om store ressursjer hadde blitt satt inn mot å dyrke mat og avle dyr på en måte som passet det lokale klimaet der maten trengtes hadde man vært mye nærmere en løsning. Det finnes enorme arealer rundt om i verden som hadde kunnet støtte former for vekselvirke og produsert vanvittige mengder mat.

Hva gjør vi? Vi importerer mat fra fattige verdensdeler, kaster bananer som ikke er gule og rette nok, og flyr sekker med ris plukket av sultrammede i Thailand til sultrammede i Afrika.

Det behøver ikke være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite kunnskap om dette, men syntes det er litt rart at selveste Olympiatoppen anbefaler å bruke potet, ris, pasta, brød og kornblanding i kostholdet hvis det egentlig er LCHF som er tingen..

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/faktaark/maltidsmonster/media3919.media

Selveste olympiatoppen? Jeg synes olympiatoppen ligger ganske langt etter på kostholdsfronten og er svært lite oppdatert iforhold til forskning. Jeg er nettopp ferdig med AFPT-kurs, og der er personene fra olympiatoppen de eneste som sier at man må ha sååå mye karbohydrater, de eneste som mener at man må spise mange og små måltid, at periodisk faste er idiotisk, at man må ha en god frokost. Så hva "selveste olympiatoppen" mener bryr jeg meg fint lite om sålenge det strider mot forskning og de fleste andre eksperter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...